Gå til innhold

Hvorfor Opteron / Xeon i stedet for Athlon MP?


Stigma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva menes med 1way og 2way? Du linket til 1way system, jeg ser psdata skriver 2ways på den samme.

Beklager, jeg rotet litt med pris og link - rettet opp nå!

 

1-veis betyr at prosessoren kun fungerer alene, 2-veis betyr at den fungerer sammen med en annen prosessor (altså i dual). Opteron 100-serien er bare 1-veis, mens Opteron 200-serien er 2-veis.

Lenke til kommentar

Hvis pris er det viktigste for deg, er det liten tvil om at du får mye, mye mer for pengene ved å gå for en Athlon løsning med L5-mod'ete XP'er. Men har du råd, smaker Opteron best. Xeon er gammeldags og dyr.

 

Jeg har to Dual Athlon-systemer og kan rapportere at de er dønn stabile. Men chipsettet til AMD er gammeldags. Minneytelsen er ikke spesielt god og er ikke nevneverdig klokkbar.

Lenke til kommentar
Hvis pris er det viktigste for deg, er det liten tvil om at du får mye, mye mer for pengene ved å gå for en Athlon løsning med L5-mod'ete XP'er. Men har du råd, smaker Opteron best. Xeon er gammeldags og dyr.

 

Jeg har to Dual Athlon-systemer og kan rapportere at de er dønn stabile. Men chipsettet til AMD er gammeldags. Minneytelsen er ikke spesielt god og er ikke nevneverdig klokkbar.

Så du vet altså at dette fungerer for Barton Athlon'er ? I såfall så kommer jeg vel til å gå for 2xAthlon MP sansynligvis. Det eneste alternativet jeg kan komme på er 2x Opteron 240, men jeg vet fremdeles ikke hvordan disse to yter mot hverandre =/

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det eneste jeg kan tenke meg er at det kune vært greit å ha muligheten til å bruke et 64bit OS senere, uten å måtte skifte ut hardware, men jeg tror personlig ikke at det vil gi så ekstremt mye bedre ytelse.

 

Men anyway, et viktigere spørsmål er jo hvordan CPU'ene yter opp mot hverandre. Hvor mye raskere/tregere er 2x MP@2,1Ghz vs. 2x Opt.@1,4Ghz??

 

Jeg går utifra at frekvensforskjellene ikke er representative for ytelsesforskjell selv om de begge er AMD.

Disse testene gir deg nok en liten pekepinn på ytelsesforskjellene mellom Opteron og Athlon MP:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...=amp2800&page=1

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=55000251

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

;-) jeg sa ikke noe om Barton, men ser du i forumet på www.2cpu.com, så finner du mange rapporter om at det går greit. MP Barton kjører på 266 MHz, XP Barton på 333MHz. Hadde jeg vært deg, så ville jeg gått for T-bred 2400+.

 

Når det gkjlder tester, så har jeg sett det, men husker ikke hvor. Opteron er best på ytelse, men ikke mest ytrelse for penga.

Lenke til kommentar

Man kan bruke 1xx serien i Dual-konfigurasjon med Opteron.

For de billigste Opteron CPU'ene har ikke dette noe å si ettersom 240 er billigere enn 140, men for de dyrere Opteronen er dette greit å vite.

Ville ikke gjort det i et bedriftsoppsett, men til privat-bruk går det helt greit.

 

 

Ettersom det høres ut som du ikke er så avhengig av veldig lav pris ville jeg gått for et Opteron oppsett fremfor MP. MP Cpu'ene er greie de, og gir bra ytelse, men hovedkortene er nesten like dyre som for Opteron og ytelsen er dårligere.

Tror et Dual Opteron 240 system vil yte noe bedre enn Dual AMD MP 2.1GHz i en del oppgavene. Men forskjellen er ikke særlig stor. Dersom du kjører 64-bit (SuSE eller Debian) vil ytelsen bli vesentlig bedre. Men 64-bit er kanskje mindre aktuellt nå (blir sikkert bedre støtte for dette i løpet av et halvt år), så vanskelig å si om du bør ta dette med i vurderingen.

 

Fikk ikke med meg hvilket OS du kjører men med Linux vil du innen 6-12 måneder kunne bruke 64-bit og den nye 2.6 kjernen i både SuSE, Red Hat og Debian med den ytelsen det vil medføre.

