Gå til innhold

Coax eller Optisk?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en rar følelse av at veldig mange ikke skjønner forskjellen på digital og analog overføring. :dontgetit:

Jepp. Mange skjønner ikke forskjellen på analog og digital overføring, og mange poster uten å lese tidligere innlegg.

 

Det hadde vært kult om vi kunne bli enige om følgende:

 

1)Optisk/coax sender med samme protokoll

 

2)Eventuelle bitfeil vil gi seg utsalg i korte klikk eller støyfenomener. Tester som tilsier bredere lydbilde/fetere bass/klarere diskant er sannsynligvis utslag av keiserens nye klær, da det forutsetter at alle kabler i større og mindre grad forandrer på bitstrømmen konsekvent og kontinuerlig på en usannsynlig måte

 

3)Teoretisk burde optisk gi bedre rekkevidde og motstandsdyktighet mot støy. Dårlig fiber trenger ikke å ha lang rekkevidde.

 

4)En eventuell "forsinkelse" i omforming til optisk signal er totalt irrelevant så lenge mennesker teller tid i timer og sekunder, ikke nano-sekunder

 

5)En utskrift av oscilloskop bilde av input på da-konverter/forsterker som viser samme signal som vi vet er brent på en cd-skive (innenfor gitte toleranser) ville være endelig bevis på at kabler er irrelevant. eller?

 

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe jeg kan være enig i er at en optisk kabel på étt lydkort kan høres bedre ut enn en coax-kabel på et annet lydkort. Da kan det jo være forskjell på kretsene på lydkorta. (Samme kan vel gjelde for recievere og annet utstyr.) Jeg vet at noen lydkort "resampler" lyden til en bestemt frekvens før det blir sendt ut på den/de digitale utgangene, og at dette kan forringe kvaliteten.

 

Men da er det jo ikke kabelen som er problemet.

Lenke til kommentar
Er ikke så enkelt som at det digitale signalet enten kommer frem eller ikke. Hvorfor kan dere lese mer om i denne testen

 

Jeg har forresten TARA Labs Prism D-2 som er omtalt her fra DVD spiller til forsterker :thumbs:

Fra data'n til forsterker bruker jeg en rimelig optisk pga litt avstand... Dessuten er det stort sett mp3 det går i der så HIFI elementet er liksom bare å glemme uansett

Vurdert litt kildekritikk?

 

Denne testen er publisert på TaraLabs internettsider, og som de fleste vet er Tara labs en MEGET stor produsent av SVINDYRE høyttaler/signalkabler.

 

Det er nok ikke tilfeldig at denne testen er som den er.... Kjøpt og betalt..... Eller rett og slett bare diktet opp.

 

Ellers er jeg enig med knutinh sitt siste innlegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hovedargumentet for å gå for en litt dyrere kabel er vel først og fremst kvaliteten på det som ligger RUNDT selve lederen, samt termineringen. En optisk kabel er tynn og da er det viktig med god "isolasjon" for å unngå knekk. Det sier seg selv at en 2 mm kabel knekker lettere enn en 8 mm.

 

Koaksialkabler "krever" god skjerming, noe som vanligvis er bedre på en kabel til 300,- enn en kabel til 10,-

Lenke til kommentar

har lodda på phono plugger på 20 meter lang tlf ledning og brukt som digital kabel mellom pc og av forsterker. (pc med nfoce 2, dolby digital encoding)

 

Signalet kom fram det, men litt hakking blei det, men når det fønka så fønka det bra. meir enn 200-350 kr på ein kabel er ikkje vits og legge ut... litt avhengig av lengde da seffølgelig.

 

Har også testa optisk vs coax, kan ikkje sei eg høyrte forskjell nei.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

min mening:

 

er at når det gjelder digital kabler, har det ikke noe å si vilken digital kabel man velger så lenge det er snakk om rimlige eller middels kavlitets komponenter i resten av anlegget. I sikkeli heftige high-end annlegg gjerne til over 100.000kr vil man nok høre forskell, og til en slik oppgave e nok en heftig svindyr gullforgyllt coaxial kabel vere det optimale valget, men til alle oss vanlige folk, har det ikke noe å si vilken digital kabel man velger.

 

dette kan man imidlertid ikke si om analoge kabler da det er viktig at kablene er godt isolerte for å unngå uønsket støy, spesielt vis kablene ligger nært srøm kabler.

Lenke til kommentar
' date='17/08/2005 : 19:21'] min mening:

 

er at når det gjelder digital kabler, har det ikke noe å si vilken digital kabel man velger så lenge det er snakk om rimlige eller middels kavlitets komponenter i resten av anlegget. I sikkeli heftige high-end annlegg gjerne til over 100.000kr vil man nok høre forskell, og til en slik oppgave e nok en heftig svindyr gullforgyllt coaxial kabel vere det optimale valget, men til alle oss vanlige folk, har det ikke noe å si vilken digital kabel man velger.

 

dette kan man imidlertid ikke si om analoge kabler da det er viktig at kablene er godt isolerte for å unngå uønsket støy, spesielt vis kablene ligger nært srøm kabler.

Kan godt stemme det! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...