Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (2 timer siden):

 Kanskje man også burde fjerne gåmulighetene i Torggata og heller gjøre det om til en autostrada ut av sentrum? 

Hvilke gåmuligheter? Siste del mot Ankerbrua er helt håpløst for gående med smale fortau og syklister som tråkker på som gale. 

Nå er det forslag om sammenhengende gågate fra Kvadraturen via Torggata og opp Markveien. Jeg satser på at det blir en ordentlig gågate og at syklistene blir henvist til en rute hvor de ikke er til plage for andre. Gågate skal være for gående.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Fortell det til bilistene, da blir dem så sinte at dem sprekker. 

Jeg kjører bil og liker gågater. Største problem som gående er tråsyklister hvorav de fleste trenger et kurs i trafikkregler og å ta hensyn til andre. Men et forbud mot privatsyklisme i gågater er en god start.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Største problem som gående er tråsyklister hvorav de fleste trenger et kurs i trafikkregler og å ta hensyn til andre.

Jeg både går sykler å kjører, å jeg må si som syklist, som egentlig ikke er velkommen noe sted, er det de gående som er det største problemet, de ser ikke å de hører ikke, de har telefon så langt opp ræva at det dekker alle deres sanser, de har i tillegg veldig få krav til seg, om noen. Hadde de ikke hatt øra full av dritt så hadde de hørt meg når jeg bruker ringeklokka, jeg må snart ha må luftvernssirene for å trenge gjennom de lyddempede øretelefonene fra helvete som så mange gående bruker, det er klart hele problemet hadde vært løst om det bare ble bygd sykkelveier, det skjer jo ikke, så da må kanskje de gående gis noen trafikkregler de også ? 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Jeg både går sykler å kjører, å jeg må si som syklist, som egentlig ikke er velkommen noe sted, er det de gående som er det største problemet, de ser ikke å de hører ikke, de har telefon så langt opp ræva at det dekker alle deres sanser, de har i tillegg veldig få krav til seg, om noen. Hadde de ikke hatt øra full av dritt så hadde de hørt meg når jeg bruker ringeklokka, jeg må snart ha må luftvernssirene for å trenge gjennom de lyddempede øretelefonene fra helvete som så mange gående bruker, det er klart hele problemet hadde vært løst om det bare ble bygd sykkelveier, det skjer jo ikke, så da må kanskje de gående gis noen trafikkregler de også ? 

Man skal passere gående i gåhastighet. I tillegg så skal man ikke tråsykle på rødt lys. Hele verden kan ikke tilpasse seg tråsyklistenes krav om å aldri bremse ned for noe som helst.

Det blir ikke bygget sykkelveier sier du? Da bor du ikke i Oslo hvertfall. En liten gatestump som ingen bruker? Der fjerner man alle parkeringsplasser og bruker millioner på å lage sykkelvei.  Får håpe det blir bedre nå uten MDG som bare ønsker mest mulig konflikt med alle som ikke sykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns egentlig syklister og sparkesykler i bybildet er en uting. Det går ganske fort for mange og sykkelen er lett å manøvrere, noe som gjør at det ofte blir uforutsigbart med brå svinger hit og dit for å passere fotgjengere. 

Vi kan selvfølgelig løse det ved å fortsette med å bruke spinnvilt mye penger for å bygge sykkelinfrastruktur overalt. Eller vi kan si at sykkel kan brukes andre steder enn i byen, henvise folk til å bruke kollektivtilbudet eller å gå, og bruke pengene på noe mer nyttig. F.eks. pusse opp skoler og barnehager som står og råtner. Kritisk oppussing av nærskolen her ble nettopp utsatt enda to år, og dette mens gravemaskinene durer og går noen hundre meter lenger bort. Der bygges det mer sykkelvei.

Prioriteringer, prioriteringer ... skal vi gjøre det lettere for noen titalls sprekinger å sykle på jobb, eller ta godt vare på ungene våre? Jeg skammer meg over at vi prioriterer voksnes "behov" om og om igjen.

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (20 minutter siden):

Det er litt funny, at man er så forutinntatt om at biler fortjener den plassen de har, at man som gående skylder på syklister. Hvorfor trykkes syklister og gående sammen på lite areal? Jo, fordi bilistene har fått det meste.

Rådhusplassen har enormt med plass og ingen biler. Til tross for det så må man ha øyner i bakhuet når man går der pga syklister. Så problemet er ikke arealet. Problemet er syklistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Man skal passere gående i gåhastighet.

Ja men ikke over en viss hastighet, har du fått med deg det ? Så med andre ord om noen går for fort så kommer man ikke forbi :thumbup:

d8f1c2c379626b83f4e00ac24f0a562a.jpg

 

uname -i skrev (3 minutter siden):

I tillegg så skal man ikke tråsykle på rødt lys.

