Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Korsryggplager


Powertrainer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er folk som plages med dette og hvordan de opplever kompetansen i Norge på denne problematikken. Har selv vært gjennom flere merkelige behandlingsforløp som ofte har forverret plagene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Powertrainer skrev (32 minutter siden):

Lurer på om det er folk som plages med dette og hvordan de opplever kompetansen i Norge på denne problematikken. Har selv vært gjennom flere merkelige behandlingsforløp som ofte har forverret plagene.

Hvilke plager? Må vell starte med legen, og finne ut om det er noe "galt". Dvs feks ulike beinlengder, skiveutglidninger eller lignende. Om det "bare" er muskulært er det fysio- eller manuelterapeut (for guds skyld ikke kiropraktor eller naprapat) og trening som hjelper.

  • Liker 2
Skrevet
Zepticon skrev (2 timer siden):

Hvilke plager? Må vell starte med legen, og finne ut om det er noe "galt". Dvs feks ulike beinlengder, skiveutglidninger eller lignende. Om det "bare" er muskulært er det fysio- eller manuelterapeut (for guds skyld ikke kiropraktor eller naprapat) og trening som hjelper.

Korsryggplager/skader, at temaet er komplekst er jeg klar over, med mange faktorer. Muskulære plager er ofte følgeplager der rotårsaken er noe annet, ofte er det ustabilitet pga skiveproblematikk som er utløsende årsak for eksempel. Irritasjon/betennelse i vev kan hvis forholdene legger til rette for det skape både muskellåsninger, nervesmerter og inflammasjon. Å finne smertetriggerne og korrigere rehab.forløpet derretter er avgjørende. Å søke råd hos en almennpraktiserende lege angående korsryggen er noe jeg ikke kommer til å gjøre lenger, der er det mye rart.

Skrevet

Selg korsryggen til høystbydende på Finn 😅

Fra spøk til revolver, jeg er selv plaget med skiveutglidninger og har så vidt greid å gå pga. smertene. Vært plaget i ca. 25 år.

I mitt tilfelle var jeg på AAP hos NAV, pga. sykdommer, søvn var hovedproblemet mitt. jeg tok tak i alle synlige fiender og rettet på dem. Polypp operasjon i bihulene, snorke operasjon, tok drøvel med laser, tok begge mandlene og strammet opp vevet i halsen.

Sluttet å røyke i 2009.

Så kommer tipset mitt til deg. Den siste fienden min var fedme. Jeg slanket meg 30 kilo og kunne slutte med flere medisiner. Poenget mitt er at etter vektreduksjonen har jeg hatt problemer med skiveprolapsene bare 2-3 ganger siden 2012 da jeg gikk ned 30 kilo.

Å gå turer de dagene du er i stand til det, både gatelangs og helst i skog og mark styrker ryggen voldsomt mye. Jeg håper du er i stand til å teste ut dette.

Ellers ønsker jeg deg alt godt ❤️

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Fekk problem med korsryggen ifm. styrketrening for 10-15 år sidan. Var innom lege, fysio/kiro og ein anna kar.

Det som har fungert best for meg er å lese bøkene til Stuart McGill (og videoer), faktisk følgje rådene (unngå rørsler som gjer det verre) og riktig styrketrening av heile kroppen.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Zeph skrev (44 minutter siden):

Fekk problem med korsryggen ifm. styrketrening for 10-15 år sidan. Var innom lege, fysio/kiro og ein anna kar.

Det som har fungert best for meg er å lese bøkene til Stuart McGill (og videoer), faktisk følgje rådene (unngå rørsler som gjer det verre) og riktig styrketrening av heile kroppen.

Ja tror faktisk vi har diskutert det litt i en annen tråd. Stuart Mcgill er nok grunnen til at jeg fortsatt er i arbeid og ikke uføretrygdet. Har blant annet 2 skiver nederst i korsryggen som er varig skadet men takket være prinsippene til Mcgill greier jeg å håndtere det på en bedre måte og motvirke tilbakefall.

Endret av Powertrainer
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Robotix skrev (2 timer siden):

Selg korsryggen til høystbydende på Finn 😅

Fra spøk til revolver, jeg er selv plaget med skiveutglidninger og har så vidt greid å gå pga. smertene. Vært plaget i ca. 25 år.

I mitt tilfelle var jeg på AAP hos NAV, pga. sykdommer, søvn var hovedproblemet mitt. jeg tok tak i alle synlige fiender og rettet på dem. Polypp operasjon i bihulene, snorke operasjon, tok drøvel med laser, tok begge mandlene og strammet opp vevet i halsen.

Sluttet å røyke i 2009.

Så kommer tipset mitt til deg. Den siste fienden min var fedme. Jeg slanket meg 30 kilo og kunne slutte med flere medisiner. Poenget mitt er at etter vektreduksjonen har jeg hatt problemer med skiveprolapsene bare 2-3 ganger siden 2012 da jeg gikk ned 30 kilo.

Å gå turer de dagene du er i stand til det, både gatelangs og helst i skog og mark styrker ryggen voldsomt mye. Jeg håper du er i stand til å teste ut dette.

Ellers ønsker jeg deg alt godt ❤️

Takker❤️. Greier faktisk å håndtere ryggproblemene mye bedre nå men måtte faktisk sette meg inn i forskningen og kunnskapen til en kanadisk professor i biomekanikk for å bli frisk nok til å holde meg i arbeidslivet. Har tidligere vært til flere leger,fysioterapauter,manuellterapauter og kiropraktorer men har ikke kommet noen vei og har ofte blitt værre og mer smertesensitiv av den behandlingen jeg har fått.

Godt å høre at det gikk bedringens vei for deg. Håper du greier å holde deg frisk i årene som kommer. Å ha bare 2-3 tilbakefall på 12 år er eksepsjonelt bra, så du har lagt ned en formidabel innsats👍

Endret av Powertrainer
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ble uføretrygdet for en psykisk lidelse som var årsaken til mine søvnproblemer. Fikk også diagnosen hyperintelligent, så det var nok flere feil med hodet mitt enn jeg trodde. Man er seg selv og tenker naturligvis at det ikke er galt. Men mine synlige fiender fikk en formidabel motstander for å si det sånn.

Jeg er fremdeles ute og går turer for å holde ryggen min frisk.

  • Hjerte 1
Skrevet
Robotix skrev (3 timer siden):

Jeg ble uføretrygdet for en psykisk lidelse som var årsaken til mine søvnproblemer. Fikk også diagnosen hyperintelligent, så det var nok flere feil med hodet mitt enn jeg trodde. Man er seg selv og tenker naturligvis at det ikke er galt. Men mine synlige fiender fikk en formidabel motstander for å si det sånn.

Jeg er fremdeles ute og går turer for å holde ryggen min frisk.

Er jo veldig bra at du kan gå og holde deg i aktivitet. Er jo ekstremt viktig og god trening for ryggen. For meg som har ødelagt de 2 nederste skivene så er holdnings og bevegelsesteknikk veldig viktig. Jeg må passe på hvordan jeg sitter,står og går, må passe på å ha korsryggen i nøytral posisjon og ikke få en bekkenrotasjon som flater ut og/eller krummer ryggen, derfor bruker jeg blant annet korsryggstøtte i stoler for å holde ryggen i nøytral dvs en naturlig liten svai i ryggen. Da tåler skivene mest belastning såfremt man har gjort jobben med stabiliseringsmusklaturen i rehab.programmet. Flater man ut eller krummer ryggen øker presset som oftes på prolapsene og smertesensiviteten intensiveres, dette skjer selv om mange får en midlertidig smertelettelse pga strekk i vevet og økt sirkulasjon. Man skal huske på at skivene består av kollagen med tilnærmet ingen blodtilførsel kun væske inn og ut. Dette gjør restitusjonstiden ekstremt lang og er en stor utfordring når man plages med kroniske ryggsmerter der rotårsaken er skiveskader. Bare det at man sitter og går litt feil kan vedlikeholde kroniske smerter og irritere både nerver og vev pga bukende skiver eller prolaps som blir verre ved dårlig ryggholdning. Stuart Mcgill ble spurt i en podcast om hvor lang tilhelningstid en skive hadde etter en prolaps, 2-15år avhengig av størrelsen på prolapset svarte han.

Leit å høre at du ble uføretrygdet grunnet andre helseproblemer. Er jo derimot veldig lysbetont at du fortsatt kan gå tur, det er jo veldig viktig både for den psykiske og fysiske helsen👍

Skrevet
^fmj skrev (28 minutter siden):

Ut å plukke bær! Det er fantastisk trening for mange muskelgrupper.

