Gå til innhold

Abs-bremser og rygging


Ronnyronny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mulig jeg har misforstått, men du mener at det går for fort nedover bakken dersom du pumpebremser (når du har bil med abs)?

 

Isåfal tror jeg abs systemet er flinkere enn deg til å beregne når det skal slippe opp bremsekraften på et hjul som sklir og når det kan tilføre mer bremsekraft.

 

Det er kun på tørr asfalt at man får lengere bremsestrekning med abs.

 

Husk at dersom du kjører baklengs ned en bakke, svinger og bremser samtidig så kan du lett få sleng på forhjulene. Mesteparten av bremsekraften går jo til forhjuene..

Lenke til kommentar

Ideelt sett vil du alltid få kortere bremsestrekning med ABS, fordi du vil unngå å låse hjulene. Ved maks bremsekraft, vil ABS-systmet regulere bremekraften (enten for alle hjulene samtidig, for tre, to eller hvert enkelt hjul) slik at du bremser mest mulig uten å låse hjulene. Fra fysikken vet vi at største hvilefriksjon er den største friksjonen vi kan oppnå, og er vesentlige mye større enn glidefriksjonen.

 

Tenk på det slik: hjulet beveger seg faktisk ikke i forhold til underlaget, hvert enkelt "punkt" berører asfalten i ett enkelt punkt, og blir så løftet vekk igjen. Bilen rulller over hjulet, mens kontaktflaten til hjulet står stille i forhold til asfalten.

 

Vi vet at hvis vi setter noe på ei fjøl, og løfter den enda av fjøla, vil gjenstanden før eller siden begynne å gli. Da vil den plutselig begynne å gli. Fordi tyngekraften på gjenstanden øker etterhvert som vinkelen øker, og den ikke glir, gir Newton oss at friksjonen øker. Når den plutselig begynner å gli, faller da friksjonskraften.

 

Finn en bil som står i en glatt bakke og bare spinner som bare juling. Jeg tør vedde på at du klarer å skyve bilen sidelengs, på tvers, altså, uten særlig anstrengelse. Dette er fordi du har vanvittig mye mindre grep (les: friksjon) når hjula beveger seg i forhold til underlaget.

 

ABS-sysmter timer dette å slippe opp bremsekraften veldig mye mer presist enn når du pumpebremser. Med ABS kan du peise på med kraft på bremsepedalen.

 

 

Et problem er at når du rygger nedover en bakke, er det bakhjulene som har størst normalkraft mot bakken. Friksjonstallet er det samme, men det er da her bremsekraften vil være mest effektiv. Mange biler har jo trommelbremser bak, som er mindre effektive enn skivebremser, og kan således ikke utnytte dette, og bilens totale bremseegenskaper vil bli redusert i forhold til kjøring forover.

 

Ah, nå, det ble litt offtopic. Men poenget? Funker ABSen, så bruk den. Den er veldig mye bedre til å pumpebremse, så lenge alt anna funker som det skal.

 

Glhf på vinterføret da!

 

bfisk teh fysiker.

 

(vet at dette ble veldig forenkla, men det er seint nå. natta!)

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er kun på tørr asfalt at man får lengere bremsestrekning med abs.

da tro jeg at jeg ikke vil treffe på deg på veien hvist går rundt med en sånn ovebevisning ..

det er ingen garanti for at abs gir kortere beremselengde en vanlige bremser

 

Abs er bergnet for og hindre at hjula låser seg op på glat fører kan man da bruke maximalt veigrep no man ikke gjør med låse hjul .. er man flink og kjenner bilen sin godt kan man bremse like godt med vanlige bremser .. dette er extremt vansklig

 

når man har abs og må "panikkbremse" eller har behov for maximal bremsing SKAL man holde inne bremsen helt og ikke pumpebremse siden dette vil Forvirre abs systemet

 

dette er ikke diskuterbare fakta.

