Gå til innhold

Kjøp av bærbar


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå på en Elitegroup ECS G556E med

 

1,8ghz

512mb ram

60gb 7200rpm

DVD+/-RW brenner

Radeon9700 128mb.

 

Denne fikk jeg tilsendt fra multicom for ca 10 dager siden.

Den kostet 13 000,- i alt.

 

Jeg skal nå sende denne tilbake og kjøpe meg en Aopen 1557 med 1,7ghz og Radeon9700 64mb eller 128mb.

Den koster ca 11 000,- fra digitalimpuls.no. (mest sansynligvis)

Spesifikasjonene for øvrig er de samme.

 

Hovedårsaker til at jeg skal bytte:

-1557-en er ca 1500kr billigere alt i alt (fraktutgifter inkl.). Da kan jeg kjøpe meg en ekstern harddisk i tillegg.

-Jeg skulle ha byttet uasett, enten i en ny G556E eller en annen PC, grunnet døde pixler på min nåværende G556E.

-Synes G556E støyer litt mye i spill, håper 1557-en støyer mindre.

-Tastaturlayouten med Fn-tasten helt nede til venstre der CTRL skulle ha vært er irriterende og hemmende i FPS-spill (eks. CS).

Vil ha muligheten til å spille optimalt på bærbartastaturet når jeg ikke har mulighet til å koble til et eksternt tastatur.

 

Jeg har testet både 1557 og G556E og her er mine erfaringer:

(NB! Har ikke fått testet støynivået på 1557. Alle erfaringer er selvfølgelig subjektive.

Ingen av erfaringene omhandler ytelse, benchmarks eller lignende, da jeg regner med at den vil være noelunde den samme.)

 

 

---------

G556E

---------

 

+

Tastaturet:

Knappene er store det lager lite lyd. Pent å se på. Egne knapper for Home, End, PgUp, PgDn, noe jeg bruker ofte.

(en kamerat kjøpte Dell inspiron 510m for et par uker siden, og selv om layouten på tastaturet der er genial,

så lager det en utrolig sjenerende lyd hvis en skriver/trykker litt hardt på det)

 

+

Chassis-utseende:

Utseende er i sølv og to nyanser av grått. Dette synes jeg gir en følelse av eksklusivitet og kvalitet.

Ser ikke så ut som en standard bærbar PC.

 

+

Skjermen:

Aluminiums-beskyttelsen bak skjermen er veldig god.

En kan ikke presse bak på skjermen og få de typiske lcd-ringene man gjerne får på bærbare pc-skjermer.

Har tidligere hørt at tastaturmerker på skjermen har forekommet bare ved å lukke skjermen, men jeg kan betrygge dere dere med at det er ingenting i disse påstandene så langt jeg har erfart.

 

-

Batteri:

Varer bare i 2,5-3 timer. Dårlig for en Centrino etter min mening. Står oppgitt opp mot 4 timer, noe som ikke stemmer.

 

-

Skjermen:

Dårlig innsynsvinkel, vanskelig for andre å se på f.eks når du spiller.

Det virker logisk å anta at aluminiumsbelaget vil beskytte bedre mot trykk ifra skolebøker o.l, men jeg har likevel erfart å få tastaturmerker på skjermen etter å ha fraktet dataen i en tung fullstappet sekk.

 

-

Tastaturet:

Layouten på tastaturet er slik at Fn-tasten er nederst til venstre der CTRL burde vært.

Dette er utrolig frustrerende i spill (spesielt i FPS), da det er umulig å binde Fn-tasten til noe,

eller bytte Fn og CTRL tastens plassering ved hjelp av programvare, grunnet Fn tasten er hardcoded

inn i tastaturet og dermed ikke registreres av windows eller spill.

At ENTER-tasten er litt liten og smal (på størrelse med venstre SHIFT) er noe jeg fort vente meg til, uten problemer med bomming, men allikevel et lite minus.

SPACE er ganske liten, og selv om jeg ikke har hatt noen problemer med det ennå, kan det hende at noen vil oppleve å bomme på den fra tid til annen. Et lite minus.

 

-

Chassis-layout:

Uttak til hodetelefoner, mic, modem, og nettverk er plassert på venstre side. Strømtilførsel øverst på høyre side.

Noen vil finne dette praktisk, men jeg synes det er bedre å ha alt samlet bak, av estetiske grunner,

samt det er greit å ha plass på siden av pc-en til andre ting. En vil da også ungå en unødig bøy på nettverkskabelen

 

-

Chassis-utseende:

Litt kjedelig kanskje. Litt dårlig skrudd sammen. Kan knirke litt hvis en presser hardt enkelte steder. En skrue har løsnet på en kamerat sin.

 

-

USB-portene:

Bare 2. Dvs. jeg kan ikke koble til en USB-mus og et USB-tastatur samtidig med en ekstern USB-harddisk.

Jeg må koble ut enten mus eller tastatur når jeg skal koble til f.eks ekstern harddisk eller iPod.

(eneste løsning er å ta i bruk firewire-inngangen)

 

-

Vifta:

Her er hovedgrunnen til at jeg vil skifte PC. Vifta har flere støynivå-trinn, noe som i utgangspunktet burde vært bra.

I windows og ved vanlig surfing og fim-titting er den helt av, ergo lydstille. I gamle spill som Broken Sword 2, Heroes2 og Diablo, vil vifta spinne opp.

(noe jeg ble litt overrasket over, da jeg ikke trodde dette skulle være så krevende spill for en såpass ny og god centrino-maskin)

Når jeg spiller disse spillene vil vifta veksle mellom nivåene og til tider spinne helt opp til høyeste støynivå, for så å skru seg helt av i en kort periode, og så starte igjen.

Dette synes jeg er irriterende, spesielt hvis jeg spiller uten headsett.

Når jeg spiller Half-Life 2 vil vifta være på høyeste støyniva, et nivå man hører godt.

Dette var vel som forventet, men jeg synes allikevel at maskinen støyer en del til å være en centrino-maskin, noe anmelderne på hardware.no også kommenterte i sin anmeldelse.

Jeg kan deror bare håpe at 1557-en støyer mindre (noe jeg ikke har fått testet selv), da ingenting ang. støy ble nevnt i anmeldelse av den.

 

 

 

-------

1557

-------

 

+

Tastaturet:

God layout. Stor (på enkelte 1557-er) ENTER-tast plassert helt til høyre. Stor SPACE. Mindre sansynlighet for å bomme.

CTRL helt nede i venstre, med Fn-tasten på sin høyre side slik det skal være.

 

 

+

Skjermen:

Overraskende nok er skjermen såpass stiv at en ikke kan presse bak på skjermen og få de typiske lcd-ringene man gjerne får på bærbare pc-skjermer.

Bedre innsynsvinkel.

 

+

USB-porter.

 

+

Chassis-layout:

Alle utganger er plassert bak skjermen.

 

+

Minnekortleser

 

+

Batteri:

Varer kanskje 3,5-4 timer. ca 1 time mer enn G556E.

 

+

Chassis-utseende:

Ser MYE penere ut i virkeligheten enn på de fleste bildene på nettet. Godt skrudd sammen.

 

-

Chassis-utseende:

Ser mer ut som en standard bærbar. "All black". Ser ikke like eksklusiv ut. Litt plastikk-følelse. Sort skjermramme.

 

-

Tastaturet:

Ikke spesielt pent å se på, med sine blåe, halvveis gjennomsiktige knapper.

Mindre knapper enn på G556E. Ikke like komfortabelt å bruke piltastene, da de ikke er like markerte som på G556E.

Selve tastaturet er mindre.

Unødvendige funksjonsknapper til venstre for tastaturet som tar opp plass. Har som regel ikke bruk for slikt.

Kan presse ned tastaturet litt i midten hvis man presser hardt.

Mer plastikkfølelse, virker ikke, og ser ikke ut som et typisk bærbartastatur.

 

-

Skjermen:

Mindre motstand når du bøyer den bakover. Virker mer utsatt siden ingen aluminiumsbeskyttelse.

 

 

 

Kommentarer:

 

Vedr. WLAN og LAN-problemer andre har påpekt hos G556E: Mine erfaringer er at begge fungerer utmerket og på første forsøk. Jeg antar at dere må ha gjort et eller annet feil med programvaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+9817234daf
tråden burde oppdateres:)

Med tanke på hva da?

 

Satt forresten opp en CL25 i går. Trodde aldri jeg skulle få denne maskinen mellom fingrene, men det gjorde jeg. Ga en kompis et par tips om hvordan han skulle få maskinen fort fra Whitebox, og de brukte et halvt døgn på å frakte den fra Østlandet til Vestlandet. Hele (den oppgraderte) herligheten gikk for kun 10500,-. Eneste downside er det engelske tastaturet som Whitebox har for vane å sende maskinen med. Foruten det er CL25 en kongemaskin.

