Gå til innhold

Kjøp av bærbar


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slenger meg på og skriver litt om min IBM R40.

 

Dette er ikke en av toppmodellene til IBM, men alikevel en meget god maskin.

 

Pentium M 1,5Ghz

60GB HD (Kun 4200rpm på min)

256MB RAM

15" SXGA+

ATI Radeon 7500Mobility.

100Mbit Nettverkskort

a/b Wifi (Trådløst nettverk)

DVD/CDRW

IR

 

Det første man må si er jo at selv om ikke spesifikasjonen går igjennom taket

på en slik maskin er prisen ganske stiv for en privatperson. les:IBM. :-)

 

Maskinen veier 3kg, noe som er ganske tungt. Den er heller ikke verdens minste, med tanke på fysisk størrelse. Det første man legger merke til når man tar på en IBM generelt er hvor solide disse maskinen er. Dette er solide saker. Ingen knirking, ingen ubehaglige lyder, på byggekvalitet er denne maskinen tipp topp!

 

Maksinen har to USB2 porter og en firewire. Firewire, 1xUSB lyd inn og ut er plassert i et lite innfelt "hakk" på venstresiden av maskinen, en smart løsning, slik at du slipper å ha lange plugger stikkende utenfor maskinen. Den siste USB porten er plassert på maskinens bakside sammen med S-Video, Dsub, Paralell, modem, og RJ45 kontakt (nettverk). Den Infrarøde porten er plassert i framkant av maskinen. DVD / CDRW er plassert på høyresiden. Den står i en skåkalt "Ultrabay" Der du kan sette inn både ekstra batteri, Harddisk, DVD Brenner og "vektreduksjonsmodul".

 

Tastaturet er en nytelse å skrive på, det er solid, som alt annet på denne maskinen og lager ikke mye lyd. Pekebrett og pekepinne er standard,(Ultranav ). Maskinen mangler Windows-taster, noe som kanskje vil plage noen, og få andre til å glise av glede. :-)

 

Støy: Maskinen er så og si lydløs, det kan vel stort sett sies om alle maskiner med Pentium M prosessor. Når du kjører prosessoren på full-fart og lykkes å få viften til å snurre er lydnivået fortsatt meget lavt.

 

Alt i alt, en tipp topp maskin, som jeg kan anbefale på det varmeste.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

IBM T40p

(mye gjelder også for T40/T41(p))

 

Pentium M 1,6Ghz

60GB HD (7200rpm)

512MB RAM

14" SXGA+

ATI Mobile FireGL9000

10/100/1000 Intel nettverkskort

a/b Wifi (Trådløst nettverk)

DVD/CDRW

IR

Bluetooth

ThinkLight (tror det er det IBM kaller det)

 

Maskinen var regnet som en toppmodell hos IBM, i dag erstattet av T41p (selv om forskjellene ikke er av altfor stor betydning). Den er en tynn og lett maskin, veier ca 2,4kg og er 26mm tykk.

 

Byggekvaliteten er upåklagelig, typisk IBM vil mange si. Lokket er i titaniumkompositt, som er meget sterkt, og skjermen tåler mer trykk enn andre bærbare jeg har vært borti. Det har dog en ulempe i at det tiltrekker seg en del støv, men det er absolutt levelig!

 

Maskinen har to USB2 porter, s-video, modem, nettverk og lydkort-ut/innganger, samt PC-Card-slotter på venstre side. Alt dette fungerer veldig fint for meg, men for enkelte med mus beregnet på bærbar PC, kan det by på problemer at det ikke er USB-port på høyre side, da en del slike mus har meget kort ledning. IR-porten er plassert i framkant av maskinen, parallell-port og strøm bak, og VGA-utgang er plassert sammen med DVD / CDRW på høyresiden. Den står i en skåkalt "Ultrabay" Der du kan sette inn både ekstra batteri, Harddisk, DVD Brenner og "vektreduksjonsmodul". Det skal nevnes at høykapasitetsbatteriet som enkelte T40-maskiner (alle T40p) leveres med, stikker ut noe på baksiden, for å få plass til ekstra battericeller. Dette kan by på problemer med enkelte bærevesker. Dessuten kan du få en liten overraskelse, hvis du er vant til maskiner hvor batteriet er 100% integrert. Det er dog mulig å få kjøpt standardbatteri og bruke dette, men naturlig nok blir da batteritiden noe redusert.

