Gå til innhold

Den store mp3-guiden


Anbefalte innlegg

Hepp. jeg vet jeg skal bruke lame 3.90, men skulle prøve lame 3.95.1 for moro skyld, men da fikk jeg konstant bare små filer på rundt 700 kb  :thumbdown:  og det på filer som skulle være rundt 5-6 mb. Har fulgt alle innstillinger her til punkt og prikke. er det derfor man ikke skal bruke nye versjoner men holde seg til 3.90 versjonen ?

 

mvh nerd-light

høres merkelig ut, du kan jo prøve den versjonen som blir testet ut nå (2.96b1)

og se om du får samme feilen

http://www.rarewares.org/files/mp3/lame3.96b1.zip

har funnet det ut må på en måte, prøvde lame 3.95.1 på den nye bærbare jeg har kjøpt nå, og der gikk det glimrende, så det er nok den gamle sliteren min som ikke takler at den kjører i bakgrunnen ja, selv om den takler helt opp til versjon 3.93. Litt merkelig kanskje fortsatt men men. Har hørt at den nye 3.96 skal bli arvtageren til 3.90 på hydrogen. stemmer det eller ?

 

mvh nerd-light

Det vil jo vise seg etter mer inngående testing, men det er vel ikke spesielt usannsynlig nei.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Syns du kunne lagt mer vekt på at det er LAME 3.90.3 --alt-preset standard som er tingen å bruke dersom man skal enkode mp3'er. Er dere klar over at lame enkodede mp3'er også støtter gapless playback? Men dere må bruke en spiller som også støtter det (Foobar 2000 !)

 

På hydrogen audio kan man få svar på alt man trenger å vite.

 

Jeg bruker også Exact Audio Copy, men jeg enkoder ikke derfra. Jeg leser til CD Image, så åpner jeg imaget i Foobar 2000 og enkoder derfra. Jeg syns Foobar 2000 command line encoderen er helt fantastisk nyttig. På denne måten vil Foobar skrive tags til filene jeg enkoder også (enten der er mp3, AAC, musepack eller ogg vorbis). CD Imagene jeg har lest i EAC komprimerer jeg også lossless med monkey's audio.

Lenke til kommentar
Syns du kunne lagt mer vekt på at det er LAME 3.90.3 --alt-preset standard som er tingen å bruke dersom man skal enkode mp3'er. Er dere klar over at lame enkodede mp3'er også støtter gapless playback? Men dere må bruke en spiller som også støtter det (Foobar 2000 !)

 

På hydrogen audio kan man få svar på alt man trenger å vite.

 

Jeg bruker også Exact Audio Copy, men jeg enkoder ikke derfra. Jeg leser til CD Image, så åpner jeg imaget i Foobar 2000 og enkoder derfra. Jeg syns Foobar 2000 command line encoderen er helt fantastisk nyttig. På denne måten vil Foobar skrive tags til filene jeg enkoder også (enten der er mp3, AAC, musepack eller ogg vorbis). CD Imagene jeg har lest i EAC komprimerer jeg også lossless med monkey's audio.

Hehe, synes jeg la litt vekt på det da, da jeg sa: det er bare en ting som gjelder, nemlig lame :)

 

Forøvrig støtter også winamp gapless playback gjennom mp3splice-pluginnen, har ikke funnet noe feil med den ennå, i motsetning til flere andre gapless-plugins.

 

Har ikke prøvd foobar sin encoder, skriver den noe mer tags en EAC, eac fyller jo opp "alle" tags, kan ikke helt se for meg hva mer som skal fylles, men det er jo smak og behag såklart.

 

Koselig at du gjennoppliver denne gamle tråden forresten ;). Alltid hyggelig å se at det er noen som foretrekker noe annet enn 128 kbps mp3.

 

AtW

Lenke til kommentar

@Garathor: Godt å se det er noen som kommer med friskt mot for å spre det glade budskap (foobar2000, Hydrogenaudio, EAC, Lame aps osv :thumbup:). Selv om jeg er for at alle skal finne en avspiller som passer for dem, har foobar2000 så mange gode funksjoner at jeg er sikker på at mange fler kunne satt pris på det. Jeg ser forresten ikke helt fordelen med å rippe til image først, for så å bruke foobar2000 til kodingen. Kan du utdype litt?

