Gå til innhold

Kjøp av bærbar


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

,24/02/2004 : 16:08] er ikke helt med...

 

Optisk drev: DVD-brennere er ikke umulig lenger. Mange produsenter reklamerer for dette og mange biter på. DVD-brennere i bærbare er ofte treige og de brenner bare et format, nemlig +. For de som måtte lure er det - formatet som spilles i vanlige DVD-spillere.

 

brenner bare et format, nemlig +

 

mener du at du kun får + typen til laptop, eller er det noe jeg misforstår? :D

Nei, det er kun +, og det er jo det jeg har skrevet:

 

DVD-brennere i bærbare er ofte treige og de brenner bare et format, nemlig +.

Min bærbare brenner dvd-, så du tar nok desverre feil...

 

ECS G551...

 

edit: liten skrivefeil...

Endret av [PaaL]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Packard Bell Easy Note E3254

 

Specs:

 

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home Edition

Størrelse: 3,67 x 32,6 x 27,7 cm

Vekt: 2,8 kg

Prosessor: AMD Athlon? XP-M 2500+

Cache: 256 KB

Hovedkort/Chipset: Lynx/VIA KN266

Minne: 512 MB

Harddisk: 40 GB

CDROM / CDRW / DVD: DVD/CDRW Combo

Graffikkort: S3 ProSavage8 + TV-ut

Videominne: 32 MB delt

Skjerm: 15'' LCD XGA

Lydkort: Integrert i hovedkort

Modem: 56k. - V.92

Ethernet: Ethernet 10/100

Porter:

USB porter: 4 stk (USB 2.0)

Minneskortplats: 4-i-1 kortleser

IEEE 1394 Firewire: 1

Batteri: ca. 2,5 timer

 

:thumbup: ved min maskin

 

- Den ser bra ut

- Har ikke hatt problemer med touchpad

- Liker tastaturet, synes det er nok motstand i tastene

- Den har ikke vært ustabil

- Den kostet ikke så mye

- Dvd brenner

 

 

:thumbdown: ved min maskin

 

- Vifta er plagsom særlig siden jeg går på skole

- Høytalerene kosta sikkert 3,5kr

- Liten batteri kapasitet

- Den blir varm

- Skulle gjerne hatt større harddisk og mer ram

- Ikke så bra skjermkort, får ikke oppløsninga større enn 1024 x 768

Lenke til kommentar
Min Packard Bell Easy Note E3254

[...]

CDROM / CDRW / DVD: DVD/CDRW Combo

[...]

Om du har en DVD/CDRW har du ingen dvd-brenner, men en kombo-enhet som leser dvd-plater, og kan lese OG brenne cd-plater på passende media. Sikker på at du ikke har en annen modell/versjon av denne maskinen?

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Hei. Skal kjøpe to nye bærbare, en til meg og en til min mor, og trenger tips.

 

Min: Skal brukes for å erstatte desktopen, men også ha greie mobilitetsmuligheter. I tillegg til alt dagligdagse arbeid bør den ha gode muligheter for 3d-grafikk. Har tenkt på Alienware, men er usikker på kundestøtte og utenlandskjøp. Design er relativt viktig for meg. Skjermen bør jo holde god standard. Vil helst ha ganske fremtidssikker pc, og ganske nærme topp-modellene.

Trenger ikke disse: DVD-brenner, firewire, trådløst nettverk.

 

Mors: Arbeidsmaskin og alternativ til desktop. Skal brukes til arkitektarbeid, og hun vil derfor garantert bruke ekstern skjerm. Trenger litt levetid i felten, men ikke det viktigste. Ikke nødvendigvis topp-of-the-line. Ellers trenger den overhodet ikke noen spesielle features.

 

Kommer ikke til å kjøpe maskinene før rundt mai-juni, er det noe jeg bør vente på da? Ca-pris 20.000 for begge.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hei. Skal kjøpe to nye bærbare, en til meg og en til min mor, og trenger tips.

