Sovna Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) Dubious skrev (1 time siden): Aldri sett sperrelinje i rundkjøringen. Aldri nevnt heller.. Dubious skrev (1 time siden): Piler i kjørefelt indikerer ønsket kjøreretning. Hvis det er sperrelinjer mellom kjørefeltet så blir pilene til påbud og du må da kjøre i retningen som de viser. Hvor i all verden har du dette ifra? Pilene i bakken er oftest en forsterkning av de blå skiltene med hvite piler som henger i luften. De er i en skiltgruppe som kalles påbudsskilt. Så da så.. Endret 19. desember 2025 av Sovna
Sovna Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 qualbeen skrev (39 minutter siden): Samt at alle veier inn består av enkle kjørefelt. Nei da. Det finnes godt med rundkjøringer hvor man kan stå to ved siden av hverandre med det ene feltet. Det er da vi har noe som kalles plasserings regler i kryss. Ingen forskjell i rundkjøringer. qualbeen skrev (40 minutter siden): PS: dette kan løses ved å tegne hvite linjer i asfalten. Trenger ikke noen større operasjon enn som så. Dette finnes flere steder. Sinsenkrysset, Ryenkrysset som noe..
Snylter Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 27 minutes ago, Sovna said: Hvor i all verden har du dette ifra? Pilene i bakken er oftest en forsterkning av de blå skiltene med hvite piler som henger i luften. De er i en skiltgruppe som kalles påbudsskilt. Så da så.. Så er denne typen skilting ved rundkjøringer ikke akkurat vanlig. Jeg kan faktisk ikke huske en eneste plass det er skiltet med påbudsskilt vedr feltvalg i rundkjøring.
Sovna Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) Snylter skrev (7 minutter siden): Så er denne typen skilting ved rundkjøringer ikke akkurat vanlig. Jeg kan faktisk ikke huske en eneste plass det er skiltet med påbudsskilt vedr feltvalg i rundkjøring. Nå aner jeg selvsagt ikke hvor du bor. Men jeg kunne lett pekt på noen i Oslo. Men er det stedsnavn skilt med piler over flere separate felt så blir det same shit. Der er det også ofte forsterket med piler i bakken. Endret 19. desember 2025 av Sovna
Snylter Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 27 minutes ago, Sovna said: Nå aner jeg selvsagt ikke hvor du bor. Men jeg kunne lett pekt på noen i Oslo. Men er det stedsnavn skilt med piler over flere separate felt så blir det same shit. Der er det også ofte forsterket med piler i bakken. Stedsnavn-skilt med piler er ikke påbudsskilt men vegvisningsskilt. De orienterer om hvor du bør ligge men ikke om hvor du skal ligge. 2 1
Dubious Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Sovna skrev (1 time siden): Hvor i all verden har du dette ifra? Pilene i bakken er oftest en forsterkning av de blå skiltene med hvite piler som henger i luften. De er i en skiltgruppe som kalles påbudsskilt. Så da så.. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_12#KAPITTEL_12 https://teorimester.no/oppmerking/piler
Sovna Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 (endret) Dubious skrev (5 minutter siden): https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_12#KAPITTEL_12 https://teorimester.no/oppmerking/piler Se litt nøyere på din link om pilene du. De indikerer hvor du MÅ ligge.. På bildet ser du to kjørefelt. Pilene viser at hvis du kjører i kjørefeltet til venstre så kan du enten kjøre til venstre eller rett fram. Hvis du kjører i det høyre feltet så kan du bare kjøre til høyre. Endret 20. desember 2025 av Sovna
Sovna Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Snylter skrev (35 minutter siden): Stedsnavn-skilt med piler er ikke påbudsskilt men vegvisningsskilt. De orienterer om hvor du bør ligge men ikke om hvor du skal ligge. Ok. Så hvis jeg skal til Røa her så ligger jeg bare i det feltet/posisjonen som passer meg selv.? Det må jeg jammen prøve. Like ved er det en bensinstasjon hvor politiet ofte stopper og tar seg en bolle og kaffe. Skal nok se de setter den bolla i halsen.. B66CBA6E-E85A-4894-91C4-417C651723E4.heic
qualbeen Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Sovna skrev (12 minutter siden): Ok. Så hvis jeg skal til Røa her så ligger jeg bare i det feltet/posisjonen som passer meg selv.? Det må jeg jammen prøve. Like ved er det en bensinstasjon hvor politiet ofte stopper og tar seg en bolle og kaffe. Skal nok se de setter den bolla i halsen.. B66CBA6E-E85A-4894-91C4-417C651723E4.heic 1.75 MB · 1 Last ned Som nevnt; slike piler er IKKE påbud. Kraftig anbefalt, kanskje, for all del. Men de dikterer ikke kjørefelt. Egentlig synd. Hadde vært en fordel hvis nettopp slike skilt anga påbudt felt. Men ...
Sovna Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 qualbeen skrev (14 minutter siden): Som nevnt; slike piler er IKKE påbud. Kraftig anbefalt, kanskje, for all del. Men de dikterer ikke kjørefelt. Egentlig synd. Hadde vært en fordel hvis nettopp slike skilt anga påbudt felt. Men ... Prøv den tankerekka der og gjennomfør i et flerfeltskryss på en førerprøve er du snill. Spent på resultatet.
Dubious Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Sovna skrev (1 time siden): Prøv den tankerekka der og gjennomfør i et flerfeltskryss på en førerprøve er du snill. Spent på resultatet. Sensor følger sine egne regler. Kjør etter de etter jobb så ser du at de driter i alt som heter regler.
