Gå til innhold

P4 3.0 eller Athlon 64 3000+?


AliGee

Anbefalte innlegg

Er det et bra valg?

Hvis ikke, har dere noen andre hovedkort å anbefale?

 

Å så skal jeg ha ram og dette må dere hjelpe meg med, for her vet jeg _ingenting_

Har ikke det minste peiling på ram, men skal ha en stabil og bra ram!  :yes:

 

Takk for alle svar :)

Ser bra ut det, men hvis du ikke skal kjøpe med en gang så ville jeg heller valgt dette hovedkortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300050&s=sc

 

Når det gjelder minne til Athlon 64, så har dette vist seg å fungere meget stabilt og raskt på de aller fleste hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114948&cks=PRL

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er nForce3 250  ?

 

Hva er det som er nå i hovedkort?

Les dette for mer om NVIDIA nForce3 250Gb-brikkesettet:

http://www.tech-report.com/reviews/2004q2/...gb/index.x?pg=1

 

De fleste hovedkort for Athlon 64 bruker nå VIA K8T800-brikkesett, men du finner også hovedkort som bruker brikkesettene NVIDIA nForce3 150, SiS 755 eller ALi M1687.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
stemmer i på 1 gig. det trengs i dagens spill.

er ikke mye hjelp i 1gig minne hvis minnet er på f.eks 266mhz...

da ville jeg heller hatt 512 på 400mhz(som jeg har)

 

Jeg kan trykt si at med en xp2500@2,35Ghz og pc3200 minnet som jeg har, kan jeg spille alle dagens spill uten behov for 512 ram til...(inkuldert Far Cry)

512mb ram med en fbs på 2k er ikke mye til hjelp sålenge pc`n må bruke swapfilen...

da er 1gig@266mhz mye bedre... :yes:

Lenke til kommentar
nForce3 250 ,hvorfor har den 3 minne sokkler ,og kapasitet til 2gb ram

da blit den ene ram plassen ledig

ville heller hatt 4 minne sokkeler,,med 4 gig ram

Det er fordi minnekontrollen på Athlon 64 for sokkel 754 bare støtter opptil 3 vanlige ('unbuffered') DDR400 minnebrikker, men selv om den faktisk også støtter opptil 4 registerte DDR333 minnebrikker med eller uten ECC-støtte så har nok ikke MSI lagt til rette for det på dette hovedkortet heller dessverre. Ønsker du mer fysisk minne så må du nok isteden velge Athlon 64-FX eller Opteron for sokkel 940 som støtter opptil 8 registerte DDR400 minnebrikker med eller uten ECC-støtte (Opteron har også Chip Kill ECC-støtte for bedre stabilitet), eller vente på Athlon 64 for sokkel 939 som minst vil støtte 4 vanlige ('unbuffered') DDR400 minnebrikker.

 

og er dette hovedkortet det beste?det er jo billig iforhold til andre 64bit kort?

MSI er iallefall først ute med hovedkort basert på dette brikkesettet, men det gjenstår å se om det blir best. De fleste andre store hovedkort-produsentene har også annonsert hovedkort basert på dette brikkesettet, som Asus, Abit, Gigabyte m.fl.

 

Du kan lese en test av dette hovedkortet her:

http://www.tbreak.com/reviews/article.php?...90&pagenumber=1

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg ikke hvorfor så mange sliter med stabillitet når de bruker chipsettet fra VIA.

1.Det var med 32bits-cpu'ene

2.Det var før(før VIA kom med nye drivere, spess på de litt eldre kortene)

:)

Jeg mener A64 og VIA! Bare les litt i dette forumet og du vil se mange som sliter nettopp med denne kombinasjonen.

Lenke til kommentar

men nå er jo nforce mye mere stabilt også da, kommer an på om man vill ha ytelse eller stabilitet, men man kan sikkert leve lykkelig med via også, hvis man er heldig og får det til å virke

 

dual opteron hadde vert noe ja :D :D :D

Det er ikke stabilitet det det er snakk om her i min qoute! Men fakta om ytelsen til nforce 3 250!

Lenke til kommentar

...som i 9 av 10 tilfeller skyldes bruk av ikke-kompatibelt minne... :roll:

Det skal ikke være sånn!

 

nforce 3 er et godt eksempel på dette!

Nei, men det skyldes kanskje at VIA har tweaket brikkesettet sitt litt vel mye for å få ut ~0.5% bedre ytelse på bekostning av kompatibilitet/stabilitet. Hvis man bruker kvalitetsminne, som f.eks. Corsair, så pleier det ikke være noe problem da :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Skal du ha maskinen veldig lenge kjøper du AMD 64. Egentlig ser jeg ingen grunn til å kjøpe P4 sett bort i fra smak og god mulighet for overklokking.

Lenke til kommentar
Siden du hovedsakelig skal spille mener jeg at A64 er det rette valget. Videre ville jeg ha holdt på pengene noen få uker, og kjøpt hovedkort med Nforce 3 250 når disse blir tilgjengelig. Det ser ut til at dette brikkesettet har en rekke intreresante features med bl.a. innebygget brannmur, og en del bedre ytelse enn Nforce 3 150.

 

Når det gjelder minne, så ser det ut til at en del nyere spill går best med 1GB, men hvis økonomien er en begrensning, kan du jo alltids starte med 512MB, og så oppgradere senere.

 

R.

Enig i det her. A64 er best! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...