Gjest afc85...559 Skrevet 16. juli Skrevet 16. juli Fakturagebyr ved manglende betaling innen 48 timer er jo en kjent sak, og slike kostnader har nylig blitt satt ned. Bompassering kr70 Fakturagebyr kr20 Disse er jo greie - det er opplyst på skilt at "ved manglende betaling tilkommer fakturagebyr". Nå stusser jeg dog på en ekstralinje med "Oppslag og lagring" på kr69 utover dette. Ved innsigelse fikk jeg følgende svar fra parkeringsselskapet: Sitat Parkeringer og bompasseringer som ikke betales innen 48 timer blir fakturert. Da påløper det merkostnader, jf. våre brukervilkår. Markedsrådet avklarte i vedtak 17.12.25 at slike kostnader ikke omfattes av finansavtalelovens gebyrbegrensninger, og dermed er lovlige innenfor gjeldende regelverk. Vi imøteser betaling av fakturaen i sin helhet. Det er ikke opplyst om denne kostnaden ved passering. Det er heller ikke dokumentert hva disse kostnader går til. Statens Vegvesen sin API for kjøretøyoppslag og systemer rundt dette er jo forholdsvis helautomatiserte. Av ren prinsippsak steller jeg meg litt på bakbeina her, men finner forholdsvis lite om folk som har tatt saken videre. Anonymous poster hash: afc85...559
^fmj Skrevet 16. juli Skrevet 16. juli Dette er en klassiker etter at de ble pålagt å redusere fakturagebyret, 20 kroner er fortsatt for høyt. Har du ork lar du denne gå til inkasso og bestrider kravet.
barfoo Skrevet 16. juli Skrevet 16. juli Det er tragisk at markedsrådet er endestasjon for ei såpass prinsipiell sak. I mellomtida får vi vente på konklusjon på gruppesøksmålet mot Riverty. Om eg var trådstarter hadde eg betalt under protest (send e-post og gi beskjed om at du ser på det som ulovleg, men ikkje vil bruke tid på å forfølge det på grunn av størrelsen), og når saka mot Riverty er avgjort vil eg tru du kan krevje det tilbake med forsinkelsesrente frå betalingsdato. 1
Snylter Skrevet 16. juli Skrevet 16. juli Nå er det nylig avklart at parkeringsselskapene skal holde fører og ikke eier ansvarlig for gebyr, herunder at de ikke kan kreve at eier opplyser om hvem som disponerte bilen.. Kanskje noe å bruke mot disse griske folka her også? https://www.motor.no/aktuelt/p-selskapene-kan-ikke-kreve-a-fa-vite-hvem-som-kjorer-i-parkeringsanleggene/358741 1 1
Nedward Skrevet 20. juli Skrevet 20. juli Snylter skrev (På 16.7.2026 den 14.47): Nå er det nylig avklart at parkeringsselskapene skal holde fører og ikke eier ansvarlig for gebyr, herunder at de ikke kan kreve at eier opplyser om hvem som disponerte bilen.. Kanskje noe å bruke mot disse griske folka her også? https://www.motor.no/aktuelt/p-selskapene-kan-ikke-kreve-a-fa-vite-hvem-som-kjorer-i-parkeringsanleggene/358741 Jeg skal prøve det det neste gang jeg får det tullegebyret. Jeg har begynt å bestride kravene med bakgrunn i at jeg ikke kan huske å ha vært på stedet den aktuelle datoen og ber dem om å dokumentere kravet sitt. Og det stemmer jo i de fleste tilfellene siden det som regel er kona som parkerer slike steder og pådrar seg gebyr. Dette kan bli bra!
Snylter Skrevet 20. juli Skrevet 20. juli Vi vet jo hva konsekvensene blir, de fysiske bommene kommer nok tilbake i løpet av et år eller to..
L/\R~ Skrevet 20. juli Skrevet 20. juli (endret) Fikk et sånt for vel over et år siden. Betalte for selve bomregninga men ikke gebyr (altså oppslag og lagring), sendte epost om hvorfor og har etter det jeg kan huske aldri fått noe inkassovarsel på det. Endret 20. juli av L/\R~
Inge Rognmo Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Snylter skrev (På 16.7.2026 den 14.47): Nå er det nylig avklart at parkeringsselskapene skal holde fører og ikke eier ansvarlig for gebyr, herunder at de ikke kan kreve at eier opplyser om hvem som disponerte bilen.. Kanskje noe å bruke mot disse griske folka her også? https://www.motor.no/aktuelt/p-selskapene-kan-ikke-kreve-a-fa-vite-hvem-som-kjorer-i-parkeringsanleggene/358741 Det er (dessverre) forskjell mellom private og offentlige parkeringsplasser, hva angår eierens ansvar. Nøyaktig hvor dette er hjemlet vet jeg ikke, men jeg vil anta (som en logisk konsekvens) at bileier også er ansvarlig i alle fall på offentlige bomveier. På private bomveier uten bom (dvs med skiltgjenkjenning) stiller det seg kanskje annerledes, som for privateide parkeringsplasser. Men det gjelder jo i tilfelle bare endel skogsbilveier og hyttefelt-veier som eies av private veilag...
torbjornen Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Tindevegen i indre Sogn er eit eksempel på privat bomveg som ikkje er "skogsbil- eller hyttefelt-veg". https://no.wikipedia.org/wiki/Tindevegen
Snylter Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli 16 hours ago, Inge Rognmo said: Det er (dessverre) forskjell mellom private og offentlige parkeringsplasser, hva angår eierens ansvar. Nøyaktig hvor dette er hjemlet vet jeg ikke, men jeg vil anta (som en logisk konsekvens) at bileier også er ansvarlig i alle fall på offentlige bomveier. På private bomveier uten bom (dvs med skiltgjenkjenning) stiller det seg kanskje annerledes, som for privateide parkeringsplasser. Men det gjelder jo i tilfelle bare endel skogsbilveier og hyttefelt-veier som eies av private veilag... Nå fremgår det etter mitt syn svært tydelig ut fra trådstarters innlegg at dette gjelder en privat bomvei, det er forresten en del av de som ikke nødvendigvis er skogsbilveier eller hyttefeltveier. 1
^fmj Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli Hjalp noen å sende reiseregning i dag, de hadde blant annet faktura for parkering på en flyplass. Denne var betalt automatisk, registreringsnummer registrert hos Onepark etc. På fakturaen er det en serviceavgift som er 10 prosent av beløpet (min. 5 - maks 49). Det er helt utrolig hvordan de får holde på! 1
Gjest afc85...559 Skrevet 27. juli Skrevet 27. juli Har ikke fått noen tilbakemelding fra de etter mitt forrige svar. Jeg besvarte deres svar med at det ikke fremgår noen steder ved innkjørsel at fører aksepterer generelle vilkår (der de henviser til lagring og oppslag) ei heller andre kostnader utover fakturagebyr. Ei heller er det generelle vilkår tilgjengelig på nettstedet deres utenom et manuelt Google-søk. Bilen er registrert på et foretak, så for min del må de mer enn gjerne ta saken videre for å få en rettslig avklaring. Anonymous poster hash: afc85...559
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå