Gå til innhold

Hvorfor Opteron / Xeon i stedet for Athlon MP?


Stigma

Anbefalte innlegg

Ser ut som modding til XP mobile ser ut som en god løsning kombinert med unlocking til MP.

Regner med at du har sett den store tråden om XP-mobile på overklokkingsdelen av forumet?

Hvis ikke så finner du den under "Prosessor og overklokking".

 

Itbutikken selger XP-M 2400+ for 800 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det mange artige kommentarer ja :p Jeg kan nesten bare legge ut om mitt eget AMD MP oppsett og min erfaring, da jeg har et vannkjølt selv. Personlig tror jeg ikke akkurat verdien av en MP rig er så veldig lav disse dager, selv om Opteron er kommet for å ta over. Det ER forskjeller, men MPx chipsettet er ganske stabilt og uttestet. Det funker, veldig bra i mine øyne. Men det blir litt arbeid for å holde beistet i full sving - har f.eks. vurdert å lage en egen MP3 compressor som benytter begge prosessorene, istedenfor å starte 2stk RazorLame. Man tar det man har!

 

Jeg sitter på en MP2200x2, 2x512MB reg.ecc, K7D-L, 150+160GB onboard IDE, 2x160GB 32bit/66Mhz SATA,+++, 9700PRO og...et Audigy2, som jaggu funker fint siden ~januar 2003 når Creative Labs endelig fikk fingrene ut og ordnet en "Hyperthreading fix" som tilfeldigvis ordnet hakking+hopping+bluescreens på MPx med Audigy2 :)

 

http://home.online.no/~gsboye/cinebench200...200vsopt248.gif

http://home.online.no/~gsboye/kribibench11...200vsopt248.gif

(NB: usikker på office text+squad)

http://home.online.no/~gsboye/sandra_mp2200vsopt248.gif

 

Spill benchmarks, .5MB Excel, ikke ferdig da jeg har tatt en lengre pause -ahem- og den full av skumle kommentarer hihi

 

En vrien detalj jeg slet med i starten, var faktisk hakking med 9700PRO kortet mitt. Voldsom hakking, og muselag til tusan. Problemet ble løst ved senere Catalyst drivere, men i mellomtiden satte jeg ned AGP Aperture size til 32MB (dersom noen sliter med dette enda).

 

Til spilling vil en dualrig generelt være tregere enn identiske singlerigger. Ikke mye, men vi snakker om 5-10% balansert over RAM, AGP og "CPU overhead" (er ikke helt sikker på den siste, men det kreves litt arbeid for samarbeid).

 

Men det blir egentlig litt gal tankegang idag, da det har skjedd endringer de siste årene hvor spill benytter flere threads og man opplever en veldig jevn spilleflyt med en dualrig. iNTEL presser HyperThreading voldsomt disse dager, og dette kommer vanligvis dual rigger til gode (dog ikke alltid, se Aquamark3 hvor en ekte AMD dualrig blir kjørende som singlerig!). Artig detalj - Tomb Raider:AOD for eksempel gikk nesten opp i 80% hos meg (100% = 2xMP2200=2x1.8GHz AMD, 50%=en CPU "full load"). Det er en start!

 

Jeg tok nylig et par videocaptures til huffyuv med 2x160GB SATA RAID0 oppsett kjørende på et 66Mhz PCI kort med den ene prosessoren, mens jeg spilte Silent Hill 3 på den andre. Resultatet i SH3 hastigheten før og etter capture var identisk. Samme gjelder forøvrig Serious Sam og Track Mania. Nå driver jeg litt med 3D og lyd, og til dette holder MP2200x2+1GIG Reg.ECC+MSIk7D+9700PRO ganske godt egentlig.

 

Så i grunn og bunn avhenger det av hva man skal bruke oppsettet til, det er ikke verre enn det :love: En detalj angående MSi-K7D: Den kan være ganske kresen på å kjøre noe som helst over MP2800, men MSi har visst oppdatert hovedkortet det siste halvåret tror jeg. En del ser ut til å oppleve redusert stabilisert.

 

EDIT: Windows XP PRO og diverse programmer kjørende i bakgrunden, f.eks. flere vinduer av Internet Explorer, vil benytte begge prosessorene. Ingen tvil om at "heavy duty" surfing går glattere på en dualrig, med FLASH etc. Men nok om det :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar
En detalj angående MSi-K7D: Den kan være ganske kresen på å kjøre noe som helst over MP2800, men MSi har visst oppdatert hovedkortet det siste halvåret tror jeg. En del ser ut til å oppleve redusert stabilisert.

 

Mindre stabilt???eller trykk leif?

 

TaZ

Lenke til kommentar

Ok, hva med 2stk. Athlon mobile XP2400? De kjører på 133Mhz bus, skal være sinsyk overklokkbare på vanlig luftkjøling (altså kan vi annta at de går til 150Mhz relativt lett). Da har vi 2 x 2250 Mhz prosessorer for 1400 eller 1600Kr totalt (avhengig av hva som er riktig pris på itbutikken... det står listet 2 priser for den samme prosessoren 2400+).

 

Om vi hadde et hovedkort som gikk opp enda høyere på FBS, så er det høyst sansynlig mulig å klokke dem enda høyere også. Kjenner noen til et slikt?

 

Resoneringen her er at disse CPU'ene ska lett kunne gå over 2,13 selv med dårlig kjøling, og da vil de gi nøyaktig samme ytelse som en MP2600+. Som du ser her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...teron246&page=6

så er MP2600+ raskere enn Opt. 242. I tillegg er det halvparten så dyrt.

(OBS! Til det som er viktigst for meg, ikke generell ytelse)

 

Det eneste jeg undrer på er hvordan hovedkort vil reagere på multiplieren på disse. De har 15 som default multiplier, og ved mindre du kan sitte multiplier til default og bare klokke FBS, så spørs det om alle hovedkortene har mulighet for en 15x multipler.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hva med å gå for p4 med hyperthreading? Kanskje det er et billig, om ikke så bra, erstatning til dual system?

Jeg byttet akkurat dual 1.2GHz MP'ene mine i en P4 2.4GHz med Hyper-Threading, min server gjør ingen veldig CPU intensive oppgaver er først og fremst en fil- og Battlefield-server, med 8-10 spillere (og resten av de 64 slottene fylt med boter) krever bare ~20% av P4'en (CPU load lå på 50% med MP'ene). Over nettverk så leverer den 60-70MB/s, ved 70% CPU load, mer enn det klarte jeg ikke å trekke (sto trolig på klienten(e)).

 

Ellers er server'n akkurat like stabil men den er blitt mer responsiv, er ikke i tvil om at du får mer ytelse med en "stor" Hyper-Threading CPU enn av svakere dual løsninger, særlig dersom loaden på systemet er så "blandet" (mange forskjellige oppgaver) at HT'en virkelig kan utnyttes.

 

MP var en genial dual (les=billig) men ytelsen (CPU'ene), minne (2.1GB/s) og generelt hele plattformen er rett og slett blitt såvidt grundig forbigått av P4 og A64 at jeg ville ikke anbefalt den til noen lenger. HT maskiner er og et stykke på vei en erstattning for dual (hvertfall de gamle/svake) .

Lenke til kommentar

Har lyst til å oppgradere maskinen litt, planen var å kjøpe nytt HK og CPU. Valget står mellom Athlon 64 3000 og Dual MP 2500 (modde 2 x XP 2500). Hva vil jeg tjene mest på å velge? Grunnen til at jeg har lyst på dual er fordi jeg jobber som regel med flere programmer samtidig. Dual Operton blir litt vell dyrt. Systemet jeg bruker i dag er: Asus A7N8X-Deluxe, XP2500, 1GB 3200 RAM, Radeon 9700 PRO, ca 0,5TB harddisk plass, osv..

 

64bit frister ikke så mye da jeg ikke bruker linux og Windows XP 64bit frister ikke..

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også å sette opp en rimelig MPX maskin som workstation, og har foreløpig bestemt meg for:

 

MSI K7D-L

2 x AMD XP2400+ Thorton (15 x 133 = 2 Ghz)

 

Planen er å kjøre de på 15 x 150 = 2,25 Ghz. Hvis dette fungerer så bør det gi brukbar ytelse for pengene.

 

Et mulig problem er at K7D er oppgitt (i manualen) til maks multiplier på 12,5 Men siden hovedkortet har fått støtte for opptil MP 2800+ via BIOS oppdatering,så regner jeg med at hovedkortet aksepterer den multiplier som CPU angir via SPD. Men jeg er litt usikker på akkurat dette.

 

Har lest gjennom manualen til K7D-L men jeg finner ingen mulighet for å justere Vcore. Kan noen som har dette hovedkortet bekrefte/avkrefte dette??

 

Manualen sier at det er mulig å juste minne timings, så da regner jeg med at PC2700 brikker kjører fint på 2-2-2-6 ved 150Mhz, hvis hovedkortet gir mulighet for så lave verdier?

 

Noen som har innsigelser mot at dette skulle fungere?

Lenke til kommentar

nei, sansynligvis vil det fungere fint ved SPD. Fordi om hovedkortet ikke styøtter BIOS-endring opp til mer enn 12,5 så betyr det ikke at kortet ikke kan gi mere.

 

Det som er en bekymring er likevel om du kan velge å bruke mutiplier ved SPD, og likevel forandre FBS. Det spørs om du ikke må velge enten eller liksom. Det kan komme ann på hovedkortet.

 

Du kan jo uansett som nødløsning hard-sette multiplier på chippen ved å koble/brenne broer på CPU'en. Litt mer risky, og mer slit, men det vil være en alternativ løsning om alt annet feiler.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Du kan justere opp/ned CPU VCore i BIOS. Måtte selv sette mine opp fra 1.65 -> ~1.675, grunnet stabilitetsproblemer (selv med Antec TP550W). Hovedkortets manuelle BIOS justering går ikke høyere opp enn 12,5. Men mine MP2200 kjører dog 13,5 - dersom en kan "fikle" med prosessorene til å bli MP, og vet hvilken multiplier en trenger og justerer dette samtidig, vil BIOS akseptere dette.

 

Angående FSB på K7D, så justerer man da altså opp hele systemet - ikke bare minnet, men PCI og AGP bus samtidig. Dette er faktisk det eneste som har holdt meg tilbake angående overklokking, da jeg kjører maskinen fullstappet (- 1 64/66 slot, den andre har SATA RAID). Men for all del - hvis noen mener jeg tar feil her, bare korriger meg for skulle gjerne forsøkt å overklokke litt selv :)

Lenke til kommentar
Det virker som visse personer her ikke er helt klar over hva de prater om.

Helt til slutt: ingen liker vel å få feilaktige tips?

Stemmer det. Det er jo nesten mer feil enn rett i denne tråden.

 

Skal ta for meg et og et punkt:

 

1: Dersom prosessoren du kjøper er multiplyerlåst så må du sørge for å kjøpe en med 266FSB. Ellers ender du opp med en underklokket prosessor.

 

2: Det som gir mest for pengene er 2x Duron 1600MHz til 350,- stykket, men er du ute etter mer kraft så finnes det en 2400+ på 266FSB.

 

3: Alle XP prosessorer (Duron, T-bred, Applebred, Thorton osv) kan låses opp til å kjøres i dual.

 

4: "Unlocking kit" er "bakrutefix"/"Glødetrådfix", tape og en nål og kjøpes på bilrekivsita foretninger f.eks. Total kostnad 40,- ca.

 

5: Du trenger IKKE superlim til en L5 mod. KUN bakrutefix. (jeg skal se om jeg gidder å filme en modding snart) Bare isoler, skrap på de tre punktene og mal over. Om du bruker superlim så vil L5 modden i de fleste tilfeller ikke fungere.

 

6: Blyant kan brukes, men er vistnok veldig vanskelig og ikke alltid langvarig.

Det er mye lettere med en 2min bakrute rutine.

 

7: "hvordan klokker dual systemene?" Dumt spørsmål? Dersom vi isolerer dette til MPX chipsettet, og mer nøyaktig MSI og ASUS sine, så greier de garantert 144FSB, og i de fleste tilfeller 150FSB som er maks. De har mange instillinger for minnetimings. Det er ikke PCI/AGP lock.

 

8: "når man kjører dual CPU, så skal man få samme "feel" som en hyperthreaded CPU ikke sant?" Heh.... den følelsen på boler og E på en gang. HT er en dårlig fake av følelsen. (Bedre enn ingenting hvertfall)

 

9: En mobile prosessor fungerer ikke i dual. Du kan altså ikke Speedsteppe to låste prosessorer opp i MHz. Vi får bare håpe at noen geniale mennesker setter seg ned og lager en BIOS som aksepterer dette. (liten sjanse)

 

10: MSI og ASUS sine hovedkort støtter over 12.5 multiplyer.

