Gå til innhold

Problemer med Cool and Quiet og harddisk


scream

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg K8V og en Athlon64 3000+! Alt fungerer tilsynelatende Ok , hvis man ser bort fra heng i mus og tastatur og de vanlige blåskjermene(som jeg for øvrig aldri fikk med min P4)! Men det er en annen sak! Problemet mitt er at når jeg aktiverer Cool and Quiet , så stopper viften og hastigheten går ned slik som det skal! MEN , harddiskbruken blir mangedoblet! Kan ta 15-20 sek for å starte opp IE6 , maskinen skriver konstant til disken , får MYE heng i systemet generelt!

 

Noen andre som kanskje har vært borti det samme , og evt har funnet en løsning på saken? :(

 

btw , OS er WinXP SP1!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde håpt at noen skulle si noe annet jeg :) Er egentlig motstander av Via , men tenkte jeg skulle gi dem en siste sjans! Nå savnet jeg min gamle P4 , man kan si hva man vil om Intel , men stabilt er det hvertfall! Noe jeg ikke opplever systemet mitt som nå! :no:

Lenke til kommentar
Har kjøpt meg K8V og en Athlon64 3000+! Alt fungerer tilsynelatende Ok , hvis man ser bort fra heng i mus og tastatur og de vanlige blåskjermene(som jeg for øvrig aldri fikk med min P4)! Men det er en annen sak! Problemet mitt er at når jeg aktiverer Cool and Quiet , så stopper viften og hastigheten går ned slik som det skal! MEN , harddiskbruken blir mangedoblet! Kan ta 15-20 sek for å starte opp IE6 , maskinen skriver konstant til disken , får MYE heng i systemet generelt!

 

Noen andre som kanskje har vært borti det samme , og evt har funnet en løsning på saken? :(

 

btw , OS er WinXP SP1!

Merkelig, jeg har aldri opplevd noe lignende. At du får BSOD (Blue Screen of Death) og heng tyder vel på at noe er galt med maskinen din, har du testet minnet ditt?

http://www.memtest.org

 

Hvilket øvrig maskinvare-oppsett bruker du og hvilke driver-versjoner bruker du, og når opplever du vanligvis heng og BSOD?

 

Trenger litt mer informasjon for å kunne hjelpe deg...

Lenke til kommentar

Driverene mine er nyeste versjon av alt , og hengene kommer stort sett hele tiden , uansett hva jeg gjør så lenge Cool and Quiet er enablet! Disabler jeg C and Q , er den noenlunde ok! Mindre blåskjermer også faktisk:)

 

Minnet er ok , feilene jeg får på BSOD er variable , det er det som er så rart! Bla lydkortet(det integrerte) har gitt meg noen blåskjermer!

 

(btw . er selv datatekniker , så ser på meg selv som rimelig oppegående da:))

 

Men akkurat dette problemet klarer jeg ikke finne noen løsning på desverre!:(

 

Men alle tips her taes imot med STOR takk:)

Lenke til kommentar

Ustabilitet med dette er veldig ofte relatert til at PSU'en ikke makter

å bibeholde stabilitet ved raske volt/effekts endringer .

Cool and quiet går på å endre frekvens og volten/watten på prosessoren .

 

CPU Frekvensen dropper , og cpu volten dropper til 1.4V. Laveste

til 800 MHz og volt til 1.3V.

Variasjonen er mellom 70W og 35W for max-min

og dette skjer raskt.Og faktisk støttes det ikke ved ECC ram (kun

non buffered non ecc) da ECC ram ikke takler frekvens endringen raskt nok.

 

 

OC 'ere anbefaler dessuten også å disable cpu disconnect for amd xp

for samme grunn .(cpu halt )

Grunnet psu'ers belastning ved store/raske effekts endringer på cpu .

 

 

....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Snorreh har ett godt poeng når jeg tenker meg om , alt er jo ikke ok jo :p

 

Maskinen min består av følgende:

 

K8V Deluxe HK , A64 3000+ , 512 Twinmos DDR 3200 RAM , Sapphire Radeon 9700 np , 1 40 Gb Maxtor HD , en 120 Gb WD og en 200 Gb WD!(Og en Sony DVD-Brenner , DRU-510A)

Nyeste BIOS på hk , nyeste Hyperion drivere! Ren installasjon når jeg bygde den!

 

Problemet er også , som har begynt å vise seg de siste dagene , at når jeg kommet til maskinen min etter at den har stått ubrukt ett par timer , er at alle program jeg startet opp , bruker fra ett halvt min til ett min å starte opp! Har ett ekstremt høyt diskbruk , og ingenting funker i den tiden programmet starter opp! Sier programmet , siden det ikke spiller noen rolle hva jeg starter opp!:( Dette er når C and Q er disablet også!

 

Er veldig nær en reinstallasjon nå , hva annet kan man vel finne på på en lørdag ettermiddag:)

 

btw , PSU er av ett heller ukjent merke fra EET , 400W! Men tror ikke den er problemet , siden jeg har testet 3 ulike typer med samme problem! Har testet denne , Northq 400W og en Aopen!

Endret av scream
Lenke til kommentar

Vel PSU kan godt ha masse watt , men være uegnet

ved cool and quiet og cpu disconnect .

PSU med aktiv PFC og lite ripple vil være å foretrekke .

 

 

Det har med de raske svingningene i belastingen på linjene dens å gjøre.

 

Vil faktisk anbefale alle som har problemer med restarts/BSOD

både amd64 og atlon xp til å disable dette som en aktivitet

i lokaliseringen av problemet .

 

 

Men høres ut som ditt probem er noe annet .. ja .

 

..

Lenke til kommentar
btw , PSU er av ett heller ukjent merke fra EET , 400W! Men tror ikke den er problemet , siden jeg har testet 3 ulike typer med samme problem! Har testet denne , Northq 400W og en Aopen!

Har selv prøvd den NorthQ PSU'en og diverse fra Aopen.....det er ikke gode PSU'er. Yter lite i forhold til sine watt og gir svært variable strøm verdier.

 

Hør på det menneske som sa noe om dårlig PSU og prøv en annen.

 

Minne er også en mulig. Er vel ikke verdens mest hupp-hurra minne du har.

Lenke til kommentar

Har vært variende tilbakemeldinger på TwinMos minne og dette Asus kortet. Det høres også ut som et minneproblem ut fra andres erfaringer.

 

Gjør som foreslått, sett hastigheten til 333MHz, evt prøv et annet merke.

 

Som du ser i denne tråden er det varierende erfaringer med TwinMos minnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...