Gå til innhold

The networked HTPC? - trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

The networked home?

 

 

Har noen tanker om hvordan jeg skal sette opp nettverk og klienter i leiligheten der jeg og min lekre babe bor:

 

 

-en server for all musikk/video/filer mv. i huset.

-kan høre musikk eller se film fra enhver pc i huset fra server

-se film/tv på stua og soverom

 

 

Tenker på et system med en filserver i roterommet, en HTPC i stua og arbeids PC'en på arbeidsrommet. I tillegg overføring fra server eller HTPC til TV'en i soverommet. Filserveren og HTPC kan stå på hele tiden. ArbeidsPC'en står på ved behov. Stua har et surround anlegg med krav til lyd/bilde. Håper å kunne bruke samme fjernkontroll på stua som i soverommet (dvs styre HTPC fra soverom). I soverommet står kun en TV og jeg har ikke andre krav her enn å kunne se TV/film/musikk som på stua med "lav" kvalitet på bilde/lyd.

 

 

Kravspesifikasjon:

-Generelt:HWF (High Wife Factor)

-HTPC på stua må være så lydløs som mulig, ønsker å unngå ethvert drev og vifte(CD/HD)

-Nettverk: server til HTPC må takle DVD/DivX av høy kvalitet

-Nettverk: server/HTPC til soverom - "lav" kvalitet er greit

-Fjernkontroll: Fungerer på HTPC/TV/surround -->IR og RF?

 

 

Server:

Her har jeg en gammel PC som fungerer utmerket.

 

 

HTPC:

-stille som mulig

-rimelig

-ta opp fra tv til harddisk/nettverksdisk

-rask til å skifte mellom kanaler!!

-fjernkontroll som funker på denne og andre enheter i stua

 

 

Løsninger jeg sterkt vurderer:

 

 

HTPC:

-Via MII 12000 m/512MB RAM

-Win XP

-TV kort med hardware encoding/decoding

-(Her tenker jeg på Hauppauge 350 eller POV NVTV - andre forslag?)

-ATI Remote Wonder for fjernkontroll?

 

 

Tenker på å ha en totalt drevløst HTPC. Der er jo mulig å boote over nettverk? eller?

Hvis jeg skal stappe en DVD i et drev så kan jeg godt gjøre det på roterommet.

 

 

Dersom jeg i tillegg har et HW TV-kort så holder det vel med et mini-itx kort for mitt behov?

Går det greit å skrive til nettverksdisk med et TV-kort?

 

 

Fordi jeg tenker på å streame video fra server til HTPC, så holder ikke WLAN, så da får jeg innfinne meg med å strekke en vanlig LAN kabel?

 

 

Overføring fra server eller HTPC til TV på soverommet:

-Trust 120V Wireless DVD & Video Viewer

-koble denne på HTPC'en på stua...

-finnes det en S-video eller RCA splitter fra én til to? ("Y"-kontakt)

Denne er grei nok for TV'n for soverommet tipper jeg?

Har noen anbefalinger? Andre løsninger?

 

 

Litt sent på natta rambling, men jeg er faktisk veldig hypp på å lære av HW samfunnet før jeg setter i gang. Kommer uansett til å skrive worklog for hele prosjektet "The networked home"!

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Sitter å planlegger noe tilsvarende. Har begynt å finne tilsynelatende gode løsninger med klient og server løsninger for HTPC. MythTV for Linux og Sage 2 for windows. Holder selv på med MythTV(linux), noe som har blitt et enomt mer tidkrevende arbeid enn planlagt.

 

Med mythTv skal det være mulig å bruke en itx basert PC som frontend og med nettboot som gjør at du fjerner hardisken helt. Ulempen er at det er svært tidkrevende å programere.

 

Sage 2 ble sluppet for en uke siden og krever tv-kort med mpeg2 encoder, noe jeg ikke har for øyeblikket, og jeg har dermed ikke fått mulighet til å teste det. Du kan lese en review her http://htpcnews.com/main.php?id=sagetv_1 Det ser hvertfall meget lovende ut.

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar

Først og fremst, festlig prosjekt du holder på med! :thumbup:

 

Kan desverre ikke hjelpe deg med alt, men noe skal vel gå bra.