 

Tastaturet er godt å skrive på, det er solid, men lager litt mer lyd en enkelte andre maskiner jeg har vært borti (særlig i forhold til min gamle Dell Inspiron 5000e). Det lager likevel ikke mer lyd enn at det fungerer utmerket å bruke denne i på forelesninger. Pekebrett og pekepinne er standard. Selv er jeg vant til pekebrett, og bruker dette utvilsomt mest, men det er greit å ha muligheten til å bruke begge deler. Maskinen mangler Windows-taster, noe som kanskje vil plage noen. Det følger med program for å definere en annen tast som Windows-tast, om ønskelig. Tastatur-layouten er nesten akkurat som jeg vil ha det, bortsett fra én ting; Fn-tasten og Ctrl-tasten burde byttet plass. Begynner å bli vant til det etter hvert, men det har tatt nesten fire måneder å venne seg til. Etter min mening burde Ctrl-tasten alltid ligge nederst til venstre på et tastatur, da dette er en tast som brukes svært mye i aktiv tekstbehandling og bør ligge lett tilgjengelig, mens Fn-tasten brukes i mer bevisste tilfeller, for justering av brightness/contrast etc. Dog skal det nevnes at IBM har brukt denne layouten i uminnelige tider, og vil neppe vurdere å skifte en gang.

 

Maskinen er i prinsippet lydløs, som de fleste andre Pentium M-baserte maskiner i dag. Selv når viften går er det ikke noe støy å snakke om, hvis det ikke er helt stille i rommet ellers.

 

Et minus med maskinen, er Supervisor-passordet i BIOS, som ikke kan ha mer enn 7 - syv - tegn. Mens User-pwd kan defineres til å måtte ha minimum 63 tegn, er det for dårlig å ikke kunne kjøre standardiserte 8-tegns passord for å få tilgang til det aller helligste på maskinen. For de fleste er ikke dette et problem, ei heller for meg, men det er likevel meget svakt av IBM, da maskinen er beregnet på profesjonelle bedriftskunder, hvor sikkerheten kan stå i høysetet.

 

Maskinen har heller ikke FireWire. Dette betyr ikke noe for meg, og betyr vel egentlig bare noe for dem som har rene FireWire-enheter som skal koples til. Disse finnes det dog en del av, så hvorfor IBM har spart på dette, og valgt å ikke levere med FireWire vites ikke...

 

Skjermen og skjermkortet er meget bra, og på etterfølgeren T41p er skjermkortet nettopp noe av det som er forbedret. Skjermen fyller nesten hele maskinen, med unntak av batteriet bak, og maskinen kan derfor ikke gjøres særlig mindre i flate hvis den skal leveres med 14" skjerm.

 

Batteritiden er meget god, bl.a. pga høykapasitetsbatteriet som følger med standard (jeg har hatt opptil 7,5 timer med WLAN aktivert), men selv med ordinært batteri kan du kjøre i rundt 5 timer før strømmen tar slutt. Det går dessuten an å sette inn et lite batteri i stedet for DVD/CDRW-drevet, og få ca to timer ekstra levetid på det. Dette er et felt IBM tydeligvis kan, og som gjør at de profilerer seg i særdeleshet mot bedriftsmarkedet, hvor etterspørselen etter maskiner som kan holde en hel arbeidsdag på batteri er tilstede.

 

Maskinen leveres standard med 60GB 7200rpm harddisk, som i dag er den raskeste på markedet. Denne fungerer meget fint, og står helt i stil med resten av maskinen. Kjapp, stillegående og bruker tydeligvis lite strøm. Det riktige valget i en slik maskin!

