Gå til innhold

Hvorfor Opteron / Xeon i stedet for Athlon MP?


Stigma

Anbefalte innlegg

Ok, da betyr det vel egentlig, at skal du bruke XP-unlock trikset, så må du holde deg til maks 2400+

 

Opteron fikk plutselig et lite ekstra push opp i forhold til Athlon, men konkurransen er jo fremdeles sterk. 2 stykk 2400+ er jo dirt-cheap... billigere enn en singel Opteron. Tid for å revurdere nok en gang, men da skal jeg sove litt på det tror jeg... har ikke sovet på litt for lenge nå.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som visse personer her ikke er helt klar over hva de prater om.

For det første: Det brikkesettet som i dag finnes til AMD MP er mildt sagt dårlig.

En vanlig Athlon Xp yter BEDRE enn det Mp gjør.

For det andre: som tidligere ytret er AMD Athlon MP på vei ut, og på vei inn kommer de ikke så altfor dyre Opteron prossesorene, som er bygd for et foremål:

Fremtiden!

Helt til slutt: ingen liker vel å få feilaktige tips?

Lenke til kommentar

Ok, en siste før jeg legger meg.

Sjekk denne linken:

http://www.ocworkbench.com/2004/guides/unl...artonwk43-1.htm

 

Det ser ut som det er en annen mod som tillater oss å forandre XP til XP-mobile. Hvorfor? Fordi det tillater oss å bruke Powernow teknologien i CPU'ene som lar oss forandre multiplier i windows "on-the-fly". Og da kan vi bruke Bartons og Thortons i de hastigheter vi vil (dog bare i 266Mhz bus, men i klokkehastigheter så høyt som vi vil).

 

Litt mer planlegging med tanke på hvilket hovedkort som brukes ser der ut som, men ellers skal det nok fungere greit.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det virker som visse personer her ikke er helt klar over hva de prater om.

For det første: Det brikkesettet som i dag finnes til AMD MP er mildt sagt dårlig.

En vanlig Athlon Xp yter BEDRE enn det Mp gjør.

For det andre: som tidligere ytret er AMD Athlon MP på vei ut, og på vei inn kommer de ikke så altfor dyre Opteron prossesorene, som er bygd for et foremål:

Fremtiden!

Helt til slutt: ingen liker vel å få feilaktige tips?

Dette var vel ganske arrogant eh?

 

Jeg kan referer deg til tonnevis av tester som sier at XP og MP gir helt like resultater ved lik klokke og bus-frekvens. Dette er jo hele grunnen til at vi kan låse opp XP til å bli MP! Det er samme chip! Greit nok at kanskje chipset for MP er dårligere (selv om jeg tror du mer sansynlig refererer til den lavere bus-hastigheten). Det hele er jo uansett irellevant når vi sammenligner ytelsen mellom alternativene uansett.

 

Og hva Opteron anngår: Designet for fremtiden? Spar deg for slikt reklame-svada, du høres ut som en AMD PR-fyr. Vi sammenligner jo faktisk CPU'ene i relevante tester for de type applikasjoner som vi bruker (for min del mpeg4-basert video encoding). Om Opteron er "designedt for fremtiden" eller ikke er jo helt irrellevant om det faktisk gir meg mindre encoding hastighet i forhold til det jeg er villig til å betale.

 

Oppsummering av din post blir vel noe slikt:

- XP er raskere enn MP (feil)

- Opteron er nyere teknologi (ja og så? Det betyr jo ingenting om det ikke det gir oss bedre faktisk ytelse/pris enn den gamle teknologien for vårt formål)

 

"Helt til slutt: ingen liker vel å få feilaktige tips?" - Ikke kast stein i glasshus da...

 

Her er 2 referanse tester, funnet på 2 minutter:

http://www.zone365.com/content/4/8/1

http://www.geek.com/news/geeknews/2001nov/...11109008786.htm

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg sitter med 2xBarton 2500 @1875MHz (12,5x150 1,30Volt Vcore) på et MSI K7Dmaster-L. Cpuene er ulåst, ellers måtte jeg nøyd meg med 11x multiplier.

L5 mod gjorde jeg med en blyant, det er ikke nødvendig å fylle gropen med ikke-ledende materiale, bare sørg for at du får kontakt mellom punktene.

 

Problemstilling med dagens Barton cpu-er i MPX hovedkort :

1. Barton er 166 Mhz bus, MPX har 133 som default, 150 som "max"

2. Barton har nå fått låst multiplier.

3. Med ulåst cpu, og et hovedkort som kan justere multiplier kommer du allikevel ikke høyere enn 12,5

 

Løsninger :

1. Iwill har visstnok et hovedkort som gjør 166 Mhz, men hva med PCI hastighet ?

2. Kjøp mobile Barton, den har justerbar multiplier.

Ryktene sier også at du kan modde XP til mobile, og derved låse den opp.

Denne linken viser potensiale til mobile cpu-en :

http://techreport.com/reviews/2004q1/athlo...00/index.x?pg=1

3. Få tak i ulåst cpu, og :

a. Svi L1 bridge nr 5 ?, slik at multipliere 12,5 og opp er tilgjengelige.

b. Bruke følgende pin-mod guide :

http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/wor...amd_pinmod.html

Skumle saker, jeg har for øyeblikket ikke noe behov for å prøve dette.

 

Det beste er antageligvis å kjøpe den raskeste 133 Mhz bus XP-en som er å få tak i, men da får du bare 256KB cache. (Thorton kan kanskje være modbar til 512KB ?)

Selv hadde jeg også ønsket å kjøpe 2 x opteron, men syns det er for dyrt.

Alternativet er MP2800 som har 16 multiplier, og som sikker gjør 16x150 =2,4GHz

 

Andre ting og tenke på :

Maks 2 brikker med unbuffered RAM, over dette må du ha reg.

MPX har bare 3x33MHz/32bit pci plasser.

En litt stilig bieffekt med MPX kortene er at du feks kan:

1. Bruke et 64bit/66Mhz S-ATA RAID kort, og få kanonbra diskytelse hvis du har et RAID oppsett med høy ytelse, samtidig som du frigjør trafikk fra pci bus 2.

2. Kjøre et 64bit/66MHz Gigabit lan kort som også gjør at du får maks ut av nettverket.

 

Det er med andre ord ingen soleklare valg, slik som da en fikk Celeron 300A til 450Mhz i dual oppsett.

MPX er ikke et så dårlig chipset som folk skal ha det til, det kommer bare an på bruksområdet. Du kjøper ikke Porsche for å pløye en åker heller.

Lenke til kommentar

Vil det være noen fordeler for meg om jeg nå plutselig skulle nappe min XP2400+ ut av maskinen og modde den om til en MP? Eller hjelper det bare for servere? (Tenker først og fremst på benchmark og spill, men også å kjøre flere tunge applikasjoner samtidig)

Lenke til kommentar
Vil det være noen fordeler for meg om jeg nå plutselig skulle nappe min XP2400+ ut av maskinen og modde den om til en MP? Eller hjelper det bare for servere? (Tenker først og fremst på benchmark og spill, men også å kjøre flere tunge applikasjoner samtidig)

Du bør nesten ha en XP2400+ til da, ellers er poenget borte! ... men spillet/programmer må nesten være skrevet for dual bruk hvis de skal kunne utnytte det.

Lenke til kommentar
Vil det være noen fordeler for meg om jeg nå plutselig skulle nappe min XP2400+ ut av maskinen og modde den om til en MP? Eller hjelper det bare for servere? (Tenker først og fremst på benchmark og spill, men også å kjøre flere tunge applikasjoner samtidig)

Du kommer ikke til å merke noen forskjell. Eneste forskjell på XP og MP er at MP er sertifisert for å kjøre i dual-system.

Lenke til kommentar
Vil det være noen fordeler for meg om jeg nå plutselig skulle nappe min XP2400+ ut av maskinen og modde den om til en MP? Eller hjelper det bare for servere? (Tenker først og fremst på benchmark og spill, men også å kjøre flere tunge applikasjoner samtidig)

Kort svar: Nei. Det eneste å låse opp til MP vil gjøre er at du kan kjøre dem i dual-oppsett på et hovedkort som har muliget for to CPU'er. Dessuten er dual-CPU oppsett lite egnet for spill (dvs. du får utnyttet meget lite av CPU#2 pga. spill er ikke designet for multi-threading enda, og da blir den siste CPU'en bare en ekstra nytteløs kostnad)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...