Gå til innhold

Skatt på skjermer med DVI?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har søkt etter mere informasjon om denne saken og har sporet den tilbake til en pressemelding fra MEKO:

http://www.meko.co.uk/news20040130.shtml

 

Jeg ringte MEKO og fikk snakke med redaktøren for nyhetsbrevet deres.

 

Jeg spurte om det fantes offentlige eu-dokumenter som omhandler denne saken, men det gjør det nok ikke. Det som skal finnes er retningslinjer for britiske tollmyndigheter for hvordan man skal skille mellom tv-skjermer og data-skjermer nå som disse teknologi-grensene er i ferd med å viskes ut.

 

Jeg fikk vite at tollmyndighetene i Storbritania har bedt displaybransjen om å definere skillelinjen mellom tv og ikke-tv. Siden bransjen ikke har kunnet gi noen fornuftig, teknologisk definisjon har tollmyndighetene sagt at de da må gjøre det selv. Valget på DVI-kontakten som teknologisk skillelinje er selvfølgelig like dårlig som mye annet.

 

MEKO kunne ikke gi noe svar på hvilken lokal industri denne tolltariffen på 14% på tv-apparater egentlig skal beskytte, siden det meste av displayenhetene lages i det fjerne østen uansett. (Det finnes noe sekundærproduksjon i EU, som Philips og LG, men de importerer displayenheten fra østen.) Mannen jeg snakket med mente at denne tariffen kanskje bare var der for å skaffe penger, ikke for proteksjonisme.

 

I min søken etter eu-dokumenter fant jeg en WTO-sak fra 1998 som omhandlet toll på amerikanske pc'er med tv-tuner kort i 1994.

http://www.ustr.gov/releases/1998/02/98-11.pdf

Den gangen vant USA over England i WTO og det ble ingen toll.

 

MEKO trodde ikke at denne nye saken var returoppgjør.

 

Jeg tror hele saken skyldes at det tidligere har vært enkelt å skille mellom datautstyr, telekommunikasjonsutstyr og televisjonsutstyr slik at man har kunnet ha forskjellige avgiftsordninger på det. Nå slår teknologiene seg sammen: tv-programmer overføres med IP-trafikk, pc'er kan tune tv-signaler. Plasmaskjermer kan vise både tv-programmer og data-programmer.

Definisjonene slår sprekker og dermed blir lovgivningen utdatert.

 

(Håper dere setter pris på min søken etter fakta, det tok noen timer og jeg gjorde det bare for dere.)

Lenke til kommentar

Takk for info guge.

Fik en link av en kompis om dette:

http://www.vnunet.com/News/1152682

 

 

Der går det frem hvorfor de ønsker å skattlegge monitorer med DVI:

The committee argues that a computer monitor "must be capable of displaying signals from a computer and no other source".

 

But because monitors are increasingly equipped with a digital video interface (DVI) to send images from desktop PCs to monitors, this could also allow signals from equipment such as DVD players to be sent to the monitor.

 

This means that the device can act as a video monitor as well, and is therefore taxable.

 

 

Men i Norge er det som sagt tuneren (så vidt jeg vet) som er skattlagt ikke muligheten for å vise signalene.

 

 

Hele greia viser jo uansett hvor skattekåte enkelte byråkrater er. Enhver mulighet for å skvise ut noen ekstra kroner benyttes.

Lenke til kommentar
det finnes ingen/lav produsjon av LCD i europa. Alle enheter som hentes til sentral europa for distribusjon ligger som transitt varer og berøres ikke av EU tull.

 

Aner vi svensker som vil "smugle" lcd fra norge :)

Bakpå skjermen min (som er produsert av samsung....) står det at den er produsert i UK (personlig har jeg alltid trodd samsung holdt til i Kina eller noe men...)

 

edit: Må legge til at jeg syntes det at det skal være skatt på skjermer med DVI, er noe tulball! Tror egtentlig det ikke kommer til å bli gjennomført (men man vet aldri med EU :roll: )

Endret av b_cybe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...