Gå til innhold

Kjøtt - Spiser du det?


Anbefalte innlegg

Jepp, virker som det er på tide med noen nye diskusjonstemaer her.

 

Fakta:

Bare i Europa havner 11 millioner dyr på samlebåndet hver dag, dette er selvfølgelig en befrielse for dem grunnet det helvete de har hatt forut.

 

------------------------------------------------

 

I norge blir 650.000 grisunger årlig kastrert uten bedøvelse. Grisene, som i naturlig tilstand bruker 20-30 % av aktiv tid på å tryne, får aldri mulighet til dette. Grisene lider av konstant sult fordi kraftfôret har for lite volum til å gi metthetsfølelse.

 

------------------------------------------

 

Bare ca. 30 % av kyllinger kan bevege seg normalt, dette vises av undersøkelser fra våre naboland, og skyldes avl for økt kjøttfylde. Kyllinger og kalkuner holdes innesperret i konstant tusmørke (ca. 5 lux) for at de skal vokse fortest mulig.

 

-------------------------------------------

 

Ny forskrift gir hønene mindre bruksareal i burene enn hittil (600 cm2 i fremtiden mot 700 cm2 i dag). Mange høner lider av benskjørhet fordi de produserer så mange egg, og må sitte stille i bur hele livet.

 

-------------------------------------------

 

I 1997 i Norge døde ca. 52.000 dyr under transport på vei til fabrikkene.

 

--------------------------------------------

 

I Norge i 1998 ble det drept ca:

 

23 millioner slaktekyllinger

 

1,3 millioner griser

 

1,1 millioner sauer og lam

 

700.000 rever og minker

 

340.000 storfe

 

24.500 geiter og kje

 

10.000 kalver

 

2.300 hester

 

Det er bevist at dyr kan føle smerte og lidelse, men alikevel behandler vi dem som slaver som avles opp til ett formål, å bli spist.

 

----------------------------------------------

 

Ressursmessig er det dyrere at en kjøttspiser går 10 km enn at vedkommende heller tar bilen samme avstand, sistnevnte transportmåte er en større miljømessig besparelse fordi:

 

I vestlig industrialiserte land går en tredjedel av det totale energiforbruket til forbruk av kjøtt, fra kunstgjødsel, sprøytemidler, oppdrett, slakting, transport, frysing og til det ender i mikrobølgeovnen.

 

I USA går halvparten av vannforbruket til marker som skal bli til dyrefor.

 

Mer enn halvparten av regnskogene forsvinner for å gi areal til kveg som ender som hamburgerkjøtt.

 

Ei ku har 16 ganger mer avføring enn ett menneske, tidligere gikk dette til gjødsel, men nå ender det i elver, vassdrag og i grunnvannet.

 

Vannforurensingen fra dyreekskrementer er mer enn 10 ganger all den kloakk som kommer fra menneskeheten. Bare kjøttindustrien avgir tre ganger mer skadelig organisk avfall enn all annen industri.

 

--------------------------------------------

 

Selv spiser jeg kjøtt: "vanlig", økologisk og vilt, selv om jeg vet om alle grusomhetene jeg selv støtter opp under. *dumme, dumme meg* :cry::scared:

Kanskje det er fordi jeg inbiller meg at jeg "trenger" kjøtt av en eller annen grunn, jeg vet ikke... :hmm:

Kjenner mer prinsippholdene folk som bare spiser vilt (altså dyr som er skutt og drept i skogen), og folk som ikke spiser kjøtt i det hele tatt.

 

Noen spiser ikke kjøtt i det hele tatt fordi de tenker på dyrene og miljøproblemer osv. Noen spiser ikke kjøtt fordi de tenker på sin egen helse. Andre drar til Sverige og fyller fryseren full med industrikjøtt. Mens noen fortrenger fakta og spiser kjøtt når det blir servert. Hvilken gruppe hører du til? Synes du det er etisk forsvarlig og spise kjøtt? Hvis ja, hvorfor? Noen mener at om 200 år vil det å spise og avle opp dyr i stor mengder bli sett på som barbarisk og noe som hører fortiden til, akkurat som gladiatorkamper, slaveimporten og jødehatet f.eks. Er du enig?

