Gå til innhold

NVIDIA ser inn i fremtiden


Anbefalte innlegg

Nvidia tror virkelig at utviklingen bare går fremover og har ikke tatt høyde for eventuelle blindgater på veien. Et annet moment er om PC'en slik vi kjenner den i dag faktisk vil eksistere i 2014. Et problem Nvidia har er at menneskets øyner ikke blir noe bedre, så i det øyeblikket grafikken er fotorealistisk så hva da? Bare se på lydbrikker, der menneskets øre ikke kan høre forskjell på 48KHz og 96KHz...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når eg las dette så var de noke som skurra i auga mine, så eg satte meg ned og rekna litt. Eg kom fram til at, med linær veks basert på høgste mhz på intel cpu-ar kvart år fra 1994 til 2004, så ville vi ende opp med litt over 8Ghz i 2014.

Dette er nok en god del i underkant av ka vi kan forvente oss. Men det skal også seiast at i dag ser vi en ganske laber mhz-stigning i forhold til f.eks 2000-2001.

 

Skal nVIDIA ha det som dei vil, må vi til med en eksponentiell graf. Det blir jo en litt feil framstilling, i og med at den stig hundre Ghz kvart år etter kvart.

I begynnelsen er den allikevel litt rett, og fortel oss at 50Ghz må i alle fall vere oppnådd et stykke før 2010. Det er under 6 år til 2010, og spør du meg må det skje en diger revolusjon til for at det skal skje. :ermm:

Lenke til kommentar
Nvidia har begått en klassisk tabbe, nemlig unnlatt å se på det økonomiske aspektet ved dette. Det er ingen tvil om at alt de spår kan lages, men spørsmålet er om det vil lønne seg å lage det!
Enig! Det å utvikle en ny prosess (f.eks 130nm->90nm) har blitt dyrere og dyrere for hvert trinn. For 10 år siden kostet en slik krymping ca 1 milliard dollar, mens det nå koster ca 10 millarder dollar. (ta kostnadene med en stor klype salt, men det ligger i det høvet i hvertfall).

Riktig. Intel har nå begynt å bygge sin første 65nm fabrikk. Det er en oppgradering av en "eldre" 200mm wafer fabrikk som altså skal produsere 300mm wafere på en 65nm prosess. Den oppgraderingen er beregnet å koste 2 milliarder dollar, eller like mye som "taps sluket" Itanium har kostet å utvikle. Sier litt om hvor de store pengesummene drar. På 32nm må en ha helt nytt litografi utstyr igjen og på 20nm begynner elektrofysikken i CMOS brikkene å falle sammen. Elektronene hopper rett og slett mellom lederne som om de var koblet sammen. Dette er testet i elektrolabbene i dag.

 

Tror forøvrig tendensen blir silisium baserte prosessorer med optiske koblinger mot et chipset som virker som et knutepungt for I/O og minne tilgang for flere prosessorer i fremtidens servere og supercomputere. Ikke ulikt den topologien som benyttes av Apple (Dual G5) i dag, men på en helt annen skala. Laptop og desktop vil nok smelte sammen og vi får integrerte løsninger (SoC) kanskje med minnet integrert også for de enkleste systemene.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Beklager at jeg ble off topic her! Dette er ingen politisk eller filosofisk diskusjon. Bare det at folk tror at vår levestandard vi har i dag vil fortsette i det uendelige!

 

Simen1 : Husk det er oss i vesten som er de verste synderene... Nord Korea har ett offentlig diktatur, mens USA har ett skjult diktatur. Hvis du tror at Bush gikk til krig mot Irak for å frigjøre det Irakiske folk og innføre demokrati, så bør du tenke over dette en gang til... Bush og hans gjeng jobber for de som ønsker verdensregjering og microchippa befolkning (Orwell 1984). Men nok om dette! ;)

Lenke til kommentar
Tenk å hadd den speed`en på en hardisk som hukommelsen til hjernen ?
Hmm... jeg ville ikke endt opp med min hjerne i maskinen hvertfall. Snakk om fragmentering og korrupsjon til de grader. Jeg husker jo ikke hva jeg hadde til middag i går engang. (jeg har store problemer med å huske ting btw. Ignorance is bliss :))

 

Det jeg synes var litt søkt var at de satt opp 30TB harddisker om 10 år.

Kanskje mulig å lage det, men hva skal vanlige folk med det?

Har du 1TB idag tar det lang tid før du går tom.

Vil heller tro at man trenger mindre hd'er, da man vil finne opp bedre og mer effektive metoder å komprimere filer på...