 

EDIT: skriveleif

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
Det er kun på tørr asfalt at man får lengere bremsestrekning med abs.

da tro jeg at jeg ikke vil treffe på deg på veien hvist går rundt med en sånn ovebevisning ..

det er ingen garanti for at abs gir kortere beremselengde en vanlige bremser

 

Abs er bergnet for og hindre at hjula låser seg op på glat fører kan man da bruke maximalt veigrep no man ikke gjør med låse hjul .. er man flink og kjenner bilen sin godt kan man bremse like godt med vanlige bremser .. dette er extremt vansklig

 

nor man har abs og må "panikkbremse" eller har behov for maximal bremsing SKAL man holde inne bremsen helt og ikke pumpebremse siden dette vil Forvirre abs systemet

 

dette er ikke diskuterbare fakta.

ABS systemet gir kortere bremsestrekning på alle tilfeller, bortsett fra der asfalten er tørr. Hvis det ikke var slik, hvorfor tror du da de fant opp systemet? Det ble opprinnelig utviklet for jetfly, og kom først til biler i 1982.

"Bremsene har følere som registrerer om ett el. flere hjul blokkeres. Bremsetrykket reduseres automatisk, og man unngår skrens."

 

Med en bremsepedal kan du ikke hindre at et hjul låser seg. For meg og deg er ABS mye bedre enn vanlige bremser. dette vet jeg fra erfaring i tillegg til teori. Men klart, har du helt nedslitte dekk, kan ABS også være bedre på tørr asfalt. Jeg vil imidlertid ikke støte på deg på veien hvis du tror du er flinkere og mer observant og følsom enn det elektronisk styrte ABS-systemet.

 

I tillegg skjønner jeg knapt halvparten av det du skriver. Overdreven bruk av x.

Lenke til kommentar
Det er kun på tørr asfalt at man får lengere bremsestrekning med abs.

da tro jeg at jeg ikke vil treffe på deg på veien hvist går rundt med en sånn ovebevisning ..

det er ingen garanti for at abs gir kortere beremselengde en vanlige bremser

 

Abs er bergnet for og hindre at hjula låser seg op på glat fører kan man da bruke maximalt veigrep no man ikke gjør med låse hjul .. er man flink og kjenner bilen sin godt kan man bremse like godt med vanlige bremser .. dette er extremt vansklig

 

nor man har abs og må "panikkbremse" eller har behov for maximal bremsing SKAL man holde inne bremsen helt og ikke pumpebremse siden dette vil Forvirre abs systemet

 

dette er ikke diskuterbare fakta.

ABS systemet gir kortere bremsestrekning på alle tilfeller, bortsett fra der asfalten er tørr. Hvis det ikke var slik, hvorfor tror du da de fant opp systemet? Det ble opprinnelig utviklet for jetfly, og kom først til biler i 1982.

"Bremsene har følere som registrerer om ett el. flere hjul blokkeres. Bremsetrykket reduseres automatisk, og man unngår skrens."

 

Med en bremsepedal kan du ikke hindre at et hjul låser seg. For meg og deg er ABS mye bedre enn vanlige bremser. dette vet jeg fra erfaring i tillegg til teori. Men klart, har du helt nedslitte dekk, kan ABS også være bedre på tørr asfalt. Jeg vil imidlertid ikke støte på deg på veien hvis du tror du er flinkere og mer observant og følsom enn det elektronisk styrte ABS-systemet.

 

I tillegg skjønner jeg knapt halvparten av det du skriver. Overdreven bruk av x.

er du prater i ... du sier jo bare akurat det samme som jeg sa bare på en annen måte ..

 

foresten det står i bruksanvisningen til nye biler at abs ikke på noen måte gir noen garanti for at bilen stopper fortere

det ble jo mange som kjøret fortere og bremset seiner pga systemet

det er jo og en grund til at systemet førs nå kommer på lastebiler for at det ikke her vert sikkert nokk

 

påsto ikke på noen måte at jeg var flinkere en Abs til og finjustere bremser sa bare at det er mulig hvist man er en :devil: til og kjøre bil

 

vet ikke din bakrund til denne diskusjonen men jeg tilbringer mesteparten av dagen mine i en buss så man vet da en del om di forskelige elektroniske hjelpe midlene man har ..