 

Min: Skal brukes for å erstatte desktopen, men også ha greie mobilitetsmuligheter. I tillegg til alt dagligdagse arbeid bør den ha gode muligheter for 3d-grafikk. Har tenkt på Alienware, men er usikker på kundestøtte og utenlandskjøp. Design er relativt viktig for meg. Skjermen bør jo holde god standard. Vil helst ha ganske fremtidssikker pc, og ganske nærme topp-modellene.

Trenger ikke disse: DVD-brenner, firewire, trådløst nettverk.

 

Mors: Arbeidsmaskin og alternativ til desktop. Skal brukes til arkitektarbeid, og hun vil derfor garantert bruke ekstern skjerm. Trenger litt levetid i felten, men ikke det viktigste. Ikke nødvendigvis topp-of-the-line. Ellers trenger den overhodet ikke noen spesielle features.

 

Kommer ikke til å kjøpe maskinene før rundt mai-juni, er det noe jeg bør vente på da? Ca-pris 20.000 for begge.

 

På forhånd takk.

Laptop til deg

 

og

 

Laptop til mamma

 

Et spørsmål; mente du 20.000,- for begge til sammen?

Lenke til kommentar
KJELLO2 : hvor finnes disse innstillingene hen chello2?

 

har en 17 tommer iiyama E431S skjerm, har på 1280X1024 og skjermkortet er nivida mx 440.

 

jeg føler at skriften er "dosen" og blir rar i øya etter en stund.

 

hilsen janne

Hvis det innstillingene for skriftstørrelse du mener, ligger de under egenskaper for skjerm. Høreklikk på skrivebordet. Egenskaper/innstillinger/avansert.

 

Mvh

ZitizenX

Lenke til kommentar
Hei. Skal kjøpe to nye bærbare, en til meg og en til min mor, og trenger tips.

 

Min: Skal brukes for å erstatte desktopen, men også ha greie mobilitetsmuligheter. I tillegg til alt dagligdagse arbeid bør den ha gode muligheter for 3d-grafikk. Har tenkt på Alienware, men er usikker på kundestøtte og utenlandskjøp. Design er relativt viktig for meg. Skjermen bør jo holde god standard. Vil helst ha ganske fremtidssikker pc, og ganske nærme topp-modellene.

Trenger ikke disse: DVD-brenner, firewire, trådløst nettverk.

 

Mors: Arbeidsmaskin og alternativ til desktop. Skal brukes til arkitektarbeid, og hun vil derfor garantert bruke ekstern skjerm. Trenger litt levetid i felten, men ikke det viktigste. Ikke nødvendigvis topp-of-the-line. Ellers trenger den overhodet ikke noen spesielle features.

 

Kommer ikke til å kjøpe maskinene før rundt mai-juni, er det noe jeg bør vente på da? Ca-pris 20.000 for begge.

 

På forhånd takk.

Først, det er fint om du bruker andre tråder til denne slags spørsmål, denne tråden har blitt en tråd for erfaringer, mer enn helpdesk. Det finnes evt. mange andre tråder som er bedre egnet til dette formålet.

 

[Kan en moderator flytte disse postingene til en annen tråd muligens, så blir denne litt "renere"?]

 

Først moren din sin maskin: selv om hun skal bruke ekstern skjerm likevel, kan det kanskje uansett være en idé å sette opp en maskin som har en bra skjerm, og heller bruke to. Det er jo mange muligheter, både med høy og lav oppløsning, widescreen og det som er. Hvis det er arkitektarbeid det er snakk om, kan det være veldig fint med høy oppløsning, 1400x1050 eller kanskje 1600x1200 hvis hun ikke har spesielle problemer med synet. Husk at du kan justere opp fontstørrelsene i Windows, og evt zoom i alle dokumenter, så det trenger ikke være bittesmått selv om hun kan få store plantegninger i AutoCAD el.l. på skjermen(e). Litt levetid i felten, betyr vel bare at det ikke skal være skrivebordsprosessor, altså rundt tre timer eller mer. Dessuten bør det være minimum 512MB ram, gjerne 1GB hvis det ikke koster for mye.

