Gå til innhold

Kjøp av bærbar


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Fikk min nye laptop i hus i går, tenkte jeg skulle bidra litt her etter at jeg brukte hw.no forumet flittig under jakten på den rette laptopen:)

 

Jeg endte til slutt opp med en pc jeg ikke tror mange har, en Cinet 1200B. For de som kjenner Cinet fra "gamle dager" så kan jeg jo si at Cinet er kjøpt opp av et norsk firma, Itegra kaller de seg. Tviler sterkt på at de har noe særlig egenproduksjon, virker som om delene i pcen er helt standard bærbare deler.

 

specs:

1.6Ghz P -M

512 ram

15" SXGA+

Radeon 9600 64mb

DVD brenner, er ikke sikker på hvor rask:p

 

Har vel alle porter og sånn man kan forvente av en ny laptop.

 

Førsteinntrykket mitt var sånn passe, men da jeg fikk se de übertøffe blå lysdiodene så var jeg forelska. Liker egentlig designet på pcen bedre og bedre, den har fått mye kritikk for rillene under tastaturet, jeg syns disse er gode å ha hånda på. Skjermen er det ikke noe å utsette på, er veldig fornøyd med valget av en SXGA+ skjerm, vil absolutt anbefale det. Grafikkytelsen er vel som på alle andre pcer med sånne specs, har faktisk ikke testet noe som krever mye av grafikkortet enda.

 

Tastaturet er godt, bortsett fra at det gynger litt, spesielt på høyre side. Ble positivt overasket over touchpaden, nå skal det sies at jeg ikke har noen lang erfaring med slike fra før. Men den føles ihvertfall bedre enn den som sitter på min fars Dell Precision M60. Under touchpaden er det selvfølgelig 2 museknapper, men det er også 2 knapper som brukes til å scrolle, disse er kjempegreie.

 

Testa batterilevetida i dag, den ligger på nesten 5 timer. Da ble den brukt til word, opera og andre enkle programmer man ikke skal nevne ved navn på hw. Det trådløse nettverkskortet har sålangt fungert veldig bra, ikke hatt problemer i det hele tatt. Liker godt at det er en egen dedikert knapp til å skru av og på nettverkskortet. Det er også en kortleser på den, men den har jeg ikke bydd meg om. Sikkert kjekt for de som trenger det.

 

Det jeg ikke liker så godt med pcen er at den virker litt "plastikk", spesielt rundt pcmcia porten virker den skrøpelig. Den kunne nok også hatt godt av ei ordentlig metallplate bak skjermen.

 

Må nesten ta med at jeg fikk et tilbud på denne pcen, ga 13800 for den. Tror den egentlig koster 16k elns.

Endret av ath1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Som nevnt i annen post, kjøpte Elitegroup G556E av Dig. Impuls for et par uker siden. Betalte 13.000. Har fått plenty av tid til å leke meg nå :-)

 

Specs

1,5ghz Celeron-M

512mb RAM

40gb HD

ATI Radeon Mobility 9700

DVD+R brenner

Wi-Fi

 

CD med enkelt installerbare drivere følger med. Eneste obs'et er at driverne til trådløskortet kan man være nødt til å installere manuellt (jeg måtte det) fra cd'en. Følger med en kjekk oppbevaringspose/veske.

 

Plus

- Ytelse/Pris. Mye specs for pengene. Spiller f.eks Doom3 på 800x600 og High detail uten problemer.

- Design. Uenig med testeren på barbara.no. Personlig synes jeg designen er stilren og elegant.

- Skjerm. Høy oppløsning, bra lysstyrke, og mindre sensitiv for belysning enn mange andre lcd skjermer jeg har sett (note: fant ingen døde piksler).

- Støy ved lett bruk. F.eks perfekt i en forelesningssal med kun tekstbehandling, da den er totalt lydløs.

- Aluminiumsplate bak skjermen. Beskytter ved transport i sekk/veske o.l. Forøvrig er byggekvaliteten helt ok.

- Kan leveres uten OS. Helt klart et plus, da det er irriterende være nødt til å betale for noe en kanskje allerede har.

