Gå til innhold

Skjermkort til ca.1000kr

x-man

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ville spart i en uke til og gått for Connect3d sitt 9600XT kort. PSData har dette kortet til 1415 spenn eller noe... Vet det er irriterende med forslag som ikke gjelder prisen du antyder, men dette kortet rocker kåk!

Har du 8x agp forresten? Det er jo ikke noe særlig vits med konge kort om HK suger...

*Tronaldo*

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har du 8x agp forresten? Det er jo ikke noe særlig vits med konge kort om HK suger...

Spiller ingen rolle om han kjøper et AGP 8x skjermkort selv om HK`et hans kanskje støtter AGP 4X.Ytelsen forskjellen er minimal liten :yes: Men uansett gå for et Sapphire Radeon 9600(non-pro) fra pcutstyr.no

Skrevet (endret)
Nå har det seg jo da slik at 5200 Ultra koster omtrent det samme som 9200, og 5200 non-ultra koster omtrent det samme som 9200SE. Go figure...

Og ja, jeg vet at du er die-hard ATI fan, men er det galt av en som er noe mer nøytral å si at Nvidia faktisk har like gode/bedre alternativer i samme prisklassen (når de faktisk har det)?

Poenget var vel kun det at Radeon 9200 var bedre enn FX5200 (anbefaler ikke å kjøpe noen av kortene) Er heller ikke ati-fan, hvorfor noen skulle være fan av en skjermkortprodusent er ukjent for meg, kjøp det som gir mest for pengene.. (Har forresten Nvida kort om det skulle ha noe å si).

Radeon 9600 koster faktisk bare 934 kr (og da mener jeg ikke den trege SE-utgaven eller den litt trege pro-EZ utgaven)

9600pro EZ er noe tregere 9600pro, men raskere enn 9600.

Det er ekstremt lite ytelsesøkning fra 4x agp til 8x agp (skjermkortene trenger ikke så rask overføring... ennå).

Forøvrig mener jeg det kortet som gir mest for pengene for (godt) under 1000kr er dette. (Ti4200 demo-brukt, fra komplett).

Edit: Er du villig til å gå noen 100-lapper over 1000 er det 9600pro/xt som gjelder

Endret av Snorre123
Skrevet

La oss begrave stridsøksen før det tar av ;)

Var en liten misforståelse fra min side, men men, samme det.

Dessuten, den anklagelsen om at du var die-hard ATI fan var en halv-spøk, håper du tok den uten å bli sur. Jeg sa det for å sjekke om du ville bli provosert, noe du ikke ble, så jeg må si at du taklet den utmerket. Uansett, jeg har lest nok posts av deg til å vite at du også er rimelig nøytral på dette feltet - i likhet med meg.

Min tillit er enkel å vinne for en produsent: Bare lag det beste produktet - det er vel sånn det bør være for alle.

Skrevet
Det er ekstremt lite ytelsesøkning fra 4x agp til 8x agp (skjermkortene trenger ikke så rask overføring... ennå).

Med texture overflow er det alt for treg overføring og forskjellen fra 4xAGP til 8xAGP vil da være tydelig.

Skrevet

Bare tull å kjøpe et skjermkort til 1000kr med mindre man har et skikkelig gammalt møkka kort. Skal man ha litt ytelses økning må man helt opp i rundt 1800-2000kr

Skrevet

Med texture overflow er det alt for treg overføring og forskjellen fra 4xAGP til 8xAGP vil da være tydelig.

Bullshit, ingen forskjell mellom agp 4x og 8x, uansett skjermkort

Skrevet
Bare tull å kjøpe et skjermkort til 1000kr med mindre man har et skikkelig gammalt møkka kort. Skal man ha litt ytelses økning må man helt opp i rundt 1800-2000kr

Fakta er at trådstarter (x-man) ikke har kommet med en eneste utfyllende kommentar eller tilbakemelding i denne tråden.. Vi vet rett og slett ingenting om hva han har fra før. Jeg ser liten vits i å hjelpe folk som ikke gidder å lese den hjelpen vi gir og ikke gidder å svare på noe. *hint hint, x-man*

-Simen1-

Skrevet

Bullshit, ingen forskjell mellom agp 4x og 8x, uansett skjermkort

Jeg antar at du ikke vet hva texture overflow betyr? Når masse teksturer og geometry må akseseres over AGP bussen fordi skjermkortet ikke har nok videominne vil AGP bussen bli en stor flaskehals.

UT2003 dm-face3 @ 1600x1200*32, 6xFSAA, 16 Quality AF, Fastwrite on

min / average / max

4xAGP - 13.530576 / 25.072432 / 203.947983 fps

8xAGP - 16.869177 / 31.999834 / 205.096573 fps

Skrevet

MistaPi: Så du mener at det er noen vits å velge 8xAGP fordi du får hele 16 FPS (min) i stedet for 13 FPS (min) (i dette spesifikke tilfellet) ?? Du tror kanskje ikke at det er lurere å velge bort litt AA og AF og kanskje et hakk ned på oppløsningen for å få høyere FPS? Og hva blir resultateet om man gjørt det? Jo, den lille fordelen viskes bort og det er dermed fortsatt ingen praktisk forskjell på 8xAGP og 4xAGP.

Skrevet
Hei!

Lurte på å kjøpe meg nytt skjemkort til ca.1000kr. Lurte på hvilke kort som gir mest for pengene? Noen tips...

