Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvilken Brannmur/FTP/Filserver etc..


Anbefalte innlegg

hei

 

 

trenger tips / forslag til hvordan jeg skal sette opp følgende på en maskin.

 

får snart 1,2 Mbit inn/ut på linja mi og skal sette opp en pc som følgende tenkte jeg.

 

FTP

 

Printserver / med 2 skrivere, 1 usb og en med parellport

 

Filserver, med disker koblet til via Firewire

 

DHCP server

 

Brannmur

 

vil gjerne noe sikkert og enkelt som f.eks Smoothwall

 

noen ideer/tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjore dette med en god del distroer. Kan hende noe veldig modifiserbart er beste option, jeg tror jeg ville gaatt for fedora var jeg deg, evt en annen distro med NTFS stotte eller lett tilgjengelig. Du trenger ikke grafiske ting til en server, saa da blir den en del raksere enn med X.

 

Selv ville jeg nok gaatt for debian, men det er bare fordi er borti et fag der vi laerer masse om hvordan linux er bygd opp, med debian som opsys. Da er det deres vei aa se paa ting som blit det vanlige. Merker at noen ting paa fedora er litt annerledes.

 

Men uansettt, smoothwall mener jeg ikke stotter nok av de tjenestene du er paa jakt etter. Tror ikke det er noen printerdeamon eller samab inkludert, det er tross alt en 23 mb distro. Mener kanskje clarkconnect er et bedre alternativ. Men har ikke provd det. Der skal det vaere mere pakker og installeringsmuligheter. Er uheldigvis basert paa en gammel versjon av rh saa det trekker ned. FW burde gaa fint aa legge til i kjernen, spess om du har et standart fw kort.

 

Hva slags maskiner har du i nettverket? Kan du bruke nfs? eller maa du over paa samba?

 

Hva slags format er de eksterne hd'ene? NTFS er ikke noe bra med linux

Lenke til kommentar
Du kan gjore dette med en god del distroer. Kan hende noe veldig modifiserbart er beste option, jeg tror jeg ville gaatt for fedora var jeg deg, evt en annen distro med NTFS stotte eller lett tilgjengelig. Du trenger ikke grafiske ting til en server, saa da blir den en del raksere enn med X.

 

Selv ville jeg nok gaatt for debian, men det er bare fordi er borti et fag der vi laerer masse om hvordan linux er bygd opp, med debian som opsys. Da er det deres vei aa se paa ting som blit det vanlige. Merker at noen ting paa fedora er litt annerledes.

 

Men uansettt, smoothwall mener jeg ikke stotter nok av de tjenestene du er paa jakt etter. Tror ikke det er noen printerdeamon eller samab inkludert, det er tross alt en 23 mb distro. Mener kanskje clarkconnect er et bedre alternativ. Men har ikke provd det. Der skal det vaere mere pakker og installeringsmuligheter. Er uheldigvis basert paa en gammel versjon av rh saa det trekker ned. FW burde gaa fint aa legge til i kjernen, spess om du har et standart fw kort.

 

Hva slags maskiner har du i nettverket? Kan du bruke nfs? eller maa du over paa samba?

 

Hva slags format er de eksterne hd'ene? NTFS er ikke noe bra med linux

Jeg er klar over at smoothwall ikke støtter særlig av det jeg er på jakt etter, den er vel egentlig en ren brannmur hvor jeg kan ha forwarding på..

 

Linux kan jeg ikke i det hele tatt, så det å kompilere ting for å legge til er vel egentlig ute av bildet..

 

nettverket internt er rent 100Mbit, 2 bærbare, en stasjonær og en til brannmuren (før øyeblikket)

 

nfs? vet ikke hva du mener der.

 

på de eksterne HDD`ene er det for øyeblikket NTFS da det støtter filer på over 2 GB, har endel DVD ISO`er skjønner du, derfor avhengig av å kunne lagre store filer.

 

vet det kansje ikke finnes noe slikt jeg leter etter, men hvis jeg hadde funnet noe som kan støtte 2-3 alternativer eller flere så hadde det også hjulpet :-)

Lenke til kommentar
Vet det kansje ikke finnes noe slikt jeg leter etter, men hvis jeg hadde funnet noe som kan støtte 2-3 alternativer eller flere så hadde det også hjulpet :-)

Clarkconnect er en distro basert på Redhat som er laget til den bruken du skisserer, har et eget webgrensesnitt for admin, har web, e-post, ftp, samba for deling mot windowsnettverk pluss endel annet.

Disse NTFS-diskene må du nok konvertere over til ext3-filsystem pga at NTFS ikke er særlig godt støttet i og med MS ikke akuratt liker og dokumentere slikt noe særlig detaljert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Siden du ikke har peil på linux så vile jeg satt opp ftp og filserver på en 2003 server..! Router og branmur kan du bare kjøpe!

 

Jeg kjører bare linux og har en router med brannmur jeg selv har satt opp.. På den kjører jeg Gentoo! Gentoo er etter min mening den beste distroen, men siden du ikke har peiling på linux så er ikke det og anbefale!

 

Så gå for Windows servere. Man kan også sette opp router og brann mur på det.

Lenke til kommentar
Siden du ikke har peil på linux så vile jeg satt opp ftp og filserver på en 2003 server..!

Clarkconnect er svært enkel, litt lesing og studering vil man uansett måtte igjenom om man setter opp wn2003 så det er ikke sånn en enorm forskjell.

Linux er svært lærerikt og med en slik distro som nevnt så er det svært overkommelig.

Lenke til kommentar

Kjører noe liknende hjemme nå på en 750/150 linje (vurderer å øke til 750/750). Har satt opp Smoothwall på en gammel PII300, serveren (Celeron667) kjører apache webserver, Bulletproof ftp og Hamster newsserver under Windows 2000.

Har kjørt i 1,5mnd uten feil, har nå 1mnd oppetid på begge etter nødvendig sikkerhetsoppdatering.

 

Smootie er en finfin brannmur, men den er kun det. Å modde den til ruter/gateway går enda an, men å begynne å kjøre andre services vil jeg ikke anbefale. Hvis de klarer å hacke serverdelen er sjansene mye større for at de får kontroll over selve brannmuren og dermed også det beskyttede nettverket.

Hos meg må de hacke serveren så mye de bare vil, trenger bare å kjøre restore med Ghost så er alt tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...