Tja, jeg har bare 50GB igjen av mine 400GB etter kun 2mnd, og jeg har 6-900 kbps linje. Den HD tingen var faktisk den eneste jeg syntes var for lav. 1080-60 HDTV tar vel 8 ganger så stor plass som PAL. (HDTV er vel widescreen, så dette stemmer ikke nøyaktigt, mens nesten) Det blir 50GB pr film! (gitt samme komprimering som på dagens DVD) Røffli kan du si 2000 timer med video i dette formatet. 5x24x0.75=90 (*) timer tar en fem sesongers serie, som betyr at du får plass til ~20 slike sesonger på 30TB. (* Sesonger, Episoder, timer pr episode)

 

Ikke at jeg har det, men jeg kunne godt hatt ganske nøyaktig det antall sesonger på maskinen min nå, og det er ingen grunn til at jeg ikke (om dette hadde vært fakta) skulle bare samle mer og mer. Og nå snakker vi kun serier og ikke filmer.

Lenke til kommentar
Når eg las dette så var de noke som skurra i auga mine, så eg satte meg ned og rekna litt. Eg kom fram til at, med linær veks basert på høgste mhz på intel cpu-ar kvart år fra 1994 til 2004, så ville vi ende opp med litt over 8Ghz i 2014.

Utviklingen er ikke lineær. Den er eksponentiell (foreløpig). 8GHz får du nok med Tejas i 2005/2006 med vannkjøling eller.no

Lenke til kommentar
Beklager at jeg ble off topic her! Dette er ingen politisk eller filosofisk diskusjon. Bare det at folk tror at vår levestandard vi har i dag vil fortsette i det uendelige!

 

Simen1 : Husk det er oss i vesten som er de verste synderene... Nord Korea har ett offentlig diktatur, mens USA har ett skjult diktatur. Hvis du tror at Bush gikk til krig mot Irak for å frigjøre det Irakiske folk og innføre demokrati, så bør du tenke over dette en gang til... Bush og hans gjeng jobber for de som ønsker verdensregjering og microchippa befolkning (Orwell 1984). Men nok om dette! ;)

I det uendelig vil det nok neppe fortsette, men det er fire ting som bestemmer vår materielle velstand.

 

1. Mengden ressurser

2. Mengden mennsker

3. Fordelingen av ressuser

4. Teknoligisk utvikling.

 

1. Er jo konstant om vi ikke koloniserer andre planeter (ihvertfall tilnærmet).

2. Er for øyeblikket økende, men vil antakelig stabilisere seg om ikke alt for lenge

3. Kan vi gjøre noe med, her kommer vi i norge heldig ut.

4. Dette går (heldigvis) stadig framover.

 

Så for å sikre materiell vekst i lang tid framover bør vi satse på teknologi og kolonisering, evt befolkningskontroll, og skevere fordeling, men det slår meg som mindre gode ideer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg synes var litt søkt var at de satt opp 30TB harddisker om 10 år.

Kanskje mulig å lage det, men hva skal vanlige folk med det?

Har du 1TB idag tar det lang tid før du går tom.

Vil heller tro at man trenger mindre hd'er, da man vil finne opp bedre og mer effektive metoder å komprimere filer på...

Tja, jeg har bare 50GB igjen av mine 400GB etter kun 2mnd, og jeg har 6-900 kbps linje. Den HD tingen var faktisk den eneste jeg syntes var for lav. 1080-60 HDTV tar vel 8 ganger så stor plass som PAL. (HDTV er vel widescreen, så dette stemmer ikke nøyaktigt, mens nesten) Det blir 50GB pr film! (gitt samme komprimering som på dagens DVD) Røffli kan du si 2000 timer med video i dette formatet. 5x24x0.75=90 (*) timer tar en fem sesongers serie, som betyr at du får plass til ~20 slike sesonger på 30TB. (* Sesonger, Episoder, timer pr episode)

 

Ikke at jeg har det, men jeg kunne godt hatt ganske nøyaktig det antall sesonger på maskinen min nå, og det er ingen grunn til at jeg ikke (om dette hadde vært fakta) skulle bare samle mer og mer. Og nå snakker vi kun serier og ikke filmer.

Dere har vel rett :roll:

Tenkte ikke på HDTV-opplegget og tv-capture.

Men når den tid kommer blir det vel en eller annen kopibeskyttelse på tvlinja også kanskje...

 

Angående all snakk om å krympe prosessene til under 45nm, så tror jeg ikke vi får se noe av det de neste 10 årene gitt. Prisene på prosessorene kommer til å bli altfor høye for vanlige folk. Produsentene kan jo ikke selge dem altfor billig heller, det koster jo uendelige milliarder å både forske på og produsere slikt...

 

Men hva vet vel jeg :ermm:

Lenke til kommentar
Det jeg synes var litt søkt var at de satt opp 30TB harddisker om 10 år.

Kanskje mulig å lage det, men hva skal vanlige folk med det?

Har du 1TB idag tar det lang tid før du går tom.

Vil heller tro at man trenger mindre hd'er, da man vil finne opp bedre og mer effektive metoder å komprimere filer på...