--------------------------

Kilder:

www.yogasenteret.no :p

www.dyrebeskyttelsen.no

 

EDIT: Vet det er ubehaglig og snakke om for mange :p, tar du opp problemstillingen med en kjøttspiser er det ikke uvanlig at han blir litt stille. Men det er absolutt et viktig samfunnspørsmål som det er viktig å reflektere over.

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiser kjøtt og synes kjøtt er godt (om noe dyrt i Norge), og det med god samvittighet. Ingen tvil om at matvanene våre idag er ekstraavagante i forhold til bare noen tiår siden da en vanlig familie bare hadde kjøtt (f.eks skinkestek) på søndager. Ellers gikk det i fisk.

Mennesker er kjøttetere og trenger et jevnt inntak av kjøtt for å skaffe oss nok proteiner. Alternativet er å spise masse bønner (og prompe->metan gass ;) ) eller å kjøre Sponheim-style, ha en armada av høns i bakgården som kan legge egg (ulempe: kolestrolnivå).

Jeg er klar over at behandlingen av dyr ikke er human sett med menneskeøyne, men nå står tross alt vi over dyrene i næringskjeden (uvist om dyrene føelr samme smerte som oss på det mentale plan). Når det er sagt tror jeg dyrebeskyttelsen overdriver dyremishandlingen. Ingen bønder er intressert i å ha vettaskremte dyr som blir pint og plaget. Da hadde de ikke tatt til seg nok næring og vokst seg store og fete.

Selv synes jeg at man kan spise kjøtt med god samvittighet, men at man aldri bør kaste/misbruke kjøtt da dette er levende dyr som fortjener å komme til nytte i form av næring, og ikke å råtne på en kommunal søppelfylling.

Lenke til kommentar
Mennesker er kjøttetere og trenger et jevnt inntak av kjøtt for å skaffe oss nok proteiner. Alternativet er å spise masse bønner (og prompe->metan gass  ) eller å kjøre Sponheim-style, ha en armada av høns i bakgården som kan legge egg (ulempe: kolestrolnivå).

 

Nei, mennesket er ikke avhengig av kjøtt. Og alternativet er ikke å spise masse bønner og prompe metangass, vel, det også men...

Se her:

http://www.celestialhealing.net/physicalveg3.htm

 

http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikk...?article_id=134

 

Når det er sagt tror jeg dyrebeskyttelsen overdriver dyremishandlingen. Ingen bønder er intressert i å ha vettaskremte dyr som blir pint og plaget. Da hadde de ikke tatt til seg nok næring og vokst seg store og fete.

 

Jo, bøndenes inntekter er proposjonal med produktiviteten. Mener og huske det fantes en dokumentarfilm som avslørte Kentuky fried chicken's måter å "produsere" høns og kyllinger på. De nesten svømte i sin egen avføring, og ørten høns var stappet inn i samme bur (altså hadde de ikke anledning til å bevege seg), dette er ikke en uvanlig måte å drive dyreslaktingsindustrien på.

 

EDIT: adda noe

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar

Sånn er det å være på toppen av næringskjeden :green:

 

Nei, seriøst, så syns jeg det er mye respektløs behandling av dyr. Selv kjøper jeg ofte økologiske egg fordi dette er en enkel (om enn noe dyr) måte å støtte respektabel behandling av fjærfe på.

Økologiske egg kommer fra høner som spiser fôr som er økologisk dyrket, det vil si uten bruk av kunstgjødsel og sprøytemidler. Hønene går fritt innendørs og de har mulighet til å gå ute om de ønsker det. De har dobbelt så stort inneareal som andre høns, (6 høner pr. m2 inneareal), og i tillegg har de minst 4m2 hver med uteareal.

Hønene har verpekasser, strø på gulvet, og de har vaglepinner slik at de kan vagle seg for natten. Dessuten kommer ofte økologiske egg fra en gård i nærheten, så du støtter en gård i ditt distrikt istedet for prior.

 

Man får mange flere økologiske varer enn egg, f.eks melk og ost.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324
Jeg spiser kjøtt og synes kjøtt er godt (om noe dyrt i Norge), og det med god samvittighet. Ingen tvil om at matvanene våre idag er ekstraavagante i forhold til bare noen tiår siden da en vanlig familie bare hadde kjøtt (f.eks skinkestek) på søndager. Ellers gikk det i fisk.

Mennesker er kjøttetere og trenger et jevnt inntak av kjøtt for å skaffe oss nok proteiner. Alternativet er å spise masse bønner (og prompe->metan gass ;) ) eller å kjøre Sponheim-style, ha en armada av høns i bakgården som kan legge egg (ulempe: kolestrolnivå).

Jeg er klar over at behandlingen av dyr ikke er human sett med menneskeøyne, men nå står tross alt vi over dyrene i næringskjeden (uvist om dyrene føelr samme smerte som oss på det mentale plan). Når det er sagt tror jeg dyrebeskyttelsen overdriver dyremishandlingen. Ingen bønder er intressert i å ha vettaskremte dyr som blir pint og plaget. Da hadde de ikke tatt til seg nok næring og vokst seg store og fete.

Selv synes jeg at man kan spise kjøtt med god samvittighet, men at man aldri bør kaste/misbruke kjøtt da dette er levende dyr som fortjener å komme til nytte i form av næring, og ikke å råtne på en kommunal søppelfylling.

Så enig så enig.

 

Kjøtt er godt.

 

Finnes det forresten opplysningskontor for kjøtt også? Eller bare for egg, hvitt kjøtt og frukt?

 

(forøvrig statlig byråkrati som ejg egentlig ikke vil støtte opp om)

Lenke til kommentar
Nei, mennesket er ikke avhengig av kjøtt.
Mennesket er ganske avhengig av kjøtt. Naturligvis kan vi klare oss med erstatninger som soyabønner, fugleegg og lignende, men vi er kjøttetere. Vårt tannsett er laget for kjøtt, ikke for planter. Planteetere har en annen type tannsett.

Neineinei... les artiklene jeg nevnte i den forrige posten.

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Mennesket er ganske avhengig av kjøtt. Naturligvis kan vi klare oss med erstatninger som soyabønner, fugleegg og lignende, men vi er kjøttetere. Vårt tannsett er laget for kjøtt, ikke for planter. Planteetere har en annen type tannsett.

Ok, la oss si at det hadde vært som som du sier (selv om det ikke er det), hvorfor spiser du ikke bare vilt? Det er da kjøtt det også. Samme spør jeg egentlig meg selv om, men, nå spør jeg deg.

Lenke til kommentar
Mennesker er kjøttetere og trenger et jevnt inntak av kjøtt for å skaffe oss nok proteiner. Alternativet er å spise masse bønner (og prompe->metan gass  ) eller å kjøre Sponheim-style, ha en armada av høns i bakgården som kan legge egg (ulempe: kolestrolnivå).

 

Nei, mennesket er ikke avhengig av kjøtt. Og alternativet er ikke å spise masse bønner og prompe metangass, vel, det også men...

Se her:

http://www.celestialhealing.net/physicalveg3.htm

 

 

MÅTTE bare reagere her på påstandene på denne siden :devil: : How we try too say humans are not physically created to eat meat

 

Meat-eaters: have claws

Herbivores: no claws

Humans: no claws

 

Hva tror du neglene våre er? :hmm:

 

 

Meat-eaters: have no skin pores and perspire through the tongue

Herbivores: perspire through skin pores

Humans: perspire through skin pores

 

Vi får bort overskudds varme BÅDE fra svetting OG pesing løp deg en tur så oppdager du det fort.

 

 

Meat-eaters: have sharp front teeth for tearing, with no flat molar teeth for grinding

Herbivores: no sharp front teeth, but flat rear molars for grinding

Humans: no sharp front teeth, but flat rear molars for grinding

 

Kjapp sjekk av mine tenner: Foran tynne og skarpe (fine å skjære med) på sidene spisse (hogg tenner), Bak flate (fine å male med). :devil:

 

 

Meat-eaters: have intestinal tract that is only 3 times their body length so that rapidly decaying meat can pass through quickly

Herbivores: have intestinal tract 10-12 times their body length.

Humans: have intestinal tract 10-12 times their body length

.

 

Menneske kroppens fordøyelses system er ca 7 meter og maten bruker fra 24 til 48 timer på å passere.

 

gjennomsnitts menneske er 1,70 * 10 = 17 meter tarm og svelg. Og det stemmer bare ikke. faktisk 10 meter feil :wow:

 

 

 

Meat-eaters: have strong hydrochloric acid in stomach to digest meat

Herbivores: have stomach acid that is 20 times weaker than that of a meat-eater

Humans: have stomach acid that is 20 times weaker than that of a meat-eater

 

Meat-eaters: salivary glands in mouth not needed to pre-digest grains and fruits.

