Gå til innhold

Diverse spørsmål om SPDIF?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony/Phillips Digital Interface eller noe sånt står det for. Poenget er at lyden overføres digitalt, og i teorien skal kvalitetstapet ved overføring være så godt som null. Jeg har lest i hi-fi blader at folk som har 'vett på det' sier at et sett svært gode analoge kabler faktisk slår SPDIF, men jeg har ingen formening om det.

 

Det finnes så vidt jeg vet to typer SPDIF-kabler. De mest kjente (pga. at minidisc-spillere som oftest har det) er optisk overføring. Da må man ha en fiberoptisk kabel og optiske inn- og utganger på de aktuelle enheter. Den andre typen, mer kjent i hi-fi går gjennom helt vanlige minijack-kabler.

 

Et sted det kan være mye å hente på å bruke SPDIF er mellom PC og forsterker, for da slipper man mye av støyen de analoge portene har en tendens til å ha.

Endret av aschj
Lenke til kommentar
Det finnes så vidt jeg vet to typer SPDIF-kabler. De mest kjente (pga. at minidisc-spillere som oftest har det) er optisk overføring. Da må man ha en fiberoptisk kabel og optiske inn- og utganger på de aktuelle enheter. Den andre typen, mer kjent i hi-fi går gjennom helt vanlige minijack-kabler.

"Hi-Fi-typen" går vel gjennom RCA-kontakter, ikke minijack.

 

En liten test her hjemme jeg har gjort:

Pappa er en slags Hi-Fi-"geek" (ikke si jeg har sagt det :p ) og jeg gjorde nettopp en liten test av hans utstyr. Jeg satt utstyret hans i disse to rekkefølgene for å finne ut hvilken som er best:

1. CD-spiller -> En helt vanlig to-ledet m/ RCA-kontakter gjennom S/P-DIF -> D/A konverter -> forforsterker -> osv

2. CD-spiller -> to-ledet kabel med RCA-kontakter (Hi-Fi kvalitet) gjennom analog -> forforsterker osv.

 

Jeg merket med én gang at nr.1 lød ganske mye bedre (det lød absolutt ikke dårlig i nr.2 heller).

Lenke til kommentar
Det finnes så vidt jeg vet to typer SPDIF-kabler.  De mest kjente (pga. at minidisc-spillere som oftest har det) er optisk overføring.  Da må man ha en fiberoptisk kabel og optiske inn- og utganger på de aktuelle enheter.  Den andre typen, mer kjent i hi-fi går gjennom helt vanlige minijack-kabler.

"Hi-Fi-typen" går vel gjennom RCA-kontakter, ikke minijack.

 

En liten test her hjemme jeg har gjort:

Pappa er en slags Hi-Fi-"geek" (ikke si jeg har sagt det :p ) og jeg gjorde nettopp en liten test av hans utstyr. Jeg satt utstyret hans i disse to rekkefølgene for å finne ut hvilken som er best:

1. CD-spiller -> En helt vanlig to-ledet m/ RCA-kontakter gjennom S/P-DIF -> D/A konverter -> forforsterker -> osv

2. CD-spiller -> to-ledet kabel med RCA-kontakter (Hi-Fi kvalitet) gjennom analog -> forforsterker osv.

 

Jeg merket med én gang at nr.1 lød ganske mye bedre (det lød absolutt ikke dårlig i nr.2 heller).

i oppsett 1 koblet du inn en ekstern dac?

Lenke til kommentar

Tingen først og fremst med SPDIF er å få overført digitale signaler til en utenforstående D/A converter. Dette gjøres først og fremst i hjemmekinosammenheng, hvor man er avhengig av et digitalsignal for å oppnå de forskjellige lydsystemene (f.eks. DD og DTS).

 

Det blir litt dumt å sammenligne digitalutgangen på CD-spiller med analog uten å bruke samme D/A converter.

 

Anbefaler å bruke en god Coaxkabel på digitalutgangen, og ikke en "vanlig" phonokabel (grunnen til dette er at digitalsignalene ligger en del høyere i frekvensområdet enn det analoge (som regel 20-20000 hz)).

 

Tilbake til PC'en.

 

Grunnen til at du har den på PC'en er at du skal kunne f.eks. koble til en ekstern hjemmekinoforsterker, eller en utenforstående D/A Converter.....

 

 

Jeg bruker SPDIF-utgang på PC'en til PC-høyttalere mine (Cambrige Soundworks 2.1 Digital).

Endret av torkelma
Lenke til kommentar
En liten test her hjemme jeg har gjort:

Pappa er en slags Hi-Fi-"geek" (ikke si jeg har sagt det :p ) og jeg gjorde nettopp en liten test av hans utstyr. Jeg satt utstyret hans i disse to rekkefølgene for å finne ut hvilken som er best:

1. CD-spiller -> En helt vanlig to-ledet m/ RCA-kontakter gjennom S/P-DIF -> D/A konverter -> forforsterker -> osv

2. CD-spiller -> to-ledet kabel med RCA-kontakter (Hi-Fi kvalitet) gjennom analog -> forforsterker osv.

 

Jeg merket med én gang at nr.1 lød ganske mye bedre (det lød absolutt ikke dårlig i nr.2 heller).

Ta og mål signalstyrken du, eller rettere sagt mål utgangstyrken fra høyttalerene ved samme utgangseffekt på effektforsterkeren (altså ikke rør volumkontrollen). Du vil oppdage at 'lydnivået' er høyere for #1 enn #2, så testen din har vist at en liten økning i kvantitet (lydstyrke) vil oppleves som en kvalitativ økning.

 

Men #1 skal under normale omstendigheter være kvalitativt bedre enn #2 uansett. Riktig impendans i digitalkabelen kan være en fordel, dog. :)

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...