onlythelonely Skrevet 27. juli Skrevet 27. juli Er det bare å gi opp når man har denne diagnosen hengende over seg ? Sliter kraftig i sosiale sammenhenger. En automatisk reaksjon fra kroppen som gjør at jeg rømmer eller vil avslutte samtale så fort som mulig. Innerst inne vil jeg mer enn noe annet prate med folk og gjerne damer. Godt voksen i 40-årene. Så det hele er bare trist og tragisk. Lyst til å bli kjent med ei dame men tankene om min baggasje og lite livserfaring gjør at det nok oppfattes som miksende signaler om interesse fra meg. Har ikke voldsomt med opplevelser der ei dame har vært interessert i meg og jeg har vist interesse tilbake men hver bidige gang kommer usikkerheten og tilbaketrekningen. Mobbing fra slutten av vgs har satt sine spor. Jeg jobber og prøver å kle meg pent , trener litt så jeg forsøker jo å fremstå som en oppegående person. Vil noen damer ha en person som har slike utfordringer ? 2
logaritmemannen Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Gjør Trauma Release Exercises (TRE) hos en behandler i nærheten av deg. Bruk google for å finne ut av hvor de holder til. Du kan starte med 10 behandlinger. Selv om det kommer til å koste deg flere tusenlapper, vil dette kunne gi deg effekter som overgår hva et konvensjonelt opplegg i beste fall vil kunne gi deg. Hvis du gjør dette minst 10 ganger vil du kunne oppleve et før og etter hva gjelder sosial frykt, traumer og annet. Send meg gjerne en PM.
onlythelonely Skrevet 29. juli Forfatter Skrevet 29. juli Ole-Br skrev (På 28.7.2026 den 15.11): Får du ikke traumebehandling? ingen behandling nå. Har ikke ønske om å begynne på antidep eller noe annet grunnet bivirkniner
onlythelonely Skrevet 29. juli Forfatter Skrevet 29. juli logaritmemannen skrev (På 28.7.2026 den 15.06): Gjør Trauma Release Exercises (TRE) hos en behandler i nærheten av deg. Bruk google for å finne ut av hvor de holder til. Du kan starte med 10 behandlinger. Selv om det kommer til å koste deg flere tusenlapper, vil dette kunne gi deg effekter som overgår hva et konvensjonelt opplegg i beste fall vil kunne gi deg. Hvis du gjør dette minst 10 ganger vil du kunne oppleve et før og etter hva gjelder sosial frykt, traumer og annet. Send meg gjerne en PM. pm
Gjest 28dbe...7f5 Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Har sånne tendenser jeg også. Blitt behandlet som et undermenneske hele livet, så det er ikke rart. Det er det livet noen får utdelt. Har mer lyst å lære meg å ikke ha behov for omgang med andre mennesker enn å prøve å ha tillit til at folk ikke vil meg vondt. Anonymous poster hash: 28dbe...7f5
Gjest 28dbe...7f5 Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli TRE (Tension & Trauma Releasing Exercises) is not currently considered a standard "well-documented" or medically "proven" clinical treatment for trauma. While it has gained popularity as a somatic wellness practice, its scientific evidence base remains in early stages. It is not recognized as a frontline trauma therapy by major clinical guidelines (such as the American Psychological Association, NICE, or World Health Organization), which favor established therapies like EMDR, Cognitive Processing Therapy (CPT), and Prolonged Exposure (PE). 1. What the Science Currently Says Preliminary Research: Scoping reviews and pilot studies show promising initial results. Small studies on populations such as refugees, veterans, and individuals with multiple sclerosis have reported reductions in anxiety, muscle tension, stress, and improved sleep quality. Methodological Limitations: Most studies on TRE to date feature small sample sizes, lack rigorous control groups (randomized controlled trials), or rely heavily on self-reported outcomes. Because of this, researchers emphasize that existing data must be viewed as tentative until larger, high-quality studies are conducted. Unproven Mechanism: While proponents attribute its effects to "neurogenic tremors" regulating the autonomic nervous system, the exact physiological mechanisms remain under-researched. 