Gå til innhold

Oppgradere! Nå?


Futen

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Er det flere der ute, som jeg, som går med planer om å ta skrittet over fra 32-bit til 64- bit arkitekturen, og som må foreta noen taktiske valg i så henseende ?

 

I dag kjører jeg med AMD Barton XP 2800 @ 2227 MHz, på et ASUS A7V8X DL hovedkort, og med 1024 MB Corsair Twinx 3200 LL Ram.

 

Jeg følger ivrig med på alle nyhetsoppdateringer om AMD's roadmap, og på alt som skrives om emnet her på HW og andre steder. I den forbindelse er det en del ting jeg lurer på:

 

Releasedato for Athlon 64 3500 og 3800 på socket 939 er som kjent oppgitt til å være mai 2004 (dealerne i Norge vil få dem en til to måneder etter??).

 

1: Er det noen her på formet som vet mer om når disse CPU'ene kan ventes her på bjerget?

 

2: Hovedkort med socket 939 og PCIExpress. Vet noen mer om når dette kommer i handelen?

 

3: Er det ytelsesmessig mye mer å hente på å vente til 9nm teknologi ankommer sent i år, eller tidlig i 2005?

 

4: Har noen peiling på om (og når) ASUS kommer med Nforce3 kort med PCIExpress?

 

5: Er PCIExpress bare hype, eller vil man få en skikkelig perfomancemessig boost?

(Det gjelder overgang til DDRII også)

 

Takker på forhånd for all feedback !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar !

 

Saken er at jeg kan gjøre en deal og selge mbo og cpu pluss en del andre deler til mine foreldre (som trenger PC nå), men de ønsker at jeg gjør dette før utgangen av mai. Jeg kjøper inn det øvrige som trengs, og setter sammen en PC til dem.

 

Jeg hadde håpet at noen på formuet hadde litt "inside information" om når nye mbo'er med socket 939 og PCIExpress tidligst var å vente i skandinavia, for kanskje å få skiftet selv innenfor den tidsfristen de har gitt. (Kutte tapet noe).

 

Hvis det stemmer at Nvidia slipper teknologi for skjermkort med PCIExpress-bro i mars/april, skulle en tro at det ville tvinge frem noen nye mbo'er også.

 

Hadde tenkt meg Nforce basert chipsett, er svært fornøyd med Nforce2 Ultra 400 som jeg har nå.

 

Jeg er enig i at mitt nåværende oppsett er godt nok i massevis... Men jeg er blitt hardwarejunkie, og er villig til å bla opp for å få de nyeste godteriene...

 

Off topic: Jeg har et Gainward GeForce FX 5800 Ultra/800+ Golden Sample.. (Anger litt på det kjøpet, ja) Hvor mye kan jeg ta for det ved salg i dag ?

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som vet når PCI Express kommer på AMD64 ennå. Tviler på at det vil komme på nForce3 250. DDR2 vil ikke gi noen ytelsesforbedringer før DDR2 800. PCI Express vil heller ikke gi noen merkverdige ytelsesforbedringer tror nå jeg. Det er en grunn til at skjermkort har så mye minne on-board. Ytelsen økte med 1-2% når man gikk over fra AGP 4x til AGP 8x. PCI Express tilbyr dobbel overføringshastighet av AGP 8x. Regner med det blir noe lignende der også.

 

PCI Express og DDR2 vil ha mest og si for integrerte grafikkløsninger. Jeg tror Intel pusher begge teknologier nå, for at deres integrerte grafikkløsninger skal få en kraftig boost. Spesielt når DDR2 kommer opp i hastighet. Husk at DDR2 vil være veldig dyrt og ha høye latencier i starten.

 

I og med at R420 kommer som AGP først, så ser jeg ingen grunn til og vente på PCI Express faktisk. Og nekter og tro at verken ATI eller nVidia vil fase ut AGP kort fullstendig til neste generasjon heller (tenk på ALLE PC'er idag som ikke vil kunne oppgradere). Så klart virker det sånn på deres markedsføring. Men faktum er, at etterspørselen styrer markedet til en stor grad. Vil folket ha AGP kort, så vil vi få AGP kort.

 

Det eneste jeg ville ventet på personlig, er nForce3 250, eller andre bedre chipset for Athlon64. Socket 754 kommer iallfall ikke til å dø med det første.

Lenke til kommentar

Vel socet 939 kommer snart, men det blir vel med den som med alt annet , en del middelmådige hk og div problemer i starten så jeg vil tro den ikke er "ferdig" utviklet før langt utpå høsten . Når det gjelder PCI express vil vel det samme gjelde for den bare at det vil ta enda lengre tid så den ville jeg nok ikke satset på før i 2005 .