 

Aktuelle maskiner kan da være IBM R40, evt A31p hvis noen har den på lager ennå. R40 kan leveres både med 1400x1050 og 1024x768 oppløsning, P4-M og P-m. A31p leveres med 1600x1200 oppløsning, og P4-m. Denne kan være litt vanskelig å få tak i, siden IBM har lansert R50p som etterfølger. Pga prisklassen, er denne neppe aktuell.

 

Andre maskiner som bør være til vurdering er da Dell Latitude D800, Acer TM800-serien. Acer-maskinene leveres til hyggelige priser på f.x. www.hovedkort.no, Dell sier seg vel selv :)

 

Tips til kjøp av Dell: kjøp maskinen med så lite minne som mulig, og bestill samtidig løst minne (fra Dell) og sett det i selv. Ofte kan det være tusenlapper å spare...

 

Så var det din tur, omsider! Jeg ville vært skeptisk til utenlandskjøp av flere grunner. Først og fremst pga tastatur, og i den forbindelse annenhåndsverdi, men også forsikring av PCer kjøpt i utlandet kan være vanskelig, hvis du ikke har betalt mva og toll som du skal (og da er det mindre å hente). Jeg husker ikke hvordan AlienWare-maskinene ser ut, men hvis du er opptatt av design vet jeg mange har likt Acer TM800-serien. Da får du ikke det feteste skjermkortet på markedet, men bortsett fra det får du det aller meste du har bruk for, og en maskin som har høstet lovord verden over. Hva du legger i gode muligheter for 3D-grafikk er jeg usikker på, er det jobbing med 3DSMax, Maya eller tilsvarende, eller spill? Dersom det er spill, bør du muligens vurdere noe raskere. Siden du ikke skal kjøpe før i mai/juni, kan det likevel være verdt å vente på Radeon 9700 (evt med pro og turbo eller andre tilnavn de måtte finne på å sette på kortene :)

 

Vet at Medion (Komplett fører dem nå) har maskiner med dette kortet som kommer nå i slutten av mars. Akkurat de maskinene som Komplett har liggende i listene sine har ikke veldig god oppløsning på skjermen (1200x800, widescreen), men det er jo mulig at det kommer flere muligheter, evt at du kan snakke med dem og få tilbud på maskin med bedre skjerm. Trådløst nettverk trenger du kanskje ikke i dag, men det er nesten vanskelig å unngå, og det er veldig kjekt å ha når du en dag får bruk for det...

 

Uansett, hvis du ikke har tenkt å spille veldig mye, vil også en Acer TM800 med Radeon 9000 være god nok til det aller meste i dag, eller andre maskiner med Radeon9000 selvsagt. Skal du bruke maskinen til 3DSMax eller tilsvarende, burde du kanskje vurdere maskin med FireGL-chippen til ATI. Da koster dessverre maskinen mer, men du får en maskin beregnet på jobben den skal gjøre.

 

Håper dette har vært til hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ros til wh1te for guiden, men jeg savner noe der.

 

CPU, GPU, skjermtype etc er relativt målbare størrelser og vel og bra å omtale, men hva med f.eks tastatur og styre/pekeutstyr? Og hva med kvaliteten på skjermen? Høytalere? Antall og typer porter?

 

Jeg har selv en Tundra 1557p. Anmeldelser bl.a på Barbara.no var sterkt medvirkende til at valget falt på den.

 

Forleden skulle jeg hjelpe til mrf å sette opp en HP Compaq nx5000 - en maskin som spesifikasjonsmessig f.eks har en dårligere skjerm, 15" XGA mot SXGA+ skjermen på Tundraen.

 

Men slik er det ikke. HP-skjermen har et mye bedre bilde, klarere og også tydligere fra vinkel selv om den ikke klarer den høyeste oppløsningen. Jeg merket meg også tastaturet - det har en helt annen kvalitet enn det som er på Tundraen, som både gir etter for trykk, og avgir mye lyd og generelt virker skranglete.

 

Jeg nevner dette fordi utførelse, design, løsninger og finnish ikke lar seg avlese i tall i en spec-liste. Litt for ofte dreier anmeldelser av bærbare seg om oppramsing av spesifikasjoner, evindelige kjøringer av diverse benchmarks og konklusjoner som ikke holder vann i møtet med reallife. Når det kommer til stykket, er den bærbare et redskap som skal brukes og det over tid og da er kvaliteten på tastur, pekeutstyr, skjerm og lyd langt viktigere enn noen få prosenter i en syntetisk ytelsestest. Det blir som å legge stor vekt på topphastighet i omtale av "Pick-Up lastebiler", som jo er typisk bruksbil der andre parametre en mer relevante.