Man skal ikke gå der heller, de gjør det ikke noe mindre enn syklistene, når alt kommer til alt så gjør ikke valg av transportmiddel deg enten til djevel eller en helgen, det er nok individer på alle sider som er føkka i huet kort og godt, å burde ikke fått lov til å verken sykle eller kjøre bil, kan vel ikke nekte noen å gå, men det er faen steike meg noen gående individer som skulle vært avskiltet også. 

 

uname -i skrev (4 minutter siden):

Da bor du ikke i Oslo hvertfall.

Hva så ? Er man nødt til å bo i oslo for å være plaget av ingen sykkelveier å gående som oppfører seg som zombier ? I tillegg til at det fins bilister som aktivt prøver å presse en stakkar ut av veien, skjedd meg 3 ganger ene gangen kunne det gått skikkelig til helvete, jeg sykler ikke på "bilvei" lenger. 

 

:utakt skrev (5 minutter siden):

Vi kan selvfølgelig løse det ved å fortsette med å bruke spinnvilt mye penger for å bygge sykkelinfrastruktur overalt.

Når vi nå har tillatt diverse kjøretøy som elsykkel, motorisert sparkesykkel å ståhjulinger så sier det seg selv at man har infrastruktur til det ? Hvorfor tillot vi ståhjulinger i utgangspunktet om det ikke er noe sted en kan benytte dem på et praktisk vis ?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Syns egentlig syklister og sparkesykler i bybildet er en uting. Det går ganske fort for mange og sykkelen er lett å manøvrere, noe som gjør at det ofte blir uforutsigbart med brå svinger hit og dit for å passere fotgjengere.

Innlegget ditt er helt på bærtur. Om noe, så er det jo biler i bybildet som er en uting. De tar opp store deler av arealet og gjør det trangt for syklende og gående. De fører til at myke trafikanter ikke kan gå fritt i byen, men må holde seg på et lite avgrenset areal, gå lange omveier, blir påkjørt, må trykke på en tigge-knapp og vente for å kunne krysse fra ene siden av gata til den andre osv.
Det er biler som ødelegger byen.

:utakt skrev (1 time siden):

Vi kan selvfølgelig løse det ved å fortsette med å bruke spinnvilt mye penger for å bygge sykkelinfrastruktur overalt. Eller vi kan si at sykkel kan brukes andre steder enn i byen, henvise folk til å bruke kollektivtilbudet eller å gå, og bruke pengene på noe mer nyttig

Eller vi kan bygge sykkelinfrastruktur gratis. Bare bli kvitt bilene fra en del gater, og gi gatene til myke trafikanter. Koster ikke mer enn et skilt og en bom. Det som gjør sykkelinfra dyrt er at det må bygges i en trang by der bilveien allerede har lagt beslag på alt areal.

:utakt skrev (1 time siden):

Prioriteringer, prioriteringer ... skal vi gjøre det lettere for noen titalls sprekinger å sykle på jobb, eller ta godt vare på ungene våre? Jeg skammer meg over at vi prioriterer voksnes "behov" om og om igjen.

Å ta vare på ungene vil være å få bort bilene. Unger kan ikke leke fritt ute i dag pga fare for å bli påkjørt. Gater som i gamlere dager var fulle av menneskeliv og lekende barn er nå fulle av biler.

Det er voksnes behov om å kjøre over alt som er prioritert. Barn ønsker å leke, kunne sykle alene til skole og fotball. Ingenting av det er mulig pga biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (20 minutter siden):

 De fører til at myke trafikanter ikke kan gå fritt i byen, men må holde seg på et lite avgrenset areal, gå lange omveier, blir påkjørt, må trykke på en tigge-knapp og vente for å kunne krysse fra ene siden av gata til den andre osv.

Vente på grønt lys. Forferdelige frihetsberøvelse. Amnesty er på saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (5 minutter siden):

At jeg eier en bil er jo ikke et argument mot det jeg skriver.

Om noe er det argument *for*. At jeg, selv som bileier, ser at bilene dominerer sentrum for mye.

Du, og mange andre, har funnet ut at det er et behov for egen bil i hverdagen. Ikke bilkollektiv, ikke leiebil, ikke kollektivtransport. Egen bil. 

God byplanlegging er å tilrettelegge for alle trafikanter, inkludert privatbiler. De kommer aldri til å forsvinne, uansett hvor vanskelig man gjør det å kjøre. Ser det mer og mer her i området hvor jeg bor, det fjernes stadig mer gateparkering, og de tilstøtende gatene der det fortsatt er lov å stå blir mer og mer pakka med biler. 

Bilene. Blir. Ikke. Borte. 

Tilrettelegg. Planlegg. Tenk. 

Det jeg irriterte meg over i innlegget over var for øvrig at fordelingen av Den Store Pengesekken i Oslo virker å alltid nedprioritere de minste, mens for å bygge sykkelrelaterte ting virker pengestrømmen utømmelig. 

Jeg mener det er feil. 

