Gå til innhold

OLED blir voksent


Anbefalte innlegg

OLED blir bra ja :) Skarp og lynrask grafikkflyt. Tar nok endel måneder før de kommer på markedet.

 

Frykter at det samme som skjedde med LCD kommer til å skje med OLED skjermer, produksjons press og høye priser i begynnelsen til lagerene stokker seg litt opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant noe om levetiden til oled skjermene : The lifespan of the material itself draws near 10,000 hours already, and it has been developing by more than 30% every year; it is expected to achieve 40,000 hours of lifespan in year 2005 when AMOLED is regularized.

 

40.000 /24 =1666 Dager med 100% bruk eller 4,5 år ca, men hvem bruker skjermen mer en maksimalt 12t dagen? Da har du minst 9 års levetid...

Lenke til kommentar
Fant noe om levetiden til oled skjermene : The lifespan of the material itself draws near 10,000 hours already, and it has been developing by more than 30% every year; it is expected to achieve 40,000 hours of lifespan in year 2005 when AMOLED is regularized.

 

40.000 /24 =1666 Dager med 100% bruk eller 4,5 år ca, men hvem bruker skjermen mer en maksimalt 12t dagen? Da har du minst 9 års levetid...

Ja, men det er optimistiske spådommer, nå er det tydeligvis fortsatt 10k som gjelder, og det er bare såvidt over ett år med 24/7, og det er for dårlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

AtWindsor : Selvsagt er det for dårlig med 10.000T, men jeg tipper samsung omtalte seg om hvordan utviklingen i forhold til dagens oled teknologi har gått.

Derfor kan vi kanskje se skjermer som takler 40.000T og det er nå i alle fall mer enn bra nok.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

ENDELIG! :w00t:

 

Dette har jeg ventet på siden første gang jeg leste om OLED(et par år siden).

 

OLED er enkelt forklart organisk material som lyser når du setter på strøm.

 

Kontrastproblemet til LCD skjermene vil dermed være løst. Som en CRT skjerm er det bare å slukke en pixel, istedet for å måtte blokkere baklyset LCD gjør.

 

Bildekvalitet ved ikke-native oppløsninger vil være som for LCD, siden dette er fysiske pixler i motsetning til CRT som kan variere pixel-størrelsen.

 

Levetiden på 10K timer skremmer meg ikke. Hvor mange timer tilbringer dere egentlig bak PC'en hver kveld. Selv en jobbskjerm som går 6-8 timer pr dag vil vare 6 år (7t/235 arbeidsdager/år). Hvor mange av dere har en skjerm som er MER enn 6 år? ;)

 

Det jeg er redd for er de høye utviklings-kostnadene som Samsung&Co skal ha tilbakebetalt. Tipper dette blir dyrt i starten.(Men det gjelder jo all teknologi)

 

Geir

Lenke til kommentar

Stemmer det at kontrasten på oled er mye bedre enn på lcd?

 

http://slashdot.org/article.pl?sid=04/05/18/2231243[/url]']"Contrast isn't an issue, because unlike LCD panels which backlight the whole panel and rely on "hiding" the backlight for "black"(but plenty escapes anyway if the backlight is too bright). On an OLED panel, if a pixel is off, it generates absolutely no light. Theoretical contrast is then essentially infinite; zero:something is infinite. The only remaining issue is how bright "on" is, and that's been specified as 400 lumens."

Lenke til kommentar
CRT skjermer som er mye i bruk blir rimelig slitne etter 4-5 år... Det er ihvertfall min erfaring.

Det er fordi det kommer nye og bedre skjermer. Pappa sin CRT er 10 år gammel og fungerer helt kurant.. Jeg har hatt min i 4 år og den er like god.

Lenke til kommentar
Kan disse panelene brukes i videoprojektorer også tro, siden de kan bruke LCD der også?

Tvilsomt. Bildet fra LCD projektorer blir projektert ved at en kraftig lyspære erstatter backlighten til LCD panelet og bildet havner da på veggen.

 

OLED derimot har ikke backlight, hver pixel er bygd opp av selvlysende dioder. Disse diodene er ikke sterke nok til å få bildet på veggen.

 

 

Hvordan er sortnivået (kontrasten) på OLED kontra LCD? Vil det være like bra som på en CRT?

Trolig bedre. OLED skjermer skruer ganske enkelt av diodene der det skal være svart, i motsetning til CRT og LCD som må blokkere for lyset. Noe som ikke alle klarer like bra.

Endret av Zoidman
Lenke til kommentar

5 år er lang ventetid. Jeg kommer nok til å ha kjøpt et par LCD-skjermer innen den tid. Tipper jeg kjøper min første LCD til høsten etter Øivind Dahle's anbefalinger.

 

Forresten var det flere som klødde seg litt i hodet av dette bildet?

 

samsung_oled_roadmap.gif

 

Det ser nesten ut som om det er mobil-skjermer som er 30 tommer og TV'er som er 2 tommer. Kanskje den som laget den gjorde litt hastearbeid på overtid? Eller er det bare jeg som misstolker hele greia?

Lenke til kommentar
Forresten var det flere som klødde seg litt i hodet av dette bildet?

Det ser nesten ut som om det er mobil-skjermer som er 30 tommer og TV'er som er 2 tommer. Kanskje den som laget den gjorde litt hastearbeid på overtid? Eller er det bare jeg som misstolker hele greia?

Hehe, de har nok hatt litt dårlig tid da de laget bildet ;)

 

30" skjerm på mobilen :cry:

Lenke til kommentar

Det ser nesten ut som om det er mobil-skjermer som er 30 tommer og TV'er som er 2 tommer. Kanskje den som laget den gjorde litt hastearbeid på overtid? Eller er det bare jeg som misstolker hele greia?

Jeg tror "30'" henviser til hundre tusen (000 000) enheter :)

 

' - tegnet brukes ofte for å slippe å skrive ut alle nullene

Lenke til kommentar

Det ser nesten ut som om det er mobil-skjermer som er 30 tommer og TV'er som er 2 tommer. Kanskje den som laget den gjorde litt hastearbeid på overtid? Eller er det bare jeg som misstolker hele greia?

Jeg tror "30'" henviser til hundre tusen (000 000) enheter :)

 

' - tegnet brukes ofte for å slippe å skrive ut alle nullene

Men da er det litt rart at det står "30" or larger", istedet for or more.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke noe kjennskap til hvordan en CRT basert skjerm "tegner opp" sort. Om den "hopper" over noen sveip eller ikke. Uansett, det spiller vel liten rolle kontra hvordan tingene er i praksis. En CRT skjerm har egentlig uendelig høy kontrast på papiret, i virkeligheten minimum 15000:1. LCD skjermer med sine ynkelige 500:1 blir jo satt skammelig til siden. Plasma-skjermer tegner for øvrig opp sort på samme måte som OLED, dvs ved å ikke lyse. Så langt har ikke det akkurat gitt så veldig bra kontrastnivåer (fra 1000:1 til 4000:1). Det gjenstår å se om OLED er så mye bedre da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...