 

Et eksempel på den lave verdien av slike anmeldelser er skjermstripe-problemet på Tundraene. Det viser seg jo at den kort sagt har en feilkonstruksjon som gjør at skjermen presses inntil tastaturet under frakt, f.eks i en sekk. Det som måtte være av fingerfett på tastene svertes av på skjermen og lager stygge, horisontale striper som er vanskelige å få bort. For å forhindre dette må man til med Petter Smart-løsninger. Når en seriøs anmeldelse ikke er grundig nok til å pinpointe slikt, er det grunn til å stille spørsmål ved den.

 

Når Tundraen koster 6-7.000 eller mer mindre enn en spec-messig tilsvarende HP Compaq, så har det åpenbart en grunn.

 

Tilbake til guiden: jeg synes kanskje du bør ta med noen punkter om slike ting; kvalitet på inndatautstyr og god/robust design, lyd og porter. En annen ting er støtte for andre OS enn XP, f.eks Linux eller FreeBSD

Lenke til kommentar
Forleden skulle jeg hjelpe til mrf å sette opp en HP Compaq nx5000 - en maskin som spesifikasjonsmessig f.eks har en dårligere skjerm, 15" XGA mot SXGA+ skjermen på Tundraen.

 

Men slik er det ikke. HP-skjermen har et mye bedre bilde, klarere og også tydligere fra vinkel selv om den ikke klarer den høyeste oppløsningen. Jeg merket meg også tastaturet - det har en helt annen kvalitet enn det som er på Tundraen, som både gir etter for trykk, og avgir mye lyd og generelt virker skranglete.

Er skjermen, tastaturet og touchpaden så dårlig at du ikke vil anbefale maskinen? Min far skal ha seg bærbar, og jeg har foreløpig vurdert å anbefale 1557, nettopp pga. omtalen her på forumet.

 

Skarp skjerm er viktigere enn innsynsvinkelen, og tastaturet bør være av brukbar kvalitet...

 

Noen som kan uttale seg om CL50 til sammenlikning, når det gjelder kvalitet på skjermbildet, robusthet og kvalitet på tastaturet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Genial tråd, denne har jeg lett etter lenge. Altfor mange useriøse som skriver og anbefaler sine ting i hytt og fleng. Påtide at oss brukere kan fortelle litt om sine erfaringer.

 

Min maskin:

Dell Inspiron 5100

P4 2.4 ghz

512 MB DDR RAM

32 MB ATI 7500m

30GB HD ata100

15" tft skjerm maks: 1024*768

 

Denne maskinen er helt genial for mitt bruk. Jeg har valgt å bytte ut den stasjonere pc'en med en laptop, rett og slett fordi den tar mindre plass og er penere å se på. Jeg spiller fint lite men maskinen har ikke noen problemer med å spille litt eldre spill. Desverre er minnet på skjermkortet litt for lite og kortet er desverre også for gammelt, men det overlever man. Jeg jobber stort sett med utvikling av websider, java programmering og ellers vanlig nettbruk. For dette er maskinen min helt fantastisk. Meget bra ytelse og stillegående. Den er en smule stor og veier 3.2 kg(!). Dette er nok i overkant for de fleste, men som desktop erstatter er denne helt super. Kan absolutt anbefale Dell til alle dere der ute. Studenter nyter godt av slike maskiner.

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nr 1: Usedvanlig bra tråd:)

 

Nr 2: Foruten at maskina skal være rask og god er det kanskje bra for en førstegangskjøper å se på skjermene og selv se de ulike oppløsningene slik at denne kan selv avgjøre om det blir for lite eller stort.

