Gå til innhold

Den store mp3-guiden


Anbefalte innlegg

ATWindsor: virker som om du har greie på dette, så jeg lurer på en ting!

 

Jeg skal rippe min flotte CD samling, jeg er slapp og ikke noe særlig audiofil (som i 128kbit holder mer enn nok for meg, er ikke "fin" musikk jeg skal rippe), har 3 CD-rom på maskinen og søker etter dette:

 

1. Et program som automatisk starter ripping når du setter inn en CD (eller at man må trykke på en knapp).

2. Må støtte CDDB (eller annen form for automatisk henting av artist/sangtitler).

3. Må kunne skrive sangnavnet på dette formatet: Artist - Sang.

4. Helst støtte ripping fra flere CD-ROMer (2 eller 3) samtidig.

5. Spiller ingen rolle om det koster noe eller om det er freeware/sharware/abandonware ol. så lenge det ikke er spyware...

 

Finnes dette programmet eller kan jeg ikke få i pose og sekk?

Easy CD-DA Extractor er ett program som gjør det du spør om, har brukt dette selv på min cd samling og har ikke hvert borti et bedre program enn dette. Jeg ble veldig fornyd hvertfall så dette burde du prøve, det er gratis å prøve det en stund men det var absolutt hvert de få kronene det kostet.

 

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner å få følelesen av at dette forumet ikke er mottakelig for EAC...

Den dagen dere har rippet med programmet som ble testvinner på f.eks. DinSide, har gjort det unna på 2 minutter (husk, det var jo sikkert pga hastigheten det vant testen), men resultatet har rare lyder som helt klart ikke skal være der, dette uten at programmet rapporterte feil under ripping, da kan dere vende tilbake til denne tråden og lese mer om EAC og "secure mode".

 

Synes det er rart det skal være så vanskelig å forstå et det er viktig at det som leses er riktig. Det var noe av det som irriterte meg grenseløst før jeg kom over EAC. Husker ikke hvilket program det var jeg brukte, og det var flere, men det var sinnykt irriterende å rippe en eller flere CD'er som i ettertid viste seg å inneholde en god del feil, men programmet hadde ikke gitt noen tilbakemelding om at noe kunne være galt. Å måtte lytte igjennom alt en har enkodet bare for å forsikre seg om at alt er ok, synes jeg er mildt sagt kjedelig.

 

Men, på en ren og pen CD vil sikkert de fleste programmer gjøre en glimrende jobb, men jeg gidder ikke ta standpunkt til fysisk kvalitet for hver eneste CD jeg skal rippe.

 

Bruk for all del det programmet dere liker best, kommentarene er bare ment for å få frem poenget med å bruke EAC og spre "det glade budskap" :p slik at andre slipper å rive ut håret pga håpløse programmer.

 

Edit: Der er ikke noe problem a trykke på én knapp for å rippe med EAC. Bortsett fra første gang, da du må gjøre alle innstillingene. Mener også å ha lest at det er mulig å starte flere instanser av programmet, og dermed rippe flere CD'er samtidig, men dette har jeg ikke prøvd selv.

Endret av OBServer
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare bruke windowsmediaplayer9 med cyberlink mp3 powerencoder. Kan rippe plater i 320 kbps hvis man ønsker.. Jeg gjør det og da har jeg alt av info om artisten og mye annet og.. Eneste bakdel jeg har funnet ved dette programmet er at det bruker mye ressurser, men i disse 1024 ram dager så bør ikke det være noe problem?

Hvorfor ikke? Fordi lame gir bedre kvalitet på samme plass, fordi EAC har best rippekvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
hepp, du nevnte at de kanskje ble en aac guide med tid og stunder i den første posten, rant den bare ut i sanden eller ? :) Kanskje den ble tatt av tidsklemma :) ?

 

mvh nerd-light

Det blir nok det også (sammen med noen andre formater), men den kommer nok til høsten, så jeg håper du har tålmodighet til å vente en måned eller to. Tar litt på å studere og jobbe vet du ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hva vil gapless playback si?

 

Er det noe ny info til denne posten som en bør ta hensyn til når en skal legge inn cder på HD?

 

Det viktigste for meg er at den dagen cden min ryker til på fest, så har jeg mulighet for å få cden tilbake med så lik kvalitet som orginalen som mulig, samtidig som at jeg ikke bruker for mye plass på HD for å legge inn musikken.

 

Fint med noen tips her.

Lenke til kommentar
hva vil gapless playback si?

 

Er det noe ny info til denne posten som en bør ta hensyn til når en skal legge inn cder på HD?

 

Det viktigste for meg er at den dagen cden min ryker til på fest, så har jeg mulighet for å få cden tilbake med så lik kvalitet som orginalen som mulig, samtidig som at jeg ikke bruker for mye plass på HD for å legge inn musikken.

 

Fint med noen tips her.

Gapless playback vil si at det ikke er ett lite hakk mellom sporene, ett problem på mp3 (du merker dette om du lager mp3 av ett "kontinuerlig" album. Om du vil få det tilbake på cd så ligt som mulig orginalen, så er jo flac ett alternativ (helt likt), men det tar 4 ganger så mye som mp3 (sånn ca). Det kan også være nyttig å lage cue-sheets, slik at det "brennes ordentlig", jeg skal se om jeg finner noe info om hvilke cue-sheets som er best (mange alternativer i EAC), og komme tilbake til deg (kan egentlig ikke så mye om det).

 

AtW

Lenke til kommentar
Om jeg velger "FLAC", er det ikke mulig å få en mellom ting på størrelsen da? Slik at et album gjerne blir på feks 2-300 MB, og ikke 4-500 MB uten av kvaliteten svekkes for mye? Eller blir det da bedre kvalitet på mp3?

 

Hva vil et cue sheet si?

"Mellomtingen" er mp3 (og liknende), da den lydmessige forskjellen her er ikke-eksisterende. Flac er helt tapsfritt. Så noe imellom disse vil være relativt meningsløst, da du lite trolig får bedre kbalitet, og fortsatt komprimerer med tap.

 

Ett cue-sheet, er ett slags "informasjonsark" med informasjon til brenneprogrammet om hvor på cden sporene skal ligge, og punktene det skal spoles til osv, slik at din brennecd kan bli helt lik orginalen på den fronten.

 

AtW

Lenke til kommentar

FLAC har forskjellige grader av komprimering, men det er ikke snakk om store forskjellen i størrelse mellom standardinnstillingen og max.

 

Cue sheets er en fil, xxx.cue, sikkert godt kjent i forbindelse med piratkopier av spill i synergi med xxx.bin. Med FLAC har man dessuten muligheten til å "bake" inn cue sheet-et i selve .flac-fila.

 

Fila inneholder informasjon over sporene på plata, men kan også inneholde metadata som artistnavn, tittel, etc. For mer info sjekk http://doc.hydrogenaudio.org/wikis/hydroge...erm=cue%20sheet

 

Et bruksområde vil f.eks. være å rippe et album til én stor fil, rippe cue sheet-et og komprimere til FLAC m/innbakt cue sheet. Når man så åpner .flac-fila i et avspillerprogram som støtter cue sheets vil albumet vises som enkeltsanger og kunne spilles av som normalt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Er det mulig å kunne bruke eac med to cdrom samtidig? Tar så utrolig lang tid å legge inn alle cdene mine som mp3 om ikke.

Ja, det skal gå an. Ellers er rippehastigheten i stor grad avhengig i kvaliteten på CDROM' en. Plextor og nye Lite-On lesere skal visst være bra til dette formålet.

 

Det er forøvring mulig å brenne mp3 gapless med et program som Burrrn!.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...