 

Minus:

- Dårlig batteritid (knapt 3 timer på idle, 2 timer med surfing/nedlastning, litt over en time på intensive spill u/ lyd). Dette er langt lavere enn oppgitt. Også de som har Dothan-prosessor melder om kortere batteritid enn det de har fått oppgitt av forhandler.

- Bare 2 stk. USB2 porter.

- Støy ved spilling o.l. Det plager meg ikke noe særlig, men den bråker litt mer enn jeg ventet.

 

 

Foreløpig er jeg godt fornøyd med maskinen. Kan ikke se hvordan man kan rettferdiggjøre "slakten" på barbara.no. Man må ta prisen i betraktning når man ser på både specs og løsninger. Kritikk av skjerm, design, chassis og at maskinen er "kjedelig" oppfatter jeg som direkte usaklige. Som andre har sagt - det virker som man var ute etter å "ta" denne maskinen. At man kan gi denne her minus for design og byggekvalitet, uten å slakte 1557 for det samme (specs/pris var identisk, men var nær ved å kjøpe den p.g.a. den ekstra usb porten. Men synes den var stygg, føltes billig og kjentes mindre solid), er for meg uforståelig.

Et punkt som ble nevnt som negativt var dessuten at brenneren kun er +R, men dette er forhandlers valg, dessuten ble det ikke nevnt med et eneste kritisk ord at Netshop sin 1557 helt manglet DVD-brenner da denne ble testet i sommer.

 

Min score vil være 8,5/10 eller 7/10 dersom batteritid er svært viktig.

Endret av Haggbart Slark
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Savner noen erfaringer fra folk som kjører server-løsninger på sine bærbare.

Hvem er best når man skal ha W2003 server med database og andre tjenester på maskina ?

 

P.S.

Har kikka litt på whitebox og ble overrasket over hvor mye man får for pengene. En favoritt er allerede klar, men som sagt så lurer jeg litt på hvordan Centrino og Mobile CPU takler tyngre saker....

 

TIA

:)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvor stor forskjell er det på r.9600 64mb og r.9700 128mb?

 

Har tenkt på netshop's 1557, men er usiker på om jeg skal velge 1557G eller 1557GLS, skjermkortet er eneste forskjellen (G koster 500kr mindre en GLS)

Endret av Selle
Lenke til kommentar

Har nå nylig fått tak i en brukt (6mnd gammel) Medion FIM 2010, og brukt denne noen dager.

 

Specs:

 

Pentium-M 1.4GHz (Banias)

768MB RAM (kom ny med 256MB)

40GB disk (Fujitsu drev som sikkert er 4200RPM)

DVD-RW drev (2x DVD-R), brenner ikke +R

15" XGA skjerm

Veier 2.7kg

14.8V 4.4aH (65120mWh) Batteri.

 

Erfaringer:

 

Har et greit inntrykk av maskinen så langt, den virker ganske solid, tastaturet gir ikke etter, føles ikke ut som om man kan "vri opp" maskinen, og sånt.

Lokket på skjermen føles dog noe usolid ut.

Ellers er skjermen -veldig- god til å være 15" XGA, med veldig bra lysstyrke og responstid så langt jeg har opplevd det.

 

Maskinen virker veldig rask, selv til å være en p-m 1.4, selv om det hjelper med 768MB ram. Klarer tilogmed å spille wolfenstein enemy territory @ 1024x768 .. men det hakker for mye til at det er noe særlig i lengre tid.. (16-25fps) .. vil nok gå bedre i 800x600.

 

Ellers kunne det gjerne vært kjappere disk, er vel sikkert 4200rpm drev i den, og det merkes når det er mye som foregår.

 

Batterilevetiden er også -veldig- god, har testet den noe hittil, og da har jeg passert 4 timer med lett bruk (irc via ssh, webbrowsing o.l.). Batteriet hadde forøvrig bare mistet 2% kapasitet på 6mnd bruk, så forrige eier må ha vært snill med batteriet.. :-)

 

DVD-RW/rom/blahblah-drevet bråker dog noe mye etter min smak, men det må en vel forvente fra laptop (bråker ikke mer enn andre laptoper, så det er sagt, men en er jo vant til desktopmaskiner fra gammelt av ).

 

Når det gjelder støynivå generelt så er den nok ganske midt på treet.. men den bråker ikke ubehagelig mye, og vifta går bare når det trengs, og ikke stort mer. Skal faktisk endel til før den vifta drar igang når man bruker laptopen på batteri, så lenge man ikke rævpuler den med et spill.

Lenke til kommentar

Har vært på utkikk etter bærbar en stund nå og funnet et tilsynelatende bra kjøp. Men jeg har ikke så mye erfaring, så jeg søker litt hjelp.

 

Elitegroup Green 553

 

Elitegroup Green 553 er en ultraportabel bærbar datamaskin med internt batteri beregnet for deg som ønsker kraftig bærbar teknologi til en meget lav pris. Green 553 er basert på Intel Centrino Technology som gir overlegen ytelse med et minimalt strømforbruk. Green 553 er i praksis vifteløs og dermed helt støyfri ved normal bruk.

 

-15" TFT skjerm, 1024x768 oppløsning

-Intel Pentium-M 1600 prosessor (Dothan, 2MB cache)

-512MB DDR PC2700 (333MHz) Kingston toppkvalitets minne.

-60GB harddisk

-Kombinert 8x DVD-ROM leser / 16x/8x/24x CDRW-brenner

-Intel Extreme Graphics II 64MB SMA skjermkort

-5.1 lydkort og stereo høyttalere

-Trådløst 54Mbit nettverkskort (Intel Pro 2200 802.11b/g)

-10/100Mbit nettverkskort

-56k faks/modem integrert

-2x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps

-FireWire IEEE1394 port

-1x Type II PCMCIA

-IrDA 1.3 (4.0Mbps) infrarød port

-Synaptics touchpad m/scrollknapp

-Parallell port

-Hodetelefonuttak / 5.1 utgang (SPDIF utgang)

-Mikrofon inngang

-Utgang for ekstern skjerm

-TV-utgang (S-video)

-Aluminiumslokk i skjermen gir ekstra beskyttelse

-Norsk 220V strømforsyning/lader følger med

-Norsk tastatur

-Internt li-ion batteri

-Driftstid på batteri opp til 4 timer

-Opplading fra tomt batteri ca. 3 timer

-Leveres uten operativsystem

-Størrelse: 326 x 258 x 25 mm

-Vekt kun 2,5kg

 

Sist men ikke minst, pris: 9395,-

 

Skal ikke bruke maskinen noe særlig til spill, men den bør ha 512mb ram, trådløst internett, og den skal koste under 10k.

Noen som har erfaringer med denne maskinen? Virker som et veldig godt kjøp, men jeg har som sagt ikke så veldig mye erfaring =)

 

:hmm:

Lenke til kommentar

G556E

 

Nå har jeg hatt denne pc-en siden nov ifjor. Jeg likte pc-en de tre første månedene. Siden har problemene balla på. Har hatt den inne til service to ganger.

 

Ulemper

-Delene er dårlig festet/skrudd sammen. Anbefaler å se nøye etter "løse" skruer for å så stramme dem ytterligere

-Har sett på en kamerat av meg som kjøpte samme pc, men med langt bedre konstruksjon. CDROM stasjonen satt som skudd! Det samme gjorde også batteriet. Etter alt å dømme, kan du være heldig og uheldig med konstruksjonen

-Ikke mange hurtigtaster

-Bråker. Har fått kjølepasta og ny BIOS update av Multicom, men støyen er ille!

-Tochpad. Min er dårlig. Kantene rundt tochpaden burde vært bedre!

-Sårbart feste for nettverk og modem. Vær forsiktig og ikke glem å ta nettverks kontakten skikkelig ut før du drar..... Har dummet meg ut.. :blush:

-Cdrom = Bråkmaker! Leser plater veeeeeldig seint.

 

 

 

 

Fordeler

-Lys metall rundt skjermen som bidrar til bedre konstrast forhold.

-BRA SKJERM! Bedre en de jeg har sett! Veldig lyssterk. Merket bedre forandringer da jeg byttet til Omegadriverne

-Jobber uten å låse seg

-God å skrive på. Lydløse knapper

-Ideell plassering av minijack, modem, USB, (Nettverkskortet burde vært bak)

-Lekkert design med koks og metall. For min del fortrekker jeg metall istedenfor billig plast.