 

update/typo

Edit; for de tygste oppgavene som du kjører på systemet ditt; renderingen, er nok Opteron et bedre valg enn MP.

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar

Hmmm... tror databutikken har feilpriset en CPU. Hos PSdata koster Opteron 240 2-ways ca 3000, og hos databutikken koster den samme bare 1800 (merkverdig billig). Jeg tror nok desverre at den prisen er feil, og da vil i såfall prsen for et dual opteron setup over 6000Kr bare i CPU'er = uakseptabelt.

 

Dessuten, jeg fannt en test som endelig viste ytelse Opteron versus Athlon i akkurat det jeg skal bruke CPU'ene mest til : mpeg4 basert video encoding.

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...eron246&page=13

 

Som dere ser må Opteron si seg slått av de gamle chippene. (hvis vi betrakter den nedre delen av Opteron skalaen, som er den eneste vi dødelige kan leve med i pris).

 

For meg er nå svaret klart. Jeg går for dual Atlhon MP, sansynligvis 2,1Gig (2800+), da denne yter bedre (til mpeg4 encoding) en Opteron'er som er over dobbelt så dyre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Fikk ikke med meg hvilket OS du kjører men med Linux vil du innen 6-12 måneder kunne bruke 64-bit og den nye 2.6 kjernen i både SuSE, Red Hat og Debian med den ytelsen det vil medføre.

Jeg vil nok holde OS til windows (XP), siden denne maskinen er langtifra en ren server, men brukes daglig til mye jobbing osv. Og jeg er ikke helt klar til å legge bak meg alle applikasjonene som ikke kan brukes under andre OS.

 

winXP 64 kommer jo da, men det er jo ganske lenge sansynligvis...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

En siste sak... jeg ser at Xp2700+ faktisk både tyer bedre i testen, og har litt høyere frekvenshastighet. Men den er thoroughbred i stedet for Barton. Hva er egentlig forskjellen på Barton or Thouroughbred? Jeg mener å huske så vagt at Barton var lette overklokkere, men det er omtrent alt jeg husker...

 

Kanskje det blir 2x XP2700+ i stedet da, de ser ut til å være både billigere og raskere (til video encoding ihvertfall).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Er ikke så sikert på at den Opteron CPu'en er feilpriset, de har den på Itbutikken til 2069 kr, så det er ikke utenkelig at den prisen er rett. Men den er sikkert uten vifte med den prisen.

https://prisguiden.no/produkt/3128

 

 

Men ettersom du fant ut at Windows Media Encoder 9 - MPEG Encoding Test'en viser at MP yter like bra er MP sikkert et like godt kjøp.

 

 

Når det gjelder TB og Barton så er forskjellen at Barton har mer cache. Men det er en del som har problemer med å klokke de siste utgavene.

Men du må huske på at du kanskje må utføre en mod på CPU'ene dersom du kjøper XP og ikke MP. Vanlighvis går dette greit med å fylle noen broer, men det hender slike ting er mindre vellykkede. Sjekk ut forumet, det er flere tråder om dette rundt om kring.

Lenke til kommentar

Når det gjelder sølv trikset så har jeg utført operasjonen et utall ganger på diverse AMD prosessorer den første var en 750@1050. Men 1700@2000 osv, men jeg har ikke hatt behov for å lage om en fra XP, til MP.

Men prosedyren blir den samme.

DU trenger:

Electro connector (Granville) fra Clas ohlson, eller en annen el ledende lakk.

(Diverse bilbutikker selger lakk for fiks av varmetråder i bakruten)

Pris ca litt under 200kr for en liten boks - svinedyrt

 

Superlim - helst litt tynt flytende, den må ned i gropene for å isolere mot den

ledende plata i bunn. Det må ikke bli kontakt mellom punkta og bunn av hullet.

 

Tape til å isolere rundt, eller folie bit med et utskåret hull på 0.5mm x 5mm.

(Har folieskjører på jobb så da sparer jeg mye jobb, en tape bit istede for flere)

 

Skalpell for å skrape bort overfløding superlim.

 

Godt lys, lupe eller godt syn.

 

Anbefaler og å bruke en nål til å ta superlim med, slik at en får bare litt på tuppen av nåla slik at en får lite nok. Betre å ta superlim på 2 eller 3 ganger istede for å søle over hle cpu-en.

