Gå til innhold

Hvorfor Opteron / Xeon i stedet for Athlon MP?


Stigma

Anbefalte innlegg

Serveren min i kjelleren, som brukes for det meste til jobbing, surfing, FTP-server, og massse video-encoding har optil nå kjørt på en Atlhon XP2100.

 

Jeg skal nå oppgradere og vurderer en dual-system. Men hva tjener jeg egentlig på å gå for Opteron eller Xeon i forhold til gode gamle Athlon MP? Selv de billigste Opteron'ene er jo like dyre som 2x 2Ghz Athlon MP.

 

Betyr dette at Opteron or Xeon bare er langt forbi "mest for pengene" punktet, eller er det andre skjulte ting å tenke på? Hadde forsovidt vært fint med en comparison mellom MP og Opteron eller Xeon hvis noen vet om en slik test...

 

For mitt bruk er det egentlig viktigst at jeg har rask video encoding, og at PC'en ikke blir "treg" av å ha en del programmer åpen samtidig. Det er derfor jeg tenker å gå for dual i stedet for å bare kjøpe en bedre CPU. Hovedkort skal uansett byttes ut, så det er ikke noe issue. Jeg er ikke ute etter ekstrem ytelse akkurat, men gjerne i det øvre laget av "mest ytelse for pengene" sonen. Og da blir jo selv to billige Opteron fort veldig dyrt...

 

Et annet spørsmål.. går det fremdeles ann å låse opp Athlon XP'er til MP'er ved å knytte sammen broer slik som tidligere? (og har noen link til en god slik guide i såfall?) EDIT: Nevermind, jeg fant en guide, men trenger fremdeles å vite om denne gjelder for nyere CPU'er som f. eks. disse to:

 

AMD Athlon XP3000+ 2.1 GHz

Socket A 400MHz, 512KB Barton, OEM

 

AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz

Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

 

Hva sier ekspertene?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel fordelen med Xeon\Opteron er vel det at de har bedre minneytelse enn MP. Det er vel og en viss forskjell i rå maskinkraft.

Jeg har ikke vært borti i annet enn opteron og jeg må bare si meg ekstremt fornøyd med den ytelsen jeg fikk. Jeg kjørte vel en ti forskjellige prosesser derav 3-4 var rimelig tunge og likevel hadde jeg bare brukt 50%.

 

Etter det som jeg vet fra før er Intel bedre på forutsigbare oppgaver, t.d. encoding av video\audio, men likevel ikke så ekstremt stor forskjell. Om dette enda gjelder for opteron og xeon er jeg ikke sikker.

 

Må si meg enig i at det er svært dyrt om du ikke krever noe extremt med ytelse dersom du kjøper xeon\opteron. :roll:

Lenke til kommentar

MP dual CPU'ene er ikke så dyre som Xeon og Opteron, jeg skal selv gå for et MP2600+ system. Opteron er svindyrt og det er Xeon også.

 

greit nok ikke særlig fremtidsrettet, men et nytt 64-bit OS (WinXP-64bit) vil uansett være for tidlig for meg å benytte meg av med en gang det kommer ut, vi kjenner jo alle Microsoft, der er det de tre T'er som er avgjørende faktor, Ting Tar Tid med nytt OS, og jeg har ingen planer om et 64-bit sent, før sent 2005. Da ting har blitt mer stabilt.

 

Gå for et MP2600+ dual system du.

 

1467,- for en MP2600+ på Komplett.no og 1788,- for MSI K7D Master-L

 

PS: En MP2600+ (266mhz bus Barton) yter jo nesten like bra som en Barton XP2800+ (333mhz bus)

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Gå for et MP2600+ dual system du.

 

1467,- for en MP2600+ på Komplett.no og 1788,- for MSI K7D Master-L

Du vet vel at Athlon XP'er kan låses opp rimelig enkelt til Athlon MP'er sant? Dermed kan du få en Athlon MP 3000+ med 400Mhz bus (i stedet for 266 på MP2600) til samme pris. Eller... du kan få en Athlon MP2800+ med 333Mhz bus til rett over en tusenlapp, alså svinbillig dual-system.

 

Det krever dog at dette fremdeles går ann å gjøre for de nyere CPU'ene, noe jeg tror det gjør:

http://www.livepublishing.co.uk/pcextreme/page_316.shtml

 

Som du ser er eksempelet med en XP2100, altså er guiden ikke veldig utdatert, men før jeg kjøper vil jeg gjerne ha en mer sikkert svar fra noen som vet dette med noe større sikkerhet. Det er jo selvfølgelig mulig at de har gjort noen forandringer da de gikk over til Barton kjerne...