Grafikkkort: TOPP TOPP TOPP, kjører Doom III glatt og helt uten problemer. (Var bra da ;))

Lett å rengjøre

 

 

 

 

Oppdatering: 20 Jul 2005

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar
Har vært på utkikk etter bærbar en stund nå og funnet et tilsynelatende bra kjøp. Men jeg har ikke så mye erfaring, så jeg søker litt hjelp.

 

Elitegroup Green 553

 

Elitegroup Green 553 er en ultraportabel bærbar datamaskin med internt batteri beregnet for deg som ønsker kraftig bærbar teknologi til en meget lav pris. Green 553 er basert på Intel Centrino Technology som gir overlegen ytelse med et minimalt strømforbruk. Green 553 er i praksis vifteløs og dermed helt støyfri ved normal bruk.

 

-15" TFT skjerm, 1024x768 oppløsning

-Intel Pentium-M 1600 prosessor (Dothan, 2MB cache)

-512MB DDR PC2700 (333MHz) Kingston toppkvalitets minne.

-60GB harddisk

-Kombinert 8x DVD-ROM leser / 16x/8x/24x CDRW-brenner

-Intel Extreme Graphics II 64MB SMA skjermkort

-5.1 lydkort og stereo høyttalere

-Trådløst 54Mbit nettverkskort (Intel Pro 2200 802.11b/g)

-10/100Mbit nettverkskort

-56k faks/modem integrert

-2x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps

-FireWire IEEE1394 port

-1x Type II PCMCIA

-IrDA 1.3 (4.0Mbps) infrarød port

-Synaptics touchpad m/scrollknapp

-Parallell port

-Hodetelefonuttak / 5.1 utgang (SPDIF utgang)

-Mikrofon inngang

-Utgang for ekstern skjerm

-TV-utgang (S-video)

-Aluminiumslokk i skjermen gir ekstra beskyttelse

-Norsk 220V strømforsyning/lader følger med

-Norsk tastatur

-Internt li-ion batteri

-Driftstid på batteri opp til 4 timer

-Opplading fra tomt batteri ca. 3 timer

-Leveres uten operativsystem

-Størrelse: 326 x 258 x 25 mm

-Vekt kun 2,5kg

 

Sist men ikke minst, pris: 9395,-

 

Skal ikke bruke maskinen noe særlig til spill, men den bør ha 512mb ram, trådløst internett, og den skal koste under 10k.

Noen som har erfaringer med denne maskinen? Virker som et veldig godt kjøp, men jeg har som sagt ikke så veldig mye erfaring =)

 

:hmm:

Den her er mye bedre: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5178

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Satellite P30-serien

 

Satellite P30 er utviklet på grunnlag av Toshibas erfaring innen intelligent design og utvidede funksjoner. Den har en 17-tommers widescreen LCD-skjerm, virtuell surroundlyd gjennom SRS® Trusurround XT™-teknologi, store Harman / Kardon®-høyttalere og betjeningsknapper for CD/DVD. Med Satellite P30 kan brukerne enkelt se på DVD-filmer med kinokvalitet eller lytte til CDer, samtidig som den kan brukes av små bedrifter til å lage eller vise presentasjoner med tung grafikk.

 

Kombinert med raskere, mer effektiv grafikkytelse gjennom det eksterne ATI MOBILITY™ RADEON™ 9700-grafikkortet, er Satellite P30 et must for spillentusiaster som ønsker større brukerfleksibilitet enn de får på tradisjonelle stasjonære maskiner. Som svar på stadig større mengder personlig, digitalt innhold, har Toshiba utstyrt Satellite P30 med en stor harddisk på opptil 100 GB, noe som sikrer at det er massevis av plass for de som vil laste ned, behandle eller lage musikk-/videofiler eller bilder.

 

Satellite P30 leveres i rød metallic med sølvfarget håndleddstøtte og har en slank og nyskapende design som gjør at den passer perfekt hjemme og på hjemmekontoret.

 

Vet noen noe om denne maskinen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg skal kjøpe bærbar nå og har sett på Netshop sine. Noen erfaringer når det gjelder disse og service?

 

Tenkte på: Netshop Notebook 1557G

Netshop har helt fantastisk service. Maskinen er også bra. Veldig populær her på forumet.