Herbivores: well-developed salivary glands which are necessary to pre-digest grains and fruits

Humans: well-developed salivary glands, which are necessary to pre-digest, grains and fruits

 

Meat-eaters: have acid saliva with no enzyme ptyalin to pre-digest grains

Herbivores: have alkaline saliva with ptyalin to pre-digest grains

Humans: have alkaline saliva with ptyalin to pre-digest grains

 

Vi (mennesket) har både syre og enzymer. I tarmen Syren er vel mest i magesekken mens det er enzymer i tynntarmen bl.a. for å ta opp fett og proteiner.

 

 

 

The final point I would like to make on how we as humans were not meant to eat meat is this. All omnivorous and carnivorous animals eat their meat raw. .........................wever, eating raw or bloody meat disgust us as humans. Therefore, we must cook it and season it to buffer the taste of flesh

 

En blodig biff er vel ikke å forakte? Hva med sushi? :dribble: Alle 3 hundene mine sa ALDRI nei til stekt mat.

 

 

 

 

Våre eldste nedtegninger (hulemalerier) viser også at vi drev med jakt og fiske. De er vel en 3 - 4000 år gamle?

 

Så sorry mennesket er en predator, men vi trenger også andre matvarer som korn og fisk. :

Lenke til kommentar

klart dyra kunne hatt det bedre men jeg tviler på at kjøttet ville smakt noe bedre av den grunnen . (spøk)

 

folk flest vil ikke vite hvordan "kjøttet" hvner i kjøledisken på Maxi . for i kjøle disken er det ikke Dyr lengere bare kjøtt

 

men kjøtt er snadder og eg har en samboer som er Butikslakter (di slakter da ikke i butikker lengre så hun bearbeider bare halve dyr til biffer kotteltter osv , men det er digg og vite at biffe på bordet er av Prima vare :D

 

og for det meste (sier meste for det er untakk) er det gode forhold på norske slakterier

 

dyre transport er jo en transport som ikke er underlagt kjøre og hvile tid reglende for at

transport tiden skal bli så kort så mulig (kanske litt mere slit på sjåførene da :p )

 

hømm grille til helgen kanske :thumbup:

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Er det ikke kjøtt så er det ikke mat.

 

Rått kjøtt er forresten sunt (såfremt det ikke har gått infeksjon i det), og i enkelt tilfeller godt. Blodig biff regnes som en delikatesse (selv om jeg personlig fortrekker den medium stekt), og i mange retter inngår rått bacon som en hovedingrediens (flere typer omelett, blant annet).

Endret av farke
Lenke til kommentar

Kjøtt er den viktigste ingrediense uansett (varm)rett spør du meg...

 

The final point I would like to make on how we as humans were not meant to eat meat is this. All omnivorous and carnivorous animals eat their meat raw. .........................wever, eating raw or bloody meat disgust us as humans. Therefore, we must cook it and season it to buffer the taste of flesh

:roll: , det er da en god del matretter som inneholder rått kjøtt, og eneste grunn til at det ikke er vanlig er fordi vi ikke venner oss til å spise det og dermed blir oversensitive mot de bakteriene som er i kjøttet, noe som kan føre til magepine eller diarè.

Lenke til kommentar

For å slå fast først som sist, eneste argumentet kjøttetere kan fare med i dag er retten til egen selvtilfredstillese ovenfor sine egne smaksløker, på bekostning av av drap av andre levende organismer

 

Mennesket kan i dag ha ett fullverdig kosthold basert på andre varer enn kjøtt(undersøkelser viser blan annet att vegtarianere lever lenger enn kjøttetere)

 

Tilhengere av ett kosthold bestående av kjøtt lider generelt sett av mangel på gode argumenter, "vi har alltid spist kjøtt" alle spiser kjøtt" osv..

 

Grunnen til att mennesker spiser kjøtt i dag er stort sett pågrunn av att de gjør dette fordi de blir oppdratt til att sånn skla detvære helt fra barnsben av, jeg personlig oppfordrer fler til å tenke kritisk, er det rett å drepe andre levende vesner kun for egen selvtrilfedstillese??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...