Gå til innhold

Hvilket antivirusprogram er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva som er best og dårligst finnes vel ikke noe fasitt på når det gjelder antivirus programmer.

 

Jeg har prøvd flere ganger Norton (2002, 2003, 2004), men er blitt tvungen til å slette det igjen pga at det gjorde så mye rart i PC'n min. PC'en oppførte seg så merkelig. Kjører Win XP Pro som OS. Har forøvrig 4 stk P4 maskiner som dette er testet på.

 

I dag kjører jeg Avast 4.1 som antivirus program, dette programmet er jeg svært godt fornøyd med.

 

Link:

 

http://www.avast.com/

 

Dette er freeware og bør prøves. Det oppdatteres hver dag og tar "trojan'er" som ikke Norton tar.

Lenke til kommentar
Har brukt Norton 2002 (i snart 3 år!!) ganske lenge. Ingen problem med virus av noe slag.

ingen virus som du vet om ja.. ;)

 

kjørte norton selv ganske lenge, fordi jeg egentlig ikke hadde noen erfaring og trodde/mente at det var best. men så er jo det det med at man må betale for oppdateringene da, og det har jeg jo ikke særlig lyst til.. hehe.

 

bestemte meg derfor for å prøve gratisversjonen av AVG, og *SMACK*

tror den fant 4-5 virus på første scan, som norton ikke brydde seg om engang.

 

har kjørt AVG i et år nå, og er veldig fornøyd. hyler og bærer seg når den skal og stopper virusene før de får infisert pc`n.. :thumbup:

Bruker AVG jeg og, og er strålende fornøyd!

 

Det er gratis, tar lite systemressurser og er lett og bruke.

 

Link!

Lenke til kommentar
Har brukt Norton 2002 (i snart 3 år!!) ganske lenge. Ingen problem med virus av noe slag.

ingen virus som du vet om ja.. ;)

 

kjørte norton selv ganske lenge, fordi jeg egentlig ikke hadde noen erfaring og trodde/mente at det var best. men så er jo det det med at man må betale for oppdateringene da, og det har jeg jo ikke særlig lyst til.. hehe.

Siden når har en måtte betale for liveupdate på Norton Antivirus? Det har jeg aldri gjort. Og ja, jeg har original CD'en. Den fulgte faktisk med en DELL maskin. Så ikke kom med noe: "wARez!! AÆæa WAREZ!"

Lenke til kommentar

for å stoppe virus som kommer gjennom e-post som vedlegg vil jeg påstå at det aller beste er å bruke sin egen hjerne. Den er der for å brukes og får du en e-post med merkelig tekst og enda rarere vedlegg så sletter en vedlegget.

 

For andre som sniker seg inn bakveiene til winows så er brannmur å annbefale. Hjelper mot mye og resten bør windows-update takle.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
Har brukt Norton 2002 (i snart 3 år!!) ganske lenge. Ingen problem med virus av noe slag.

ingen virus som du vet om ja.. ;)

 

kjørte norton selv ganske lenge, fordi jeg egentlig ikke hadde noen erfaring og trodde/mente at det var best. men så er jo det det med at man må betale for oppdateringene da, og det har jeg jo ikke særlig lyst til.. hehe.

Siden når har en måtte betale for liveupdate på Norton Antivirus? Det har jeg aldri gjort. Og ja, jeg har original CD'en. Den fulgte faktisk med en DELL maskin. Så ikke kom med noe: "wARez!! AÆæa WAREZ!"

liveupdate må man vel ikke betale for, men lisensen må man betale for.

min gikk ut på både norton antivirus og firewall.. og jeg sitter også med en dell maskin som nærmer seg 2,5 år gammel.. mulig lisensen som følger med varer i 2 år eller noe slikt. og deretter må man betale for å fornye den et år osv.. eller er jeg på viddene nå? :ermm:

Lenke til kommentar
Eg foretrekker PC-cillin 2002, eg bruker ikkje firewalen, fordi eg har ein router med integrert firewal ;)

Eg og har router med firewall. Men eg har også NIS installert som plopper opp av og til med info om ditt og datt vil koble seg til en dns server. Med det mente eg at du har full kontroll inn, men du har det ikke ut. Skjønner. ;)

Lenke til kommentar

NOD32 er etter min mening best, anbefales!

Krever lite ressurser, og er raskt.

Rimelig er det også.

Det er kanskje ukjent for de fleste, men gjør det

bra på tester for tiden.

 

Norton er for stort og tregt, og legger inn ting jeg ikke har

bedt om "Norton Recycle bin" f.eks

 

NOD32

 

 

lqpl

Lenke til kommentar
Norton 2004 er overlegent andre AV programmer for tiden (og en godt stykke frem i tiden også anntar jeg).

Vel, overlegent er nok å ta i. Norton stopper ikke alt av virus hvis noen måtte tro det. I firmaet jeg jobber har en rekke virus sluppet gjennom Norton/Symantec (som er et av flere AV-programmer som har vært brukt) de siste årene.

 

Hvis noen ønsker noe mer objektivt anbefaler jeg bla. å ta en titt på:

 

http://www.virusbtn.com/vb100/archives/products.xml?table

 

Mange AV-programmer gjør det sterkt i tester, f.eks e-set nod32.

 

Jeg vil forøvirg anbefale å fokusere på de nyeste testene. Dvs om et produkt bæsja på leggen for 5 år siden har det lite å si hvis de har bestått alle testene de siste par årene.

 

Ikke alle AV-produsenter deltar i testene til Virus Bulletin. Panda kranglet med dem og droppet å delta.

 

 

PS. Litt offtopic men jeg mistenker at endel folk mener Norton er best fordi den tradisjonellt har vært enkel å piratkopiere. Flere andre AV-produsenter har hatt strengere mekanismer for å forhindre at ulisensierte brukere får tilgang til oppdateringer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

For det første så har jo dette blitt tatt opp X antall ganger.

 

men når jeg først er her så hvorfor ikke :p

 

 

 

F-Secure, Panda eller Mc Afee er på det sterkeste og anbefale

Mc Afee=Brukervennlig, kjører fint i bakgrunnen uten store resurs sluk, oppdateres ofte.

F-Secure=Finner alt nesten, men er desverre overfølsom i noen tilfeller, denne sluker heller ikke resurser.

Panda= har jeg ikke prøvd selv, men flere venner av meg har den, og skryter av den.

 

Hvis det var noe gratis du tenkte på så har jeg hørt masse bra om AVG.

 

 

Edit: P.S i flere tester har de prøvd Norton vs F-Secure, og F-Secure har vunnet flere ganger.

Endret av Timur
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg er i den posisjonen av at jeg har mulighet til å få Norton Internet Security (antivirus+brannmur) gratis gjennom jobben. Jeg har erfaring med Norton siden 2001, og har stort sett solgt dette virusprogrammet til kunder som har kjøpt PC av meg.

 

Likevel (kanskje nettopp derfor?) kommer det ikke på tale å installere Norton hjemme. Som nevnt tidligere i tråden er det ekstremt ressurskrevende. Maskinen din jobber mye langsommere med Norton installert. Dessuten er det en myte at det er det beste/sikreste programmet. Ved flere tester har det blitt slått av både Norman og Nod32. Jeg har også opplevd å måtte hjelpe kunder som har blitt infisert, selv om de har oppdatert Norton installert.

 

Selv gikk jeg til innkjøp av Nod 32 for noen måneder siden (325 kr.), og har bare positive erfaringer. Brukervennligheten er kanskje ikke helt på høyde med Norton (det skal dem ha), men jeg orker ikke kjøre et program som får min PC til å gå i stå jevnt og trutt.

 

I tillegg har du risikoen for at noe skjærer seg under installasjon av NIS, og da er det et mareritt å få renset PC'n for restene, slik at du kan installere på nytt.

 

Jeg har forøvrig prøvd McAfee, og det er greit nok så lenge du bare installerer antivirus-programmet. De har en "Security Suite" som er en parodi. Brannmuren sperrer Antivirus-programmet for autoupdate, med mindre du vet hvordan du skal konfigurere den. Blir dessuten avbrutt med meldinger _hele_ tiden. Særlig latterlig er deres "AntiSpam" som spammet meg mer enn noen spammer kunne gjort på heltid.

 

Kombinasjonen Nod32 antivirus og Sygate Personal Firewall (gratis!) er den beste jeg har hatt/sett til nå. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...