Lenke til kommentar

Hei, jeg fikk en bærbar pc av mamma og pappa til jul i fjor (2003). Det er en helt grei HP ze5400 data. Her er noen spesifikasjoner:

 

Intel P4 2,66 ghz

512 mb ram

ati radeon igp 345m

40 gb harddisk

dvd/ cd brenner kombo

++

 

 

 

 

:thumbup: ting

 

Bra tilkoblings muligheter

DEn går jo....

noe mer vet ikke.. syntes denne pcen blir rett og slett for dårlig

:no:

 

 

:thumbdown: ting:

 

bråker for mye

dårlig skjerm kort (tror jeg vet ikke så mye om det )

treg til å starte opp

dårlig batteri tid (ca 30 min med internett surfing)

skjermen er litt blass.

kan ramse opp en hel del!!

pst jeg kjøpte ikke den pcen her!! jeg ville valgt en til en bedre pris og som passet meg bedre!!

:D

 

Jeg spiller en del counter strike og syntes dette skjermkortet er altfor dårlig! det hakker og hakker hele tiden, og til og med når jeg lager filmer i pinnacle begynner det å hakke. Spørsmålet mitt er går det å bytte ut det skjerm kortet og sette inn et nytt et og vis det går hvilket skal jeg kjøpe?? kan betale ca 1500.

 

Sry for at jeg har litt lite spesifikasjoner. Hadde vært kjempe snilt om noen kunne svare meg. Takk

 

 

unskyld vis det er en del skrive feil!! skriver litt fort nå og jeg er bare 14 år ;)

post-72-1108569537_thumb.jpg

Endret av .: JoJo :.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Spørsmålet mitt er går det å bytte ut det skjerm kortet og sette inn et nytt et og vis det går hvilket skal jeg kjøpe??

Det nytter nok dessverre ikke det.

 

Se på den lyse siden; du er 14 år og har egen bærbar. Det er kult.

Lenke til kommentar

TRur min laptop e litt av den ukonvensjonelle typen, kjekt kanskje å høre om litt andre maskiner enn dei med 15" sxga+

 

Først å fremst, har hatt to maskiner før, en dell 500m med 14" sxga+ skjerm, kjempemaskin, solid og god, med vanvittig batterikapasitet med et ekstra batteri, etter den tenkte ej ikkje godt nok over mine behov og kjøpte ei 1557, større drit he ej aldri prøvd, sxga+ e altfor grovt for en 15", den vart solgt etter 3 mnd. mi nåværane maskin vart kjøpt frå usa, importert med magnum.no og kom på den nette sum av 11000 kr, det viktigaste på ei maskin e langt ifra cpu og hd, minne osv, det som telle mest e skjerm og skjermkort i eit solid kabinett.

 

Toshiba Portege m200

Maskina er en 12" sxga+ tabletpc med geforce fx5200 grafikkort, levert med en stykk windows xp tablet edition som vart kasta i søpla i øyeblikket etter maskina vart pakka opp av kassa.

 

den kom opprinnelig med 1.5 banias og litt anna, men det siste eg gjorde før eg solgte 1557en var å "gutte" den heilt, og deretter sette inn delar frå dell maskina, dell maskina har i eit par månedar fungert som lagringsplass for desse delane, noko som har gjort at eg enda likar dell maskina godt. Toshibaen har no:

 

dothan 1.7

768 mb ram

80 gb samsung hd

ipw2200bg trådlaust

 

Kjører suse linux 9.2 og har aldri smakt på windows i det heile:)

 

Dette er min juvel, den kan rotere skjermen, har tablet funksjonar frå wacom og ingen optisk stasjon i det heile.

 

Folk som kjøper laptop pga billige komponentar gjer ei stor tabbe, komponentane kan skiftast ut enkelt, det kan også heldigvis resten av maskina om du gjer ei stor nok tabbe å enda opp med ei maskin beslekta med en 1557.

 

Om eg skal ha meg enda ei maskin (erstattar for stasjonær) så fristar ikkje noko større enn 14" meg, enten ei dell d610, ibm t42p 14" eller kanskje ei sony maskin med 15,4 wide om eg får wuxga oppløsning på den.

Endret av krisealv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...