Gå til innhold

Kjøp av bærbar


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Savner innlegg om Green 55X her... Ingen som har noen erfaringer?

Enig i det. Hadde vært super med erfaringer fra den/de maskinene.

Lenke til kommentar

Leste igjennom her, og tror ingen har skrevet noe om den maskinen jeg har, en HP Compaq NX7000.. (mulig noen av disse avanserte spesifikasjonene tilhører NX7010, og ikke er tilsvarende NX7000 da jeg ikke har funnet de helt store forskjellene på disse to modellene. De kom vel med NX7010 ganske kjapt, etter utbedring av diverse pitleting..)

 

compaq-nx7010_190x170.jpg

 

Specs..

  • Prosessor :: Intel Pentium M 1.6ghz Centrino (400mhz FSB)
  • RAM :: 512MB PC2700
  • HDD :: 60GB 4200/5400RPM
  • Grafikk :: Mobile ATI Radeon 9200 64MB
  • Lyd :: SoundMAX med JBL Pro høyttalere
  • Nettverkskort :: 10/100
  • Skjerm :: 15,4" WideScreen
  • Moden/WLAN/Bluetooth/IR
  • DVD-RW
  • Vekt :: ca 3.1kg
  • OS :: WinXP Pro

Nå er jeg ingen racer på laptoper, aner ikke helt hva jeg skal se etter, men kan jo nevne det jeg, som middels bruker, oppfatter og sanser med denne maskinen.

 

Sammen med datamaskinen fulgte det med masse bøker og programvare, som er kjekt å ha på maskinen. AntiVirus, brenneprogrammer osv, alt som trengs for å komme i gang og bruke maskinen. Utseende på maskinen er herlig. Den er lang (widescreen), men vekten er lav, det samma er høyden. Ser på folk har kjøpt laptop etter meg, hvor designmessig dårlige disse er i forhold til denne. Ligner på tykke klosser mener nå jeg. Den er enkel og åpne, og På/Av-knappen er fint plassert. Det kommer kanskje an på konfigurasjonen, men hos meg (WinXP Pro Norsk), så går bootingen overraskende fort, noe som er positivt. Man rekker knapt å få fingen av påknappen, kose litt med maskinen før man må taste inn passordet i Windows.

 

Mus/Tastatur..

Veldig bra er mitt første inntrykk, og det inntrykket holder seg. Knappene på tastaturet er herlige å skrive på, og lager ikke mye lyd. Navigeringsbrettet på musa er kanskje fint for de som har erfaring fra slikt, men selv klarer jeg aldri å venne meg helt til det. Da er det flott å han en Av/På-knapp på den integrerte musa, slik at man slipper å komme borti dette mens man skriver. I tillegg finnes det en "scrollbar" på musebrettet, noe som gjør navigering i dokumenter/sider enda enklere og morsommere.

 

Tilkoblinger..

Maskinen er utstyrt med WLAN-kort, som bruker 802,11b (11mbits?) som fungerer fint til mitt bruk av det. Fikk med trådløs basestasjon med maskinen, noe jeg har hatt mye morro/nytte av. Ingenting er som å ta med seg maskinen ut på verandaen en sommerdag.. (bortsett fra at skjemen da blir meget uleselig med solen rett mot)

Bluetoothen har jeg ikke fått testet så mye enda, da min mobil ikke er utstyrt med denne goden. Har sett litt på det, og overført noen filer fra andre mobil til maskinen, og omvendt.

IR har jeg derimot brukt litt. Kjekt å kunne koble seg på nettet via mobilen, og surfe der man måtte befinne seg. Penger kostet det, derimot..

På fremsiden finner man et lyspanel med diverse indikasjoner, og to innganger. En for mikrofon, og en for headset. Noen mener disse er rart plasser, men selv syns jeg det er fint, da jeg ofte ser film og bruker headset for å tilegne meg lyden. Man finner også en SD-kortleser (Secure Digital) framme, men har aldri satt meg inn hva jeg kan bruke denne til.