 

Nr 3: Test Acer Travelmate 663LMi

 

L102840.jpg

 

 

Kort spesifikasjon:

 

Intel® Centrino™ Mobile Technologies Intel® Pentium® M 1,6 GHz

Microsoft® Windows® XP Professional Edition Norsk/Dansk/Eng),

512MB DDR SDRAM (2*256)

15" TFT Display - 15.0" SXGA+ TFT LCD med 1400 x 1050 pixel oppløsning

Intel®Extreme Grapics Technology - opp til 64 MB (DVMT 2.0)

DVD Brenner - DVD-RW (Dual+/-)

40GB harddisk

 

 

 

Enda mer specks

 

 

Første inntrykket mitt var meget bra: designet var nydelig og tastaturet går i en svak bue slik at du kan enkelt nå frem til alle tastene. Du hviler hendene på selve "underdelen" når du skriver, noe jeg syns er meget behagelig. Videre ser denne juvel bra ut (ser ikke u som billig plast) og den er meget tynn.

 

Videre har denne alle tilkoblinger du måtte ønske, noe jeg syns er meget bra. Den har også dvd brenner de gangene du trenger det :)

 

 

 

I bruk:

 

Det første du legger merke til med denne er at den er utrolig stille. Vifta er på i 3 sekunder under oppstart, etter det er den lydløs. Etter litt bruk vil du også bli imponert over meget bra batterilengde (skyldes centrinoen) og den utvikler heller ikke plagsom varme.

 

 

Jeg har to bruksområder jobb og privat:

 

 

Jobb:

 

Denne har selvfølgelig XP pro som i min jobb var en nødvendighet. Vider har den alle de tilkoblingsmuligheter jeg trenger, noe som er et pluss.

 

I office fungerer den svært bra, med unntak i meget store excel filer. Da er det lett å være borti musa og da havner man steder man ikke skulle være på arket. Men dette er en vanesak og man lærer seg å være forsiktig.

 

Surfing er en fryd.

 

Men ellers er den ypperlig og jeg møter ikke problemer her

 

 

Bruker den også i presentasjoner og kobler den ofte opp mot prosjektor. Den kunne vært bedre, men gir den allikevel en 4+ karakter her.

 

 

Privat:

 

Fordelen med denne maskinen er at den er lett å frakte med seg, den har god batteritid, og sist men ikke minst: den støtter minnekortet i digitale kamera. Når jeg er ute å skyter bilder er det gøy å kunne føre disse rett over i maskinen for å se på de litt nærmere.

 

Bruker ikke denne til spill, så kan ikke uttale meg der..

 

 

 

 

Skjermen: Jeg for min del kunne faktisk ønsket en annen oppløsning, slik at ting ble litt større. Skjermen kan ikke sammenlignes med de andre lcd skjermene jeg sitter på. Du må passe på å ha riktig vinkel hele tiden for at du ikke skal få fall i kvaliteten. Dessuten er den ikke like sterk som jeg er vant med på stasjonære (men nå sitter jeg stort sett på Eizo og NEC). Alt i alt en helt grei skjerm, men som sagt kunne jeg tebkt meg en annen nativ oppløsning.

 

 

 

Ytelse: Meget bra og har ennå ikke hatt problemer.

 

 

 

Har hatt denne juvelen i 4 mnd'er og er meget fornøyd. Først og fremst pga batteritid og lyden

 

 

 

Oppsummering:

 

+

 

Lydløs

lang batteritid

blir ikke for varm (syns jeg)

bra ytelse

Dvd brenner (som brukes i ny og ne)

Støtter minnekort til mitt digital kamera.

 

 

-

 

Kunne vært bedre skjerm

Kunne sikkert ha bedre skjermkort også.

 

 

 

Min tredje bærbare i karrieren. Denne er selvfølgelig den beste, men den neste blir selvfølgeig bedre enn denne igjen osv osv.

 

Jeg er i hvertfall fornøyd...

Lenke til kommentar

Vel du kan fint sammenligne HW til apple og HW til en x86 maskin. :roll:

 

Akkurat som Intel-M yter mer per mhz enn eks P4. Så yter G4 ca det samme som en Intel-M eller så er det litt over, men det er minimalt. Problemet er at selve Mac OS er raskere (OS krever mindre resurser enn Win, for å gjøre det samme). Akkurat som de fleste Unix OS krever mindre CPU kraft, enn Win. Du har derfor mer kraft til å gjøre andre ting enn å drive OSet.