Lenke til kommentar

Erfaring med HP ze 4417 :thumbdown: til profesjonellt bruk (ikke spill): Funka greit helt til hovedkortet sa takk for seg. Da kom jeg i en slags kontakt med noe som heter Inforcare. Kontakten går ut på at de må purres på om de har fått maskinen. Da legger de ut en "forventet ferdig" dato. Den datoen tar de maskinen ut av esken og bestiller et hovedkort. Tre dager etter oppdaterer de "forventet ferdig"-datoen til den dagen da de får inn delen (et hovedkort til en ett år gammel maskin som de drifter garantireparasjonene på - det tar en uke....) Dagen etter denne nye "forventet ferdig" datoen (idag) tror de at de kanskje kan bli ferdig en gang til neste uke...

 

Jeg har forlengst kjøpt meg en ny maskin, denne gang en Acer Aspire 1410. Behagelig maskin med bra pris / ytensesforhold og en skarp og fine "widescreen" skjerm. Praktisk med innnebygd WLAN- fungerer bedre enn PCMCIA-kortet i HPen. Hovedgrunnen for valget var at denne var tilgjengelig på dagen i nærmeste fysiske butikk: jeg har pussig nok PCen for å bruke til noe! Men naturligvis litt tidlig å felle endelig dom. Litt mye støy når vifta går på fullt, men svært stillegående ellers.

 

Når det gjelder HP, har jeg kjøpt maskin derfra for siste gang: servicen holder slett ikke mål. Det "festligste" var at de sendte spørreskjema om hvordan jeg fornøyd med reparasjonen for en uke siden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her kommer en liten omtale av Acer Travelmate 8103WMLi

 

8103WMLi er neste største modell i den nye toppserien til Acer. Maskinen har neste generasjons Centrino(sonoma), men mangler S-ATA HD, bare vanlig P-ATA.

 

 

Spesifikkasjoner

- Intel Pentium M 750 1,87GHz

- 533 MHz FSB, 2 MB L2 cache

- 15,4" WSXGA+ TFT LCD

- ATI Radeon X700 128 MB

- 80 GB HDD

- DVD-RW dual double layer(kun +R i double layer) CD-RW

- 512 MB DDR2 dual channel 533 MHz

- 802.11 a/b/g Wi. LAN

- Bluetooth og infrarød

- 5 i 1 kortleser, SD, SM, SM Pro, MMC og Memory Stick

- VGA og DVI-D ut

- 4 USB 2.0, 1 Firewire, mic, hodetelefon/høyttaler, PC card type II, Gigabit nettverk, modem

 

Førsteinntrykk

Maskinen ble levert i en pappkoffert med bærehåndak. Selve maskinen lå i en plastpose i isoporstøtter.

Maskinen er i sølvgrå plast med en litt ru overflate som er behaglig å ta på. Selv om den er i plast, virker den god og solid. Det ser ut som den er i aluminium.

Låsemekanismen er grei, standard som på andre maskiner. Skjermen gir passelig motstand og står stødig. Men maskinen kan vippe opp viss du ikke holder den igjen når du opner skjermen, dette på grunna av batteriet som er plassert bak.

 

Skjerm

Beskyttelesen bak skjermen er veldig god. Du må trykke ganske hardt på baksiden for at det viser gjennom. Ellers er skjermen veldig lyssterk med jamne farger. Svart er svart, men med en liten antydning til litt lysere nede på midten. Innsynsvinkelen er helt utrolig bra. En kan stå på siden og bildet er oppimot like bra som om når du ser fra optimal vinkel. Det hadde jeg ikke forventet.

 

Støy og varme

Når maskinen går på AC slår viften seg av og på ca. hvert femte minutt, men støyen når vifta går er ikke plagsom i det hele tatt. Dette er da en subjektiv oppfatning, men sammenlignet med en stasjonær er støyen mikroskopisk. Viss du hører på litt musikk, eller det er naturlig støy i omgivelsene, så hører du ikke vifta. Når maskinen går på DC, slår vifta seg på sjelden.

Maskinen står på små gummiføtter som hever maskinen litt opp fra overflaten. Dette gir en bedre lufting. Undersiden blir ikke så veldig varm. Oversiden, tastaturet og touchpad, blir varmere, men det er ikke plagsomt. Bra for kalde fingrer om vinteren :p

Vifta blåser varm luft ut på venstre side øverst.