 

Noe genialt IBM har funnet på, er ThinkLight, en liten LED øverst på skjermen, som aktiveres vha tastaturet, og kan lyse opp tastaturet akkurat så mye som man trenger, og få litt skumring rundt maskinen :) Ganske enkelt genialt :)

 

Jeg hadde også litt problemer med å plukke vekk Windows XP-klistremerket som stod på maskinen, da limet satt godt fast... Men det er slitt bort nå :o)

 

IBM har per i dag bare én annen modellserie som er bedre enn T4x(p), R50p. Dette er mobile arbeidsstasjoner, med høyoppløselige skjermer (1600x1200), og kraftige prosessorer og skjermkort. "Prisen" du må betale er nødvendigvis en større og tyngre maskin, mest pga skjermen. Det gjør at T4x(p) er blant markedets kraftigste maskiner under 3kg, og er i tillegg ofte en halvkilo lettere enn konkurrentene. Maskinen leveres også med tre års garanti standard.

 

Prisen er IBMs største aber, maskinene koster mye penger. Det finnes likevel muligheter til å spare penger, vha medlemskap i Datateam (nå bare for bedrifter), eller studentkampanjer à la den jeg benyttet meg av her i Tromsø. Jeg sparte ca 20000 i forhold til veiledende pris, som da var ca 43000,- inkl. mva.

 

Oppsummering:

+:

- tynn, lett (2,4 kg)

- god skjerm, kraftig skjermkort

- kraftig prosessor

- bra batterilevetid (opptil 7,5 timer)

- det meste du trenger av tilkoplingsmuligheter (unntatt FireWire)

- markedets beste maskin hvis du har råd/ får et bra tilbud

- kjapp og stillegående harddisk

- gjennomført enkelt og pent design, uten masse jålete løsninger

- geniale ThinkLight!

 

-:

- litt mer støy på tastaturet enn enkelte andre maskiner

- USB2-porter bare på venstre side

- batteri som stikker ut bak

- Supervisor-pwd i BIOS max 7 tegn

- usmakelig veiledende pris

- Windows XP-klistremerke som hadde mye lim => trøblete å få bort :o)

 

EDIT: La til litt om ThinkLight

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

16:9/16:10-skjermer (bredskjermer)

WXGA Wide Extended Graphics Array 1366 x 768

Mulig det er dette som er standarden, men alt som er av skjermer på markedet i WXGA leveres med 1200x800-oppløsning.

 

Ellers er 1280x1024, som en annen nevnte, i forholdet 5:4, ikke 4:3. Burde kanskje sette det i parentes bak, om ikke annet...

Lenke til kommentar

er ikke helt med...

 

Optisk drev: DVD-brennere er ikke umulig lenger. Mange produsenter reklamerer for dette og mange biter på. DVD-brennere i bærbare er ofte treige og de brenner bare et format, nemlig +. For de som måtte lure er det - formatet som spilles i vanlige DVD-spillere.

 

brenner bare et format, nemlig +

 

mener du at du kun får + typen til laptop, eller er det noe jeg misforstår? :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
' date='24/02/2004 : 16:08'] er ikke helt med...

 

Optisk drev: DVD-brennere er ikke umulig lenger. Mange produsenter reklamerer for dette og mange biter på. DVD-brennere i bærbare er ofte treige og de brenner bare et format, nemlig +. For de som måtte lure er det - formatet som spilles i vanlige DVD-spillere.

 

brenner bare et format, nemlig +

 

mener du at du kun får + typen til laptop, eller er det noe jeg misforstår? :D

Nei, det er kun +, og det er jo det jeg har skrevet:

 

DVD-brennere i bærbare er ofte treige og de brenner bare et format, nemlig +.
Lenke til kommentar

Hei

 

jeg lurte på en ting

 

alle snakker om ATI Radeon skjermkort hele tiden,

nå var det sånn at jeg prioriterte ikke akkurat skjermkort når jeg bestilte maskinen min.

som i utgangspunktet skal brukes til enkel gaming spiller ikke 1.person spill. og til firmabruk osv..

 

er Gforcekortet som er på Dell på 64mb DDR helt håpløst??

har en GF 64mb DDR på den stasjonære min, har aldri hatt problemet med den.

 

er det sånn at jeg har gjort en kjempefeil å ikke velge ATI kortet????

Lenke til kommentar

Heisann!

 

 

Av det jeg vet, er få skjermkort som er håpløse. Hvis du aldri har hatt problemer med det kortet du har i den stasjonære, kommer du nok ikke til å ha så mange problemer med dette kortet heller.

 

Svaret er: Du har ikke gjort en kjempefeil ved å kjøpe Geforce. Grunnen til at "alle" snakker om ATI Radeon kort for tiden, er fordi de er de beste kortene på markedet for tiden. Men man må jo ikke alltid ha det beste ;)

 

 

Geforce funker fett til det du skal ha det til :thumbs:

 

 

Hilsen Philip.

Endret av Plastskje
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hei

 

jeg lurte på en ting

 

alle snakker om ATI Radeon skjermkort hele tiden,

nå var det sånn at jeg prioriterte ikke akkurat skjermkort når jeg bestilte maskinen min.

som i utgangspunktet skal brukes til enkel gaming spiller ikke 1.person spill. og til firmabruk osv..

 

er Gforcekortet som er på Dell på 64mb DDR helt håpløst??

har en GF 64mb DDR på den stasjonære min, har aldri hatt problemet med den.

 

er det sånn at jeg har gjort en kjempefeil å ikke velge ATI kortet????

Snakker du om bærbar nå?

 

Selv foretrekker jeg GeForce i stasjonære maskiner og Radeon i bærbare, som har den kraftigste brikken ute akkurat nå. Du burde kanskje gi litt mer informasjon om kortet. Modell osv.

Lenke til kommentar

ja jeg snakker om bærbar, siden dette er bærbar forum :p

 

dette er kortet jeg får sannsynligvis.

 

64MB DDR nVidia® GeForce® 5200 Go AGP 4

 

stasjonære pc'en to år gammel så det er jo et gammelt kort.

 

altså jeg har ingen behov for et superrask skjermkort, vil bare at det funker på vanlige standard spill. er ikke en hardcore gamer, spillene jeg spiller er nok mer strategi alla civ3 C&C osv osv.

 

altså spiller da en stor rolle???

jeg har allerede bestilt, så det er liksom ikke så nøye nå lenger, lurte på hva som venter meg.

Lenke til kommentar
,24/02/2004 : 16:08] er ikke helt med...

 

Optisk drev: DVD-brennere er ikke umulig lenger. Mange produsenter reklamerer for dette og mange biter på. DVD-brennere i bærbare er ofte treige og de brenner bare et format, nemlig +. For de som måtte lure er det - formatet som spilles i vanlige DVD-spillere.

 

brenner bare et format, nemlig +

 

mener du at du kun får + typen til laptop, eller er det noe jeg misforstår? :D

Nei, det er kun +, og det er jo det jeg har skrevet:

 

DVD-brennere i bærbare er ofte treige og de brenner bare et format, nemlig +.

Hmm nå er ikke jeg helt med, jeg har da en Thosiba DVD brenner som bare brenner -R/RW i min Whitebox CL50?

Lenke til kommentar

Whitebox CL5. Endelig.

 

Har bare hatt den noen dager men her er mitt førsteintrykk.

 

Spec:

P4 3.2 Ghz HT

512 Mb ram (kommer vel kanskje til å dobble med tiden)

128 Mb ATI Radeon Pro 9600

80 GB HD

Wlan

 

Litt info.

 

Jeg synes maskinen er stillegående. Har kjøpt den som erstatning for min stasjonere og det klarer den meget godt. Den er tung. Sikkert rundt 4kg. Skjermen er sylskarp. Jeg kjører på 1280 x 1200. Synes 1600 x 1200 ble litt lite.

Kabinett er av plastikk. Det vil vel kanskje bli litt striper med tiden, men alt virker meget solid og skjermen er stødig. Synes maskinen var mye finere enn bildene jeg har sett.(farge og utseende)

 

Ulemper:

Tung

Eter bateriet.

Var ikke imponert av lyden. Det hadde jeg ikke ventet heller.

 

Til slutt.

Jeg kjøpte ikke DVD brenner. Jeg vil vente til det kommer noe kjappere på markedet. Dvd/cd rom funker greit. Litt lyd når den starter opp.

 

 

Skal prøve å kjøre noen bencmark på den og kommer tilbake med resultatene.

 

Men foreløpig er jeg meget godt fornøyd og min stasjonere er stuet vekk for godt.

 

 

Mvh

ZitizenX

Lenke til kommentar
Whitebox CL5. Endelig.

 

Har bare hatt den noen dager men her er mitt førsteintrykk.

 

Spec:

P4 3.2 Ghz HT

512 Mb ram (kommer vel kanskje til å dobble med tiden)

128 Mb ATI Radeon Pro 9600

80 GB HD

Wlan

 

Litt info.

 

Jeg synes maskinen er stillegående. Har kjøpt den som erstatning for min stasjonere og det klarer den meget godt. Den er tung. Sikkert rundt 4kg. [ b]Skjermen er sylskarp. Jeg kjører på 1280 x 1200. Synes 1600 x 1200 ble litt lite.[/b]

Kabinett er av plastikk. Det vil vel kanskje bli litt striper med tiden, men alt virker meget solid og skjermen er stødig. Synes maskinen var mye finere enn bildene jeg har sett.(farge og utseende)

 

Ulemper:

Tung

Eter bateriet.

Var ikke imponert av lyden. Det hadde jeg ikke ventet heller.

 

Til slutt.

Jeg kjøpte ikke DVD brenner. Jeg vil vente til det kommer noe kjappere på markedet. Dvd/cd rom funker greit. Litt lyd når den starter opp.

 

 

Skal prøve å kjøre noen bencmark på den og kommer tilbake med resultatene.

 

Men foreløpig er jeg meget godt fornøyd og min stasjonere er stuet vekk for godt.

 

 

Mvh

ZitizenX

Dette er en kommentar angående oppløsningen du kjører:

Skjermen er sikkert sylskarp, men IKKE i oppløsningen du kjører den i, du legger ganske merke til at tekst blir litt rar i visse tilfeller og at alt virker litt "pressa/dratt/smurt" ut... Vel, dette er fordi du nå kjører i en oppløsning som ikke har et "fint" forhold til den originale oppløsningen. Oppløsninger som blir sylskarpe på den skjermen du har er:

1600*1200 (antall punkter i bredden og høyden)

800*600 (mulig å dele med 2 av antall punkter)

400*300 (mulig å dele med 4)

osv...

 

Om du kjører i 1280*1024 (regner med at det var det du mente, men husket feil, gjør det selv mange ganger :p), så betyr det at 1280 punkter i bredden blir strekt ut til 1600, og 1024 punkter i høyden blir strekt ut til 1200. Dette medfører ting IKKE blir skarpe... Anbefaler deg VIRKELIG, at du istedet for å sette ned oppløsningen (om ikke du stiller den til 800*600 pga forholdene), setter oppløsningen til 1600*1200, men setter opp ppt-verdiene i egenskapene til skjermen/skjermkortet.

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
Takk for opplysningen.

 

Kjører nå med 1600x1200 og 120ppt.

Med 96ppt(normal), ble det litt lite. !20ppt ble meget bra og lesbart.

 

Merket også forskjellen som du forklarte om, meget godt.

Så nå er jeg meget fornøyd :thumbup:

Bare hyggelig!

