Gå til innhold

Kjøtt - Spiser du det?


Anbefalte innlegg

"Naturlig sukker"? Du vet at sukker ikke bare ligger rundt omkring ikke sant? Det kommer fra en plante... "Sukker" er unaturlig.

Eh, ja, du er jammen flink som vet at sukker kommer fra en plante. Neida, men rørsukker kalles sukker! Det er bare rafinert! Med andre ord, tilbredet! Uansett, prøv å se det store bildet!

 

Mennesket kan i dag ha ett fullverdig kosthold basert på andre varer enn kjøtt(undersøkelser viser blan annet att vegtarianere lever lenger enn kjøttetere)
De kan leve i dag pga et transportsystem som her høyst unaturlig ved hjelp av kun grønsaker/grønt. Det har aldri skjedd for 100 år siden

 

Javel, hvem bryr seg som hva som kunne ha skjedd for hundre år siden? Man kunne aldri ha reddet en kreft pasient på den tiden heller, ei sittet på et forum å ytret menininger, det er høyst unaturlig.

Dessuten så må vel ikke du bry deg om hva vegetarianere spiser! Som sagt synes jeg det er flott hvis de klarer å ha et kosthold bestående av bare organisk mat.

 

Tilhengere av ett kosthold bestående av kjøtt lider generelt sett av mangel på gode argumenter, "vi har alltid spist kjøtt" alle spiser kjøtt" osv..
Vel. Oppretthold din forskninsmessige kunnskap
Unødvendig, mislykket forsøk på latterligjøring.

 

Grunnen til att mennesker spiser kjøtt i dag er stort sett pågrunn av att de gjør dette fordi de blir oppdratt til att sånn skla detvære helt fra barnsben av, jeg personlig oppfordrer fler til å tenke kritisk, er det rett å drepe andre levende vesner kun for egen selvtrilfedstillese??
Jeg tenker da vitterlig kritisk når jeg setter tennene mine (mine fronttenner som er skapt for kjøttspising) om dette er godt eller ei.

 

Du som er en taper tåler ikke at andre har ett annet syn.

 

Jeg forakter deg.

Hvilket grunnlag har du for å kalle han for en taper? Er det fordi han tenker litt mer kritisk, og er litt bedre empatisk rustet enn deg? Og du forakter ham.... :roll:

 

Resten av det du sier orker jeg ikke quote siden det bare er tøv.

 

Grunnen til at jeg nyter skiven med god samvittighet er fordi jeg vet at sauen pølsen kommer ifra har hatt god plass og boltre seg på, og sannsynligvis hatt et godt liv.
Ja. Og så? Sauen er død nå uansett. Sauen visste mest sannsynlig ikke at den hadde et godt liv. Så poenget med å gi den et godt liv var....?

Sauen visste nok utmerket godt hvor fett den hadde det, der den løp rundt å pulte alle hunnsauene. :yes:

Men seriøst, det blir litt for dumt å gå utifra at sauen ikke var klar over noen ting, og at den likesågreit kunne levd i et bittelite mørkt rom.

 

Måten de lever på går iallefall ikke ut over noen på en negativ måte, andre enn kjøttindustrien og melkeindustrien.
For all del, vær vegetarianer. Problemet blir når vegetarianere skal si alle andre hvordan de skal spise...

 

Akkurat som at jeg er ateist. Jeg forhindrer ingen andre i å være religiøse, go ahead! Men religiøse skal til stadig si til meg at jeg skal være religiøs...

Relgiøse folk misbruker og feiltolker ofte troen sin, jeg har aldri hørt om en vegetarianer som gjør det. På hvilken måte skulle en vegitarianer klare det? Ergo blir det ok at de prøver å overbevise deg om, hvertfall å være litt mer kritisk til hva du putter i kjeften.

 

Jeg kjenner ikke til detaljene, men jeg ser at du unlater å nevne soya.
Utelot det ikke med vilje... Jeg kan ikke så mye om akkurat det der, alt jeg vet er at det er mange forskjellige varianter av protein.

Ja, det er mange forskjellige varianter av protein. Men det er mye sunnere med soyaprotein enn protein som kommer fra kjøtt.

