Gå til innhold

Den store mp3-guiden


Anbefalte innlegg

Hei på dere ALLE sammen.

 

Har lest litt på siden her om ripping av cd til mp3,ogg,wave osv.

 

Jeg er en bruker av audiograbber v. 1.81 og blaze media pro v.5.0

-Jeg synes dette er bra verktøy,men hvis det finnes bedre softwares,vil jeg gjerne vite om det.

Setter også pris på om det er noen som har noen gode tips til hvordan mp3'ene kan bli bedre( hvis dette er mulig) med disse programmene.

 

Skal prøve ut de programmene som er blit anbefalt på ATWindsor'topic

og gleder meg til dette.

 

Men alle tips til denne topic'en mottas med TAKK!

Meget bra program audiograbber, det er nå faktisk blitt freeware. Fikk mail fra Jackie Franck: Dear listsubscriber, (now 5585 subscribers)

 

Audiograbber 1.83 has now been released. There are no new features in this version but it has been changed from shareware to freeware.

 

When I sold my other cd-ripper AudioCatalyst to Xing I signed a contract which has not allowed me to release Audiograbber as freeware but on February 9, 2004 that contract expired. It has been a great journey and experience making Audiograbber and it has paid off well so now I feel it is time to give something back to the "Internet and MP3 community" so freeware it is. I am also fed up with all the administrative work which I now hope it will be less of. I will continue developing Audiograbber and with less administrative work I can hopefully spend more time making new versions.

http://www.audiograbber.com-us.net/download.html

 

Men det er også bra det programmet ATWindsor annbefaler, men eg liker bedre audiograbber. Du vet å bytte til nye programmer er ikke alltid like lett, så eg bruker audiograbber. Ps byttet fra AudioCatalyst til audiograbber da eg la inn windows 2000 pro.

ATWindsor har ett meget bra poeng uansett hvilket program du velger, det er å lese veldig nøye reed me filene, stille inn alle instillingen for å få best mulig lydkvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbake til offset ... Følg godt med :) Jeg skal gjøre dette enkelt, og eventuelt komme tilbake til detaljer senere.

 

For det første har jeg inntrykk av at de fleste her er ute etter å lage mp3 filer av cd-plater? Da er det ganske greit, for da trenger dere bare ta hensyn til rippinga og ikke brenninga ...

 

Fremgangsmåte:

 

1. Kjør 'Konfigurerings Wizard...' som startter første gangen du starter EAC, eller velg det fra filmenyen og klikk neste til det står 'Gratulerer' (jeg hopper over mp3 konfigurasjonen her i forklaringa). Velg at du er ekspert til slutt!

 

2. Hvis du nå går inn på 'Enhetsinnstillinger' og velger 'Offset / Hastighet' så vil du se at det sansynligvis står et netona tall øverst ved 'benytt offset-koreksjon ved lesing'. Velg dette og ikke 'kombinert lese/skrive offset-korreksjon'.

 

Dette tallet er høyst sanynlig riktig såfremt du ikke har en så ny spiller at ingen har testa den før. Spilleren bør ha 'Accurate stream' egenskaper og kunne lese 'Overgang til Lead-In og Lead-Out' for evntuelt få med millisekund i start eller slutten av en plate (...355 samples is 0.00805 seconds, or 8.05 milliseconds, 325 samples is 0.00737 seconds or 7.37 milliseconds and 30 samples is 0.00068 seconds or 0.68 milliseconds...). Og her er det gjerne uansett stillhet ...

 

3. Nå er det bare å rippe i vei etter å ha rydda opp i eventuelle andre innstillinger du vil gjøre.

 

Å finne 'kombinert lese/skrive offset-korreksjon' er såre enkelt ...

Hvis brenning i EAC støtter din brenner er det bare og velge 'Lag Offset Test CD' med 0 i offset-korreksjon. Detekter deretter 'offset-korreksjon for lesing' med tallet 0 der 'Konfigurerings Wizard...' skreiv inn et + eller - gråtona tall. Svaret du da får ut er den riktige 'kombinert lese/skrive offset-korreksjon'. Burn offset får du da med å 'kombinert lese/skrive offset-korreksjon' minus 'benytt offset-koreksjon ved lesing'.

 

Altså har wizard f.eks skrevet +98 og du finner kombinert offset til å være +68, så blir altså offset ved skriving (+68)-(+98)=-30

PS! Ikke bruk offset ved skriving hvis du har valgt 'kombinert lese/skrive offset-korreksjon' under lesing av cd. Kun hvis du bruker 'benytt offset-koreksjon ved lesing'.

 

Pal

Lenke til kommentar
Et alternativ til de som ikke skjønne noe og vil importere CDene sine inn på maskinen - Legg inn iTunes-> sett i CD-> Trykk Import....Ferdig!

Så betaler men ved at man får ett dårligere "produkt" også, noe av håpet mitt med denne guiden er å gjøre det enkelt å sette opp (noe som kun må gjøres en gang), selv for de som ikke vet så mye om hvordan man gjør de, de som driver seriøst med slik henter infoen sin fra andre steder uansett. håpet mitt er at "alle" kan få topp kvalitet på en enkel måte.

 

AtW

iTunes er gratis...!

 

1. Sett inn CD'n, Windows starter autostartdialogen.

2. Du trykker "import with iTunes"

 

iTunes importerer alle filene, legger til ID3 tagger og legger de i Artist/Album i musikkmappa di, og legger til sangene i iTunes sitt library..

 

Det er altså 2 enkle steg for å importere en hel CD. Brukervennlighet er en god ting!

Lenke til kommentar
Et alternativ til de som ikke skjønne noe og vil importere CDene sine inn på maskinen - Legg inn iTunes-> sett i CD-> Trykk Import....Ferdig!

Så betaler men ved at man får ett dårligere "produkt" også, noe av håpet mitt med denne guiden er å gjøre det enkelt å sette opp (noe som kun må gjøres en gang), selv for de som ikke vet så mye om hvordan man gjør de, de som driver seriøst med slik henter infoen sin fra andre steder uansett. håpet mitt er at "alle" kan få topp kvalitet på en enkel måte.

 

AtW

iTunes er gratis...!

 

1. Sett inn CD'n, Windows starter autostartdialogen.

2. Du trykker "import with iTunes"

 

iTunes importerer alle filene, legger til ID3 tagger og legger de i Artist/Album i musikkmappa di, og legger til sangene i iTunes sitt library..

 

Det er altså 2 enkle steg for å importere en hel CD. Brukervennlighet er en god ting!

Jeg mente ikke betaling i kroner og øre, jeg mente betaling i dårligere kvalitet. Forøvrig er det bare å sette i cden å trykke en tast på EAC også, det er bare første gangen man må sette opp alt, dessuten har man så og si total fleksibiltet hva navngiving og tagging angår, men jeg har forståelse for at noen vil bruke ett produkt som tar mindre tid å sette seg inn i, men som jeg sier, da blir også kvaliteten dårligere. Dette får bli en avveining som er opp til den enkelte å ta.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke det helt store poenget med å bruke EAC når man skal ødelegge musikken med lossy format... EAC ripper CDer helt perfekt, og så blir alt sammen ødelagt ved å encode til mp3.

 

Skal man ha skikkelig lydkvalitet er det shn som er tingen, lossless encoding. Tar selfølgelig mye større plass enn mp3, men så høres det også mye bedre ut :yes:

 

Får å få litt større innblikk i hvor mye lyd en mp3 fil fjerner kan man rippe en sang til wav og mp3, og kjøre det i et program som heter AnalFreq.

Må muligens konvertere mp3-filen til wav for å få kjørt i programmet, husker ikke helt.

 

I de fleste mp3-filer blir all lyd over ca 15kHz fjernet, og det er merkbart.

Lenke til kommentar
uten å hive meg ut i komprimerings-krigen, vil jeg påstå at dette var en litt laber guide.

 

Har forsåvidt bare 2 spm:

 

er det 100% sikkert at EAC vil rippe "bedre" enn audiograbber?

 

er EAC freeware?

Ja det er freeware, og EAC gir bare bedre resultat på de stedene der cd-spilleren har problemer med å lese (riper, støv, fett osv), så på en perfekt cd, så er resultatet det samme, i tillegg varsler EAC om den ikke er 100% sikker på at den har klart å lese riktig, så kan du høre på de kritiske sekvensene selv.

 

Jeg tar gjerne imot forslag til hvordan guiden kan bli bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser egentlig ikke det helt store poenget med å bruke EAC når man skal ødelegge musikken med lossy format... EAC ripper CDer helt perfekt, og så blir alt sammen ødelagt ved å encode til mp3.

 

Skal man ha skikkelig lydkvalitet er det shn som er tingen, lossless encoding. Tar selfølgelig mye større plass enn mp3, men så høres det også mye bedre ut :yes:

 

Får å få litt større innblikk i hvor mye lyd en mp3 fil fjerner kan man rippe en sang til wav og mp3, og kjøre det i et program som heter AnalFreq.

Må muligens konvertere mp3-filen til wav for å få kjørt i programmet, husker ikke helt.

 

I de fleste mp3-filer blir all lyd over ca 15kHz fjernet, og det er merkbart.

Hva "de fleste" mp3er gjør er lite relevant, denne guiden anbefaler klart og tydelig alt preset standard/extreme og det kutter ikke ved 15 khz, mp3 har utviklet seg en god del fra blade 128 kbps-dagene.

 

Uten at jeg har tall på det, så vil jeg tippe at APS komprimerer 95% av all musikk på en slik måte at folk ikek akn skille det fra orginalmaterialet, har kjørt blindtester med flere folk som har fått seg en overrasklese etter å ha påstått at "mp3 suger".

 

Når det er sagt er såklart lossless bedre, iogmed at du ikek mister nor informasjon, og det er mulig å høre forskjell i enkelte tilfeller, men å si at det høres "mye bedre ut" vil jeg si er en overdrivelse. Men jeg har full forståelse for folk som bruker lossless (sålenge de argumenterer på en skikkelig måte ;)).

 

AtW

Lenke til kommentar
Ripping

 

Aller først må du rippe cdene dine, dette gjøres best med EAC, hvorfor skal man bruke dette programmet, når det er så mange innstillinger, kan man spørre seg, jo det er fordi kvaliteten er uovertruffen, EAC har mye bedre feilkorrigering en de fleste andre programmer (mange korrigerer ikke feil i det hele tatt).

Hvorfor akkurat dette programmet? Det trengs vel ikke feilkorrigering om CD'n er helt ny, ripefri og fin?

 

De fleste (alle?) nyere programmer og CD-spillere støtter Exact Audio Extraction, altså en helt eksakt kopi av sporene på CD'n før de komprimeres.

 

Hvilket program bør jeg bruke om jeg vi ha et alt-i-ett program som både ripper, komprimerer og automatisk legger på ID-tags fra CDDB?

 

Edit: Glimrende guide! Takk for det gode tiltaket, ATWindsor.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ripping

 

Aller først må du rippe cdene dine, dette gjøres best med EAC, hvorfor skal man bruke dette programmet, når det er så mange innstillinger, kan man spørre seg, jo det er fordi kvaliteten er uovertruffen, EAC har mye bedre feilkorrigering en de fleste andre programmer (mange korrigerer ikke feil i det hele tatt).

Hvorfor akkurat dette programmet? Det trengs vel ikke feilkorrigering om CD'n er helt ny, ripefri og fin?

 

De fleste (alle?) nyere programmer og CD-spillere støtter Exact Audio Extraction, altså en helt eksakt kopi av sporene på CD'n før de komprimeres.

 

Hvilket program bør jeg bruke om jeg vi ha et alt-i-ett program som både ripper, komprimerer og automatisk legger på ID-tags fra CDDB?

 

Edit: Glimrende guide! Takk for det gode tiltaket, ATWindsor.

Nå skal ikke jeg komme å si at jeg har gjort noen stor testing på rippe-kvalitet selv, når det gjelder ripping, så baserer jeg meg hovedsaklig på informasjon jeg har hentet andre steder.

 

1. De fleste programmer som har feilkorrigering bruker cd-drivens C2-error-correction såvidt meg bekjent, og den er visstnok ikke nøyaktig på langt nær alle spillere.

 

Men hovedgrunnen er vel kanskje at EAC er "standarden" det liksom det seife valget, siden det er testet av mange, og garantert fungerer ra (i kvalitetsøyemed), dessuten er det veldig konfigurerbart og gratis.

 

2. EAC gjør alt dette i en operasjon om du setter det opp riktig, selv om det strengt tatt bruker 2 programmer, så gjøres alt fra EAC. Er bare å trykke på shift+f5 og litt senere har du ferdig komprimerete og taggede filer i en valgfri mappe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Simen, EAC støtter både ripping, komprimering og tagging. Jeg bruker selv EAC til å lage mine FLAC-kopier. Jeg bruker secure mode og test & copy (EAC leser to ganger og sammenligner CRC values) for å sikre at CD-platen blir lest av riktig. Album-/artistnavn og sangtitler hentes fra freedb sine servere.

Jeg har en HTPC (hjemmekino-pc) i stuen som jeg nå spiller all musikk over. CD-platene får stå trygt i hyllen. Hvis en CD-plate skulle bli ødelagt kan jeg bruke FLAC-kopien og et cue-sheet til å brenne ut en eksakt kopi, inkl. pregaps. EAC er ikke det enkleste programmet å sette seg inn i men etter at du har konfigurert programmet riktig er det egentlig ganske enkelt å lage CD-kopier. Jeg rippet 25 CD-plater på en dag uten å stresse.

Endret av durabit
Lenke til kommentar
Hm... synes at det går så sakte, hvor lang tid bruker dere på å rippe + encode en cd? Prøvde å rippe litt med min Audiocatalyst 2.1 (retro :cool: ) var et par hakk enklere å konfigurere for slappe meg... Og det gikk kjappere å rippe enn med EAX og LAME... Noe jeg kan ha gjort feil? Som sagt jeg er langt fra audiofil og skal bare rippe mine gamle "Mega dance"+++ plater... Det eneste som er kjipt med gode gamle audiocatalyst er at man ikke kan kjøre to av samme programmet samtidig, og at den venter med å rippe neste sang før forrige er encoda... :thumbdown:

 

Evt tips om annet, ENKELT cdrippe progg med cddb og 128 CBR?

Raskt program=dårlig kvalitet

Treigt programm=bra kvalitet

 

er det ikke kvalitet som telles? Eac vil jeg si er best til å encode fra en cd, dBpowerAMP til å encode filer fra harddisk.

Lenke til kommentar

:roll:

Ok, nå har jeg installert EAC på min computer. Jeg har vært bruker av audiograbber og har også denne (red: nyeste versionen) liggende på min computer. Første inntrykket mitt var at jeg synes innstillingen av programmet var komplisert.

Jeg vet ennå ikke om alt er riktig innstilt i programmet, i og med at jeg ikke kunne finne verdiene når jeg tar detect sample offset. (jeg ventet og ventet men det kom ingen tall)

Dessuten hva er vitsen med e-mail adresse når jeg ikke er koblet til internet med denne maskinen.

Rippingen av første mp3'en (160kps som jeg stillte komprimeringen til)

høres/virker som at er identisk med den som ble rippet og komprimert i audiograbber.

Og hvorfor er alle EAC programmene beta versioner?

 

Etter en stund fikk jeg lyst(ønske tenkning) til å ta noen av funksjonene til EAC slik som lav hastighet(kunne vært lavere hastighet) og høy grundighet under ripping- prosessen og skrive disse inn i audiograbber (som er ujevn på hastigheter) som har et flott utseende med flere nyttige funksjoner og til slutt få et ****** bra rippe program som både ripper i (meget) bra kvalitet og som er veldig enkel å bruke (mht. instillinger osv.) Det hadde vært noe det!

Lenke til kommentar
:roll:

Ok, nå har jeg installert EAC på min computer. Jeg har vært bruker av audiograbber og har også denne (red: nyeste versionen) liggende på min computer. Første inntrykket mitt var at jeg synes innstillingen av programmet var komplisert.

Jeg vet ennå ikke om alt er riktig innstilt i programmet, i og med at jeg ikke kunne finne verdiene når jeg tar detect sample offset. (jeg ventet og ventet men det kom ingen tall)

Dessuten hva er vitsen med e-mail adresse når jeg ikke er koblet til internet med denne maskinen.

Rippingen av første mp3'en (160kps som jeg stillte komprimeringen til)

høres/virker som at er identisk med den som ble rippet og komprimert i audiograbber.

Og hvorfor er alle EAC programmene beta versioner?

 

Etter en stund fikk jeg lyst(ønske tenkning) til å ta noen av funksjonene til EAC slik som lav hastighet(kunne vært lavere hastighet) og høy grundighet under ripping- prosessen og skrive disse inn i audiograbber (som er ujevn på hastigheter) som har et flott utseende med flere nyttige funksjoner og til slutt få et ****** bra rippe program som både ripper i (meget) bra kvalitet og som er veldig enkel å bruke (mht. instillinger osv.) Det hadde vært noe det!

Sample offset er egentlig ikke kritisk å stille inn for den "normale" bruker, kan skrive dette i guiden, og ja jeg er enig i at det er tungvint at man må skrive inn en mailadresse. Men er du ikke koblet til nett så bruker du vel ikke freedb uansett, og da trenger du ingen e-mail-adresse.

 

AtW

Lenke til kommentar
:roll:

Ok, nå har jeg installert EAC på min computer. Jeg har vært bruker av audiograbber og har også denne (red: nyeste versionen) liggende på min computer. Første inntrykket mitt var at jeg synes innstillingen av programmet var komplisert.

Jeg vet ennå ikke om alt er riktig innstilt i programmet, i og med at jeg ikke kunne finne verdiene når jeg tar detect sample offset. (jeg ventet og ventet men det kom ingen tall)

Dessuten hva er vitsen med e-mail adresse når jeg ikke er koblet til internet med denne maskinen.

Rippingen av første mp3'en (160kps som jeg stillte komprimeringen til)

høres/virker som at er identisk med den som ble rippet og komprimert i audiograbber.

Og hvorfor er alle EAC programmene beta versioner?

 

Etter en stund fikk jeg lyst(ønske tenkning) til å ta noen av funksjonene til EAC slik som lav hastighet(kunne vært lavere hastighet) og høy grundighet under ripping- prosessen og skrive disse inn i audiograbber (som er ujevn på hastigheter) som har et flott utseende med flere nyttige funksjoner og til slutt få et ****** bra rippe program som både ripper i (meget) bra kvalitet og som er veldig enkel å bruke (mht. instillinger osv.) Det hadde vært noe det!

Siden du vil bruke et enklere program, så kan du jo gå for det nest beste rippe programmet som heter dBpowerAMP på www.dbpoweramp.com. (det er mer enn en fil å laste. Det er "main" programmet som ripper bare fra cd, så kan du laste ned andre ting du vil ha, f.eks legge til at du kan rippe fra harddisk, legge inn ipod programm, legge inn flere codecs osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...