 

1. ATi Remote Wonder bruker RF, ikke IR. Et alternativ kan være å lage til en IR-mottaker til HTPC'en.

 

2. Trådløst nettverk er ikke mye tregere enn kabel. Trådløst = 54Mbit, "vanlig" = 100Mbits. Tilogmed DVD-realtime skal fungere bra over trådløst.

 

3. Det finnes både S-video og composite y-ledd.

 

Jeg mener at opptak direkte til serveren via htpc'en vil bli temmelig tungvint, kanskje et alternativ å bruke f.eks. PC-anywhere for å ta opp rett til serveren?

Evt. gå for en ekstern encoder-boks som f.eks denne for å minke belastningen av nettverk/HTPC.

 

HTPC'en skal brukes på tv, da er Windows - generelt sett - ikke optimalt visuelt sett. Men et program som f.eks. myHTPC kan rette på slikt.

 

Lykke til ;) *venter i spenning på worklog'en*

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et system som er omtrent likt det du skisserer.

 

- Filserver

- HTPC

- Flere "arbeidsmaskiner" i forskjellige rom.

 

Min HTPC består av:

- Modifisert Skyhawk alu kabinett som er ca 32x38x9 cm (bxdxh)

- Asus A7N266-VM (gammelt m-atx hovedkort)

- XP2000+

- 256mb PC2700 minne

- Seagate 7200.7 80GB

- Radeon7000 med S-video UT som er koblet til 29" TV

- Asus TV/FM Card med IR remote

- Gammelt DVD drev

- NAD/B&W surround anlegg

 

Som frontend så bruker jeg ShowShifter og lagrer alt av filmer, musikk og bilder på filserveren. ShowShifter tar opptak og timeshift direkte til filserver via 100mbs nettverk uten noen problemer. (har testet med 10mbs og det fungerte ikke)

 

Jeg har modifisert HTPC'en tre ganger for å få den så lydsvak som mulig, men jeg er ikke helt komfortabel med 55-60 grader på en maskin som skal stå på 24/7, så det kommer nok en ny modifisering snart :-).

 

HTPC'en fungerer utmerket til:

- DVD/Divx/Mpeg filmer (knallbra bilde/lydkvalitet)

- Musikk jukebox når det er fest

- Bildefremviser (slideshow)

- Opptak fra TV (knallbra forhåndprogrammering i ShowShifter)

- TimeShift

- Ripping av MINE EGNE filmer/plater for å slippe støy fra DVD spilleren ved avspilling.

 

Det jeg ikke er helt fornøyd med:

- Varmeutvikling

- Bildekvalitet ved TV visning (litt hakkete selv med Dscaler plugins) tror et PVR kort kan gjøre susen. Det rare er at opptak/timeshift blir bedre enn realtime TV.

- Dårlig rekkevidde på IR fjernkontroll, samt at det var vanskelig å programmere den.

 

 

Etter endel testing på en annen maskin, tror jeg at jeg har funnet en tilnmærmet ultimat løsning på varme/ytelses -problematikken i en HTPC.

 

Løsningen ligger i et EPOX m-atx hovedkort sammen med et lite genialt program 8rdavcore som automatisk justerer FSB og Vcore etter CPU belastning, samt at det automatisk justerer viftehastigheter basert på temperatur på CPU.

 

Nå har jeg satt opp en testmaskin med en AMD XP2400+ (Thorton) og økt multiplier litt opp til 12,5

 

Maskinen starter ved 12,5x172 = 2,15 Ghz og 1,65 Vcore (ca XP2600+++ hastighet)

 

Ca 20-30 sekunder etter inlogging:

- FSB justeres automatisk ned til 12,5x133=1,66 Ghz (XP2000+)

- Vcore senkes til utrolige 1,25 V :thumbup:

- Vifter justeres ned fra 2600 - 1400 rpm = lydløse

- CPU temp = 32 grader (ved 20 grader i rommet)

 

Ved CPU load over 50% i mer enn 15 sekunder så økes FSB og Vcore trinnvis opp til max. (perfekt ved encoding, etc...) og tilbake igjen ved CPU Load under 10%.

 

Testmaskinen er lett overklokket og har en mild økning av Vcore (1,6-1,65) men selv ved full load i lengre tid med maks FSB/Vcore så holder den seg under 45 grader og er like lydløs :w00t:

 

Neste utfordring blir å finne et nytt TV-kort som gir bra bildekvalitet ved TV visning.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...