Gå til innhold

P4 3.0 eller Athlon 64 3000+?


AliGee

Anbefalte innlegg

Jeg mener A64 og VIA! Bare les litt i dette forumet og du vil se mange som sliter nettopp med denne kombinasjonen.

...som i 9 av 10 tilfeller skyldes bruk av ikke-kompatibelt minne... :roll:

Dette er en kjent sak ja.

 

Men av manglende forståelse skjønner jeg ikke helt hvorfor dette er relater til brikkesettene for A64 når minnekontrolleren nå er integrert på CPU?? (sikkert noe jeg har gått glipp av her, eller glemt)

 

Mente også å huske at det ble nevnt at A64 for S754 var meget kresen på minnebrikker, men at A64 for S939 skulle være mindre kresen. Husker ikke helt hva de kalte greiene bak det. Selvf. også en del andre endringer på minnekontrolleren til S939.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener A64 og VIA! Bare les litt i dette forumet og du vil se mange som sliter nettopp med denne kombinasjonen.

...som i 9 av 10 tilfeller skyldes bruk av ikke-kompatibelt minne... :roll:

Dette er en kjent sak ja.

 

Men av manglende forståelse skjønner jeg ikke helt hvorfor dette er relater til brikkesettene for A64 når minnekontrolleren nå er integrert på CPU?? (sikkert noe jeg har gått glipp av her, eller glemt)

Ikke godt å si, men det må nok ha noe å gjøre med design av brikkesett og/eller layout på referansehovedkort som skaper problemer.

 

VIA er som de fleste andre Taiwanesiske selskaper sykelig opptatt av tweaking og overklokking, og dette går som regel på bekostning av kompatibilitet/stabilitet. K8T800-hovedkort har generelt sett flere ting man kan justere i BIOS'en enn andre AMD64-hovedkort og det er trolig en kilde til ustabilitet og dårlig minnekompatibilitet. (Moore's Law: økt kompleksitet => desto flere bugs).

 

Det er BIOS'en sin oppgave å lese SPD (Serial Presence Detect) EEPROM'en på minnebrikkene som forteller systemet om størrelse, bredde, hastighet, tilgangstider og volt. Hvis ikke dette blir gjort ordentlig så kan både stabiliteten og ytelsen bli dårlig.

 

Mushkin laget en spesialrapport vedrørende Athlon 64 som kan gi noen hint:

http://www.mushkin.com/epages/Mushkin.stor...UserTemplate/27

 

"In a typical system, the memory controller on the chipset is running at bus speed. On the Athlon64, it is running at CPU speed, which means that it is A LOT faster. That means that the internal sequence of commands also goes faster, and that's where all systems are getting hiccups if the memory chips used can only run at a high tRCD.

 

A very trivial explanation is that the controller expects that the memory is as fast as it itself but we don't have memory yet running at a 2 GHz and beyond clock rate. What it comes down to is that, depending on the BIOS tuning (by the manufacturer), the read command is issued a bit too early and violates the tRCD."

 

tRCD er en av verdiene BIOS'en skal lese fra minnebrikkenes SPD EEPROM, og det skulle ikke forundre meg om at det er her feilen skjer på de K8T800-hovedkort som har problemer med f.eks. TwinMOS minnebrikker.

 

Mente også å huske at det ble nevnt at A64 for S754 var meget kresen på minnebrikker, men at A64 for S939 skulle være mindre kresen. Husker ikke helt hva de kalte greiene bak det. Selvf. også en del andre endringer på minnekontrolleren til S939.

Forhåpentligvis så blir det det, men det gjenstår å se.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Takk snorreh for en glimrende forklaring! :thumbs: Enig med din hunch.

 

Men betyr dette at A64 plattformen i realiteten har potensiale for å kjøre minne på ganske så store hastigheter, kun begrenset av buss hasttigheten?

Ja, men siden minnekontrolleren sitter på prosessoren og kommuniserer direkte med minnet uten å gå via noen buss så er det bare den som er den begrensende faktoren :)

 

AMD har allerede snakket om å oppgradere minnekontrolleren til å støtte DDR-500 og DDR2-800 (2. generasjons DDR2).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ja, men siden minnekontrolleren sitter på prosessoren og kommuniserer direkte med minnet uten å gå via noen buss så er det bare den som er den begrensende faktoren :)

 

AMD har allerede snakket om å oppgradere minnekontrolleren til å støtte DDR-500 og DDR2-800 (2. generasjons DDR2).

Ja selvfølgelig hehe. Tenkte mer på at "veien" trafikken må gå mellom minnekontrolleren i CPU og minnebrikkene var en begrensende faktor(surret), men som du sier, det er minnekontrolleren som bestemmer dette :).

 

Tenk om man fikk minne som gikk 1/1 med AMD64 CPU hastigheten, og minnekontroller som støttet det.

Lenke til kommentar
Hmmm Celeron ekke bra nei men AMD suxor :green:

Burde fått advarsel for slik forsøpling av forumet. :thumbdown:

Ingen nytte whatsoever å poste slike poster - null verdi i forumet.

 

edit: får nesten lyst til å trykke "rapporter"-knappen, men da bryter jeg et lite prinsipp..

 

On-topic: Hør på snorreh.. han kan sine saker

 

mag

Endret av trMaG
Lenke til kommentar

Vil vel påstå at Geil og OCZ er vel så mye kvalitetsminne som Corsair alikevel har Via baserte kort problemer med disse,dette finner du ikke på nForce kortene.

En annen ting som også er verd å merke seg at om en minnebrikke virker på et via kort er det dermed ikke sikkert den virker på et annet, det er et fenomen som jeg selv har opplevd og dermed står du igjen som en lottospiller, får jeg klaff eller ei :hmm:

Lenke til kommentar
Tenk om man fikk minne som gikk 1/1 med AMD64 CPU hastigheten, og minnekontroller som støttet det.

Ja, med DDR3 som kjører på over 2GHz (2x1GHz) effektivt så blir det mulig å kjøre CPU og RAM på 1:1-hastighet. Ifølge The Inquirer så er DDR3-støtte også inkludert i AMD sine fremtidige planer:

http://www.theinquirer.net/?article=15953

 

"...AMD said that new microprocessors are expected with additional features rather than faster speed. Those include support for DDR-3, more cache, and more controllers in the chip."

Lenke til kommentar
hvis man tenker fremtid velger man amd 64.

Holder faktisk å bare tenke! Med Nforce3 250gb baserte HK så klarer man kanskje å OC cpuen med 3-400 mhz. Si meg, hvor langt må man klokke en p4 3ghz for at den skal hamle opp med en A64 @2600 mhz?!

 

Tror det finnes 3 grunner til at folk kjøper P4 i disse dager.

 

1. Man skal kun drive med videoredigering

2. Uvitenhet

3. De får den gratis.

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...