Gå til innhold

tv kanaler - tv abonnement

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke løsninger finnes for å legge opp til å få TV-kanaler hjemme?

Fungerer Apple TV? apple tv er har kanskje ikke tv kanaler?

Chromecast?

Finnes det abonnementløsninger der man kan spare penger, det betyr at man får TV via internett? 

Er det noe som anbefales?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan absolutt bruke en Apple TV eller lignende. Strim er ganske kjekt. Eventuelt et vanlig abonnement hos Allente med flere. Du takker da nei til dekoder når de spør deg om dette.

Alle tv-leverandører har apper tilgjengelig for Apple TV. Men for ordens skyld så dobbeltsjekk app-butikken før du inngår en avtale. 

Andre leverandører: riks-tv, Telenor, altibox, med flere. 

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Skrevet (endret)

"Hvilke løsninger finnes for å legge opp til å få TV-kanaler hjemme?

Fungerer Apple TV? apple tv er har kanskje ikke tv kanaler?

Chromecast?

Finnes det abonnementløsninger der man kan spare penger, det betyr at man får TV via internett? 

Er det noe som anbefales?"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

For å kunne gi deg et fornuftig svar,må du stille et spørsmål det er mulig å svare på:

Løsninger finnes til det aller meste,men du må utdype hva/hvilke kanaler/hvilke leverandører/hva slags innhold du ønsker, om du i det hele tatt er villig til å betale  noe,og hvordan du ønsker å se på det innholdet du får -Tlf/nett/tv/nettbrett etc.)  ,på hvilken måte du mottar signaler-og om du er litt kyndig mht installering av apper etc.

IMG_DT_1440x858_SmartTV.jpeg

Endret av klodrik og co.
Skrevet

Synes tilbudet til Strim har blitt dårligere og dyrere. Jeg har Strim Mest (kan ikke velges lengere) til 589 pr mnd. Da har jeg 30 kanaler og 5 strømme tjenester inkl. Nå har man Strim Max som har 13 kanaler og 4 strømme tjenester til 499.

Regner med det kommer en dag når de ikke kan tilby meg Strim Mest lengere, og da kommer jeg nok til å avslutte mitt abonnement.

Skrevet

Jeg ser at det finnes mange alternativer, føler jeg. Men ser at Altibox selger både bredbånd og TV-programmer. 

Hvis man kun ønsker å se TV, f.eks direkte fra NRK, så holder det vel med en Chromecast?

Skrevet (endret)

Du har fortsatt ikke klart å forklare hva du egentlig er ute etter. Skriv hva du ønsker, uten å nevne ulike apper og teknologier. 

Har du bredbånd hjemme, eller er det eventuelt et tillegg? 

De fleste TVer, i alle fall siste 10 år, har NRK app innebygd der du kan se alle NRK kanaler direkte via bredbånd gratis. 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det finnes mange løsninger for å se TV. Har du fiber kan garantert tilbyderen gi deg en tv-boks og de kanalene du ønsker i abobbemenentet. Denne løsningen brukte vi før med altibox. 

Nå har vi flytta og har fiber fra telia UTEN kanaler eller tv-boks inkludert. Kjøpte en Apple Tv 4k som står i stua og en Google Tv nede i kjellerstua. 

Begge disse kan vise alt av innhold. Det er en smakssak men har du smart-tv trenger du egentlig ikke en egen boks (typ Apple tv, Google tv, chromecast eller lignende), men jeg foretrekker Apple Tv av den enkle grunnen for at det ikke er stappfullt med reklame smøret over halve skjermen - for det er nettopp det på smart-tven.

Som en annen påpeker må du nesten fortelle hva du vil se, men vil du se de vanligste kanalene via internett finnes det mange apper og løsninger for nettopp dette; allente, strim osv 

Vil du kun se NRK og TV2 trenger du bare abonnement på Tv2 Play feks. 

Skrevet (endret)

Merkelig spørsmål. 
Apple TV leverer ingenting det er en mediespiller - og har apper for det meste også internett-TV. Som f.eks. Telenors T-We. (må sjekkes om du vil benytte Apple TV - at det finnes app til den TV leverandøren du ønsker)
Hos Telenor må du leie en T-We boks. Da trenger du ikke Apple TV.

I Norge er det flere store leverandører som tilbyr TV-signaler og strømmetjenester levert via internett (IPTV og fiber-TV). De vanligste leverandørene er: 

Telenor: Leverer TV- og strømmetjenesten T-We.

Telia: Leverer tjenesten Telia Play.