Satsning på sykkel er isolert sett en god ting, men jeg ville prioritert andre ting langt høyere. Så får vi heller ta disse sykkelveiene etterhvert. Du og idealistene overlever å sykle i marka og ta trikken til jobb en stund til. 

Nå stemte Oslo for forandring tidligere i høst, så får vi se. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (9 minutter siden):

Vente på grønt lys. Forferdelige frihetsberøvelse. Amnesty er på saken.

At du mest kommer med spydigheter og sarkasme i stedet for argumenter er jeg dessverre allerede klar over. Kanskje du en gang kunne tatt tak i de faktiske argumentene? Eller er de såpass bra at du ikke har noe annet enn tull å komme med? 🤔

:utakt skrev (6 minutter siden):

Du, og mange andre, har funnet ut at det er et behov for egen bil i hverdagen. Ikke bilkollektiv, ikke leiebil, ikke kollektivtransport. Egen bil.

Og det kan vi fikse ved å slutte å tilrettelegge sånn for bil, og heller gjøre de andre alternativene bedre. Man løser det ikke ved å gjør folk *enda* mer bilavhengige ved å konstant prioritere bilisme. Det er simpel logikk.

:utakt skrev (7 minutter siden):

Ser det mer og mer her i området hvor jeg bor, det fjernes stadig mer gateparkering

Parker på egen tomt. Å stille metallboksen sin på offentlig areal er egoistisk. Ville du ikke reagert om jeg dumpet 2 tonn med stuff midt i gata, og forventet at det var greit å oppbevare der?

:utakt skrev (8 minutter siden):

Det jeg irriterte meg over i innlegget over var for øvrig at fordelingen av Den Store Pengesekken i Oslo virker å alltid nedprioritere de minste

Du har helt rett. Alt går stort sett til bil. Slutter man med det blir det mye til overs for å gjøre det bedre for myke trafikanter.

:utakt skrev (9 minutter siden):

Nå stemte Oslo for forandring tidligere i høst, så får vi se. 

Både H og V mener at sykkelsatsingen i Oslo burde bli bedre. Så kan jo håpe de holder ord og øker takten på utbyggingen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 minutt siden):

Parker på egen tomt. Å stille metallboksen sin på offentlig areal er egoistisk. Ville du ikke reagert om jeg dumpet 2 tonn med stuff midt i gata, og forventet at det var greit å oppbevare der?

Hvorfor er det et så stort problem at det står parkert biler langs et fortau? 

Noen steder skylder Bymiljøetaten på fremkommelighet for nødetatene. Ok, jeg kjøper den. Men, det er ikke alle steder. Noen steder virker det som at gateparkeringen skal vekk bare fordi. At noen blir provosert over at bilene står der? 

Da borettslagene i utkanten av byen ble bygget var det ikke tatt høyde for slik biltrafikk som det er i dag. Normen var vel én bil per fjerde leilighet eller noe sånt. Realistisk er alternativene 1) stå i gata, eller 2) borettslagene raserer tilnærmet alt av grøntarealer for å bygge parkering. 

1) er langt å foretrekke. Bilene som står i gata forstyrrer ingen. 

Nybygg burde selvfølgelig komme med garasjeanlegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 minutt siden):

At du mest kommer med spydigheter og sarkasme i stedet for argumenter er jeg dessverre allerede klar over. Kanskje du en gang kunne tatt tak i de faktiske argumentene? Eller er de såpass bra at du ikke har noe annet enn tull å komme med? 🤔

Du mener man skal ta de ville overdrivelsene dine seriøst? At unger ikke kan leke fritt, det kan de heller ikke med syklkelstier skal man følge din definisjon. De kan ikke leke fritt på sykkelveien uten fare for å bli påkjørt, derfor bør også sykler vekk fra byen. Fin logikk det og ikke første gang ekstremister møter seg selv i døra.

Jeg vet ikke om du er innflytter, men du høres ut som en. Når man er i en by så må man ta hensyn til at det finnes veier, bygninger, lyskryss og andre trafikanter. Så du må enten legge av deg kravet om at du "fritt" skal kunne tråkke på tråsykkelen din i luftlinje fra A til B uten å slakke farten en eneste gang eller flytte tilbake til bygda.

Det er mer enn nok sykkelinfrastruktur i Oslo. Sykkelandelen har knapt økt under to perioder med MDG og flerfoldige milliarder. Folk liker ikke å sykle av andre årsaker enn infrastrukturen.

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det et så stort problem at det står parkert biler langs et fortau? 

Kunne jo hatt en sykkelvei der da, hadde det ikke vært for den enorme plassbruken til bil. Personlig håper jeg vi ser selvkjørende biler etterhvert, biler som kunne dratt et annet sted å gjort en jobb. Litt av problemet med biler er at de stort sett står ubrukt å i veien for andre hele jævla dagen, men dette blir futuristisk og en aldri så liten avsporing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...