Sovna Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Dubious skrev (2 minutter siden): Sensor følger sine egne regler. Kjør etter de etter jobb så ser du at de driter i alt som heter regler. "Er ikke på jobb nå for faen" vil han lett parere med..😅
Snylter Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 8 hours ago, Sovna said: Ok. Så hvis jeg skal til Røa her så ligger jeg bare i det feltet/posisjonen som passer meg selv.? Det må jeg jammen prøve. Like ved er det en bensinstasjon hvor politiet ofte stopper og tar seg en bolle og kaffe. Skal nok se de setter den bolla i halsen.. B66CBA6E-E85A-4894-91C4-417C651723E4.heic 1.75 MB · 8 downloads Jeg får ikke sett det bildet her, jeg gidder ikke installere noe som helst for å se det heic-bildet. Anbefaler at du poster bilder som jeg eller png. Uansett, don't shoot the messenger. Jeg opplyser deg bare om hva slags skilt det er og etterspør hvor man finner disse påbudsskiltene det først ble fremsatt en påstand om at er over veien på vei inn i rundkjøringer.
Sovna Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Snylter skrev (57 minutter siden): Jeg får ikke sett det bildet her, jeg gidder ikke installere noe som helst for å se det heic-bildet. Anbefaler at du poster bilder som jeg eller png. Uansett, don't shoot the messenger. Jeg opplyser deg bare om hva slags skilt det er og etterspør hvor man finner disse påbudsskiltene det først ble fremsatt en påstand om at er over veien på vei inn i rundkjøringer. Fader altså.. får ikke det tullet der til. Jeg har Mac. legger jeg ved bilder jeg har lastet ned fra nettet og lagt til i appen så går det bra . Men ikke hvis det er egne bilder. Da blir det bare en fil som nå.. ( "mmmm kanskje jeg ligger i feil fil")😱
Sovna Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Snylter skrev (1 time siden): Jeg får ikke sett det bildet her, jeg gidder ikke installere noe som helst for å se det heic-bildet. Anbefaler at du poster bilder som jeg eller png. Uansett, don't shoot the messenger. Jeg opplyser deg bare om hva slags skilt det er og etterspør hvor man finner disse påbudsskiltene det først ble fremsatt en påstand om at er over veien på vei inn i rundkjøringer. Fikk det til gitt. Ok, fritt valg hvor du skal ligge hvis du skal til Røa?
Barny Aråstad Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 (endret) Sovna skrev (1 time siden): Fikk det til gitt. Ok, fritt valg hvor du skal ligge hvis du skal til Røa? ingen påbuds skilt, så i teorien kan du ligge i alle Endret 20. desember 2025 av Barny Aråstad
Sovna Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Barny Aråstad skrev (13 minutter siden): ingen påbuds skilt, så i teorien kan du ligge i alle Så når det blir et grønt lys for deg i et evt høyre felt spesifisert til høyre, så er det fritt for deg å bare feie foran nesa på de i midtre felt uten videre konsekvenser? Vis meg nå det en dag, få se om du tør..
Matsemann Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 (endret) Nei, for skal du klare treffe riktig felt ut av krysset må du nødvendigvis bytte til riktig felt, og da har du vikeplikt for de i det feltet. De skiltene står det tydelig i skiltforskriften at det står hvilket felt som man er "beregnet" å ligge i, men ingen skal krav. Derimot kan det, som man ikke klarer se på bildet, også være piler på bakken. Om det er heltrukken linje blir pilene påbud. Edit: eller om du mente at du har grønn pil til høyre og det er rødt rett frem kan du ikke blåse på rett frem, nei. "Pilsignal Signalet gjelder for dem som vil kjøre i den retning pilen viser.", kun om trafikklyset er plassert over et kjørefelt gjelder det kun det feltet. Endret 20. desember 2025 av Matsemann 1
qualbeen Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Sovna skrev (16 timer siden): Prøv den tankerekka der og gjennomfør i et flerfeltskryss på en førerprøve er du snill. Spent på resultatet. Det er smart å kjøre hensiktsmessig. Og ofte er det andre elementer som tilsier kjørebane uansett. https://trafikkskiltene.no/trafikkskilt/påbudsskilt/ https://trafikkskiltene.no/trafikkskilt/vegvisningsskilt/
Sovna Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Matsemann skrev (7 timer siden): Nei, for skal du klare treffe riktig felt ut av krysset må du nødvendigvis bytte til riktig felt, og da har du vikeplikt for de i det feltet. De skiltene står det tydelig i skiltforskriften at det står hvilket felt som man er "beregnet" å ligge i, men ingen skal krav. Derimot kan det, som man ikke klarer se på bildet, også være piler på bakken. Om det er heltrukken linje blir pilene påbud. Edit: eller om du mente at du har grønn pil til høyre og det er rødt rett frem kan du ikke blåse på rett frem, nei. "Pilsignal Signalet gjelder for dem som vil kjøre i den retning pilen viser.", kun om trafikklyset er plassert over et kjørefelt gjelder det kun det feltet. Har vært der mye jeg. Og ja det er piler i bakken. Sperrelinje mot slutten av et slikt felt er for å forhindre at tullinger står halvveis på tvers over to felt. Jeg reagerer på mye rart her inne. Virker som Kardemomme loven har overtatt for endel forskrifter. Og noen forskrifter tolkes dit man vil. Men ja, som noen påpeker så er det likevel noe som kalles trafikal forståelse/kompetanse som kan være gitt i situasjoner hvor du må tenke hva som er mest hensiktsmessig opp mot risikovurdering. Selv om forskrifter er plassert nederst i trafikk pyramiden er det mange eksempler på hvor forskrift, spes §3, trumfer skilt bestemmelser og bruken av disse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå