Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor og 3Com


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å hjelpe en venn med å sette opp 3Com wireless ruter mot Telenor. Da vi ikke kom i gang med å få ruteren til å etablere kontakt via PPPoE (står det alltid 0.0.0.0 som adresse) prøvde vi så å bare bruke switchen i ruteren, men også uten hell.

 

ADSL-modemet han har er den nye ruter innebygd. Han klarer å koble seg til nettet med patch kabel plugget rett inn i ADSL-modemet (IP:10.0.0.1 og gateway:10.0.0.138). Via switch fungerer ikke. Jeg regner med at, siden alt lyser så er kabelen helt grei.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om det trenges likevel. I alle fall så måtte jeg installere Telenor-applikasjonen på PC'en for å få til en internettkobling.

 

Det er akkurat det som ikke gikk når jeg tok i bruk switch imellom. Skal prøve for sikkerhetsskyld.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Akkurat det det ikke gjør. Fungerer nemlig ikke i det hele tatt med annen kofigurasjon enn PC mot ADSL-modem.

 

Er så godt som klar til å si ham at han burde bestilt annet enn Telenor! (Har egentlig allerede sagt det :)) For noe dritt at de pålegger folk ekstra brydderi.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du IKKE bruker PPPoE på selve PCen? Når du bruker router, så er det den som skal foreta oppringingen, ikke PCen.

 

Husk også at du skal logge inn med <brukernavn>@online.no

 

EDIT: To late :-)

Endret av reybr
Lenke til kommentar

Ja, alt det husket vi. Problemet er at 3Com får ingen oppkobling via PPPoE gjennom ADSL-modemet.

 

Jeg har i alle fall fått det til via switchen nå, og sånn blir den. Ruteren er rett og slett problematisk, da den på en anledning nekter å fungere kun med maskinen koblet til. Den måtte restartes etter å ha vært slått av en stund før den skjønte noe igjen. Merkelige greier.

 

Det virker rett og slett som om ruterene som kommer på markedet nå er ikke noe bra i det hele tatt. Jeg er ikke spesielt imponert. :hmm: Det hjelper heller ikke når PPPoE skal brukes, og det er jo bare ekstra bry. Det finnes nok bry uten at Telenor finner på mer.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Det virker rett og slett som om ruterene som kommer på markedet nå er ikke noe bra i det hele tatt. Jeg er ikke spesielt imponert. :hmm: Det hjelper heller ikke når PPPoE skal brukes, og det er jo bare ekstra bry. Det finnes nok bry uten at Telenor finner på mer.

Vel, det kan jo tenkes routeren deres er defekt.

Har satt opp drøssevis med routere og de fleste bare virker, har absolutt best erfaring med 3com og Draytek så jeg tviler sterkt på den konklusjonen din.

Lenke til kommentar

logg deg inn i adslmodemet med routerfunksjonen (router.1), thomson speedtouch 510i har ip-adresse 10.0.0.1.138., og legg inn username og pass under pppoe menyen. connect.

dhcp er enablet default.

 

logg deg så inn i den andre routeren din som linja fra adslmodemet går inn i, og velg connect via dyanamic ip address/dhcp.

 

så er det bare oppsettet ditt mot klientmaskinene igjen.

her kan du enten kjøre dhcp, noe som vanligvis er enablet som default i de fleste routere, eller du kan sette ip-adresser, dns og gateway statisk, om du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...