Tja, jeg har bare 50GB igjen av mine 400GB etter kun 2mnd, og jeg har 6-900 kbps linje. Den HD tingen var faktisk den eneste jeg syntes var for lav.

Kunne fint brukt 30TB i dag jeg. Kanskje ikke til noe nyttig, men til underholdning og slikt hadde det ikke vært noe problem å utnytte den. Har desverre fått en upload/download grense på inet linja mi for ikke lenge siden, men det går greit å komme seg utenom den. max 10GB i en retning per døgn går an å leve med da... ;)

Lenke til kommentar
Det jeg synes var litt søkt var at de satt opp 30TB harddisker om 10 år.

Kanskje mulig å lage det, men hva skal vanlige folk med det?

Har du 1TB idag tar det lang tid før du går tom.

Vil heller tro at man trenger mindre hd'er, da man vil finne opp bedre og mer effektive metoder å komprimere filer på...

Tja, jeg har bare 50GB igjen av mine 400GB etter kun 2mnd, og jeg har 6-900 kbps linje. Den HD tingen var faktisk den eneste jeg syntes var for lav.

Kunne fint brukt 30TB i dag jeg. Kanskje ikke til noe nyttig, men til underholdning og slikt hadde det ikke vært noe problem å utnytte den. Har desverre fått en upload/download grense på inet linja mi for ikke lenge siden, men det går greit å komme seg utenom den. max 10GB i en retning per døgn går an å leve med da... ;)

Hehe, studentby i trondheim skjønner jeg ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
med linær veks [...]Skal nVIDIA ha det som dei vil, må vi til med en eksponentiell graf.

Hva om du baserer den på linær økning i frekvens prosentmessig? Da snakker vi vel om 25% pr år ca?

 

 

Her er min fremtidsvisjon:

 

En sentral maskin i huset plasert i kjeller. Den er utstyrt med 8-32 prosessorer og vi snakker en del TB lagringsplass her. Den termiske energien fra denne maskinen blir utnyttet maksimalt til f.eks varmtvannsbereder/sentral oppvarming/kjøleskap.

Rundt om i huset har du diverse enheter som kobler seg mot maskinen i kjelleren enten via trådløse signaler eller gode gamle kabler. Enheter som er koblet opp mot denne er:

-Diverse "tynne klienter" som egentlig bare er en skjerm, tastatur og mus. Jobber du mot "node1" kan du uten problemer flytte deg til et annet rom og fortsette arbeidet på "node2".

-"TV", som i grunn bare er en skjerm hvor du spiller av et digitalt streaming signal fra en ekstern kilde, eller fra lagring i kjelleren.

-Musikkanlegg som fungerer på samme måte.

-PDA/Mobil

-Klimakontroll, lysstyring, osv osv.

-Telefon som går digitalt og kan routes f.eks gjennom headset på "node1" eller anlegget i stuen.

 

Basicly er alt digitalt og er bare INn/UT-enheter, og monitorer utenom selve maskinen i kjelleren. Den kan selvsagt jobbe opp mot flere personer samtidig osv.

Lenke til kommentar
med linær veks [...]Skal nVIDIA ha det som dei vil, må vi til med en eksponentiell graf.

Hva om du baserer den på linær økning i frekvens prosentmessig? Da snakker vi vel om 25% pr år ca?

Lineært:

År 0: 100%

År 1: 125%

År 2: 150%

År 3: 175%

År 4: 200% osv

 

Eksponensiellt:

År 0: 100%

År 1: 125% (25% mer enn år 0)

År 2: 156% (25% mer enn år 1)

År 3: 195% (25% mer enn år 2)

År 4: 244% (25% mer enn år 3) osv

 

PS. Det virker som framtidsvisjonen din har litt tungvindt tilkobling for f.eks minneplugger, bytting av CD/DVD/Bluray-disker, tilkobling av skrivere, videokamera og spesialkort med dertil hørende ledninger. Tviler på at det er så lurt å strekke alle mulige kabler lange avstander i huset heller. (Trådløst vil gi for dårlig båndbredde). Hvorfor ikke bare ha lokale mini-PC'er rundtom i huset? F.eks bærbare PC'er eller stasjonære (=vanlig LCD-skjerm + vanlig tastatur + tynn mini-PC som henger bakpå LCD-skjermen eller er integrert i tastaturet slik som Amiga500'n var) Så kan man heller ha trådløse lagringsenheter (harddisker med WLAN, LAN og integrerte webservere) der det måtte passe i huset.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Også må vi jo psu'er på størrelse med middels store trafostasjoner, tviler at det holder med min Mist 550w psu da :D

Kjører bare 220v veggkontakt rett inn da vettu :p

Eller så kan jo alle ha en liten trafo i kjelleren, bare en liten en...