 

Nå er det tydeligvis mange som vil vite det samme som meg, så kom frem Athlon eksperter! ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Gå for et MP2600+ dual system du.

 

1467,- for en MP2600+ på Komplett.no og 1788,- for MSI K7D Master-L

Du vet vel at Athlon XP'er kan låses opp rimelig enkelt til Athlon MP'er sant? Dermed kan du få en Athlon MP 3000+ med 400Mhz bus (i stedet for 266 på MP2600) til samme pris. Eller... du kan få en Athlon MP2800+ med 333Mhz bus til rett over en tusenlapp, alså svinbillig dual-system.

 

Det krever dog at dette fremdeles går ann å gjøre for de nyere CPU'ene, noe jeg tror det gjør:

http://www.livepublishing.co.uk/pcextreme/page_316.shtml

 

Som du ser er eksempelet med en XP2100, altså er guiden ikke veldig utdatert, men før jeg kjøper vil jeg gjerne ha en mer sikkert svar fra noen som vet dette med noe større sikkerhet. Det er jo selvfølgelig mulig at de har gjort noen forandringer da de gikk over til Barton kjerne...

 

Nå er det tydeligvis mange som vil vite det samme som meg, så kom frem Athlon eksperter! ;)

 

-Stigma

Også gjør personen en liten feil, eller kanskje han ikke har peil på hva han driver med og kun følger etter tegningene og BÆÆÆÆM, CPU = ødelagt :no:

Lenke til kommentar
Men det ser litt tøft ut og billig :) ...

 

Noen som veit hvor man får kjøpt slik unlocking kit i Norge ?

eller evn. hva man trenger til jobben ?

Har gjort lignende jobber tidligere for å låse opp multiplier på Athlon XP. Det er det samme, men du låser bare opp 4 andre broer i stedet. Det er ikke noe vanskelig, du må bare ha en time eller to til overs.

 

Du trenger:

- superlim, eller noe annet som er tyktflytende og hardner. Bør ikke bruke noe som leder strøm

 

- Ledende veske, dette er det eneste du ikke finner i vanlige husholdninger. Kjøp en slik kit som brukes til å fikse varme-ledningene i bakruter på biler på clas Ohlson.

 

- vanlig tape

 

- en saks, eller helst tapetkniv el. lignenede til å kutte tape med.

 

Det er egentlig alt. Bruk tape til å maskere områder når du legger på lim, slik at det komme hovedsakelig bare nedi gropen, la det størkne, så maskerer du igjen med tape slik at du IKKE kan få den ledende vesken bordi andre enn de to punktene du skal slutte sammen. så bare styker du på, lar størkne, og drar vekk tapen. Da har du en fin solid bro mellom de to punktene som ikke går vekk ved mindre du skraper mye borti den.

 

Og feiler du, så fungerer bare CPU'en ikke som MP, ved mindre du var helt borti natta, og koblet feile punkter da... men da skal du være litt dum når du har så gode bilder og annvisninger. Så det er rimelig safe.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Joda, forsovidt, men for oss hardbarkede overklokkings-geeks så er jo dette barnemat. Det er jo selvfølgelig ikke for alle, men jeg vil gjerne vite før jeg kjøper...

 

-Stigma

Men man kan jo bare bruke en lupe og en gråblyant (siden den inneholder ledende materiell) og tegne over, slik at L5 kobles sammen og vips du har dual?

 

eller er gropa for dyp, så du må tette den igjen ?

 

hva skal gropen fylles med? ledende eller ikke ledende materiell?

 

er litt noob på dette området.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Hvorfor gå for 242 når du kan få 240 til 1800,- på Databutikken? Det er jo ikke mye dyrere enn enn beste MP (1729,-)? Prosentmessig forskjell er ikke så mye at det rettferdigjør tusenlappen mellom 240 og 242. Det blir tross alt 2000 kr i forskjell for dual systemet. Det er 1000,- kr per 100MHz...

 

Uansett, om du kjører det som server kan du få et steinstabilt SUSE 64-bit serversystem nå, og ikke om to år. Og SAMBA i versjon 3 er jo i 32 bit (i følge IT WEEK) 2.5 gang raskere enn windows server 2003, så hvordan er et i 64 bit...?

Verdt å sjekke ut, spør du meg (men det gjør du jo ikke:).

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Joda, forsovidt, men for oss hardbarkede overklokkings-geeks så er jo dette barnemat. Det er jo selvfølgelig ikke for alle, men jeg vil gjerne vite før jeg kjøper...