 

Tastatur

Tastaturet bråker lite, men det er litt uvant å skrive på, på grunn av at det er fem grader invertert (buer oppover på begge sider).

 

Porter

Det er fire USB 2.0 porter. Tre er plassert på høyre side, en idiotisk plassering. Det optiske drevet er også på høyre side. Bak finner vi S-Video, DVI-D og 124-pin ezDock connector. På venstre side er nettverks- og modemkontakten, sammen med den fjerde USB 2.0 porten, Firewire og VGA. Her er også PC Card type II, og smartkort for ekstra sikkerhet.

På fronten er kortleseren, infrarød og lyd inn/ut. Her er også to selvlysende knapper for bluetooth og Wireless LAN. Lyd inn/ut burde vært plassert bak eller på siden, det er irriterende når ledningen stikker ut framme når du har eksterne høytalere (noe som er nødvendig, de innebygde høytalerne mangler god lyd :p )

 

Ytelse

Har ikke kjørt noen tunge oppgaver enda, så det vet jeg ikke. Men storebroren 8104WMLI hadde ingen problemer med Doom 3 og Half Life 2.

Kommer tilbake til dette senere.

 

Batteri

Hadde maskinen i "word mode". Ytelsen var middels(800MHz), og lysstyrke på 60%. Satt å surfet, spilte musikk, og chattet på MSN, klokken stoppet på 3t og 17min da batteriet måtte lades. Jeg er fornøyd.

 

Jeg er storfornøyd med innkjøpet mitt så langt :D Angrer ikke. Anbefales

 

Oppdatering : 04.04.2005 kl. 19.57

Oppdatering 2: 07.04.2005 kl. 15.59

 

 

:thumbs:

Endret av Fosse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som har en Whitebox CL 25 som kan komme med en liten anmeldelse av denne. Vurderer sterkt å kjøpe en, men er fortsatt ikke sikker. Vil høre litt hva andre har å si om den først. Hvordan er f.eks batterilevetiden på den? Og hva er dette med at Whitebox sender ut maskinene med engelsk tastatur, er det standard? Kan man få norskt tastatur?

 

Hadde vært hyggelig med svar! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Er det noen som har en Whitebox CL 25 som kan komme med en liten anmeldelse av denne. Vurderer sterkt å kjøpe en, men er fortsatt ikke sikker. Vil høre litt hva andre har å si om den først. Hvordan er f.eks batterilevetiden på den? Og hva er dette med at Whitebox sender ut maskinene med engelsk tastatur, er det standard? Kan man få norskt tastatur?

 

Hadde vært hyggelig med svar! :w00t:

Hadde ikke whit1 et innlegg om den da?

Lenke til kommentar
tråden burde oppdateres:)

Med tanke på hva da?

 

Satt forresten opp en CL25 i går. Trodde aldri jeg skulle få denne maskinen mellom fingrene, men det gjorde jeg. Ga en kompis et par tips om hvordan han skulle få maskinen fort fra Whitebox, og de brukte et halvt døgn på å frakte den fra Østlandet til Vestlandet. Hele (den oppgraderte) herligheten gikk for kun 10500,-. Eneste downside er det engelske tastaturet som Whitebox har for vane å sende maskinen med. Foruten det er CL25 en kongemaskin.

Lyst å dele litt tips med oss også eller? :p

 

Bare lurer, men viss du oppgraderer CL25 til en 2gz Intel Pentium M Dothan 2mb cache og siden det er ATI Radeon 9700 - 128MB så burde det funke til Battlefield 2 sant? Noen som har testa? :)

Lenke til kommentar
tråden burde oppdateres:)

Med tanke på hva da?

 

Satt forresten opp en CL25 i går. Trodde aldri jeg skulle få denne maskinen mellom fingrene, men det gjorde jeg. Ga en kompis et par tips om hvordan han skulle få maskinen fort fra Whitebox, og de brukte et halvt døgn på å frakte den fra Østlandet til Vestlandet. Hele (den oppgraderte) herligheten gikk for kun 10500,-. Eneste downside er det engelske tastaturet som Whitebox har for vane å sende maskinen med. Foruten det er CL25 en kongemaskin.

Ja, tips om hvordan du presser whitebox opp i ett hjørne hadde vært kreeem. På grunn av ett tilbud jeg ikke hadde råd til å si nei til venter jeg på en forsendelse fra dem - valgte det til tross for alt negativt som er sagt om dem her på forumet.