220V vekselspenning rett på hovedkortet ?? Vel, siden dataelektronikk ikke liker vekselstrøm så prater du vel om å integrere PSU'en på hovedkortet i stedet for å ha den som egen enhet? Vel, kanskje en grei ide, men jeg vet ikke hvor gjennomførbart eller bra dette er. Det kreves ekstra skjerming av PSU'er på grunn av sikkerhet og elektromagnetisk stråling, så da må man integrere en blikkskjerm på hovedkrotet ala det man har på PSU'en dag, og da ser jeg ikke helt vitsen lengde. Det funker sikkert på systemer som kan gå på under 100W men tvilsomt at det er særlig praktisk på større systemer.

 

Trafo i kjelleren? Hvorfor det? For å lage 12V likespenning? Det vil i så fall medføre store spenningstap i ledninger på grunn av høy strømstyrke og dermed ulike/ustabile spenninger ulike plasser i huset.

 

Dessuten har vi jo allerede forutsett at man ikke kan fortsette å øke varmeutviklingen slik som de foregående 10 årene. Siden varmeutvikling er direkte proposjonalt med effektforbruket så vil også behovet kraftigere strømforsyninger stoppe i takt med at den til nå stadig høyere varmeutviklingen stopper opp. Hvis vi i tillegg ser på trendene med bærbarhet og trådløshet så kommer nok både varmeutvikling og krav til strømforsyninger til å minke.

Lenke til kommentar
Tenk å hadd den speed`en på en hardisk som hukommelsen til hjernen ?
Hmm... jeg ville ikke endt opp med min hjerne i maskinen hvertfall. Snakk om fragmentering og korrupsjon til de grader. Jeg husker jo ikke hva jeg hadde til middag i går engang. (jeg har store problemer med å huske ting btw. Ignorance is bliss :))

 

Nei nei..

men hjernen er faktisk vanvittig rask og det er sinnsykt hvor mye man kan huske.. selv om man ikke har tilgang til det så ligger det der liksom

 

Mener å ha lest det i ett eller annet blad for en stund siden..

Lenke til kommentar
Skal nVIDIA ha det som dei vil, må vi til med en eksponentiell graf.

Eksponentiell, du mener kanskje logaritmisk? Det er en slik vekst Moore's Law (som Intel lever etter) er basert på, og den fungerer ikke så bra lenger fordi man ikke hadde regnet med flere feil og økt effekttap. Fremtidsutsiktene til Nvidia sier f.eks. ingenting om strømforbruk:

 

1994: 13 W (Pentium)

2004: 127 W (Prescott)

2014: 5 kW :wow:

 

Sier seg selv at en slik utvikling ikke er bærekraftig og at man heller må tenke alternativt for å få ned strømforbruket. Det er jo en grunn til at amerikanske biler som sluker bensin ikke er så populært i Norge lenger... ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Beklager at jeg ble off topic her! Dette er ingen politisk eller filosofisk diskusjon. Bare det at folk tror at vår levestandard vi har i dag vil fortsette i det uendelige!

 

Simen1 : Husk det er oss i vesten som er de verste synderene... Nord Korea har ett offentlig diktatur, mens USA har ett skjult diktatur. Hvis du tror at Bush gikk til krig mot Irak for å frigjøre det Irakiske folk og innføre demokrati, så bør du tenke over dette en gang til... Bush og hans gjeng jobber for de som ønsker verdensregjering og microchippa befolkning (Orwell 1984). Men nok om dette! ;)

Spar oss. Du går off topic med vilje, og det gjør ingenting godt. Hva du mener om Bush er revnende likegyldig, og Irak har absolutt ingenting med dette å gjøre. Ikke at jeg er noen fan av mannen, langt i fra, men når jeg ser så usaklig, malplassert og ikke minst off-topic svada som dette, får jeg kraftig lyst til å argumentere mot deg.

 

Men jeg dropper det, vi bør holde oss til temaet. Har man noe politisk galle på lager, så foreslår jeg at man tar det der det hører hjemme, uansett hvor fristet du er til å tre dine egne meninger ned over hodet på andre

 

FY!

 

</rant>

Lenke til kommentar
Når eg las dette så var de noke som skurra i auga mine, så eg satte meg ned og rekna litt. Eg kom fram til at, med linær veks basert på høgste mhz på intel cpu-ar kvart år fra 1994 til 2004, så ville vi ende opp med litt over 8Ghz i 2014.

Utviklingen er ikke lineær. Den er eksponentiell (foreløpig). 8GHz får du nok med Tejas i 2005/2006 med vannkjøling eller.no

Viss du leser heile innlegget kan det hende du får med deg meir av ka eg har fått med meg. Eg e ganske sikker på at du såg det stod "Dette er nok i underkant av ka vi kan forvente oss", og at eg seinare drog inn eksponentiell vekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...