 

Ja, du fortsetter å påstå dette, jeg sier at det blir påstand mot påstand. Dessuten er utsagnet ditt "påstand uten argument".
Egentlig ikke, siden det har allerede blitt vist slike filmer til folk, og disse har ikke omvendt til å ikke spise kjøtt, eller gjøre noe for dyr. Slike ting har blitt vist på TV, uten at det har blitt en flokk med vegetarianer av det. Jeg har hørt om noen folk som har vendt over etter å ha sett slike filmer, men de er i fåtall. Det er ikke en påstand.

Det har nok blitt ganske mange flokker "veggiser" av slike filmer, det vil jeg tippe. Men jeg har faktisk ikke hørt om noen slike filmer, ei heller sett en. Kan du gi meg en tittel?

 

JA! Har du ikke skjønt noen ting?
Hvorfor det? Løven skremmer vettet ut av byttet sitt, kanskje opp til flere ganger før den endelig blir revet opp og spist levende av løven...

Selvfølgelig har byttet sikkert levd et ganske fritt liv før denne hendelsen, men den har sikkert måtte leve i evig frykt om å bli jaktet på, noe som husdyr ikke er bekymret for.

Du legger ut om at dyr ikke kan tenke osv, men så sier du at dyret lever i konstant frykt for å bli jaktet på? Det er sikkert ikke så kult å leve i en mørk fabrikk som lukter dødt dyr å vite at du bare er til for å spises tror jeg.

Hvis dyret er fritt lever det ikke i konstant frykt for noen ting, iallefall, hvis jeg tar feil, så er det hvertfall NATURLIG!

 

Ikke kom her og fortell meg at min måte å tenke på er veldig konservativ... :nei:

 

 

Jeg gidder ikke engang å svare, du tenker på dyr som objekter som lever for ett formål, å tjene mennesker. Dyr er ikke det samme som grønnsaker.
Nei, ikke alle dyr. Bare de dyr vi skaper selv for å spise. De dyrene vi dyrker er objekter som lever for ett formål, å tjene mennesker. Du kan ikke nekte for at de er det, for det er de!

De er ikke objekter selv om kjøttindustrien gjerne hadde sett at de er det.

 

Dette høres sykt ut, og er en syk, syk fordreining av virkligheten, våkn opp!
Tror det er du som må våkne opp å innse at dyrene faktisk blir skapt for mennesker.

 

Det er en forskjell mellom ville dyr og dyr som blir produsert for og av mennesker.

 

Hvor ligger forskjellen? I genene? :laugh:

 

EDIT: leif

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Eh, ja, du er jammen flink som vet at sukker kommer fra en plante. Neida, men rørsukker kalles sukker!

Ja men... man må male de opp og sånn for å få sukker, etc. Sukker, i pulver, er ikke naturlig... Vi spiser liksom ikke sukkerplantene...

 

Men det er mye sunnere med soyaprotein enn protein som kommer fra kjøtt.
Hvorfor? Fordi man får fett med på kjøpet når man spiser kjøtt? Man trenger fett og...

 

Det har nok blitt ganske mange flokker "veggiser" av slike filmer, det vil jeg tippe. Men jeg har faktisk ikke hørt om noen slike filmer, ei heller sett en. Kan du gi meg en tittel?
Ikke kinofilmer da vel.... :roll: Det har faktisk ikke blitt noen flokker slik du beskriver. Det har gått dokumentarer på TV og lignende uten at det har skjedd noe stort fra folk om det etterpå. Jeg vet at det er folk som slutter å spise kjøtt pga dette, men som jeg sa, er det svært få.

 

Ikke kom her og fortell meg at min måte å tenke på er veldig konservativ...
Nei, men den er det.

 

De er ikke objekter selv om kjøttindustrien gjerne hadde sett at de er det.

Jo, for kjøttindustrien skaper de...

 

Hvor ligger forskjellen? I genene?
Nei...

 

Du har åpenbart ikke lyst til å forstå så jeg gidder ikke snakke om det mer.

Dyr som eksisterer vilt burde behandles som levende ting.

Dyr som blir produsert av mennesker for spising trenger ikke dette, de er skapt for å bli spist, de er objekter. De hadde ikke eksistert om ikke menneskene hadde lagd de.

Lenke til kommentar
Ja men... man må male de opp og sånn for å få sukker, etc. Sukker, i pulver, er ikke naturlig... Vi spiser liksom ikke sukkerplantene...

Sukker i pulver? Melis? Du har helt rett, vi spiser ikke sukkerroer, derfor sier jeg at vi "tilbreder" sukkeret. Men du må kverulere...

