Gå til innhold

Skatt på skjermer med DVI?


Anbefalte innlegg

Kanskje jeg er litt på viddene her... men mener at Norge har VETORETT i EU ved at de er EØS-medlem. Men som sagt... de har kanskje innført flest EU-direktiver.. og om det over stemmer... så er det jo egentlig også liten vits i å IKKE være medlem av Eu når Norge aldri benytter VETO-retten.... je je.. Norge har og vil alltid være nikkebukker etter min mening.....

 

Huff... EU... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EØS-avtalen omfatter ikke avgifter så Norge innfører ikke automatisk nye avgifter som de finner på i EU.

 

Men forslaget går vel egentlig ut på å definere DVI-skjermer som tv-apparater, og hvis Norske politikere innfører samme definisjon kan nok ordningen med tv-lisens også gjelde for DVI-skjermer.

 

Dere kan lese litt om hvordan EØS-avtalen fungerer på http://www.ub.uib.no/avdeling/jur/arkiv/utst993.htm

 

La oss følge med på forslagets vei gjennom EU-systemet og hvis det blir noe av det kan vi kontakte politikerne i EØS-utvalget før de tar en beslutning.

http://www.stortinget.no/saker/referater/eos_utvalget.html

 

Jeg har ikke klart å finne forslaget på

http://europa.eu.int/comm/index_en.htm

Søkemotoren der krasjet, kanskje flere kan lete.

Lenke til kommentar
EØS-avtalen omfatter ikke avgifter så Norge innfører ikke automatisk nye avgifter som de finner på i EU.

 

Og takk og lov for det!

Det det kan føre til er en diskusjon i Stortinget om man skulle innføre en lignende avgift her i Norge, evt. om man skal tvinge folk til å betale lisensavgift for skjermer med DVI inngang.

 

Og utkomme av denne diskusjonen vil nok i stor grad være avhengig av hvilke partier som sitter med flertallet på Stortinget, evt. i regjering. Hvis det er et sosialistisk flertall kan det nok godt være at vi må begynne å betale en avgift, mens hvis det er borgerlig flertall kan vi kanskje slippe unna...

 

Dog er det litt avhengig av hvor "sentrumspartiene" velger å stille seg.

Senterparitiet vil nok stemme for avgift, mens Venstre nok vil stemme mot.

Gudene vet hvor KrF ender på dette spørsmålet! :D

Lenke til kommentar
Kanskje jeg er litt på viddene her... men mener at Norge har VETORETT i EU ved at de er EØS-medlem. Men som sagt... de har kanskje innført flest EU-direktiver.. og om det over stemmer... så er det jo egentlig også liten vits i å IKKE være medlem av Eu når Norge aldri benytter VETO-retten.... je je.. Norge har og vil alltid være nikkebukker etter min mening.....

 

Huff... EU... :no:

Litt vel OT, men men...

 

Ja, Norge har vetorett under EØS avtalen, men denne har aldri vært brukt av redsel for at EU da ville si opp avtalen.

Det positive av dette ville være at stortinget ikke lenger må vedta alle lover og regler som vil blir påtvunget gjennom EØS, men vi mister også adgangen til det indre markedet i EU som nok ville ramme det norske samfunn hardt. (Fisk og olje/gass eksport?)

 

Når det gjelder "nikkedukke" utsagnet, så er jeg uenig...

Det norske folk ville (dessverer imo) ikke bli medlem i EU, men ville ha adgang til EUs indre marked. EØS ble konsekvensen...

 

Tror jeg skal stoppe der, for å ikke dra denne tråden enda mer OT en jeg har gjort hittil.

Lenke til kommentar
EØS-avtalen omfatter ikke avgifter så Norge innfører ikke automatisk nye avgifter som de finner på i EU.

 

Men forslaget går vel egentlig ut på å definere DVI-skjermer som tv-apparater, og hvis Norske politikere innfører samme definisjon kan nok ordningen med tv-lisens også gjelde for DVI-skjermer.

 

Ettersom EU har avgiften direkte på TV'er, mens Norge har avgift på tuneren så vil ikke dette ramme Norge så vidt jeg kan se.

 

 

Og dersom EU skulle innføre dette vil det ikke ramme oss indirekte heller ettersom avgiften ikke innkreves fra distributørene. De fleste butikkene i Norge kjøper fra distributører eller direkte fra Asia.

Lenke til kommentar

Det var det jeg mente også, at avgiften i norge går på tuneren, eller utstyr med tuner.

 

EU er den mest korrupte organisasjonen i verden (sterke ord), Norge har ingenting der å gjøre fordi det ikke vil gi oss noen som helst fordeler. Det vil faktisk gjøre oss svakere, fordi inflydelse i EU går på folketall (om jeg har forstått riktig). Dessuten vil alle våre råstoff (mer eller mindre) bli fritt villt. Hvor mange båter venter ikke på å få slippe inn i norsk farvann?! Norge klarer seg fint uten EU, om det blir litt avgifter på export, så er det hvertfall bedre enna t vi skal betale over 12 milliarder per år for å bli utnyttet enda mer. Det skremmer meg at så mange er for EU i Norge, åpne øynene sier jeg.

Lenke til kommentar
Uff, ser for meg alle bruke VGA på LCD.. grusomt bilde =)

Det blir ikke grusomt, men det er irriterende at det ikke blir så bra som det kunne blitt. "Særavgift for optimal bidekvalitet" synes jeg høres helt idiotisk ut.

 

Hvor ble det likesom av den politikken der de fokuserte på at avgifter og skatter skulle være fornuftige og rimelige med hensyn på hva folket mener er rettferdig? (det var jo dette som tok som mål å kutte en del på helt bak mål avgifter på flere tusen kroner for papirarbeid som tar 5 minutter i forbindelse med eiendoms-salg)

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke the Inquirer blant de mest pålitelige kildene.

 

Hvis det stemmer kan det sikkert forklares med at Philips kun produserer lcd-tv'er og skjemer uten dvi-inngang. Det er i såfall ikke første gang EU tilpasser importreglene til Philips.

 

Uansett har ikke dette noen betydning for oss, EØS avtalen gjelder ikke i slike saker.

Lenke til kommentar

"Vanlige" dataskjermer, eller monitorer, skal ikke blir berørt av den nye avgiften fordi de visstnok bare kan brukes i sammenheng med datamaskiner. Skjermer med DVI-tilkopling derimot, har en kontakt som også brukes av for eksempel HDTV-mottakere og enkelte "high end" TV-mottakere med DVI-utgang.

 

Denne nye avgiften har nok ingenting med TV avgifter å gjøre. Da hadde de heller skattelagt de såkalte HDTV-mottakerene.

 

Jeg tror heller de er ute etter å melke oss for penger. De vet at "alle" kommer til å kjøpe LCD skjermer med DVI-inngang etterhvert.

 

Hva med prosjektører? De har også DVI-inngang. Forresten, de har jo compositt innganger, så de er vel skattelagte allerede? :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...