Lenke til kommentar
Vel socet 939 kommer snart, men det blir vel med den som med alt annet , en del middelmådige hk og div problemer i starten så jeg vil tro den ikke er "ferdig" utviklet før langt utpå høsten . Når det gjelder PCI express vil vel det samme gjelde for den bare at det vil ta enda lengre tid så den ville jeg nok ikke satset på før i 2005 .

Akkurat som det ASUS A7V8X kortet jeg kjøpte i november 2002 ? VIA KT 400 chipsettet fikk jo ikke akkurat stående ovasjoner...

 

Nforce2 var en klar forbedring i så måte.

 

Jeg skjønner tegninga, best å smøre seg med litt mer tålmodighet. Ikke kult å brenne av mye kroner på middelmådig hardware.

Lenke til kommentar
Ville ventet et lite år med å oppgradere...

Virkelig ? Så lenge...

 

Det viste seg, kanskje mot forventning, at socket A fikk et mye lengre "liv" enn en kanskje skulle tro.

 

Vil det bli socket-skifte igjen når 9nm, og senere (kanskje) 6,5nm teknologien fases inn ?

 

Motforestillingen jeg har mot socket 754 er at selv om den antagelig får det lengre liv enn kun et kort mellomstadium mellom socket A og 32bits-teknologien og A64 og socket 939, så vil slik jeg oppfatter det, sistnevnte være mer fremstidsrettet.

 

Jeg synes det er vanskelig å gjøre det strategisk sett mest kloke valg m.h.t oppgradere nå, eller vente.

 

Samtidig går utviklingen så raskt at en må bare ta sats, og gjøre et valg. Frustrerende, egentlig.

Lenke til kommentar

Tja hvorfor ikke da satse på 754 selv om dette skal erstattes av 939 kommer det jo fler cpuèr til dette og det vil vare iallefal et år frem i tid , og det er vel ikke noe tregere bare fordi det får annen socet , en slik maskin vil du nok ha i to til tre år uansett og da er det på tide å skifte både kort og cpu.

Lenke til kommentar

Takker nok en gang for råd, og vil tenke alvorlig på om ikke socket 754 kan være et alternativ.

 

Går ikke noe dårligere selv om det er på en annen socket, er klar over det.

 

Er det mye å hente på å velge en A64 med 1 Mb L2 cash, i forhold til 512kb ?

 

Skulle i utgangspunktet tro det, ja...

 

Kanskje mer enn en cpu med to onboard minnekanaler, men med bare 512 kb L2 cash.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen anbefaler trådstarter å oppgradere nå i det hele tatt, når han allerede sitter med en mer enn rask nok overklokket XP2800+ samt at resten av systemet ser jo også meget bra ut.

 

Mitt råd er å vente så lenge du klarer. Neste oppgradering vil bli skifte av både hovedkort og cpu, samt sansynligvis minne og grafikkort alikevel, enten du gjør det i dag eller om et års tid.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar
Det er vel ingen som vet når PCI Express kommer på AMD64 ennå. Tviler på at det vil komme på nForce3 250. DDR2 vil ikke gi noen ytelsesforbedringer før DDR2 800. PCI Express vil heller ikke gi noen merkverdige ytelsesforbedringer tror nå jeg. Det er en grunn til at skjermkort har så mye minne on-board. Ytelsen økte med 1-2% når man gikk over fra AGP 4x til AGP 8x. PCI Express tilbyr dobbel overføringshastighet av AGP 8x. Regner med det blir noe lignende der også.

 

PCI Express og DDR2 vil ha mest og si for integrerte grafikkløsninger. Jeg tror Intel pusher begge teknologier nå, for at deres integrerte grafikkløsninger skal få en kraftig boost. Spesielt når DDR2 kommer opp i hastighet. Husk at DDR2 vil være veldig dyrt og ha høye latencier i starten.

 

I og med at R420 kommer som AGP først, så ser jeg ingen grunn til og vente på PCI Express faktisk. Og nekter og tro at verken ATI eller nVidia vil fase ut AGP kort fullstendig til neste generasjon heller (tenk på ALLE PC'er idag som ikke vil kunne oppgradere). Så klart virker det sånn på deres markedsføring. Men faktum er, at etterspørselen styrer markedet til en stor grad. Vil folket ha AGP kort, så vil vi få AGP kort.

 

Det eneste jeg ville ventet på personlig, er nForce3 250, eller andre bedre chipset for Athlon64. Socket 754 kommer iallfall ikke til å dø med det første.

enig med han duden der vent heller på nforce 250!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...