Gå til innhold

Prosjekt: Mic [1 timers mod]


Anbefalte innlegg

Sent i går kveld fikk jeg en telefon av en tremenning som fortalte meg at nyheten om mitt prosjekt hadde blitt spredd i hans omgangskrets. Ikke vet jeg hvordan han fant ut at det var jeg som hadde laget den, men det er ikke så viktig.

Fikk en modde utfordring av han.

 

Jeg fikk fra i går rundt kl. 20.00 til neste dag tid på å tenke ut en mod som passet disse kriteriene:

- Passe til mitt forrige prosjekt

- Ha en nogenlunde funksjon

- Gjennomføres på 1 time!

 

Jeg sa selvfølgelig ja, alltid artig å modde.

Jeg grublet lenge i de sene nattetimer på hva i all verden jeg kunne modde som hadde en funksjon. Og som jeg kunne gjøre ferdig på 1 time.

En stund så lurte jeg på om jeg hadde gjort noe dumt, særlig siden jeg er av den trege sorten.

Så rett foran øyna mine så sto det en kjedelig, stygg mikrofon av den typen bordstående mikrofoner som Expert blant annet selger.

Skaftet hvor man kan rotere selve mikrofonen var løst og den hang bokstavelig talt over bordet. Eureka!

 

Så fra kl. 16.30 til 17.30 idag så moddet jeg for harde livet.

Planen var å bytte ut basen til mikrofonen med en i plexi som jeg skulle plassere et grønt led inni for å gi det noe farge. Jeg ville helst ikke lage noen ekstraledning så jeg tenkte jeg skulle finne et par batterier og en bryter for å kunne skru den av og på. Men tanken ble fort forkastet da jeg fant ut at jeg ikke fikk plass, uten å lage 4-5 lag med plexi over hverandre. Så strøm ble hentet fra en USB kabel.

 

Verktøyene som ble brukt var:

- Dremel

- Supersliper

- Limpistol

 

Ble jeg ferdig? Det må du se under for å finne ut ;)

 

Uheldigvis så tok jeg ingen bilder av hvordan mikrofonen først så ut, siden jeg ikke akkurat hadde mye tid, og ikke fant jeg et bilde på expert sine sider så jeg lagde en kjapp paint illustrasjon til dere.

 

ilustrasjon.JPG

 

[5 min]Som sagt så er mikrofonen bygget opp av tre deler. Bunnplate, base av plast for rotering av mikrofonen og selve mikrofonen. Bunnplaten ble jeg nødt å beholde for at ikke mikrofonen skulle tippe over. Platen er av metall.

 

bunnplateliten.jpg

 

[22 min]Resten av basen bygget jeg opp av to deler. En del som jeg hulet ut og skrudde fast til bunnplaten.

 

baseliten.jpg

 

[34 min]Og et topplokk med hull til selve mikrofonen.

 

topplokkliten.jpg

 

[40 min]I tillegg så hadde vi selve mikrofonen, som jeg måtte kutt litt av, siden den var formet som en kule helt nederst, og den tuppen ble for stor.

 

mikrofonliten.jpg

 

[44 min]Så festet jeg det grønne leddet til noen usb kabler jeg kjøpte i fra multicom med lys i endene. Fant ikke noen kontakt som jeg kunne bruke i selve mikrofonen så jeg måtte kutte av B tilkoblingen og montere leddet direkte på. Like greit..

 

ledogusbliten.jpg

 

[50 min]Så begynte selve monteringen. Det første som ble gjort var å montere fast leddet til bunnplaten. Leddet ble snudd bort fra meg og mot mikrofonen. Ville ikke at jeg skulle bli blendet når det blir mørkt i rommet. Brukte limpistolen til dette og la først et lag med lim under og så over leddet. Ville ikke at bunnplaten skulle bli strømførende selvfølgelig.

 

ledmontertliten.jpg

 

[54 min]Og så var det rett på med topplokket og mikrofonen som enkelt ble festet med litt lim her og der. På grunn av at leddet er vinklet rett mot mikrofonen så blir ikke det partiet med mest lim lyst opp, og alt ser meget bra ut.

 

montertliten.jpg

 

[Ferdig]Så var alt ferdig, og spenningen var stor når jeg koblet til USB kontakten.

Og resultatet ble slikt.

 

ferdigliten.jpg

 

Det var min lille 1 timers mod. Og Christoffer, du skylder meg 200kr :p

(Beklager for de litt blurry bildene.)

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
he he, nice.

 

Hva med å modde den gamle crt skjermen din som neste prosjekt?

Har tenkt på det, tenker på å farge den svart og skrive Bamsefar i grønn plexi en eller annen plass. Får se om jeg får noen flere utfordringer av slektninger ( Ikke med det første Chriss) ;)

 

Takk for positive tilbakemeldinger, varmer alltid.

Var litt redd for lynsjestemning, med en god dose latter :D

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
stilig.. litt tøft med noe annet en bare kabbisset som lyser.. har du tenkt på å lage crt foten av plexi..

Nei faktisk ikke. Med et relativt stort plexistykke og mye tålmodighet med varmepistolen så skulle det vel gå ann å få den i et helt stykke. Men innmaten må bli kledd i f.eks tre, siden plexi ikke klarer å holde vekten av en 23 KG tung CRT skjerm ;)

 

Hehe, moddebutikk.. Kanskje når jeg er pensjonert, men sikker ingen dum ide...

 

Takk for de positive tilbakemeldingene, det varmer godt :blush:

Lenke til kommentar
stilig.. litt tøft med noe annet en bare kabbisset som lyser.. har du tenkt på å lage crt foten av plexi..

Nei faktisk ikke. Med et relativt stort plexistykke og mye tålmodighet med varmepistolen så skulle det vel gå ann å få den i et helt stykke. Men innmaten må bli kledd i f.eks tre, siden plexi ikke klarer å holde vekten av en 23 KG tung CRT skjerm ;)

 

Hehe, moddebutikk.. Kanskje når jeg er pensjonert, men sikker ingen dum ide...

 

Takk for de positive tilbakemeldingene, det varmer godt :blush:

Kan jo lage en plate som ligger under foten. Så for du en lysende ring.

Lenke til kommentar

Godt utført!

 

Det er godt gjort å få ferdig et prosjekt på 1 time, nesten uansett hva det er. Jeg ville hatt problemer med akkurat det. Tar meg selv i å bruke flere timer bare på små detaljer (og jobber med to tre prosjekt samtidig, med hurtig switching) :blush:

 

Jeg synes ikke vi bør oppfordre folk til å lage moddeprosjekt som skal ta under en time. Jeg tror resultatet kan bli mange lite forseggjorte saker rundt om kring. Det er jo ikke alle som svinger Dremelen som deg!

 

(ang. skjerm-mod: har hatt konkrete planer om å modde skjermen min i samme stil som kabinettet. Det er jo bare å ta av "skallet" og erstatte det med et egenprodusert i plexi og aluminium. Har forøvrig vært inne på tanken om slike modder på det meste av gjenstander med elektronikk i her hjemme, men det har foreløpig blitt med tanken..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...