Men det er mye sunnere med soyaprotein enn protein som kommer fra kjøtt.
Hvorfor? Fordi man får fett med på kjøpet når man spiser kjøtt? Man trenger fett og...
Vær så snill... Dette er fakta.

 

Protein is needed for growth, repair of body cells and helping to protect against infection. Protein is made up of building blocks called amino acids and our diets must provide the body with what are termed the eight essential amino acids in order for protein requirements to be met. Meat-free diets are easily able to supply these essential amino acids since most foods contain protein. By eating a range of plant-based foods you will automatically get all the AA?s you need. The other advantage of plant proteins is that unlike animal proteins they come packaged with a plentiful supply of energy-giving carbohydrate and fibre without hefty dollops of saturated fat and cholesterol.

 

The B12 vitamin is needed for the maintenance of a healthy nervous system and normal blood formation. It is also important (along with folic acid and vitamin B6) for helping to keep the arteries healthy. A daily intake is essential but it is most definitely not the case that only animal products contain this vitamin. A whole range of everyday foods are fortified with B12 such as yeast extracts, margarines, soya milks, breakfast cereals and soya products. Dairy products and free-range eggs are also a source of vitamin B12. Research now suggests that the vitamin B12 added to fortified food products is actually better absorbed in the body than the B12 from meat, poultry or fish.

 

http://www.viva.org.uk/goingveggie/myths.html

http://www.vegsoc.org/info/childre2.html

 

Den sistnevnte siden sier forresten dette:

Milk, cheese, free-range eggs, yoghurt, soya milk, tofu, beans, cereals/grains, nuts and seeds are all good sources of protein. Proteins must be balanced in order to get the right mixture of amino acids. Normal combinations of foods such as a cereal with beans or lentils, cereal with nuts, seeds or milk provide the right balance of protein.

Virker ikke som vegetarianere faktisk kan spise ost, melk, egg osv alikevel. Selvfølgelig finnes det forskjellige slags vegitarianere.

 

Det har nok blitt ganske mange flokker "veggiser" av slike filmer, det vil jeg tippe. Men jeg har faktisk ikke hørt om noen slike filmer, ei heller sett en. Kan du gi meg en tittel?
Ikke kinofilmer da vel....  Det har faktisk ikke blitt noen flokker slik du beskriver. Det har gått dokumentarer på TV og lignende uten at det har skjedd noe stort fra folk om det etterpå. Jeg vet at det er folk som slutter å spise kjøtt pga dette, men som jeg sa, er det svært få.

Ffft... Hvordan kan du vite dette? Har du noe forskning du kan vise til? Eller bare vet du det? Uansett, hvis du skulle ha rett forandrer det ikke det faktum at man fortsatt bør prøve å handle etisk riktig.

 

Tralala... Nei, min måte å tenke på er fortsatt ikke konservativ.... :)

 

Nå orker jeg ikke skrive "QUOTE" mer, men resten av innlegget synes jeg bare er kynisk. Kjøttindustrien har ikke rett til å gjøre hva de vil med dyrene fordi de holder dem i fangenskap. De blir fortsatt født av moren, ammer, har fortsatt følelser osv. Levene organismer kan aldri bli "objekter".

 

End of discussion. Jeg er hvertfall blitt litt klokere, på mange måter.

 

EDIT: Leif

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Dyr som eksisterer vilt burde behandles som levende ting.

Dyr som blir produsert av mennesker for spising trenger ikke dette, de er skapt for å bli spist, de er objekter. De hadde ikke eksistert om ikke menneskene hadde lagd de.

Betyr det at din mor eller far kan drepe deg med god samvittighet, siden de har laget deg?

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at kjøttetere gidder å argumentere for spisevanen sin. Å drepe et levende vesen for å få seg en kulinarisk opplevelse er rått og brutalt, og kan på ingen måte forsvares. Alle som prøver å finne en eller annen moralsk riktig begrunnelse for dette lurer seg selv. Det går ikke an å finne en moralsk begrunnelse av den enkle grunn at det er en barbarisk handling.