Hehe ikke førstevalget for en med korsryggproblemer, men et stykke ut i forløpet med fokus på optimal benstance i forhold til hoftebevegelseshet og fokus på nøytral korsrygg så kan det gå.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Powertrainer skrev (45 minutter siden):

Hehe ikke førstevalget for en med korsryggproblemer, men et stykke ut i forløpet med fokus på optimal benstance i forhold til hoftebevegelseshet og fokus på nøytral korsrygg så kan det gå.

Føler jeg har stor nytte av det.

Endret av ^fmj
Skrevet

Gå i ulendt terreng er nok noko av det beste du kan gjere. Då er det sti, eller ex. barkeløype som er tingen. Treng ikkje å gå langt, fort eller høgt. I alle fall ikkje i starten. Beste medisinen. Å gå på asfalt og betong er vi ikkje skapt for. 

Kiropraktor, der må eg slå eit slag for "vår" lokale kiropraktor. Ein heilt enestående kompetanse om korleis kroppen henge sammen langt utover ein allmennlege. Har fleire konkrete eksempel på at han har hjelpt folk betydelig etter å ha blitt meir eller mindre gitt opp av det offentlige helsevesenet. Til og med en som hadde gode slektsbånd til Aleris og blei undersøkt opp og ned over fleire dagar utan resultat. 

Desverre vert denne yrkesgruppa sett på som kvakksalvera, og det er heilt åpenbart forskjell på kiropraktorar. 

Vår mann er ærleg om kva han kan, viss han ikkje ser at det kan hjelpe så blir det ei behandling eller to og så blir det stoppa. Han har nok å gjere så treng ikkje å loppe folk for pengar. 

Kompliserte ting starta han gjerne med røntgen for å ikkje gjere vondt verre. 

Han ser på deg når du kjem gåande kva som feilar deg. Heilt fantastisk. 

  • Liker 1
Skrevet
RootShell skrev (2 timer siden):

Desverre vert denne yrkesgruppa sett på som kvakksalvera, og det er heilt åpenbart forskjell på kiropraktorar. 

Det er fordi det er en del ting som er helt ute på viddene. Behandling av spedbarn for kolikk for eksempel. Posisjonen kiropraktikken har i Norge er merkelig og uforståelig. 

Skrevet

Kan hende jeg har vært ekstremt uheldig eller bor på feil plass men de kiropraktorene, fysioterapautene&manuellterapautene jeg har vært til vet ikke hvordan man skal behandle eller rehabilitere korsryggskader der skiveproblematikk er rotårsak. De kan være veldig god på symptombehandling av følgeplager, f.eks triggerpunktbehandling av anspent musklatur, men de vet for lite om hvordan de skal forholde seg til den skadde skiven som skaper ustabiliteten som låser musklaturen for eksempel. Er jo tre hoveddrivere her, du har biomekanikken der kollagenet i skiven er gått hull på(annulus rift)og innholdet(nukleus) presser på nerverøttene(prolaps). Nr.2 er nervepåvirkningen, prolapssekken presser på nerverøttene og skaper nervesmerter og irritasjon av vevet, for ca.85% av prolapsene vil dette forverres ved utflating eller krumming av ryggen. Nr.3 er inflammasjon, ustabiliteten og det mekaniske presset skaper irritasjon og betennelse. Både nerver og musklatur er utsatt, nervene pga det mekaniske presset fra prolapset og musklene pga ustabilitet i ryggsøylen fra den skadde skiven som gir smertelige muskellåsninger og redusert sirkulasjon, disse betennelsesreaksjonene kan være voldsomme og ekstremt smertefulle. 

Tro det eller ei men dette var en veldig forenklet forklaring av noen av faktorene i korsryggproblematikken. Det er et utrolig komplekst felt med mange underliggende faktorer, men det er som Stuart Mcgill anbefaler når han så metaforisk sa "slutt å pille på sårskorpen". Tanken bak det var at man må legge forholdene optimalt til rette for at vevet skal restituere og gro, og ikke bare fortsette å provosere vevet noe som øker irritasjon og vedlikeholder smertesensiviteten og skaper kroniske korsryggsmerter.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...