 

Ellers så er det greit å vite at Panther har en såkalt grafisk motor, noe longhorn kommer til å ha. Det vil si at skjermkortet yter bedre på en mac enn det ville ha gjort på en PC. Men siden OS x ikke støtter dirext x, så er det vanlig vis at det gjevner seg ut, men i Open gl. så er et skjermkort bedre enn det er i en Win PC. Men Apple har tidligere hatt elendige skjremkort, noe som ser ut til å ha forandret seg, selv om de ikke har de aller beste 9800XT har de ikke. Men for bærbare maskiner er 9700 128mb det beste du kan få i en bærbar mac. I en stasjonær mac så er en overklokket 9800Pro 128MB det beste du kan få.

 

Og apple lager maskinen helt likt som alle de andre. Det eneste som er forskjelling er CPU, tastatur, mus, hovedkort og OS. Ram, HD, skjerm, lydkort, netverkskort, skjermkort o.s.v er helt likt en tilsvarende x86 PC.

Lenke til kommentar

Fujitsu Siemens amilo d 8830

amilo_d_new.jpg

Specs:

Intel P4 3,06 Ghz

1Gb RAM

ATI Radeon 9000

80GB Disk

DVD+R brenner

15" SXGA+ Super Extended Graphics Array 1400 x 1050

5x USB2.0 porter

1x FireWire

1x PCMCIA Slot

10/100 Nettverkskort

56Kbps Modem

 

Denne maskinen må jeg si meg svært fornøyd med, masse diskplass, dvd brenner, stor skarp skjerm.

Har spillt en del på den, jobbet med tunge programmer og det er ikke tegn til at den sliter med det. Har spillt spill på den som BF Vietnam, CS (100fps), NFSU, UT2004, så denne dekte mitt behov.

Den leveres også med 5 Usb porter, noe som er akuratt passe for meg. til: IR, Mus, Usb Lampe, Webcam, og en leding =)

Firewire går til eksterndisken ;)

 

Har hatt denne maksinen med meg overalt omtrent, TG04, frem og tilbake. Er desverre noen ting som mangler / plager meg. Det mangler IR og den bårker rimlig mye. Det er en vifte som ligger rett forran skjermen som suger luft ovenifra og ned under, den har et veldig variabelt turtall, dette er forsåvidt løst i en annen utgave de har av denne laptop'en, eller man kan gå for Centrino. Selve maskinen blir veldig varm. Ikke god å ha på fanget.

Lyden på den bærbare var veldig imponerende, dette er min 3 laptop, har kun vært borti en som har spillt bedre, og det var en HP laptop med harman Kardon høytalere.

Disken kunne også vært noe raskere, men diskplassen var meg viktigere. Denne laptop'en kom i flere varianter slik at man kunne ha muligheten å skredder sy denna selv. CPU, RAM, DISK DVD / DVD+R o.l.

 

Selv om skjermen er godt, skarp med høy oppløsning så merker man for at hvitt ikke er hvitt i det man kopler til en vanlig LCD skjerm på utgangen bak, men dette vil jeg tro gjelder alle bærbare pc'er for å spare på strømbruken.

 

Fujitsu Siemens har også valgt på denne modellen og kutte ut floppy, dette gjør ikke meg noe, men for noen så kan kansje dette bli et savn.

 

Har lest at mange har kritisert mousepad, så den tar jeg med her. Den har blitt godt brukt og viser ikke tegn til slitasje, fortsatt følsom og reagerer bra. Knappene er plasser rett under med en "trykk-scroll" i mellom høyre og venstre knapp

 

PLUS:

*Stor disk

*Stor klar skjerm

*Godt 3D kort

*Dvd+R Brenner

*5 USB Porter

 

MINUS:

*Støy

*Varme

Lenke til kommentar

Whitebox Cl56

 

Skal nå forsøke å gi litt info til dere som vurderer å kjøpe denne pc'en fra Whitebox.