 

De vanligste argumentene kan lett plukkes fra hverandre:

 

"D R NATURLIG!!!!!!!!!!111111

- Det er vanlig blant dyr å formere seg med søsken og foreldre, så hvorfor har du ikke sex med mor og far mens du sitter ved middagsbordet og gafler i deg et dødt dyr? Og hvis du skal oppføre deg så naturlig, hvorfor legger du ikke bare en død kalv på bordet, flerrer opp buken med de livsfarlige hjørnetennene (og de skarpe "klørne") dine, og slafser i deg milt, nyrer, blod, tarmer, magesekk, etc.? Det er nemlig slik det gjøres i naturen. I naturen JAKTES det. Ulvene og hyenene handler ikke kjøttet sitt på Rimi.

 

"MANGE DYR HADDE IKKE LEVD HVIS DET IKKE HADDE VÆRT FOR OSS DERFOR KAN VI DREPE DEM!!!"

- Dette er logikk på høyt plan. Har foreldrene dine rett til å drepe deg fordi de har laget deg?

 

 

"DEN STERKESTES RETT!!"

- Vi bor i et beskyttet sosialdemokratisk samfunn hvor alle svake individer får hjelp. Hvordan vet du at du er blant de sterke? Har du noen gang testet overlevelsesevnen din, naken, uten noen som helst form for moderne hjelpemidler? Har du kanskje en defekt som f.eks. svakt hjerte, diabetes, astma eller lignende? Hvordan hadde du klart deg uten moderne medisin?

 

 

Spis kjøttet ditt og hold k'jeft. Jeg er drita lei av hykleriske og selvmotsigende argumenter i kjøttspisingens favør.

Lenke til kommentar
De vanligste argumentene kan lett plukkes fra hverandre:

 

"D R NATURLIG!!!!!!!!!!111111

 

"MANGE DYR HADDE IKKE LEVD HVIS DET IKKE HADDE VÆRT FOR OSS DERFOR KAN VI DREPE DEM!!!"

 

"DEN STERKESTES RETT!!"

Joda, jeg ser jo at det er de argumentene jeg som kjøttspiser som regel farer med. Bruker dem omtrent like ofte som jeg hører militante vegetarianere løpe etter meg på gaten mens de kaster løvetann, bennesle og hestehov etter meg og roper "LOLOLZ!!!11 GRESS ER GODT!! KEKEKEKE! OMGWTFBBQ????"

 

Selv spiser jeg kjøtt hovedsaklig fordi jeg er en ond psykopat som nyter å skyte forsvarsløs elg og rype for å så flå, steike og ete den. Det faktum at jeg synes elgstek smaker helt fantastisk mens gras-salat smaker hoppetau har selfølgelig også noe med saken å gjøre, for min del - må vite.

 

Jeg tar altså springefart og driter i hvorvidt det er naturlig eller ikke å ete kjøtt, samtidig som jeg blåser en lang marsj i hvorvidt det er fysologisk mulig å erstatte hele kostholdet mitt med grønnfor eller om kotelettene jeg plukker opp i frysedisken på remix 1001 kommer fra en lykkelig og selvbevist gris.

 

Hvorfor? Fordi jeg rett og slett liker det. Og det er ingen verdens ting elgen, kyllingen, grisen eller sauen kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke at kjøttetere gidder å argumentere for spisevanen sin. Å drepe et levende vesen for å få seg en kulinarisk opplevelse er rått og brutalt, og kan på ingen måte forsvares. Alle som prøver å finne en eller annen moralsk riktig begrunnelse for dette lurer seg selv. Det går ikke an å finne en moralsk begrunnelse av den enkle grunn at det er en barbarisk handling.

Tenk på den stakkars _levende_ planten du, den lider sikkert som pokker når du setter tennene i den.

 

Og ja, jeg spiser kjøtt bare fordi jeg liker det, og ikke synes å drikke proteinshake er en særlig kulinarisk opplevelse. Du er vel en av de som bare hadde spist piller og ingenting mat, hvis det hadde vært produkter som kunne gjøre dette for deg (ja, det går ann, men markedet for et slikt produkt eksisterer ikke).

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig i at vi i dag eigentleg ikkje treng å ete kjøtt, vi kan all ved hjelp av kirurgi skjære vekk 99% av magesekken og tarmsystemet og så kunn ete tabletter med dei vitaminer, mineraler, proteiner og alt det andre som vi trenger utan og kjenne sultefølelsen.