Akkurat 1000 kr:

http://www.komplett.no./k/ki.asp?action=in...24&GrpID=1&s=pl

Hvorfor ikke velge det som PCutstyr selger: Sapphire Radeon 9600 atlantis til 934 kr. Prisen er jo lavere og i tillegg er kjøleløsningen som saphire leverer kjent får å være bedre enn den som powercolor leverer. Komplett har for øyeblikket 1 eksemplar på lager, mens PCutstyr har 10+.

Skrevet
Et ATI Radeon 9200 burde funke greit :)

Koster vel en 700-800,-

NEi fysj, om du skal ha til under 1000 er jo et Asus 9600SE perfekt.. JA JEG ER FLAU! JEG HAR DET :blush:

Skrevet
MistaPi: Så du mener at det er noen vits å velge 8xAGP fordi du får hele 16 FPS (min) i stedet for 13 FPS (min) (i dette spesifikke tilfellet) ?? Du tror kanskje ikke at det er lurere å velge bort litt AA og AF og kanskje et hakk ned på oppløsningen for å få høyere FPS? Og hva blir resultateet om man gjørt det? Jo, den lille fordelen viskes bort og det er dermed fortsatt ingen praktisk forskjell på 8xAGP og 4xAGP.

Nå er UT2003 dm-face3 ganske krevende med de instillingene og det er ikke bare pga textures sizen. Det eksemplet var bare for å vise at AGP8x faktisk kan gi ytelse forbedring i dagens spill, hele ~25% forbedring i gjennomsnitt framerate. 128MB blir lite i Call of Duty allerede ved 1280x1024 med 4xAA.

Skrevet
Et ATI Radeon 9200 burde funke greit :)

Koster vel en 700-800,-

NEi fysj, om du skal ha til under 1000 er jo et Asus 9600SE perfekt.. JA JEG ER FLAU! JEG HAR DET :blush:

9600SE yter utrolig mye dårligere enn 9600 grunnet kun 64-bit minnebuss. (9600 har 128bit minnebuss som også er klkket en del høyere) Det lille prissteget mellom 9600SE og 9600 (731 vs 934 kr) gir et ganske formidabelt hopp i ytelse (snakker om ca en dobling), så det er absolutt verd de to ekstra hundrelappene)

Skrevet

Fakta er at trådstarter (x-man) ikke har kommet med en eneste utfyllende kommentar eller tilbakemelding i denne tråden.. Vi vet rett og slett ingenting om hva han har fra før. Jeg ser liten vits i å hjelpe folk som ikke gidder å lese den hjelpen vi gir og ikke gidder å svare på noe. *hint hint, x-man*

-Simen1-

Hei -Simen1-

Beklager at jeg ikke har deltatt så aktivt i tilbakemeldingene jeg har fått, men noen av oss har faktisk andre ting å gjøre.... Jeg har forresten et skikkelig gammalt møkka kort, Asus Geforce 2 mx 400 med 64mb. Har vurderer å gå opp en prisklasse, til Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 256Mb. Ser at komplett har PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR på tilbud. Er det verdt de ekstra kronene i forhold til 9600xt? Takker så mye for svarene jeg har fått til nå.

Skrevet (endret)
Beklager at jeg ikke har deltatt så aktivt i tilbakemeldingene jeg har fått, men noen av oss har faktisk andre ting å gjøre....

[sarkastisk]

Seriøst, ting som ikke har med hw.no forumet å gjøre? :wow::roll:

[/sarkastisk]

Går utifra det var et forsøk på å være nedlatende, noe som virker litt merkelig da du får ganske mye hjelp :ermm: .

Er du villig til å betale 2095,- kr for 9800pro (ukens tilbud på komplett) så er det et kort som er verdt pengene og vel som det. Skal du har 9600xt (som også gir veldig mye for pengene), så anbefaler jeg å kjøpe en 128MiB versjon, da 256MiB ram sjelden er nødvendig. Begge kortene gir mye for pengene (i likhet med FX5700/5900 til ~1500/1850).

Edit: sf

Endret av Snorre123
Skrevet

Så flott at du er tilbake! :)

9600XT 128MB er faktisk bedre enn 9600XT 256MB siden minnet er raskere. Den ekstra mengden minne har faktisk veldig veldig lite å si på ytelsen, men for at kortene ikke skal blir for dyre å produsere så brukes det tregere minne på 256MB kortene. DETTE har mye å si for ytelsen. Dermed er 128MB-kortene faktisk raskere enn 256MB-kortene (enn så rart det høres ut)

Når det gjelder 9600XT (ca 1400kr) versus 9800 pro (ca 2100 kr) så gir begge to veldig mye for pengene, bare i hver sin pris og ytelse-klasse. Det er egentlig litt smak og behag, men du kan regne med at 9800pro-kortet er 6-12 mnd mer framtidssikkert enn 9600XT-kortet. Som sagt: smak og behag. Kjøp det du føler for.

Skrevet

Nå er UT2003 dm-face3 ganske krevende med de instillingene og det er ikke bare pga textures sizen. Det eksemplet var bare for å vise at AGP8x faktisk kan gi ytelse forbedring i dagens spill, hele ~25% forbedring i gjennomsnitt framerate. 128MB blir lite i Call of Duty allerede ved 1280x1024 med 4xAA.

Det finnes neppe spill som er mer krevende enn Troll`s Lair testen i 3dmark03, der er det ingen forskjell mellom 4x og 8x agp, har selv testet, resultatet er helt likt. Dessuten kan tilfeldigheter være utslagsgivende når forskjellen blir så liten som det du poengterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...