 

(ifølge Pål (fra salgsavdelingen, en beryktet mann hvis hode er ønsket servert på et fat av mange herværende forumbrukere) var maskinen ferdig pakket og klar til utsendelse på torsdag - om dette er sant skal det riktignok ikke ta mange dagene før varene er levert)

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter en bærbar til omkring 10.000,- og har endt opp med Tundra 1557 (PSData) som aktuell maskin. Jeg skal først og fremst bruke den i studiene, se filmer, samt til ett og annet spill hvis jeg får tid. Det jeg legger mest vekt på er at den er STILLGÅENDE/LYDLØS. Før jeg bestiller lurer jeg bare på et par ting...

 

1) Jeg finner mange poster vedr. denne maskinen, men de fleste er mange måneder gamle. Med andre ord, er dette fremdeles en maskin jeg burde vurdere, eller er det et opplagt alternativ jeg har oversett?

 

2) Er det noe forskjell på Tundra 1557 (PSData) og AOpen 1557 (f.eks. DigitalImpuls)? Etter det jeg kan se er komponentene de samme. Bør jeg evt. velge den ene fremfor den andre?

 

4) Noen som kan si noe om støyen hos 1557?

 

 

alle svar mottas med takk :)

Endret av LunarRocketMan
Lenke til kommentar
Jeg er ute etter en bærbar til omkring 10.000,- og har endt opp med Tundra 1557 (PSData) som aktuell maskin. Jeg skal først og fremst bruke den i studiene, se filmer, samt til ett og annet spill hvis jeg får tid. Det jeg legger mest vekt på er at den er STILLGÅENDE/LYDLØS. Før jeg bestiller lurer jeg bare på et par ting...

 

1) Jeg finner mange poster vedr. denne maskinen, men de fleste er mange måneder gamle. Med andre ord, er dette fremdeles en maskin jeg burde vurdere, eller er det et opplagt alternativ jeg har oversett?

 

2) Er det noe forskjell på Tundra 1557 (PSData) og AOpen 1557 (f.eks. DigitalImpuls)? Etter det jeg kan se er komponentene de samme. Bør jeg evt. velge den ene fremfor den andre?

 

4) Noen som kan si noe om støyen hos 1557?

 

 

alle svar mottas med takk :)

Alle butikker som selger en bærbar med navn 1557 har bygd den med en Aopen 1557GLS barebook som grunnlag, så svaret er ja på spørsmål om de er like.

 

Maskinen har vært på markedet en stund, og det har kommet flere brukbare alternativer siden den tid - imidlertid er 1557 ei knall maskin, kanskje den som gir absolutt mest for pengene per dags dato. Det finnes også flere andre maskiner som er basert på Intels I855PM maskin, de fleste av disse har identisk ytelse og komponenter som 1557-maskinene. Eksempler på slike maskiner er Compal CL56 og Komplett.nos Komplett notebook 410. Selv har jeg en CL56 som jeg er veldig fornøyd med - har hørt at den har bedre byggekvalitet og skjerm enn 1557'ern. Innmaten er omtrent den samme. CL56 er så godt som lydløs - ei stillegående vifte som bare går innimellom er alt den lager av lyd (DVD-brennern bråker som et uvær, vel og merke, men dette er vel likt for alle bærbare).

Lenke til kommentar

Da var det min tur å skrive om Zepto Znote 2314W.

 

Jeg fikk den med:

Intel Pentium M 1,73 GhZ Sonoma

768 MB PC3200 Ram

60GB 5400RPM

GeForce Go 6400, 128mb PCIe

DVD+/-RW brenner

Intel Pro/Wireless 2915ABG

++

 

Pris: 13100kr

 

Jeg fikk den med svart tastatur, fordi de hadde ikke mer hvite/grå igjen, noe jeg synes er helt greit, og det ser ikke så gale ut.

 

Utseende:

Veldig fin maskin utseendemessig. Svart under, Hvit og grå inni (jeg fikk svart tastatur). Og et veldig blankt og hvitt lokk med mønster som faktisk ligner litt på marmor :love: .

 

Skjerm:

Er en 14" WXGA+ 1280x768. Veldig fin og klar skjerm. Eneste jeg lurer litt på er at skjermen sier et lite "klikk" når jeg restarter og slår av maskinen. Ikke vet heg in det skal være slik. Noen som vet? :hmm:

 

Batteri:

Varer cirka i 2,5 - 3 timer, noe som er greit for meg, men man kan selvfølgelig få byttet ut med et kraftigere.

