Gå til innhold

Alienware: To grafikkort i én PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne jo blitt et fett opplegg; dual CPU, begge med dual minnekanaler, Raid-0 på diskene og dual skjermkort, dual LCD .... noen som ser et mønster her ;)

 

Me want...

 

Likte det forslaget som kom tidligere i tråden, om å bruke to lowend/normal-end skjermkort uten über-vifter til å spille på. To skjermkort burde gi anstendig minimums framerate, i forhold til single skjermkort som ofte har en tendens til å stupe langt ned...

Lenke til kommentar
Ville tro at dual core er bedre, grunnet plass. Eller kanskje ikke?? Har sett en 4x Radeon 9600Pro koste ca 120k hvis jeg ikke husker feil, det var en krigssimulator i USA hvis jeg ikke husker feil. Men jeg ser ikke helt behove, men dette åpner for MYE større skjermer eks 40" LCD   :cool:

4x 9700 pro 128mb

1 tall feil da, det var en stund siden jeg hadde lest det.

faktisk så tror jeg det var 4 x 9700 pro 256MB ram (til hver kjerne)

 

altså 1 GB ram...tror det var litt av grunnen til at det ble så mye oppstyr rundt det (veel, utenom 4x kjerne da ;) )

Lenke til kommentar

Jeg tror absolutt dette kan ha noe for seg, fordi:

Det jobbes hardt med å skrive programvare som bruker skjermkortet til å hjelpe til med 3D-rendring. Jeg tror jeg har lest et sted om en plug-in til Maya som er under utvikling, som skal kunne funke på Nvidia-kort... Fordelen er jo at en grafikk-prosessor (GPU) er skreddersydd for å tegne grafikk. En vanlig prosessor er jo langt i fra så optimalisert med henblikk på en spesifikk oppgave...

 

Dette er nok fremtiden ja, men ikke først og fremst for Gamere....

Lenke til kommentar

jeg forstår ikke helt.

 

hvordan samarbeider kortene?

via PCIe ekspress?

eller via kabler mellom kortene? slik at båndbredden total = 1 av kortene?

 

(jeg kan ikke slikt godt så rett meg, og si hvordan det er, om jeg er helt/delvis fraværende på området)

 

er det bae software som trengs?

det må vel være mulig å lage en anne variant alikevell.

som er gratis f.eks.

 

er det hardware, så kan det vel lages billigere.

 

ailienware = dyrt/ meget dyrt, er hva jeg har fått intrykket av

Lenke til kommentar

mmm, 3Dfx var faktisk ganske genialt selskap, og mange av ideene som nVidia fikk med i oppkjøpet er faktisk ikke tatt i bruk enda, mye pga slikt som vi så på Voodoo4 og 5 at ytelsen vil droppe MYE.

 

SLI døde ikke med 3Dfx. jeg husker at en av selsapene som byggde Voodoo2 kort på egne designe (slikt som Rightous 3d og Hercules gjorde)

drev på og utvikle mulighet for 2 AGP porter og en slags SLI løsning. tar jeg ikke helt feil var faktisk Alienware med på forskningen, men trakk seg like før en mulig lansering var klar, jeg er ikke sikker på om det var økonomi eller teknologi.

 

men det at Alienware endelig har turt og ta steget videre, og faktisk lansere dette synnes jeg er ganske rått.

 

 

ser for meg en slag's ombygning som mulig må gjøres på skjermkort, slikt at en bruker en slik SLI kabel som Voodoo2 hadde.

 

men har ikke sett noe bevis på dette på bildene fra beta pc'en. så jeg lurer på ossen de skal greie og intergrere signalene i hverandre, om det da ikke gjøres via chipsett på hovedkortet, og en har kabler med bestemt plass bak på PC (dvs, en kabel merket "top" og andre "bottom") for kobling til skjermkortene....

 

*ED

Ser faktisk at det er et ekstra kort i PC'en lengre nede, som forgrener signalene.

mulig da at de også trenger spesiale drivere til hvert av kortene, slikt at ene kortet tegner vannrette linjer og det andre vertikale, slikt som i SLI arkitekturen, dermed så kan hele GPU'en faktisk bli mye raskere i og med at den har mindre jobb og gjøre....skulle likt og tatt en titt på det nederste kortet i maskinen der....

 

 

skal bli gøy og se om dette er noe lønnsom løsning, eller om dette heller blir en designe pc for framtidige spill utviklere??? :p

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
The scheme involves two video cards -- they don't have to be identical cards -- and a tertiary PCI card. The outputs from the video cards run to the third card, which sends the signal to your monitor. Basically, each card renders one-half of the scene and then throws it to the array card, which assembles the final image.

Okay, så egentlig trenger man da 3 skjermkort!? Hehe.. tid for å spare?=P Det Array-kortet kan jo kanskje bare være et 'billig' kort?

 

 

As for an increase in performance, the reps were saying that they were already seeing a 50% boost. The technology is still being tuned, so expect to see even greater performance.

Mer enn 50% kanskje? Spennende! 2X 6800GT / 2X x800pro hadde vært no

! :eek: Blir ikke så ufattelig dyrt da (til og med billigere enn for 1X 6800U(E)/x800XT(PE)?? Spørs hvordan ytelsen blir i forhold.

Gleder meg til slike systemer blir testet!

Lenke til kommentar

hvis denne løsningen virkelig kan gi 50%+ høyere hastigheter som et enkelt kort, så kan jeg lett se for meg at det kan bli lønnsomt å kjøpe 2 "value" type kort for å få samme ytelse som toppmodellene til lavere pris.

 

For eksempel vil prisen på 2 stk Radeon9800PRO sikkert være veldig billig litt etter at både Nvidia og ATI's nye skjermkort kommer.

 

Men uansett er det jo hyggelig for dem som har så mye penger at det ikke betyr noe da =) Fint å kunne få 50%+ høyere ytelse enn dagens toppmodeller.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
hvis denne løsningen virkelig kan gi 50%+ høyere hastigheter som et enkelt kort, så kan jeg lett se for meg at det kan bli lønnsomt å kjøpe 2 "value" type kort for å få samme ytelse som toppmodellene til lavere pris.

Problemet da er at spillene blir laget for 2 stk. kort.

Så om man skal kunne spille det aller beste man ha 2 stk überhighendkort.

Lite lønnsomt...

Lenke til kommentar
Finne det svært tvilsomt at spillene må lages med støtte for dette. Blir nok heller noe litt spesielle skjermkortdrivere som trengs.

 

Men en kan jo lure litt på hva det tredje kortet vil koste. Og ikke minst hva HK med denne støtten vil koste.

Om det blir allemannseie med støtte for 2x skjermkort på hk'et vil alltid spill osv. bli laget spes. tilpasset dette.

Slik har det alltid vært. Bare vent og se, snart krever vel noen spill 64bit CPU også...

Lenke til kommentar
2 x 6800ultra= orkan! + like stort strømforbruk som hele somalia i et år.

Du kan kjøpe AlienWare pc'ene med 650W PSU'er allerede nå, så akkurat det kommer ikke til å bli noe problem.

 

Strømregningen derimot :hmm:

 

Edit: Også slipper man å ha varmeovner i huset om pc'en står på...

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...