 

Jeg personlig legger støy, vekt, ytelse og slike ting høyt opp når jeg vurderer en pc.

 

Støy:

Jeg kan nesten ikke høre pc'en når den er slått på og jobber rolig og behagelig med den. Selvfølgelig hører man litt mer støy når man begynner å kjøre litt tyngre applikasjoner, men f.eks word, explorer og slike ting tar den på strak arm uten å starte noen ting som helst.

Jeg har en 60GB disk i min på 7200 rpm. Til dere som vurderer å kjøpe, bestill disken på 7200rpm da den av en eller annen grunn støyer mindre enn 5400rpm. (Forstå det den som kan) Personlig bestilte jeg først en 80Gb disk, men trakk meg og ville heller ha pc'en stille i stedet for stor disk kapasitet.

Dette angrer jeg ikke på!

 

Vekt:

Vekten er upåklagelig, jeg ble faktisk overrasket over hvor liten og lett den er til å ha en 15" skjerm pakket med så kraftige hardware komponenter. Den er slank, fin og i det hele og store kjempefin i bruk på fanget, på bordet eller hvor du måtte ha behov for den.

 

Batteri:

Batteriet fungerer helt utmerket til meg. Det har lang nok levetid og holder faktisk utrolig lenge hvis man er flink til å klappe ned skjerm, spare litt strøm i ny og ne og bare tenker på å få den til å leve lenge :p

Det er ingen problemer å jobbe med pc'en i strekk i 4-5ttimer hvis man f.eks skriver et innlegg i dette forumet.

 

Ytelse:

Jeg har forløpig ikke testet den personlig i noen benchmarksprogrammer da jeg ikke har prioritert dette. Jeg har imidlertid spilt endel spill og jag kan bare si til de som liker spill at dette er pc'en for dere. Den kjører stort sett alt uten problemer og Radeon 9700 kortet gjør virkelig jobben! Forskjellen på dette kortet og 9600 er ikke så veldig store, men teknologien er videreutviklet i 9700 og for meg har dette vært en helt annen bærbar opplevelse med tanke på grafikk.

Ram fungerer slik den skal, kjapp og fin i likhet med harddisken.

 

I bruk:

Jeg har få ting å utsette på maskinen.

Det er litt plagsomt at adapterkontakten kommer inn på høyre siden av maskinen, denne har jeg helst sett at den var bakom.

DVD-Rom'en bråker endel i bruk.

Høytalerne sitter på siden av pc'en på høyde med pekeplaten og gir lyd fra seg utover. Det hadde vært mye bedre om lyden kom opp i stedet for ut på siden. Lyden er ikke av rå kvalitet, men koble til et par hodetelefoner og du kommer til å kose deg :)

Det er kanskje en litt plast aktiv følelse av pc'en med etter litt bruk virker den kompakt nok for meg ihvertfall.

 

Skjerm:

Skjermen virker helt ok, ikke sinnsyk, men helt ok. Innfalsvinkelen er god nok og oppløsningen 1400x1050 passer perfekt til denne pc'en spør du meg.

Jeg har klemt litt på skjermen og får ingen endring i bildet så lenge jeg ikke virkelig presser på.

 

Tastatur:

Tastaturet gir litt lyd i fra seg, men virker ikke spesielt slarkete selv om det er litt lyd. Personlig synes jeg tastaturet er fint, men for virkelig kresne brukere vil det nok lage litt mye støy.

 

Oppsumering:

Jeg bestilte min whitebox etter mye om og men, med tanke på leveringstid. Etter hvert valgte jeg å gå for Cl56 og pr dags dato angrer jeg overhodet ikke! Nå har jeg hatt pc'en i bruk noen dager og er rett og slett storfornøyd! Ytelse er topp, vekt er lav, støynivået er fraværende (med mindre du legger øret inn til vifteåpningen som er på siden).

Jeg vet at whitebox har hatt problemer med levering av denne pc'en, men til dere som venter på den. Vent mer, den er virkelig verdt å vente på:)

For meg har den svart til forventingene, håper den gjør det til dere andre også!!

 

For spørsmål angående Cl56'en, spør i vei så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan :thumbup:

 

tfx

Endret av tfx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...