På baksiden finnes det en lang rekke av tilkoblingsmuligheter. Kan nevne; FireWire, USB (3x), parallell, nettverk, modem osv. Det jeg savner her er en Seriell port, ikke alle mine eksterne effekter er like up-to-date og bruker ikke USB, men seriellkabler. Litt småirriterende, men det finnes jo konverteringsplugger for Seriell/USB.

 

Skjerm..

Her er noe av det som drar opp mye. 15,4" WideScreen @ 1680*1050.. En fryd å bruke, selv om de fleste websider ser litt "småe" ut.. Å finne frem en DVD og sette seg godt tilrette med tilbehør, er det lite som kan måle seg med. Det sies at det er etterslep på skjermen i spill osv, men her kommer det inn at jeg ikke har så me kunnskap der, og ikke spiller så mye akkurat. Det kan sikkert hende at det finnes, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter, og merker heller ikke så mye til det. Den kjører forresten på 60hz.

 

Diverse..

Maskinen er utstyrt med en DVD/RW, noe som kan være kjekt å ha. Har ikke fått sett så mye på DVD brenningen enda, men normal CD brenning går som en drøm. Den er muligens litt treg, hadde ikke skadet om den var kjappere. Det samma gjelder harddisken. Den er någet treg av seg, noe som kan være litt irriterende til tider.

 

Bruk..

Til mitt bruk er maskinen helt topp. Bruker den ikke så altfor mye, litt skolearbeid osv. Fant ut at det var mulig å sette den opp som dual-screen via nettverk, noe som gjør at den har blitt tatt mer i bruk nå. Skjermen er som sagt koslig, og den store "plassen" på den gjør at man godt kan surfe i to vinduer "samtidig". Jeg liker å ha flere ting gående på en gang, noe som er godt mulig her, uten for mye navigering mellom browservinduene. Noe som ergret meg en tid, var at maskinen "låste" seg ofte. Det skjedde bare når det kom til filmer (DivX), men det viste seg at man bare måtte fikse noe i registeret i XP for å endre noen eierrettigheter på filene. Trodde det var Centrinoen som b0ga seg, men det var det altså ikke. Lyden kan jeg heller ikke klage på. Jeg er ingen lydmann, og hører kanskje ikke forskjell på forskjellige høyttalere, men mener å huske at JBL ikke er spesielt dårlig, og når den er utstyrt med Pro-utgaven, er det vel noe god lyd i dem. Batteritiden varier etter hva jeg gjør på, siden jeg driver en del med Adobe PhotoShop og video/audio så sier det seg selv at batteritiden minsker litt, men det er nok å ta av, vil jeg mene. Støynivå tør jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noe peiling på hva som er normalt. Jeg legger ikke merke til min stasjonære maskin som har 2x 3500rpm vifter gående konstant som lager MYE lyd. Men jeg vil mene at den ikke har noe merkverdig høyt støynivå, men det blir bare min lille mening.

 

Pris og utstyr..

Nå aner jeg ikke hva denne maskinen koster i butikken full pris. Selv kjøpte jeg den gjennom et jobbtilbud, noe som betyr at jeg betalte litt under 11.000,- for maskinen (halvt år siden ca), basestasjon, ekstern mus, haug med DVD-RW+CD-R, DVD-film, UPS, veske og en haug med dprogramvare (NAV, MS Office 2003 Norsk, +++). Mener selv det var et meget godt tilbud, i tillegg har jeg plenty med forsikringer og avtaler om reperasjon. Tror ikke jeg tar så skammelig feil om jeg tipper litt under 20.000,- på pris i butikk for denne skjønnheten..?

 

Jeg kan vertfall anbefale denne maskinen på det sterkeste. Oppfyller alt jeg hadde av forventninger, og jeg har ikke funnet mange negative sider med den. Eneste er harddisken, men det er så mye positivt som veier opp for det, så..