Men strengt tatt mat er kultur og veldig ofte basert på kva generasjonane før oss trengte å ete. Slikt som f.eks tørka saltkjøtt som var ein veldig viktig energi kilde for skogshuggerane som for hundre år sidan jobba så hardt og svetta så mykje at dei trengte mykje energi og salt for å holde ved like svetteproduksjonen.

 

Kjøtt er sundt, men vi burde kanskje prøvd å kutte ned på kjøttintaket og dele overskotsmaten med resten av verden. I ein perfekt verden i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Betyr det at din mor eller far kan drepe deg med god samvittighet, siden de har laget deg?

Vel, tror ikke de lagde meg for å spise meg, så nei...

Dessuten dyrker ikke dyr dyr av samme art for å spise de. Dyr spiser andre dyr, og vi gjør akkurat det samme. Ingen andre dyr dyrker andre dyr, men det gjør vi fordi vi er kloke.

 

Dette er logikk på høyt plan. Har foreldrene dine rett til å drepe deg fordi de har laget deg?
Logikk uten tilhørende omstendigheter er ikke særlig "høyt" heller.

 

Og hvis du skal oppføre deg så naturlig, hvorfor legger du ikke bare en død kalv på bordet, flerrer opp buken med de livsfarlige hjørnetennene (og de skarpe "klørne") dine, og slafser i deg milt, nyrer, blod, tarmer, magesekk, etc.? Det er nemlig slik det gjøres i naturen. I naturen JAKTES det. Ulvene og hyenene handler ikke kjøttet sitt på Rimi.

Nei, og mennesker er mennesker, og ikke ulver. Hvorfor skulle mennesker oppføre seg som andre dyr for at dette skulle være "naturlig"? Det er "naturlig" for mennesker å jakte dyr for deretter å steke de og spise de med hender eller bestikk som vi har laget. Aper lager bestikk for å spise noen slags retter de og...

 

Det neste du sier, Spenol, er vel at mennesker må lage spindelvev for å fange maten sin. :roll:

 

Spis kjøttet ditt og hold k'jeft. Jeg er drita lei av hykleriske og selvmotsigende argumenter i kjøttspisingens favør.

Ja, for all del, mennesker burde oppføre seg som... Kuer? :laugh:

 

Ville det vært noe stort problem om DU ble slaktet? Ikke for meg...
Andre dyr har slaktet mennesker helt siden vi oppsto. ;)

 

Det er helt naturlig for mennesker å spise kjøtt. På vår egen måte.

Skjønner ikke hvorfor mennesker skulle måttet spise kjøtt som en ulv for at det skulle bli "naturlig". Mennesker er mennesker og vi spiser som mennesker gjør.

 

Å spise riskjeks, proteinshakes, og andre kunstig-lagde matvarer er kanskje mer "naturlig" enn å spise kjøtt? :laugh:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alt her, og sier bare min mening:

Kjøtt er godt, kjøtt er sunt og kjøtt er livsviktig.

Uten kjøtt hadde vi aldri vært på toppen av næringskjeden.

Vi trenger kjøtt for å ha en normal hjernefunksjon.

Jeg trur faktisk at de som ikke spiser kjøtt har en redusert hjernefunksjon = dummere.

Lenke til kommentar

Det var et program på Discovery eller noe som handlet om menneskets evolusjon. Der hadde de kommet frem til at menneskets hjerne begynte å utvikle seg voldsomt etter vi begynte å ha kjøtt i dietten vår. Det var en av mange teorier... Kan være en sammenheng... ikke at det gjelder i dag. Men det gjald for mange 100.000 år siden....

Lenke til kommentar

Hvordan tror dere verden ville vært om vi ikke spiste kjøtt? En gjeng veggiser uten noen som helst form for matkultur (les: italia, spania, frankrike osv. - KJØTT), som sitter og eter gress på plena. Nei fyfaen, å spise kjøtt er ikke noe mer unaturlig enn å drikke juice. Eplene, appelsinene, fruktene, plantene generelt lever de og. Men skal vi slutte å spise fordet?

Vi har da vel viktigere ting å fokusere på enn dette? Hva med alle våre egne som sulter i haugehvis per dag, mens vi sitter og hoper i oss mest mulig pringles og coca cola. Dyrene klarer seg godt de, så lenge naturens gang ikke blir forstyrret. Og at vi spiser andre dyr, som de spiser hverandre forstyrrer ingenting, så lenge vi holder det under kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...