 

Tastatur:

Stille og rolig tastatur etter min mening.

Fn knapp er mellom Ctrl og Windows knappen, noe som ikke er noe spesielt irriterende synes jeg.

Touch-pad er senket litt ned, så man vet når man kommer utenfor. Touch-pad knappene er greie, lager litt lyd, men ikke mye, og har en liten nedsenking i midten slik at fingeren ikke sklir. Og mellom disse to er det en scrollknapp, som jeg ærlig talt sjelden klarer å få til å funke. Vet ikke hvorfor.

 

Layout:

Venstre side har, strømtilførsel, utblåsning, gigabit uttak, 2 usb porter, kort-leser og kensington.

Bak har VGA uttak og S-Video.

Høyre har cd-rom, firewire, 2 usb (lengst fremme, litt irriterende), og modem helt bakerst.

Fronten består av hodetelefon inntak og mic + SD*MS/Pro*MMC

 

Ovenfor skjermen finnes et webcam som funker veldig bra, og en mic finnes allerede under skjermen.

 

---

 

Dette er ikke en maskin som er "musestille", men stille er den. Den har som jeg har merka 2 viftenivå, har ikke fått frem det 3'e hvis det finnes. 2'dre nivået har en tendens til å komme på når man begynner å gjøre noe litt tyngre enn bare surfing. Faktisk av og til og når man surfer. Grunnen er at den blir fort varm, for varm for min del. Og varmen utvikles spesielt godt rundt venstre side av touch-pad.

 

Jeg har ikke fått kjørt noen test-programmer som 3D-mark og PC-mark. Men kan si for spill-entusiaster at spill som Battlefield 2 og GTA: SA funker flott. Merk at jeg bare har prøvd laveste innstillinger på BF2, men hakker mye mindre enn på min stasjonære.

 

Jeg vil anbefale denne :)

Lenke til kommentar

Elitegroup G551 - 2 års erfaringer

 

Sitter og skriver dette svaret på denne maskinen:

 

Green C1400 15" 40GB 512MB DVD/CDRW

 

15" TFT skjerm, 1400x1050 oppløsning

Intel Centrino 1400 prosessor (tilsvarer P4 Mobile 2400MHz)

512MB DDR minne

40GB harddisk

Kombinert 8x DVD-ROM leser / 16x/8x/24x CDRW-brenner

64MB DDR ATI Mobility M9 Radeon 9000 skjermkort, 4X AGP

5.1 lydkort og stereo høyttalere

Trådløst 11Mbit nettverkskort (802.11b) integrert

10/100Mbit nettverkskort

56k modem integrert

2x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps

FireWire IEEE1394 port

1x Type II PCMCIA

IrDA 1.3 (4.0Mbps) infrarød port

Synaptics touchpad m/scrollknapp

Parallellport

Hodetelefonuttak / 5.1 utgang (SPDIF utgang)

Mikrofon inngang

Utgang for ekstern skjerm

TV-utgang (SVHS)

Norsk 220V strømforsyning/lader følger med

Norsk tastatur

Internt li-ion batteri

Driftstid på batteri ca. 4 timer

Opplading fra tomt batteri ca. 3 timer

Leveres uten operativsystem

Størrelse: 326 x 258 x 25 mm

Vekt kun 2,6kg

 

Kjøpte denne for snart 2 år siden fra Multicom. Betalte vel ca 14000,- for den. Kjøpte samtidig som par kolleger, slik at vi er tre stk som har testet maskinen nå.

 

Jeg kan åpne med å si at jeg er IKKE spesielt fornøyd. Men, vi begynner med solskinnet: Maskinen gir et godt inntrykk, den er svært pen, virker solid, har en flott, stor skjerm og ålreit grafikkløsning(den var i hvert fall det da.....), og god lyd fra høyttalerne. Maskinen funker godt til både spill, kontorapplikasjoner, internett og alt sånn. Den var såpass lydløs at det grenset til helt stille.