 

Karakter: :thumbs:

 

 

Mvh Marvil.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Bakgrunn:

Har hatt 2 bærbare tidligere, en FS A7600 og en DELL i8600. Var forsåvidt fornøyd med begge, men er en urolig sjel så jeg driver konstant og handler hardware. Når jeg så bestemte meg for å handle laptop igjen, brukte jeg mye tid på å sondere markedet (det er jo halve moroa). Fant ut at Whitebox gav mest pr. krone, men ble skremt bort av de uendelige lange postene om alle problemene WB eiere hadde, ikke så mye med PCne, med med leveringstid og service/kundekontakt. Stod etter en stund igjen med Tundra, ACER 8003 LMI og ECS fra Multicom. Av de de tre ble ECS klart billigst ift. hardware specs, og bestilte derfor denne:

 

ECS G556:

Centrino 1,7 GHZ

1 GB RAM

Radeon 9600 - 64 MB

80 GB HD

15 TFT 1400x1050

Wlan type "b"

CD Brenner/DVD leser

TOTALT 15 995,-

 

Det gikk en uke fra jeg bestilte til jeg kunne hente den på postkontoret, men dette er postens skyld, da Multicom sendte den fra seg dagen etter jeg handla (2 helligdager forsinka postgangen)

 

Utseende: Den har et skall av plastikk, noe de fleste bærbare har idag, og den har IKKE designet til APPLE Powerbook, MEN i forhold til mine ovenfornevnte tidligere bærebare, så synes jeg den ser nydelig ut. Den har et slags aluminiums-belegg i lokket, som gjør dette noe stivere, og gir en litt bedre "feel".SLIK så den ut, rett fra kartongen. Den kom med strømforsyning/omformer, en "wraparound" beskyttelsebag samt en driver cd. Batteriet var ferdig oppladet. Hele PCn er i 2 sjateringer av grått, koksgrå/lys grå. Den har (i mine øyne) pene linjer, og en god feel, og ser IKKE ut som en "billig-PC". Over tastaturet sitter det et slags ribbe-deksel, der høyttalerene er gjemt bak, og helt opp mot skjermen finnes 3 hurtigknapper (e-post og Internet samt ON/OFF). Høyre side inneholder CD/DVD spilleren, samt strøminntak, her er BILDET. Baksiden har utgang for ekstern skjerm, S-video, printertilkoblng (paralell ?) og 2 USB 2.0 tilkoblingspunkter. VENSTRE SIDE Har PC-kort luke, modem og nettverksport, firewire port (400) samt MIC og høretelefon tilkobling.

 

SKJERM:

Skjermen, er etter min smak utmerket, både i lysstyrke og ikke minst oppløsning. Jeg hadde bredformat på min i8600 (1680x1200), og ønsket IKKE å ha dette igjen, da det gjør laptopen for bred etter min smak. 1400x1050 er nydelig, og gir masse plass på en 15 tommer. Jeg har 2 vanlige 17 tommers LCD skjermer (173T og Q17S), og laptopen med sin sterke oppløsning gir jo MASSE arbeidsflate. Jeg har ikke kjørt LCD testen, og kan ikke si noe sikkert, men kan ikke etter intens "glaning" finne noen pixelfeil. Innsynet fra siden synes jeg er bra, men den er noe mer var når man kommer for høyt/lavt ift. ideell vinkel.

 

HARDWARE:

Den medfølgende harddisken på 80 GB er en Hitachi Travelstar 5K80, som spinner rundt med 5400 omdreininger. Dette er vel en "midt på treet" disk, men jeg var mer på jakt etter 20 GB xtra enn en 7200 disk. Den er forresten nesten ikke hørbar.CD/DVD spilleren er en LITE-ON som har 8xDVD les, og 24x24x24 CD les/skriv. M10 skjermkortet (Radeon 9600) kjører 317 MHZ på GPU og 209 på minne (418 MHZ). Har ikke klokka kortet opp enda, men dette kortet har nok noe mer å gå på. Pekeplaten er en Synapsis sak, som har masse innebygde muligheter, bl.annet scrolling både opp/ned og venstre/høyre. Ekstern mus var imidlertid det første jeg koblet til, men plata virker fin den, for de som liker sånt Lyddelen er et standard Realtek AC 97, med høyttalere som gir litt lyd, men den er selvflgelig elendig fra de bittesmå høyttalerene i PCn.