 

 

hva mener du med at du ikke forstod hva det var jeg skrev .. brukte bare X i ord som X skal brukes da ...

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
er du prater i ... du sier jo bare akurat det samme som jeg sa bare på en annen måte ..

 

foresten det står i bruksanvisningen til nye biler at abs ikke på noen måte gir noen garanti for at bilen stopper fortere

det ble jo mange som kjøret fortere og bremset seiner pga systemet

det er jo og en grund til at systemet førs nå kommer på lastebiler for at det ikke her vert sikkert nokk

 

påsto ikke på noen måte at jeg var flinkere en Abs til og finjustere bremser sa bare at det er mulig hvist man er en :devil: til og kjøre bil

 

vet ikke din bakrund til denne diskusjonen men jeg tilbringer mesteparten av dagen mine i en buss så man vet da en del om di forskelige elektroniske hjelpe midlene man har ..

 

 

hva mener du med at du ikke forstod hva det var jeg skrev .. brukte bare X i ord som X skal brukes da ...

Noe det samme, men jeg forstod det sik som om du mente at bremsestrekningen ble kortere med vanlige bremser.

 

Noen garanti er det ikke, men all erfaring tilsier det. BOrtsett fra på tørr asfalt. Jeg vil møte vedkommende som er flinkere til å bremse uten ABS enn med. Vedkommende må da klare det flere ganger, engangstilfeller teller ikke.

 

 

Og ja - ingen av ordene du skriver skal ha x. Skriver du som ei ku, eller har du skrivevansker?

Lenke til kommentar

Dette er ikke relevant for topic i det hele tatt, men føler at det bør sies.

 

Som den selvutnevnte fysiker bfisk skriver så finnes det to typer friksjon. Det er statisk friksjon hvor to gjenstander står stille i forhold til hverandre og dynamisk friksjon hvor gjenstandene beveger seg i forhold til hverandre.

 

Statisk friksjon er større enn dynamisk friksjon.

 

Hvis vi da tenker oss at når bildekket ruller så er det til en hver tid ETT punkt på dekket som står i ro i forhold til asfalten, dersom hjulet ikke spinner eller skrenser. Det vil da bli statisk friksjon mellom dekk og vei. Men med en gang hjulet mister veigrepet (hjulet låser), går friksjonen over til å bli dynamisk fordi det samme punktet på dekket sklir langs asfalten. Dette vil i teorien bety lengere bremselengde med låste hjul kontra ikke låste.

 

Men for å få optimal bremseeffekt ved statisk friksjon så må man ligge helt oppunder det punktet der hjulene låser. Dette er i praksis umulig og derfor vil man oppleve at låste hjul stopper raskere enn ikke låste hjul.

 

ABS funker slik at det er sensorer på hvert hjul som registrerer hjulets hastighet. Signalene sendes så til abshjernen som følger nøye med. Dersom ett av hjulene låser så vil abshjernen skjønne at en så rask retardasjon ikke er mulig (hvis et hjul låser i f.eks 30km/t så tar det bare 0.5sek fra 30km/t -> 0km/t) og forsiktig minke bremsekraften på det aktuelle hjulet helt til den ser en akselelerasjon igjen. Da vil bremsetrykket igjen øke helt til hjulet (kanskje) låser. Pulseringen i bremsepedalen når abs'n gjør jobben sin er rett og slett ventiler i abssystemet som åpner og lukker lynkjapt.

 

FtZ-: dersom man moser pedalen i bånn på en bil uten abs vil den stoppe raskere enn en tilsvarende bil med abs ;)

 

på grus blir det litt annerledes, der vil det bygge seg opp en haug med grus foran dekkene dersom du låser hjulene. Denne grushaugen vil også hjelpe til med stoppingen, men har ikke tenkt så nøye over det enda. Hva med snø, funker det slikt der også?

Lenke til kommentar
FtZ-: dersom man moser pedalen i bånn på en bil uten abs vil den stoppe raskere enn en tilsvarende bil med abs ;)

 

det er på tør asvalt det gjelder

hvist man får låste hvul på is/sne vil bilen faktis kunne akselrere

 

 

matematisk sett blir det slik:

 

A= rettadasjonn(veigrep på sett og vis)

s= stope strekning

t= tid

V= fart

 

max veigrep/friksjon er 10m/s (100%) på vinter føre normat er det 3m/s(30%)

hvist du har bil med Abs har du hele tiden veigrep på 3m/s hvist du låser hjulene får du vei grep 1m/s

1m/s vil si antal meter/sekund bilen minsker fraten

 

 

for da og finne forskellige stop lengder bruker vi formel

V1 i 2 -V2 i 2 / 2*a = S

 

Bil med Abs normal Galt viter føre

V=80kmt = 22,2M/s

a=3m/s

 

regnestykkent blir da slik:

(22,2m/s) i 2 - (22,2m/s) i 2 / 2 * 3m/s = s

(22,2m/s) i 2 / 2 * 3m/s i 2 = s

492,8 / 2 * 3 = s

492,8 / 6 = 82,1 m

hvist du kunne bremset like bra med en bil uten abs dvs ikke låse hjulene får man samme stopp legde

 

Bil uten abs normlt glat vinter føre

V=22,2M/s

A=1m/s

(22,2m/s) i 2 - (22,2m/s) i 2 / 2 * 1m/s = s

(22,2m/s) i 2 / 2 * 1m/s i 2 = s

492,8 / 2 * 1 = s

492,8 / 2 = 246,4 m

som du nå ser vil en bil uten abs bruke lengere strekning på og stoppe

 

dette utgjevner seg des bedre vigrep

 

det beste vigrepet man kan få på tør asvalt er ca 8m/s med ABS

uten abs vil dette bli noe høyer siden det er noe dekkene kan GRIPE tak i og da kan (og burde man) få beder stopp lengde på tør asvalt utne abs

men på alle andre føre under lag vil man bare bå dårligere grep siden dekkene ikke har noe og ta tak i

 

har er en skala over Veigrep

MaX ftiksjon er 10 (100%) Uopnåelig med bil

max med bil er 8 (80%) tør asvalt som sakt (låste hjul 8,5)

Våt is 1 (10%) minder med låste hjul

Våt sne 1,5-20 -------- "------------

normal vinter føre 3-4 --------"------------

Godt vinter føre 4-5 ----------"----------

 

håper dette vare en god for klaring på forskelen på ABS og ikke ABS

 

hvis du har tat sertfikatet til bil og hatt glattkjøring burdee dete ikke vere helt ukjent for deg da ..

Lenke til kommentar

FtZ-: Det er tydelig at du misforsto min forrige post. Den setningen som var myntet på deg var ment som et svar til det du sa tidligere:

Det er kun på tørr asfalt at man får lengere bremsestrekning med abs.

da tro jeg at jeg ikke vil treffe på deg på veien hvist går rundt med en sånn ovebevisning ..

 

Når det gjelder hvordan ABS fungerer, samt friksjonstall, bremselengde og så videre er jeg fullt klar over hvordan ting fungerer i virkeligheten. Men det å si at bilen akselererer dersom man låser hjulene på en speilblank vei blir feil (med forbehold om at det ikke er en bakke). Det kan kanskje føles som en akselerasjon, men det som skjer er at retardasjonen (fartsminkingen) går saktere.. La oss si at man før hjulene låses saktner farten med 3m/s. Etter hjulene låser så minker farten bare med 1m/s. Det vil likevel ikke bety at bilen akselererte 2m/s.

 

"det beste vigrepet man kan få på tør asvalt er ca 8m/s med ABS

uten abs vil dette bli noe høyer siden det er noe dekkene kan GRIPE tak i og da kan (og burde man) få beder stopp lengde på tør asvalt utne abs".

 

Dette blir feil hvis man tenker 100% teoretisk. Det forklarte jeg i forrige post. Et hjul som sklir langs asfalten har mindre friksjon enn et som triller. Men i praksis vil bremselengden være kortere, slik du sier.

 

Stort sett er vi vel enige?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestemte meg for å skrive litt om dette på tross av at jeg ikke har noe annet enn erfaring å vise til, altså ingen teoretisk kunnskap:

 

Du har nok litt kortere bremsestrekning på tørr asfalt uten ABS. Dette vil jeg si fordi når du høgger inn bremsen så mye at ABSen slipper bremsen påfører du dekkene for mye bremsekraft, ergo de låser/blokkerer hva du vil kalle det. ABSen slipper bremsen og hele bilen hakker bortover, denne hakkingen (som kommer av at ABSen pumper på bremsen) fører til en sinnsyk ubalanse i bilen og bruker heller ikke all bremsekraften. Hvis du har prøvd deg på bane med ABS vil du fort merke at det er ett ****** og ligge på grensen. Hvis du i tillegg prøver desperat å trail-bremse vil bare hjulet på innsiden av svingen "hakke" mens hjulet på ytter siden vil trille, jeg mener det er lettere å redde seg inn med en bil uten ABS i en slik situasjon. Bilen drar rett og slett innover i svingen igjen når du treffer apex.

 

Hvis du er god så kjører du uten ABS og kjenner bilen så godt at du hele tiden benytter deg av 100% bremsekraft og får en jevn overgang av balansen fra akselerasjon til retardasjon. Dette er alt på bane. Setter du bilen i ubalanse før en sving taper man.

 

Dette er for tørr asfalt selvsagt ;).

 

På våt/glatt veibane derimot kan det være meget kjekt med ABS. Det er jo som oftest når man låser med biler uten ABS også. Det er innmari lett å overvurdere veigrepet og låse, spesielt på glattføre. Men jeg tror du her også tjener litt på å ikke bruke så mye bremsekraft at ABSen tar over styringa (låse hjula) :).

 

ABS er vel først og fremst ett ANTI blokkerings system. Det er med andre ord ingen grunn til å forsøke å blokkere hjula så anti systemet må ta over for deg. Mulig det er tull men alle jeg kjenner som kjører endel med ABS på bane sier at man taper tid på å la ABS systemet ta over, skjer det så har man bremset for hardt og man mister tid. De fleste systemer er kallibrert så de tar over i det låsningen finner sted. Jeg mener at man ikke kommer nærme nok låsningspunktet på noen biler, mens andre mener det motsatte.

 

Men jeg kan jo si så mye at man teoretisk sett kan bremse like bra med som uten ABS. Grepet på dekkene er akkurat det samme og ABS tilfører ikke dekkene noe mer fysisk grep. Å si noe annet er pølsevev.

Endret av John Abrahamsen
Lenke til kommentar

eg kjørte ned 2 kilometer...frå 300moh til 50 (rekn ut % de som gidder) på speilblank is. Det hadde snødd og blitt kaldt noken dager før, men den dagen regna det og var varmegrader, så all snøen var regna bort og det var skøytebane nedover. Da var eg glad for 4WD og piggdekk ;)

Lenke til kommentar

det jeg tror/hørt/opplevd er at på glatt føre så kan det kjennes ut som det ikke bremser i det hele tatt, derfor at systemet er beregnet for at hjulene ikke skal låse seg og at man da skal kunne manøvrere bort fra situasjonen.

Uten abs er det stoppe eller kræsje i mange tilfeller, men med abs er det meninga å manøvrere unna..

Bare mine erfaringer..

Lenke til kommentar
Er det noen her som vet om det er best å holde inne bremsen hele tiden når en rygger ned en bratt, glatt bakke, med tanke på abs bremser?

 

Synes det går for fort ned bakken med "pumpe" bremsing, når en skal rygge ned bakken etter ikke ha kommet helt opp.

Men er det ikke så at ABS'en kutter ut i nå man kommer under 20 eller 30Km\T?

 

Har nå ihvertfall aldri klart å få utslag på ABS med rygging unasett hvor mye hjulene har låst seg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...