 

Så også at du gav et bra svar svar i tråden om cue-fil for mp3. Den tråden synes jeg var ganske illustrerende for dette forumet. Nemlig mange som uttaler seg skråsikkert om, eller er sterkt tvilende til ting de overhodet ikke har peiling på. Personlig bruker jeg mindre og mindre tid her siden jeg ser så mye feilinformasjon. Det jeg kan se selv er jo greit nok, men for emner jeg ikke kan så mye om er det vanskelig/umulig å sortere fakta fra svada, og dermed blir informasjonen verdiløs.

 

 

@ATWindsor: Synes du skal ha kreditt for å spre EAC og Lame aps, og er ikke enig i kritikken fra Garathor mhp dette.

 

Vet du forresten om mp3splice et workaround plugin, eller støtter det ekte gapless slik jeg har forstått foobar2000 gjør med lame tagger? Bare lurer, siden har sjelden har bruk for gapless selv, men det kan jo alltids være greit å vite i tilfelle noen spør om slik funksjonalitet for Winamp.

Lenke til kommentar
Vet du forresten om mp3splice et workaround plugin, eller støtter det ekte gapless slik jeg har forstått foobar2000 gjør med lame tagger? Bare lurer, siden har sjelden har bruk for gapless selv, men det kan jo alltids være greit å vite i tilfelle noen spør om slik funksjonalitet for Winamp.

Den plugin-saken heter pyramid data mp3-splice, men finner ikke hjemmesiden nå (kanskje den er borte?), så jeg fant ikke ut noe, men det ville overraske meg om det ikke er en workaround, den hopper på en måte til neste spor 5 sekund før sangen er ferid, og bare står på 0 på telleren i 5 sekund, dermed ser du ikke hvor langt ut i sangen du er de 5 siste sekundene (og spoling gjør at du hopper over to sanger osv), jeg synes det tyder på at det er en workaround, men den forandrer ingenting på filene, og funker alt jeg har kastet på den.

 

Har egentlig tenkt til å skifte til foobar, synd den ikke er litt kjappere på playlistsøk med mange sanker (dvs over 10k), ikke at winamp er kjapp da heller, men savner litt den funksjonaliteten.

 

Tusen takk for ros forresten. :)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Har egentlig tenkt til å skifte til foobar, synd den ikke er litt kjappere på playlistsøk med mange sanker (dvs over 10k), ikke at winamp er kjapp da heller, men savner litt den funksjonaliteten.

Last ned foo_dbsearch fra foosion's foobar2000 stuff, da går det så det suser ;)

Du kan velge om du vil søke i databasen, aktiv playlist, i alle playlists/tabs eller i history. Det er også mange andre innstillinger.

 

En grunn, hvis ikke hovedgrunnen, til at vanlig søk går så sakte er at den presenterer resultatene med samme formatering som du bruker i playlisten din. Det blir fort mye jobb hvis du har en litt kompleks formatering.

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd foobar sin encoder, skriver den noe mer tags en EAC, eac fyller jo opp "alle" tags, kan ikke helt se for meg hva mer som skal fylles, men det er jo smak og behag såklart.

 

Neida, Foobar fyller ikke flere felt. Men hvis du skal sette opp EAC til å enkode AAC for eksempel (med nero enkoderen, bruker nencode), er det plutselig et lite problem å skrive tags. Du må få EAC til å kjøre "Case's Tag". Mens Foobar 2000 kan problemfritt skrive tags til alle formatene det støtter (og det er alle formatene jeg trenger ihvertfall).

 

Koselig at du gjennoppliver denne gamle tråden forresten

 

Det var intensjonen min, ja. Folk har ikke vondt av å høre om EAC og Lame. Sliter med å spre det, har i det minste klart å overbevise noen kamerater. :)

 

Jeg ser forresten ikke helt fordelen med å rippe til image først, for så å bruke foobar2000 til kodingen. Kan du utdype litt?

 

Jeg komprimerer alle CD'ene mine i lossless format, en lydfil per CD, så jeg hadde måttet lage et CD image uansett. Når jeg først har laget imaget er det greit å bare åpne det i Foobar 2000, og enkode det. En annen grunn, som er veldig viktig for meg, er at lame er en langsom enkoder. Hos meg ligger hastigheten på rundt 0,9x (gammel maskin ja). Jeg kan først lese inn en rekke CD images med EAC. Så kan jeg åpne alle imagene i en playlist i Foobar 2000 og enkode de. På denne måten kan jeg la maskinen enkode mange album mens jeg er borte (over natten for eksempel), mens i EAC kan jeg bare ta ett og ett. For de som har nyere datamaskiner, er vel ikke dette noe problem.

 

Har merket at det er mye tomprat og uttalelser om ting en ikke vet noe om her på de norske forumene ja. Derfor ble jeg positivt overrasket når jeg fant denne thread'en om Exact Audio Copy og Lame.

Lenke til kommentar

har et spørsmål angående foobar:

er det mulig å få en volum-regulator i hovedinterfacen? (uten noe dill flygende løst rundtpå skjermen (foolooks(?))

 

Det er faktisk en av svært få grunner til at jeg foretrekker winamp framfor foobar. Det andre hovedankerpunktet er manglende integrasjon av albumlist i hovedinterface.

Lenke til kommentar
har et spørsmål angående foobar:

er det mulig å få en volum-regulator i hovedinterfacen? (uten noe dill flygende løst rundtpå skjermen (foolooks(?))

 

Jeg vet ikke om det er mulig å få noen volume bar slik som Winamp har, men volumet kan reguleres med + og - tastene på tastaturet, og innstillingen vises nederst i høyre hjørne.

 

Jeg har ikke lest hele posten, men er det LAME 3.90.3 som fortsatt er den beste versjonen? eller er det sånn at den nysete er best?

 

Jeg vil si LAME 3.90.3 fremdeles er best.

Endret av Garathor
Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest hele posten, men er det LAME 3.90.3 som fortsatt er den beste versjonen? eller er det sånn at den nysete er best?

Spørs litt hva du legger i best, de prøver jo stadig å forbedre den, men 3.90.3 er fortsatt anbefalt, fordi den er godt testet og virker bra, du er sikker på at du får god kvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar
har et spørsmål angående foobar:

er det mulig å få en volum-regulator i hovedinterfacen? (uten noe dill flygende løst rundtpå skjermen (foolooks(?))

 

Jeg vet ikke om det er mulig å få noen volume bar slik som Winamp har, men volumet kan reguleres med + og - tastene på tastaturet, og innstillingen vises nederst i høyre hjørne.

Nei, det er ikke mulig å få en volume slider integrert i UI. Mulig at du får det om du bytter til foo_tunes UI.

Her er en av de nyeste trådene om temaet: Design decisions regarding the volume control, I swear I'm not trolling.

 

Personlig har jeg ikke bruk for en slik slider siden jeg bruker en av følgende når jeg hører på musikk: hodetelefonforsterker, steroanlegg eller aktive høyttalere. I tillegg har jeg keyboard med volumehjul. For min del hadde det ikke vært noe problem om denne funksjonen ble integrert i UI dersom den kunne disables på samme måte som de andre funksjonene. Jeg likte egentlig aldri volumkontrollen i Winamp siden jeg aldri brukte den, men av og til kom jeg allikevel borti den ved et uhell. Det førte videre til at jeg økte volumet på forsterkeren, noe som igjen kunne få ubehagelige konsekvenser ved bytte til f.eks. CD spiller. På den annen side kan jeg godt forstå at enkelte synes en slider hadde vært nyttig.

 

Har forresten også sett det nevnt, at en slider ikke er implementert fordi endel personer sikkert ville klage på at det blir et delay, fra de justerer volumet, til de hører resultatet av det. Hvor lang tid det er snakk om kommer an på bufferstørrelsen. Foobar styrer ikke systemvolumet (mulig med plugin), og derfor blir det slik.

 

Egentlig håper jeg denne funksjonen snart blir lagt til slik at maset slutter...

 

 

Jeg har ikke lest hele posten, men er det LAME 3.90.3 som fortsatt er den beste versjonen? eller er det sånn at den nysete er best?

 

Jeg vil si LAME 3.90.3 fremdeles er best.

Den er fremdeles best testet og på den måten tryggest, men det jobbes med å teste 3.96 grundig slik at den kanskje kan overta som Hydrogenaudios anbefalte versjon. Se denne tråden: LAME 3.96 FINAL vs. 3.90.3 Test, Test/Result Thread

Endret av OBServer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...