Altibox: Leverer bredbånd og TV-pakker (tilbys ofte via lokale fibernettverk).

Allente: Tilbyr TV og streaming samlet i pakker.

Strim: En ren strømmetjeneste som samler direktel-TV og strømmeapper.

RiksTV: Tilbyr også TV-løsninger via fiber/internett i tillegg til vanlig bakkenett.

NB! Man må sjekke hva som tilbys akkurat der du bor på lev. hjemsider. (postnummer)

Om du ikke har bredbånd - og ikke vil bruke penger på å få fiber inn til huset, så har Telia en 5G løsning for internett/TV.
Dvs du må feste en antenne utvendig på vindu eller vegg - og selvsagt bredbåndsruter på innsiden.
https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband

Endret av Neptun1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Wheeljack skrev (På 18.6.2026 den 13.45):

Kunne Strim vært et alternativ? 

Relativt rimelig, en del kanaler inkludert og går via internett så du trenger ingen TV-boks (om du ikke vil ha en)

Strim høres interessant ut. Må den gå igjennom mobiltelefonen og til Chromecast da ? 

Skrevet
Neptun1 skrev (På 19.6.2026 den 12.10):

Merkelig spørsmål. 
Apple TV leverer ingenting det er en mediespiller - og har apper for det meste også internett-TV. Som f.eks. Telenors T-We. (må sjekkes om du vil benytte Apple TV - at det finnes app til den TV leverandøren du ønsker)
Hos Telenor må du leie en T-We boks. Da trenger du ikke Apple TV.

I Norge er det flere store leverandører som tilbyr TV-signaler og strømmetjenester levert via internett (IPTV og fiber-TV). De vanligste leverandørene er: 

Telenor: Leverer TV- og strømmetjenesten T-We.

Telia: Leverer tjenesten Telia Play.

Altibox: Leverer bredbånd og TV-pakker (tilbys ofte via lokale fibernettverk).

Allente: Tilbyr TV og streaming samlet i pakker.

Strim: En ren strømmetjeneste som samler direktel-TV og strømmeapper.

RiksTV: Tilbyr også TV-løsninger via fiber/internett i tillegg til vanlig bakkenett.

NB! Man må sjekke hva som tilbys akkurat der du bor på lev. hjemsider. (postnummer)

Om du ikke har bredbånd - og ikke vil bruke penger på å få fiber inn til huset, så har Telia en 5G løsning for internett/TV.
Dvs du må feste en antenne utvendig på vindu eller vegg - og selvsagt bredbåndsruter på innsiden.
https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband

Strim høres interessant ut. Går det via Chromecast og fra mobiltelefonen?

Skrevet
TheKims skrev (På 18.6.2026 den 14.16):

Synes tilbudet til Strim har blitt dårligere og dyrere. Jeg har Strim Mest (kan ikke velges lengere) til 589 pr mnd. Da har jeg 30 kanaler og 5 strømme tjenester inkl. Nå har man Strim Max som har 13 kanaler og 4 strømme tjenester til 499.

Regner med det kommer en dag når de ikke kan tilby meg Strim Mest lengere, og da kommer jeg nok til å avslutte mitt abonnement.

Fungerer Altibox bedre ?

Skrevet
1 hour ago, Mykesider said:

Strim høres interessant ut. Må den gå igjennom mobiltelefonen og til Chromecast da ? 

Jeg har det ikke sjøl, men ut ifra hvordan det forklares så antar jeg at alt man trenger er en mobiltelefon/strømmeboks eller noe så enkelt som en app på TV'n. Litt sånn som RiksTV kan jeg tenke meg. Krever da internett, enten i form av databruk i abonnementet eller eget internettabonnement hjemme fra en eller annen tilbyder. 

Skrevet (endret)
Mykesider skrev (2 timer siden):

Strim høres interessant ut. Går det via Chromecast og fra mobiltelefonen?

Jeg har Strim og bruker Chromecast da TV'en min er gammel og ikke er Smart-TV.
De fleste (alle) nyere TV'er er Smart-TV'er slik at du ikke trenger Chromecast eller Apple-TV-boks.
TV'en mottar signalene direkte fra ditt Wifi-nett.

Jeg synes Strim er helt glimrende, har hatt det i over 5 år og er svært fornøyd, selv om det har blitt dyrere etterhvert. Men hva har ikke det....
Jeg har også Strim Mest som altså ikke kan velges lenger, men Strim Max er et godt alternativ.

Endret av Frank Olsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...