 

STØY:

Dette er og blir subjektivt, vifta kan høres når jeg sitter her og skriver. Med det mener jeg at når jeg bøyer meg ned, og legger hodet ned til vifteutblåsinga, så klarer jeg å skimte lyden av en vifte. I min verden er den lydløs, men andre vil sikkert syntes at den dermed ikke er det. Ved kjøring av benchmarks, innstallasjon av programmer fra CD ROM samt ved spilling, gir vifta litt mer på, den er imidlertid langt unna DELL i8600, og har en frekvens som jeg kan leve med. Mine observasjoner er forresten gjort i et rom med ingen andre støykilder. En TV i bakgrunnen vil sikkert gjøre støyen umerkelig, for ikke å snakke om lyden fra et eventuelt spill. CD ROM bråker fælt når den spinner for fullt, sånn var det på mine 2 foregående PCr også, men det finnes sikkert de som lager stille CD ROMr også, denne er ikke en av de.

 

BENCHMARKS:

Her er jeg redd jeg må få komme tilbake senere, den eneste jeg har fått kjørt nå er 3DMark 2001 SE, som gav 9480 med de nye Omega driverene. Skal kjøre 3DMark 2003 når jeg får den innstallert.

 

ELLERS:

Skal komme tilbake med noen "edits" når jeg får testa den litt mer på spill, samt koblet til en ekstern skjerm, har tross alt bare hatt den i hus i 4 timer, så dette er i høyeste grad det overskriften antyder, et FØRSTEINNTRYKK. Om du lurer på noe spesielt, mener jeg har skrevet noe feil, eller ønsker noen spesielle opplysninger, er det bare å poste her, så skal jeg prøve å hjelpe.

 

Takk for oppmerksomheten

Lenke til kommentar

Og jeg savner info om Toshiba. Har ingen i dette forumet Toshiba?

 

Har vært sivilarbeider i Kirkens Nødhjelp og der kjøpte de konsekvent Toshiba pga. god erfaring med service og operativitet i hele verden...

 

Tenker spesielt på Satellite Pro M30: Centrino/1,5 GHz/15,4 og ser noen minus: NVIDIA® GeForce™ 64mb FX Go5200-grafikk...står visstnok ikke opp imot Radeons nyeste?

Dvd-brenner i bare - format...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan ikke si så mye om Toshibas nyeste laptoper, men jeg har konsekvent handlet meg Toshiba pga hvor stabile og gode de er.

 

Fattern handlet seg en 2200SX (joda vi snakker heftig 386) en gang for LENGE siden, han har hatt en eller to etter det, og jeg hadde en Satelite som ble stjålet for en liten stund siden. Ikke hatt noe problemer med noen av dem. Dog tror jeg ikke Toshiba stiller så sterkt i økonomiklassen egentlig...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg skal kjøpe en bærbar pc, men er usikker på hvilken.

 

Har tittet litt på Acer 6003 LMi, altså i en prisklasse på rundt 15 000,- inkludert moms.

 

Jeg skal bruke pcen for det meste til Redigering av filmer, bildebehandling og lyd redigering. Alt dette samtidig også, så pcn må tåle endel. + at den må ha DVD brenner.

 

Jeg har tatt en titt på denne pcn, men reagerer på at skjermkortet er så forferdelig dårlig. Tenker da på å kjøpe 60 gb.

http://acer.no/acereuro/page9.do?dau34.oid...O&crc=982302962

 

Noen som kunne ha hjulpet meg med å finne en bedre pc i denne prisklassen?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter en bærbar til rundt 15-16000. Valget står nå mellom Whitebox CL65 og Dell Inpsiron 8600c.

 

Akkurat nå heller jeg mest til 8600 da den har widescreen. Jeg trenger ikke DVD brenner siden jeg har det i den stasjonere. Jeg vil har blåtann og da blir plutselig prisen på CL65 16975,- mens 8600 (slik jeg vil ha den) koster 15512,-

 

Den ekstra harddisk plassen som CL65 betyr ikke noe siden jeg har tenkt å kjøpe ekstern harddisk.

 

Er det noen merkbar forskjell mellom Radeon 9600 PRO turbo og Radeon 9700?

 

Noen som har bilder av 8600 i de forskjellige fargene den leveres i?