2. How TRE Works Developed by Dr. David Berceli, TRE involves a sequence of seven physical stretches designed to fatigue the lower body and core muscles (particularly the psoas). This fatigue triggers involuntary shaking or tremoring, which practitioners believe helps "discharge" physical tension built up during fight, flight, or freeze stress responses. 3. Practical Summary Perspective Status Evidence Level Preliminary / Low-to-moderate Primary Use Self-help, stress management, complementary somatic practice Standard Trauma Care? No — should not replace evidence-based psychological treatment for diagnosed PTSD. Note: TRE can be a helpful adjunct tool for somatic grounding or everyday stress relief. However, if you are working through complex trauma or diagnosed PTSD, it is safest to work with a licensed mental health professional trained in proven trauma modalities. Anonymous poster hash: 28dbe...7f5
Powertrainer Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Man har lite å tape på å prøve TaVNS så det er mitt forslag. Gi det 3-4uker med 20-30min hver kveld, hvis det ikke gir effekt så kutt det ut.
logaritmemannen Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Gjest 28dbe...7f5 skrev (14 timer siden): TRE (Tension & Trauma Releasing Exercises) is not currently considered a standard "well-documented" or medically "proven" clinical treatment for trauma. Det stemmer at det dessverre ikke foreligger mye forskning på dette i dag. Det betyr derimot ikke at det ikke kan ha god virkning. Powertrainer skrev (4 timer siden): Man har lite å tape på å prøve TaVNS så det er mitt forslag. Gi det 3-4uker med 20-30min hver kveld, hvis det ikke gir effekt så kutt det ut. TRE som jeg har nevnt lengre opp regulerer bl.a. vagusnerven, så TaVNS kan være verdt å gi et forsøk.
Powertrainer Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli logaritmemannen skrev (26 minutter siden): Det stemmer at det dessverre ikke foreligger mye forskning på dette i dag. Det betyr derimot ikke at det ikke kan ha god virkning. TRE som jeg har nevnt lengre opp regulerer bl.a. vagusnerven, så TaVNS kan være verdt å gi et forsøk. Ja det er jo et spennende pågående forskningsfelt og de små studiene som fins viser jo overraskende positive effekter. Har jo selv merket betydelig effekt både på stressnivå,fordøyelse og søvnkvalitet. Begynte med det mest for avslapning og av nyskjerrighet men det viste seg å ha langt bedre og bredere effekt enn jeg hadde trodd. Ble så fasinert at jeg måtte lese kevin tracey's bok "the great nerve" som kom ut i fjor. Det var meget interessant og med betydelig vitenskapelig tyngde bak.
logaritmemannen Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Powertrainer skrev (7 minutter siden): Ja det er jo et spennende pågående forskningsfelt og de små studiene som fins viser jo overraskende positive effekter. Har jo selv merket betydelig effekt både på stressnivå,fordøyelse og søvnkvalitet. Begynte med det mest for avslapning og av nyskjerrighet men det viste seg å ha langt bedre og bredere effekt enn jeg hadde trodd. Ble så fasinert at jeg måtte lese kevin tracey's bok "the great nerve" som kom ut i fjor. Det var meget interessant og med betydelig vitenskapelig tyngde bak. Veldig interessant. Bruker du det fortsatt regelmessig? Merker du effekter på hvordan du tenker og hvordan du opplever ting? ___ Jeg tror ellers at vi står overfor et snarlig paradigmeskifte hva gjelder behandling av traumer og liknende, hvor vi går vekk fra dagens paradigme der det kognitive er i fokus, til et paradigme hvor slike problemer i første omgang behandles kroppslig. I det nye paradigmet er fokuset på å få kroppen ut av ubalanse før man går over til rent kognitivt arbeid, dvs. at forutsetningene for å lykkes med det sistnevnte må komme på plass først. Det kan man gjøre med bruk av TRE og liknende utøvelser som går ut på å riste og strekke ut traumer av kroppen. Det foregår også mye forskning på psykedelika for tiden med lovende resultater angående behandling av diverse psykiske ubalanser. Disse ulovlige stoffene muliggjør også at folk kan "gjenoppleve" traumer under rusen og kvitte seg med dem for godt i løpet av få økter i stedet for å bruke flere år hos en psykolog hvor man kanskje oppnår det samme. Om man bruker dette for å gjenvinne psykiske balanse vil rene kognitive teknikker kunne fungere meget effektivt.
