Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det burde være forbudt å kjøre med sommerdekk om vinteren. Greit nok at det kan være bart på E6, men for å komme seg til og fra hovedveien må man kjøre på andre (og glattere) veier.

 

Det er litt snodig at sikkerhetsbelte er påbudt. Skulle det skje en ulykke går jo dette bare ut over en selv (+ pårørende). Forårsaker en bilist et uhell som følge av sommerdekkbruk vil det jo som oftest være andre involverte. For all del, jeg kjører alltid med belte.

 

Det er forbudt å ikke ha egnede dekk for forholdene, er ikke det nok?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde være forbudt å kjøre med sommerdekk om vinteren. Greit nok at det kan være bart på E6, men for å komme seg til og fra hovedveien må man kjøre på andre (og glattere) veier.

 

Det er litt snodig at sikkerhetsbelte er påbudt. Skulle det skje en ulykke går jo dette bare ut over en selv (+ pårørende). Forårsaker en bilist et uhell som følge av sommerdekkbruk vil det jo som oftest være andre involverte. For all del, jeg kjører alltid med belte.

 

Det er forbudt å ikke ha egnede dekk for forholdene, er ikke det nok?

 

AtW

Skulle akkurat til å gi samme svar, et påbud om egnede dekk er i prinsippet det samme som et forbud mot sommerdekk på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat, her synes jeg at loven burde være absolutt; du ha på vinterdekk mellom 1. november og første uka etter påske. Slik det er i dag kan bilføreren selv bedømme og bestemme om vinterdekk skal på eller ikke. Da får man slike sløve folk som ikke gidder å legge om dekkene når det første snøfallet kommer.

 

Hva er fordelene med å kjøre med sommerdekk om vinteren forresten? La oss si på en tørr og isfri vei.

 

Skulle loven om sikkerhetsbelte være som vinterdekk ville det i så fall være påbudt med belte kun hvis forholdene krever det. Så hvis du kjører i 30-sone trengs ikke belte, for eksempel.

Lenke til kommentar

Akkurat, her synes jeg at loven burde være absolutt; du ha på vinterdekk mellom 1. november og første uka etter påske. Slik det er i dag kan bilføreren selv bedømme og bestemme om vinterdekk skal på eller ikke. Da får man slike sløve folk som ikke gidder å legge om dekkene når det første snøfallet kommer.

 

Hva er fordelene med å kjøre med sommerdekk om vinteren forresten? La oss si på en tørr og isfri vei.

 

Skulle loven om sikkerhetsbelte være som vinterdekk ville det i så fall være påbudt med belte kun hvis forholdene krever det. Så hvis du kjører i 30-sone trengs ikke belte, for eksempel.

 

Blir folk noe mindre sløve av å endre loven? Synes folk er sløve i trafikken hele tiden, uavhengig av om de bryter noen lov, ikke blir det flere politikontrolelr på det bare av å endre loven heller. Kjører de med sommerdekk i smøføtka er det lovbrud i dag også.

 

Sommerdekk slites ofte mindre, og har bedre grep enn vinterdekk på føre egnet for sommerdekk, man får ikke i pose og sekk, dekk har forskjellige egenskaper.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HEHE. I går kom en utenlandsk trailer på E39 mellom Bergen og Stavanger i den leie situasjonen at han ikke kom opp en bakke pga snå/sludd og blokkerte hovedfartsåra i en time.

De fikk han bort fra plassen og inn i sentrum her. Etter ei lita stund blokkerte han veien i ein bakke i hovedutfartsåra fra sentrum.

DA først gav politiet han kjørenekt til han hadde skodd seg for føret.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir folk noe mindre sløve av å endre loven? Synes folk er sløve i trafikken hele tiden, uavhengig av om de bryter noen lov, ikke blir det flere politikontrolelr på det bare av å endre loven heller. Kjører de med sommerdekk i smøføtka er det lovbrud i dag også.

 

Sommerdekk slites ofte mindre, og har bedre grep enn vinterdekk på føre egnet for sommerdekk, man får ikke i pose og sekk, dekk har forskjellige egenskaper.

 

AtW

Du har nok rett der. Folk er sløve uansett. Men jeg tror nok at selv om folk er sløve så vil de prøve å unngå bøter. Mange har på seg sikkerhetsbelte for å ikke bli 1500 kr fattigere. Det hadde derfor vært fint hvis folk var skikkelig skodd om vinteren. Da ville vi muligens fått litt mindre lusekjøring. Men men, verden fungerer nok ikke slik :p

 

Vinterdekk slites fortere hvis man kjører på varmt føre, for eksempel 20 grader. Om vinteren er nok slitasjen mindre. Dessuten burde den økte slitasjen bety lite i forhold til den ekstra sikkerheten man har ved å kjøre vinterdekk gjennom hele sesongen.

Lenke til kommentar

Blir folk noe mindre sløve av å endre loven? Synes folk er sløve i trafikken hele tiden, uavhengig av om de bryter noen lov, ikke blir det flere politikontrolelr på det bare av å endre loven heller. Kjører de med sommerdekk i smøføtka er det lovbrud i dag også.

 

Sommerdekk slites ofte mindre, og har bedre grep enn vinterdekk på føre egnet for sommerdekk, man får ikke i pose og sekk, dekk har forskjellige egenskaper.

 

AtW

Du har nok rett der. Folk er sløve uansett. Men jeg tror nok at selv om folk er sløve så vil de prøve å unngå bøter. Mange har på seg sikkerhetsbelte for å ikke bli 1500 kr fattigere. Det hadde derfor vært fint hvis folk var skikkelig skodd om vinteren. Da ville vi muligens fått litt mindre lusekjøring. Men men, verden fungerer nok ikke slik :p

 

Vinterdekk slites fortere hvis man kjører på varmt føre, for eksempel 20 grader. Om vinteren er nok slitasjen mindre. Dessuten burde den økte slitasjen bety lite i forhold til den ekstra sikkerheten man har ved å kjøre vinterdekk gjennom hele sesongen.

 

Sommerdekk har også bedre grep på mange typer føre enn vinterdekk, som sagt å lage dekk er snakk om å oppveie ting mot hverandre, du får ikke i både pose og sekk. For å ta et konkret eksempel, når jeg bodde i kristiansand så var det store deler av vinteren det ikke var snø og godt over null (det har vært kaldere der de to siste årene), for meg virker det meningsløst å påby vinterdekk når man kan la kjøretøyet stå når det er vinterføre eller fare for det, men bruke det når det er varmt nok. Dette er feks aktualt på kjøretøy der vinterdekk er lite vanlig (ymse tohjulinger)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heller påby piggfrie dekk om vinteren der det høver seg, som Sørlandet og Sørvestlandet.

 

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man skal ha konkrete påbud når regelene i dag åpner for skjønn og fleksibilitet, samtidig som man har rom for å ta idiotene. Å ha slike "harde" forbud skaper bry for folk som evner å kjøre fornuftig og etter forholdene, fordi det ikke er "lov" å bruke fornuft lenger.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi flere deler av landet har snø og is, men folk kjører fortsatt med sommerdekk. Blir de tatt? Nei. Men går det galt så skal jeg innrømme at jeg håper de dør av det, og ikke de som evnt. satt på, eller ble påkjørt.

 

Det fins grenser for hvor mye skjønn man kan gi, når det er sjanse for liv og helse til deg selv, og ikke minst andre.

Lenke til kommentar

Fordi flere deler av landet har snø og is, men folk kjører fortsatt med sommerdekk. Blir de tatt? Nei. Men går det galt så skal jeg innrømme at jeg håper de dør av det, og ikke de som evnt. satt på, eller ble påkjørt.

 

Det fins grenser for hvor mye skjønn man kan gi, når det er sjanse for liv og helse til deg selv, og ikke minst andre.

 

Og det er ulovlig, det øker ikke sannsynligheten for å bli tatt å legge til enda en lov. Hvorfor skal å endre loven hjelpe mot at folk ikke blir tatt for noe som allerede i dag er et lovbrudd?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...