 

Når det gjelder påføring av el ledende lakk så anbefaler jeg å bruke et hult går fra et pelsdyr. (Jeg bruker isbjørhår. :-) Da kan en dyppe håret forsiktig i sølvlakken og dra 5 små strekker rett over fra punkt til punkt. Mye raskere en å isolere 2 og to punkt for så å dra "monsterkosten" over.

 

Dersom en får griset til med sølv, er det bare å vaske med Isopropanol og prøve igjen.

 

Har mistet telling på kor mange prosessorer jeg har låst opp, men har bummet på 1, den fikk jeg griset med superlim. :-( (Men det var noen som hadde prøvd før, så jeg vet ikke om det var de eller meg. :-)

 

Lykke til, det er ikke så veldig hokus pokus, og skulle en drite seg ut så får en alltids solgt prosessoren igjen for det den er.

 

Men sjekk om det går ann på Barton 2500, det må være den beste "overklokkeren" på markedet for den prisen. (Har testet mellom 10 og 15 stk og alle har gått over 3200+ :thumbs:

Lenke til kommentar
Barton kjernen skal du være god for å få 'konvertert' til en MP da AMD har lagt MYE lakk over punktene slik at de ikke får kontakt bare ved å 'tegne en ledene stripe'. Har forsøkt, funka ikke :dontgetit:

Hmm... hvor stort problem er dette egentlig? Er det slik at det ikke bare kan skrapes av, eller...? Jeg er ganske dreven modder, men om det er nesten umulig så...

 

Hvis ikke, så er kanskje som tidligere nevnt, thoroughbred-kjernen bedre å jobbe med. Den ser uansett ikke ut til å være spesielt negativt preget i forhold til ytelse på det jeg skal bruk den til i forhold til barton.

 

Men problemet er jo da at thoroughbred ikke er tilgjengelig i 400Mhz bus, noe som forsovidt ikke slår så hard ut på encoding-testene, men som nesten alltid er viktig i alt mulig annet.

 

Forresten... når man kjører dual CPU, så skal man få samme "feel" som en hyperthreaded CPU ikke sant?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Barton kjernen skal du være god for å få 'konvertert' til en MP da AMD har lagt MYE lakk over punktene slik at de ikke får kontakt bare ved å 'tegne en ledene stripe'. Har forsøkt, funka ikke  :dontgetit:

Hmm... hvor stort problem er dette egentlig? Er det slik at det ikke bare kan skrapes av, eller...? Jeg er ganske dreven modder, men om det er nesten umulig så...

 

Hvis ikke, så er kanskje som tidligere nevnt, thoroughbred-kjernen bedre å jobbe med. Den ser uansett ikke ut til å være spesielt negativt preget i forhold til ytelse på det jeg skal bruk den til i forhold til barton.

 

Men problemet er jo da at thoroughbred ikke er tilgjengelig i 400Mhz bus, noe som forsovidt ikke slår så hard ut på encoding-testene, men som nesten alltid er viktig i alt mulig annet.

 

Forresten... når man kjører dual CPU, så skal man få samme "feel" som en hyperthreaded CPU ikke sant?

 

-Stigma

Er det i det hele tatt noen dual hovedkort som støtter 400mhz bus ?

Lenke til kommentar
En ting som er viktig å huske på er at hovedkortene for MP ikke støtter FSB på mer enn 333.

Ah, dette er et godt poeng som jeg ikke tenkte på. Det betyr vel egentlig at vi ikke kan bruke noe annet en 333Mhz bus, fordi alle Athlon'ene nå kommer multiplier-låst fra fabrikken (og ikke kan låses opp ser det ut som). Ellers hadde du bare endt opp med å mått klokke ned en Barton fra 400Mhz bus til 333.

 

Her er forresten en liten guide til hvordan å behandle CPU'er som har slik lakking. Det er ikke så voldsomt mye værre i følge guiden:

http://www.ocprices.com/?rev_id=184

 

Så da er vel egentlig spørsmålet, Barton eller Thoroughbred 333Mhz ?

-Stigma

 

EDIT: Hmm du sier 266? err... hva fader. Nå må jeg tenke litt hehe, jeg har ikke sovet på litt for lenge ^_^

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...