 

Hvilket bringer meg over på det negative med denne maskinen. Vifta støyer mer og mer for hver dag. Nå høres vifta godt selv om maskinen jobber svært lett. Ved spilling eller annet tungt arbeid STØYER den(CD/DVD-rom lager en del støy den også). Noe annet som støyer er tastaturet. Det klaprer noe forferdelig, noe som gir den et billig og amatørmessig preg. Den siste støykilden er batterialarmen. Den begynner å pipe ved lavt batteri ca 20-25 min med lett arbeid før det faktisk er slutt. denne lyden kan bare kveles ved å "mute" hele maskinen og det er sinnsykt irriterende hvis en hører på musikk el.l.

 

Et annet irritasjonsmoment er plasseringen av av/på-knappen. Denne ligger så høyt at hvis maskinen får seg bare en bitteliten "klem" på lokket når den ligger i veska eller sekken, slår den seg på. Det betyr at den svært ofte står på når du tar den ut og skal jobbe med den. Noe som også betyr flatt batteri.

 

Det trådløse nettverkskortet er svært ustabilt med de medfølgende driverne, men blir bedre med oppdaterte drivere og Realteks eget program for styring av trådløst nettverk(typisk ikke bruke Windows til dette).

 

Siste(og største) ankepunkt er den generelle kvaliteten. ALLE 3 maskinene har nå vært sendt inn til Multicom en eller flere ganger for garanti-reparasjoner. Jeg nevner i fleng: hovedkort som brant, trådløst nettverkskort som opphørte å fungere, cd-rom som streiket(med cd i), skjerm som ble svart/hvitt før den tok kveld for godt, harddisk som krasjet(mest sannsynlig fordi maskinen slo seg på mens jeg hadde den i sekken). Dette er for dårlig!!!

 

Oppsummering:

 

På den lyse side

- Pen

- Pris

- God ytelse

- Bra lyd

- Bra skjerm

 

Negativt:

- Klapretastatur

- Viftestøy med tiden

- "Svakt batteri"- alarm som er umulig å kvitte seg med

- Slår seg på av seg selv

- GENERELT DÅRLIG KVALITET

 

Som dere skjønner: Billig laptop til salgs......

 

 

PS - Genial tråd!!

Lenke til kommentar

Endelig et bevis på at elitegroup forhandler skrap! Har selv G556E, og mange av dine irritasjonsmomenter er å finne. Nå for noen dager siden kunne ikke cd-rommen spille av en dvd plate, men kammeratens pc kunne det. Videre har jeg hatt den inne til service to ganger. Rett og slett en dårlig pc som du bare liker tre måneder. Med tiden kommer problemene som perler på en snor!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det nåken her som har erfaringer med ASUS M6N Du finner den her!!

 

 

Eg er 17år og skal på hybel nå... Skal kjøpe meg bærbar pc som skal brukes til musikk, internett, film og litt spill...

 

Fungerer spill som Football Manager 2005 og Counter Strike bra på denne?

 

Men det er ikkje enkelt velge seg ut ein av så mange.

 

 

Håper på raskt svar..

 

mvh jan

 

:)

Lenke til kommentar

Akkurat kjøpt meg Acer Aspire 5014WLMi

 

Det står at det følger med AMD Athlon 64 3400+, men pcen min sier at det er 3700+.... jaja ;)

Den er litt tung, litt varm, bråker litt, litt dårlig batterikapasitet, men dæven som man kan spille på den, ja!

 

Øvrig specs: 15,4", X700 skjermkort 128, 80 GB HD, Dual layer brenner, 512 MB RAM (skal oppgradere).............. er veldig fornøyd!

Lenke til kommentar

Hei alle dere som er gode på data!

 

Jeg er en jente som igrunnen ikke vet noe ting om hva som er bra og ikke, men jeg skal altså nå kjøpe en bærbar PC til studiene, som sikkert mange andre!

 

Jeg trenger den for det meste til tekstbehandling, og så reiser jeg mye på togturer en fire fem timer, så det er bra med et batteri som holder.

 

Har nå kikket i timesvis, og må snart ta et valg ang. kjøp. Er ganske fattig, men har jo skjønt at jeg må ha litt kvalitet også for at den skal holde en stund (512MB RAM, 80 GM HD og trådløst nettverk...)

 

Har nå sett på bla. Tundra 1557E til 8595;- og HP Pavilion 4016 til 8795,-

Dette er ca. prisklasse for meg.

 

Jeg er utrolig redd for å gjøre noe dumt og kjøpe en dårlig PC siden jeg ikke har noen peiling.

Er disse ok? Hvilken er i såfall best?

 

Noen som vil hjelpe meg?

 

Silje :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...