 

-Stigma

Men man kan jo bare bruke en lupe og en gråblyant (siden den inneholder ledende materiell) og tegne over, slik at L5 kobles sammen og vips du har dual?

 

eller er gropa for dyp, så du må tette den igjen ?

 

hva skal gropen fylles med? ledende eller ikke ledende materiell?

 

er litt noob på dette området.

gråblyant egner seg ikke spesielt godt etter de begynnte å kutte groper mellom punktene. Gråblyanten legger som regel ikke noe god kontakt over det stoffet du bruker til å tette gropen med. Dessuten er jo blyant litt lite permanent, men eller så kan det fungere ja. Det var et kjennt triks å bruke blyant før gropene ble tatt i bruk.

 

Bruk ikke-ledende materiale for å tette igjen gropen. Dens eneste funksjon er å forhindre lett kontakt mellom de to punktene, så bare tett den igjen på en eller annen måte, ellers blir det jo naturligvis veldig vanskelig å forbinde de to punktene. Ja, gropen er for dyp til at du kan bare prøve å "kjøre over den" da vil du ikke oppnå kontakt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Joda, forsovidt, men for oss hardbarkede overklokkings-geeks så er jo dette barnemat. Det er jo selvfølgelig ikke for alle, men jeg vil gjerne vite før jeg kjøper...

 

-Stigma

Men man kan jo bare bruke en lupe og en gråblyant (siden den inneholder ledende materiell) og tegne over, slik at L5 kobles sammen og vips du har dual?

 

eller er gropa for dyp, så du må tette den igjen ?

 

hva skal gropen fylles med? ledende eller ikke ledende materiell?

 

er litt noob på dette området.

gråblyant egner seg ikke spesielt godt etter de begynnte å kutte groper mellom punktene. Gråblyanten legger som regel ikke noe god kontakt over det stoffet du bruker til å tette gropen med. Dessuten er jo blyant litt lite permanent, men eller så kan det fungere ja. Det var et kjennt triks å bruke blyant før gropene ble tatt i bruk.

 

Bruk ikke-ledende materiale for å tette igjen gropen. Dens eneste funksjon er å forhindre lett kontakt mellom de to punktene, så bare tett den igjen på en eller annen måte, ellers blir det jo naturligvis veldig vanskelig å forbinde de to punktene. Ja, gropen er for dyp til at du kan bare prøve å "kjøre over den" da vil du ikke oppnå kontakt.

 

-Stigma

Hmm, virker litt enklere nå ja, kan jeg f.eks bruke superlim for å tette igjen gropene og et ledende materiell (hva slags?, har f.eks microplex noe?) for å koble sammen broene?

Lenke til kommentar
Athlon MP blir faset ut til fordel for Opteron i løpet av året, så å investere i en Athlon MP-løsning nå er ikke særlig fremtidsrettet etter min mening.

 

F.eks. 2300,- for en Opteron 242 (2746,- for en Opteron 244) og 2256,- for MSI K8T Master2-FAR hos Komplett.no er en rimelig løsning.

Det eneste jeg kan tenke meg er at det kune vært greit å ha muligheten til å bruke et 64bit OS senere, uten å måtte skifte ut hardware, men jeg tror personlig ikke at det vil gi så ekstremt mye bedre ytelse.

 

Men anyway, et viktigere spørsmål er jo hvordan CPU'ene yter opp mot hverandre. Hvor mye raskere/tregere er 2x MP@2,1Ghz vs. 2x Opt.@1,4Ghz??

 

Jeg går utifra at frekvensforskjellene ikke er representative for ytelsesforskjell selv om de begge er AMD.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Athlon MP blir faset ut til fordel for Opteron i løpet av året, så å investere i en Athlon MP-løsning nå er ikke særlig fremtidsrettet etter min mening.

 

F.eks. 2300,- for en Opteron 242 (2746,- for en Opteron 244) og 2256,- for MSI K8T Master2-FAR hos Komplett.no er en rimelig løsning.

Hva menes med 1way og 2way? Du linket til 1way system, jeg ser psdata skriver 2ways på den samme.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Hvordan klokker dual systemer?

Antagelig likt som single-CPU systemer anntar jeg, bortset fra at du stopper på den CPU'en som går lavest da selvfølgelig. Ellers kan jeg ikke tenke meg at det skal være noen vesentlige forandringer. Kan være at hovedkort for dual ikke klokker like bra, eller er tilrettelagt for klokking til de samme grader...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...