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar
Min Whitebox CL5: (plastdeksler, sølvfarget)
----------------------------------------------------------------------------

Pentium 4, 3 GHz, med Hyper Threading
1 GB Pc 3200 /400MHz / DDR SDRAM (max 2 GB)
ATI mobility radeon 9600 pro m. 128 MB
En Floppy disk drive
Disk Drive HTS726060M9AT00 (60 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)(8 MB)
Optical Drive TOSHIBA DVD-ROM SD-R6112 (DVD:2x/1x/8x, CD:16x/10x/24x DVD-RW)

15.1" UXGA ultra sharp tft skjerm (såkalt wide angle skjerm / 170grader iflg. Whitebox)


---------------------------- Første intrykk -------------------------------
Positive bemerkninger:
+støysvak/snill harddisk (kan egentlig ikke si at jeg hører den i det hele tatt)
+synes at skjemen er lyssterk
+synes at viftelyd er mindre støyende enn jeg var redd for i utgangspunktet
+gode volumkontrollknapper
+ikke en eneste dau pixel på tft skjermen

Negative bemerkninger:
-alle de fire usb portene er på baksiden, sammen med nettverksporten (litt uvant)

*AIDA32 synes å melde at jeg har en 3.2 GHz prosessor, mens den også sier at "current clock" er 3059 MHz.
*ser ikke til å kunne stille skjem til 24bit fargedybde (usikker på hva det kan bety)
*Har jeg fått en DVD brenner tro?

to be continued...

*(Feilkaktig antagelse, se nedenfor)"UXGA UltraSharp" skjemen er nok ikke ultra wide som jeg nesten håpet på, så jeg ser litt blåskjær når synsvinkelen endres, da jeg ser på skjemen fra siden. Er nyskjerrig på hva andre synes om dette. Har ikke sett en ultrawide skjem før, men dette er nok ikke en slik skjem (Feilkaktig antagelse, se nedenfor).

*Viftene står stadig på, med laveste nivå. Noe som vil være forstyrrende på en lesesal, men går helt greit på rommet mitt.

to be continued...

*Er fornøyd med tastaturet. Norskt tastatur. Eneste aber, er at jeg må venne meg til en Ctrl tast som er mindre/liten og som ikke er plassert ytterst på siden.
*Håndstøtten/hvileplaten virker solid og knirker ikke i det hele tatt.

to be continued...

*I en email fra Whitbox blir det i en sammenheng nevnt at dette skal være en "(...)en wide angel skjerm med 170 grader visningsområde. " Når jeg kikker fra siden så går det jo an å se bildet klart, men jeg trodde at fargene ville være nøyaktig den samme. Får finne mer ut av dette en annen gang.

*Trodde at jeg ikke hadde fått med meg WindowsXP cd'en, men ble i email fortalt at dette lå på en blå cd med alle nødvendige filer, og når jeg nå (i dette øyeblikk) kikker etter, så stemmer det.

*Vil undersøke om jeg kan oppgradere til Mobility Radeon 9700, hvis/når dette kommer senere på Whitebox bærbare.

*Synes CL5 maskinen er penere enn på bilder jeg har sett på internett.

*Fargevalg på skjem kan stilles inn i 16 eller 32 bits farger.

to be continued...

*Oj, skjermkort synes å ha blitt skadd (min antagelse), årsak er i så fall ukjent. Har sendt maskinen tilbake som anbefalt og de skal ta en service på den. Regner med at de bytter eventuelle komponenter. Litt dumt at jeg blir uten maskin i mange dager framover, men det får bare være sånn. Vet ikke når den kommer tilbake. Venter i spenning. Har rukket å bli glad i den.

*En morsom bemerkning er, at når jeg nå bruker min gamle Dell Inspiron 5000 og hører vifta går, så vil jeg påstå at CL5 maskinen gir fra seg litt mindre lyd. Eneste minus er at CL5 maksinens vifter synes å stå på mye/meste av tida. Endret av Decoman
Lenke til kommentar
*ser ikke til å kunne stille skjem til 24bit fargedybde (usikker på hva det kan bety)

Hukommelsen min er ikke helt på topp i disse dager, men jeg tror 24-bit gir deg de vanlige fargene, mens 32-bit gir deg fargene + gjennomsiktighet (alpha channel eller hva man kaller det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...