Powertrainer Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli logaritmemannen skrev (2 timer siden): Veldig interessant. Bruker du det fortsatt regelmessig? Merker du effekter på hvordan du tenker og hvordan du opplever ting? ___ Jeg tror ellers at vi står overfor et snarlig paradigmeskifte hva gjelder behandling av traumer og liknende, hvor vi går vekk fra dagens paradigme der det kognitive er i fokus, til et paradigme hvor slike problemer i første omgang behandles kroppslig. I det nye paradigmet er fokuset på å få kroppen ut av ubalanse før man går over til rent kognitivt arbeid, dvs. at forutsetningene for å lykkes med det sistnevnte må komme på plass først. Det kan man gjøre med bruk av TRE og liknende utøvelser som går ut på å riste og strekke ut traumer av kroppen. Det foregår også mye forskning på psykedelika for tiden med lovende resultater angående behandling av diverse psykiske ubalanser. Disse ulovlige stoffene muliggjør også at folk kan "gjenoppleve" traumer under rusen og kvitte seg med dem for godt i løpet av få økter i stedet for å bruke flere år hos en psykolog hvor man kanskje oppnår det samme. Om man bruker dette for å gjenvinne psykiske balanse vil rene kognitive teknikker kunne fungere meget effektivt. Jeg bruker et tens-apparat hver kveld som jeg har programmert etter de innstillingene som er best dokumentert gjennom forskningen og studier(25hz,250 impulsbredde,30min). Bruker klips med silikonelektroder som jeg setter på Cymba conchae og Cavum conchae i venstre øre. Har brukt det i ca.1mnd nå, merker at jeg ikke kaver meg like mye opp over ting som tidligere ville ha fått meg betydelig mer stresset. Dette stemmer forsåvidt godt overens med forskningen som viser forbedret homeostatis i det autonome nervesystemet, at det sympatiske(fight or flight) blir dempet mens det bli økt aktivitet i det parasympatiske(rest and digest). Merket jo blant annet bedre fordøyelse allerede etter 3 dagers bruk. 1
Mori Skrevet 9. august Skrevet 9. august Dette kan være veldig enkelt eller gjøres veldig komplisert. Hvis du stopper opp ved det faktum at «det er noe» ved deg som hele tiden ser, så blir det enkelt. Hvis du tror du er eller må være den psykologiske konstruksjonen basert på tanker, følelser og emosjoner, så blir det komplisert. Det som ser konstruksjon er ikke konstruksjonen - det som ser står usårlig og nøytralt og bare ser. Hvis du øver på å holde deg på det nullpunktet kan du frigjøre deg fra unødvendig lidelse. Det som «ser» er ren bevissthet og er et «sted» hvor du kontakter din høyeste intelligens, ikke din personlige intelligens, men en nøytral energi som også kalles intuisjon, og den fører deg til naturlig visdom, en visdom som står utenfor tid og sted. Kort sagt så er du mye mer enn du tror eller blir bedømt å være - så jeg foreslår at du bare legger tilside alle diagnoser, dine egne og andres, og begynner på din egen oppdagelse og ny oppdragelse. Vær snill med deg selv ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå