Gå til innhold

Overpriset bruktmarked!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg speider etter en brukt laptop rundt 3000.- og noterer meg at masse folk prøver og dytte på meg en laptop med 266 mhz etc til rundt 2-3 000...

 

Så tar jeg en generell titt på QXL og HW bruktmarked,..og ser at det er jo helt vilt...

I mine øyne er datamaskiner som biler..noe med STOR forringelse i pris..og pc ustyr som er en 3 år gamle synes jeg ligger alt for høyt opp i forhold til hva man får nypris.

Jeg mener man bør være veldig varsom nå der ute, lettere å bli svindlet enn noensinne finne et ekte kupp der ute.

 

Er ting gammelt er halv pris av ny maks !!

Heh..jeg ser folk tar 2000 kr for DEFEKTE laptops til å med...hahaha...

 

 

Uansett..slitsomt å kaste bort timesvis med dette...

 

 

Hilsen

Jan

Folk kan jo virke litt sprø når du ser prisene på qxl og sånn. En gang måtte jeg gjøre oppmerksom på at budene på ett brukt produkt lå over nypris på komplett..

Lenke til kommentar
Hva slags maskin forventer du å få for 2-3000?

Personlig solgte jeg en laptop med p3 800mhz, 128mb ram, 10gb harddisk og 24x cdrom for 2500kr. Det var for en måned siden.

Da gir du den bort! Jeg solgte min M700 (du husker kanskje den) For 5000!

PIII 850MHz, 384 RAm, 30 GB HDD, Bæreveske, 2 stk batt..

Lenke til kommentar
En taktikk som jeg vet blir brukt på qxl er å få kompiser til å by opp produktet, dette ser ut som det virker for får bare en vare mange nok bud ser det ikke ut som prisen spiller så stor rolle, da byr de over evne :dontgetit:

Det er litt dumt hvis ingen andre enn kameratene dine byr da.... Da må du betale provisjon til QXL uten å få penger for salget! (Regner ikke med at kompisen din vil betale for den) hehehe

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alt i tråden, men vil skyte inn følgende.

 

Det er et stort hull som ikke blir fylt av butikkene i bærbare markedet. Dette markedet blir fylt av bruktmarkedet. Er ikke helt sikker på hvor grensen går, men tviler på mange butikker selger maskin for under 8000,-.

 

Min bærbare har gått ned 60% på et år. Nyprisen på maskinen gikk ned fra 15 000,- til 9 000,- på et år. Det er 6 000,- i verditap, som er 40%. Og det er NYPRIS! Reel verdi er 4 500,- (halvparten av nypris), altså et tap på 10 500,-, som er 70%!

 

Er det da rart at folk selger maskinen dyrt? De regner med ca 50% tap på det de betalte. Det blir i mitt tilfelle ca 7 500,-. Som er bare 1 500,- under nypris.

 

Moralen er at det ikke lønner seg å selge en brukt bærbar. Skal du selge en må den være mange mange år gammel isåfall. Mulig jeg skal vurdere å selge den om 3-4 år. :)

Lenke til kommentar

Problemet og er at brukte bærbare sliter med batteriet...og i noen tilfeller er det DYRT og erstatte det, og med engang snakker vi om et temmelig dårlig kjøpt...ergo en PII-III 450-600 mhz til 3000 kan være greit.men det er maks..spør du meg..

 

Janster

Lenke til kommentar

Ikke alle på qxl som er like smarte nei. Jeg selger stort sett alltid til 1kr som startpris og uten minstepris, men gjerne med en KjøpNå pris som er en del over hva jeg forventer å få. Har prøvd med minstepris også - men dette fører oftest bare til mindre bud og lavere sluttpris.

 

Og det hender det er en eller annen tulling som kjøper til KjøpNå prisen ;)

Lenke til kommentar

Personlig solgte jeg en laptop med p3 800mhz, 128mb ram, 10gb harddisk og 24x cdrom for 2500kr. Det var for en måned siden.

Da gir du den bort! Jeg solgte min M700 (du husker kanskje den) For 5000!

PIII 850MHz, 384 RAm, 30 GB HDD, Bæreveske, 2 stk batt..

Jeg syns ikke den var verdt mer. Solgte to dårlige maskiner, fikk nok penger til én ny, relativt god laptop. Jeg er fornøyd, begge kjøperne var fornøyd.. hva er problemet? Jeg gidder ikke å gjøre meg til en typisk qxl-kraftpakke-selger for en tusenlapp mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

på qxl kan man faktisk gjøre et kupp en gang i blandt.

de fleste som kjøper og selger på qxl har ikke så mye peil på data.

feks så jeg at disse to ble solgt for den samme prisen, (tror de ble solgt for 5000 eller noe sånt)

 

1: celeron 2.8, 512 ram (2700), 120 gb hardisk og radeon 9200 se.

 

2 amd athlon 2500+; corsair 512 ram (3200) wd 120 gb hardisk og radeon 9600xt.

 

kjøper du den første så blir du lurt trill rund men kjøper du den andre gjør du et greit kjøp.

har sett flere slike tilfeller og siden vanlige folk tror disse maskinene er ca like bra så kan man gjøre et kupp.

Lenke til kommentar
/sarcasm on

Oi... "umoralsk". Jeg trodde ikke det frie marked kunne finne på å være så slemt...

/sarcasm off

 

Økonomi og handel har aldri noensinne inkludert samvittighet eller moral. Buyer beware! Det er en ting å gi falske opplysninger eller lure kundene sine, men I disse tilfelle er det snakk om at alle opplysninger ligger på bordet. Selger har lov til å vurdere produktet sitt til den prisen han vil, og kjøper har lov til å ignorere tilbudet. its that simple.

 

Anngående det å "lure" data-ukyndige, fordi de ikke kjenner det riktige markedsverdien, så er det ikke noe spesielt godt poeng. Jeg kan _ingenting_ om biler, men jeg forventer ikke likevel å kunne gå ned til en hvilken som helst brukbilforhandler og få en god pris på en bil. Det er kjøpers ansvar å orientere seg selv i markedet, ikke selgeren. Har du absolutt ikke peil, så må du forhøre deg med en som har det.

 

/me ser for seg en verden der ekspeditørene i Telenor sender folk som vil ha abonnement videre til NGT, fordi deres produkt er bedre.... yea right!

 

Og for de som har peilng... Om personen er interressert i selge til en pris du mener er fair, så vil han før eller senere senke prisene til det nivået, ved mindre en annen kjøper varen før det tidspunktet. Skjer dette, så var kanskje markedsverdien høyere enn det du trodde. I alle tilfeller har selger gjort det eneste riktige: Å skaffe den beste prisen for det han solgte. Å kjøre noe annet ville jo rett og slett bare være dumt...

 

-Stigma

Jeg skjønner rett og slett ikke dene holdninga, det er som en slags oppfordring til dårlig moral i kjøp/salg-sammneheng, er det virkelig så galt å kreve en fair pris, slik at begge går hjem fornøyde, og du smiler fordi du slapp å svindle en kar for en tusenlapp?

 

Det er liksom ikke det at du aksepterer dårlig moral, du mener sågar at moral ikke hører hjemme i kjøp og salg.., Tipper du personlig er glad for feks kjøpsloven, uregelert markedsøkonomi har vist seg å være en dårlig ide før.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...