 

11: IWILL hadde et hovedkort som støttet FSB opp til 166 MHz, men i realiteten greide det skjeldent over 150-155. På høyere hastigheter måtte du ofte bruke SCSI for å hindere HD krasj. Dette hovedkortet ble tatt ut av produksjon for nesten to år siden tror jeg.

 

12: Unbuffered/Uregistrert minne kan bare brukes i plass 1 og 2. Skal du bruke mer enn to minnemoduler må ALLE være registrerte. ECC er støttet, men kreves ikke.

 

13: "Grundig forbigått av P4 og K8" - Ikke i rene CPU intensive opperasjoner.

 

14: "HT - på ingen måte måle seg med et ekte dual system" - That's right girlfriend.

 

15: phoen|x: XP2500+ "Barton" vil underklokke seg på et MPX system pga det kjører 266 FSB og ikke 333 som prosessoren.

 

16: 356speedster: Master-L støtter endring av vcore, og støtter de minne timingsene du setter opp der.

 

17: God natt/morgen.

Lenke til kommentar

Hva slags CPU ville du kjørt?

 

- Thoroughbred eller Thorton? Disse virker jo identiske? Er det forskjell i strømforbruk og varmeutvikling? Thorton burde kanskje være "snillere? MP lås? OC vennlig?

 

- Alternativt, ville du underklokket en Barton XP2500+ for å få dobbel cace til 200,- mer pr cpu? Vil det gi stort utslag? Er det andre fordeler/ulemper med Barton vs tbred/thorton?

 

Ønsker veldig noe oppsumerende tilbakemelding på dette...

 

 

TENKT BRUKSOMRÅDE:

- TS-RDP/Portal/Web-FTP/SSH/applikasjonsserver.

 

- Muligens på Windows2003(ja trial) evt. Også LinuxUnited 1.0(hvis jeg får tid til å sette meg godt nok inn i Linux)

 

- stillegående, Ikke OC for å minske viftestøy.

 

- Tenkte først på lite kabinett. Men det er ingen vits å ha desktop-kab vil jeg tro, og et minitower kab tar jo egentlig like mye plass som et miditower!

 

 

TENKT HW LØSNING:

- Hvis jeg hadde kjøpt et demobrukt MSI MPX kort til rundt 750,-

(kunne aldri tenke meg å kjøpe et så gammelt kort nytt til 1.700.-!)

 

- 2 stk. 266FSB XP2000+ (thorton/tbred) til kr. 500,- (halvparten av en MP)

 

- RAM blir "prisspøkelset" da det er vanskelig å få den billig! Hvilken ramkombinasjon ville du kjørt for å få mengde vs pris mest mulig optimalt?

 

- 1 PCI 64 s-ata raid kontroller og 2 billige s-ata disker i RAID-1 for datasikkerhet.

Vil jeg få noe real-gain av å velge PCI 64 s-ata raid kontroller?? Eller skal jeg legge meg på billigere PCI 2.x Raid og billigste p-ata disker.

 

- Standard billig PCI skjermkort. Evt. billigste AGP kort jeg får tak i. 32MB AGP får man til rundt 230,-.

 

- Evt. også montere en CDRW. Skulle vel gi grei ytelse selv på ata100. Kanskje også en NEC2500 DVD brenner på ata100???

 

- Hvor kraftig PSU burde dette ha? Vil ha så stillegående som mulig...

Lenke til kommentar

Det skal visst være problemer med 32/33Mhz PCI-bussen på MPx, spesielt dersom man bruker RAID0 f.eks. og presser bussen for hva den er verdt. Noen har fått begrenset skriving/lesing til ~25MB/s med egne kontrollere (ikke onboard IDE) - dette ble løst ved å skifte slot til 64/66Mhz (selv om kontroller kort var 32/33Mhz, da 64/66 er bakoverkompatible) hvor skriving økte fra ~25MB/s->100+MB/s.

 

Så strengt talt trenger man ikke 66Mhz RAID kontroller, men valgte selv å gå den veien da jeg jo har slotter til det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...