Lenke til kommentar
Jeg er på jakt etter en bærbar til rundt 15-16000. Valget står nå mellom Whitebox CL65 og Dell Inpsiron 8600c.

 

Akkurat nå heller jeg mest til 8600 da den har widescreen. Jeg trenger ikke DVD brenner siden jeg har det i den stasjonere. Jeg vil har blåtann og da blir plutselig prisen på CL65 16975,- mens 8600 (slik jeg vil ha den) koster 15512,-

 

Den ekstra harddisk plassen som CL65 betyr ikke noe siden jeg har tenkt å kjøpe ekstern harddisk.

 

Er det noen merkbar forskjell mellom Radeon 9600 PRO turbo og Radeon 9700?

 

Noen som har bilder av 8600 i de forskjellige fargene den leveres i?

opprett ny post om dette. Dette er en erfarings thread ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fujitsu Siemens Amilo D1840

 

Inten Inside Pentium 2.6 HT 800 FSB

1 GB TwinMOS 2700 RAM

40 GB 4200 rpm HDD

15.4" 1280x800

Ati Radeon 9600 128 MB

WLAN "B"

 

Pris fra 14 500 + 2000 i RAM moduler

 

+

 

Pris/ytelse var veldig god da jeg kjøpte den.

Bra tastatur

Godt grafikkort

Widescreen

Bra programvare pakke

SD\MMC\MS kortleser

Liten ventetid fra komplett.no

God brukerstøtte

Innebygget mikrofon

Bedre lyd fra de integrerte høyallerene en fra endel andre bærbare.

4 gode hurtigtaster som er plassert veldig bra

Man kan se på skjermen fra mange vinkler uten noe problem.

 

-

 

Bråker endel

litt treg HDD

litt utdatert

dårlig responsetid fra skjerm

Lyd detter ut iblandt. må restarte

Det finnes en god del bedre PCer til samme pris (nå)

forstyrelser på lydkortet (fra HDD?)

au, den blir jo kokvarm så det kommer svarte svette merker etter håndleddene.

Dårlig lydkvalitet.

Stor/tung

 

Har hatt denne siden Januar og min nåværende karekter er 8/10

Lenke til kommentar
Jeg er på jakt etter en bærbar til rundt 15-16000. Valget står nå mellom Whitebox CL65 og Dell Inpsiron 8600c.

 

Akkurat nå heller jeg mest til 8600 da den har widescreen. Jeg trenger ikke DVD brenner siden jeg har det i den stasjonere. Jeg vil har blåtann og da blir plutselig prisen på CL65 16975,- mens 8600 (slik jeg vil ha den) koster 15512,-

 

Den ekstra harddisk plassen som CL65 betyr ikke noe siden jeg har tenkt å kjøpe ekstern harddisk.

 

Er det noen merkbar forskjell mellom Radeon 9600 PRO turbo og Radeon 9700?

 

Noen som har bilder av 8600 i de forskjellige fargene den leveres i?

Mener å ha lest at det er fra 20-25% forskjell fra 9600 til 9700.

Forskjellen fra 9600 til 9600 pro turbo er 100 poeng i 3dmark vist de oppgitte poengene er riktige som barbara.no ga ut + at de er de samme driverne.

 

Obs ved enkelte tilfeller så får man Ati Radeon 9700 PRO 128MB fra Whitebox som en tilleggsgave.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Har lest forskjellige steder på nett at Radeon 9200 er stort sett det samme som Radeon 9000.

OK - Men hvor stort er spranget fra 9200 til 9600 da?

 

Er det sånn at man umiddelbart merker stor forskjell, eller må man være spesielt på utkikk etter forskjeller for å merke noe som helst? (For eksempel ved bilderedigering av store bilder og jobbing mot kartdatabaser.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Har lest forskjellige steder på nett at Radeon 9200 er stort sett det samme som Radeon 9000.

OK - Men hvor stort er spranget fra 9200 til 9600 da?

I spill: S T O R T

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
I spill: S T O R T

 

Hva med standard bilderedigering da? Og hva med hastigheten på visning av store flyfoto fra en database?

Tviler at det er noe stor forskjell på kortene på de punktene, men jeg vet egentlig ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...