Gå til innhold

Vi oppfant 64-bits X86-CPU


Anbefalte innlegg

Jo større (og mer amerikanske?) selskaper er, jo mer skinnhellige blir de. Synes derfor dette var litt anti i forhold til artikkelen om Intel og varmeovner hvor de faktisk var ærlige og atpåtil la det fram på en litt artig måte.

 

Personlig tror jeg dette vil slå negativt ut for Intel ettersom AMDs x86-64 allerede er etablert relativt godt på markedet. Untaket er de veldig pro-Intel som allikevel svelger slike påstander ukritisk (omtrent som da amerikanske myndigheter la fram en rapport som konkluderte at utslipp fra den amerikanske industrien ikke er miljøskadelig, punktum.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt meg har kjent har AMD aldri tatt æren for mmx, sse eller sse2. Derimot så burde Intel være litt mer ydmyke og ta i bruk AMD64-instrukjsonssettet. På den måten unngår de å skape problemer for kundene sine, og programutviklerne vil få mindre å gjøre.

 

Forresten så hadde AMD sin egen utvidelse av mmx - nemlig 3dnow! Og det er en kjent sak at dette førte til en radikal ytelsesøkning på k6-2 (i motsetning til mmx) - en ytelsesøkning som gjorde at k6-2 i mange tilfeller var raskere enn pentium 2. Desverre så fikk ikke k6-2 den samme støtten som pentium 4 (og vi vet alle hvor hardt pentium 4 suger uten sse2-støtte på programsiden) :-(

 

Men Intel skal ha all æren for at de mekket sammen x86-instrukjsonsettet, og IBM skal ha takk for at vi sitter med så få arkitekturer idag.

 

At Intel var tidligere ute med planleggingen av IA-64 er ikke synonymt med at de var først med x86-64. Det fantes flere 64-bits arkitekturer før IA-64 sin tid, tatt i betraktning at det er i "high-end" segmentet Itanium hører hjemme.

Lenke til kommentar
Intel er jo et drittfirma. Dette er jo ikke noe nyhet akkurat.

Nåja, tror ikke vi hadde klart oss uten det selskapet. Men jeg synes riktignok de er ganske arrogante

Sant nok. Men vi hadde ikke vært på det nivået vi er i dag om ikke Microsoft hadde eksistert heller (enda ett firma som har samme arrogante oppførsel).

Lenke til kommentar
Sant nok. Men vi hadde ikke vært på det nivået vi er i dag om ikke Microsoft hadde eksistert heller (enda ett firma som har samme arrogante oppførsel).

Ja. Virker som om de gir blaffen i oss forbrukere. De vet at de er uunnværlige for oss kunder. Tror min neste maskin blir en AMD med linux/unix som eneste OS. Er dritt lei firmaer som ikke bryr seg om kundene. Hadde jeg måttet velge mellom en intel-maskin med windows longhorn eller en AMD med Sun Solaris, hadde jeg nok valgt det siste.

Lenke til kommentar

Å si at Intel og Microsoft ikke bryr seg om kundene sine er vel å dra det litt langt. Hvis de bare lagde ting uten å bry seg om noen ville ha det, ville de ikke akkurat fått solgt noe. Men det som gjør dem litt sleipe, er at de gir kundene det de vet kundene tror de trenger, og det er jo ikke alltid det riktige...

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Lage et makeds-behov, utnytte det,og redefiner det og utnytte det igjen og igjen ............

 

 

Ønsketenkning fra Intel og Micro$oft så de slipper å lage noe nytt

(vanligvis setter det et nytt tall bak og legger til "noen" småting )

 

 

litt offtopic!

noen som har sjekket hvor mye av Windows XP som stammer fra 95?

Lenke til kommentar
Selvsagt er det arrogant av dem, de var jo først ute med  64 bits men dette måtte selvsagt slås stort opp. FY FY stygge Intel nå igjen :roll:

*kremt* Hadde ikke vi en deal?

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0?entry1816233

Jo det har vi, og jeg sier det her at det var stygt av Intel og ta all æren selv om de var først med 64 bits , men samtidig la jeg litt ironi i dette da jeg ikke synest det er noe å slå så stort opp , noe jeg forøvrig mener om flere slike fillesaker som ikke har noe med Intel å gjøre .

Lenke til kommentar
Intel er jo et drittfirma. Dette er jo ikke noe nyhet akkurat.

Vær så snill å slutt med det dere "Jeg liker Intel og derfor skal alle ta meg"-tullet ditt også. Argumenter saklig og høflig så hører vi på deg.

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=1817026

 

I wish. Det er så lett å finne eksempler på det stikk motsatte at det er direkte latterlig!

 

bidz:.

Lenke til kommentar
Selvsagt er det arrogant av dem, de var jo først ute med  64 bits men dette måtte selvsagt slås stort opp. FY FY stygge Intel nå igjen :roll:

*kremt* Hadde ikke vi en deal?

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0?entry1816233

Jo det har vi, og jeg sier det her at det var stygt av Intel og ta all æren selv om de var først med 64 bits , men samtidig la jeg litt ironi i dette da jeg ikke synest det er noe å slå så stort opp , noe jeg forøvrig mener om flere slike fillesaker som ikke har noe med Intel å gjøre .

Intel først ute med 64 bits?

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Å si at Intel og Microsoft ikke bryr seg om kundene sine er vel å dra det litt langt. Hvis de bare lagde ting uten å bry seg om noen ville ha det, ville de ikke akkurat fått solgt noe.

Vel...

Itanium.

 

Intel først ute med 64 bits?

Hva mener du?

 

Vel...

Itanium.

 

 

Nok et eksempel på intels gamle forretningsplan. "Monopol og verdensherredømme"

 

Syns det er utrolig de ikke har saksøkt AMD for et eller annet enda..

 

Forrige gang amd slang noe stort å stygt i tryne på intel klarte de ikke annet enn å lansere en rekke rettsaker mot alle amd sine samarbeidspartnere.

 

Og noen lurer vel fremdeles på hvorfor Dell ikke produserer AMD maskiner?

Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24/02/2004 : 13:59

 

(Gomfs @ 24/02/2004 : 13:51)

noen som har sjekket hvor mye av Windows XP som stammer fra 95? 

Win95 innstallasjonsfilene tar ca 55MB, mens installasjonsfilene til WinXP tar ca 550MB. Altså er det under 10% som er resirkulert. (sansynligvis mye mindre)

 

du kjenner vel microsoft så mye nå at du vet at de kan gjøre en trehjuls-sykkel

til en Hayabusa m. Nos og 350hk på bakhjulet :p

 

ville bare gi det som et hint. se på sse2 og sse3 til intel, hørt at forskjellen er

7 nye funksjoner, hvorfor ikke kalle det da sse2 ver.2 eller sse2.1 (eller no?) :dontgetit:

 

ReVoX: hva med Amiga 64 CD, fikk en sånn en rundt 93\94, på pakka står det

<power up the new century whit 64bit CPU for game systems>

Lenke til kommentar
64-bit's gpu'er og 64-bit's prosessorer blir litt forskjellig.

Nintendo64 har da en 64-bit cpu. Den har for såvidt ingen gpu, i den forstand. Playstation2's cpu kjører på 128-bit...

 

Sånn er det når de ikke trenger å være kompatibel med noen andre enn seg selv. Litt mer komplisert i PC verdenen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...