Simen1 Skrevet torsdag kl 15:18 Skrevet torsdag kl 15:18 (endret) Jeg må brått på jakt etter ny gressklipper og er helt blank på robotgressklippere. Hva er mye for pengene nå i 2026? Hvordan finne fram i jungelen av modeller? Er det noen standarder eller alt proprietært? Jeg har et halvt mål tomt, ca halvparten gress. Normal mengde utfordringer for en robot vil jeg tro. Siden jeg har null peiling på disse så er det eneste kriteriet jeg har tenkt på ennå pris. Ser for meg 3-6 000, men det er sikkert mange andre egenskaper som er viktige. Endret torsdag kl 15:21 av Simen1
ps5 Skrevet torsdag kl 16:41 Skrevet torsdag kl 16:41 1 hour ago, Simen1 said: Jeg må brått på jakt etter ny gressklipper og er helt blank på robotgressklippere. Hva er mye for pengene nå i 2026? Hvordan finne fram i jungelen av modeller? Er det noen standarder eller alt proprietært? Jeg har et halvt mål tomt, ca halvparten gress. Normal mengde utfordringer for en robot vil jeg tro. Siden jeg har null peiling på disse så er det eneste kriteriet jeg har tenkt på ennå pris. Ser for meg 3-6 000, men det er sikkert mange andre egenskaper som er viktige. Jeg tok runden med research for en måned siden og endte med Segway Navimow i208E som riktignok er litt utenfor prisområdet du har angitt (jeg startet også der ). Fordelene her er drift på alle hjul (flott hvis du har noen skråninger), støtte for automatisk kartlegging (som ser ut til å fungere fint på kompleksitet ala forballbaner, men neppe i en halvkomplisert hage), rask manuell kartlegging med enkel input av hindringer, støtte for cm nøyaktig gps uten behov for ekstern antenne (som følger med om man eks har dårlig dekning), planlegging i forhold til regn etc. Dette er årets modell så man slipper være utdatert fra start, Elkjøp har ihvertfall tilbud nå på 10990 inklusive garasje.
Simen1 Skrevet torsdag kl 16:53 Forfatter Skrevet torsdag kl 16:53 Takk, jeg kjører på med spørsmål: Hvordan fungerer egentlig navigasjonen når den har GPS? Gjør det avgrensningsbånd unødvendig? Klipper den systematisk eller kaotisk?
ps5 Skrevet torsdag kl 16:55 Skrevet torsdag kl 16:55 (endret) 4 minutes ago, Simen1 said: Takk, jeg kjører på med spørsmål: Hvordan fungerer egentlig navigasjonen når den har GPS? Gjør det avgrensningsbånd unødvendig? Klipper den systematisk eller kaotisk? Avgrensingsbånd er ikke nødvendig på moderne klippere. Denne benytter nøyaktig gps + kamera. Grense kan settes manuelt ved å benytte telefonen som "joystick" eller i teorien gjøres automatisk. Finnes noen videoer på youtube for en nærmere kikk. Denne klipper forøvrig ved å først ta en runde rundt området og så gå systematisk til verks i en vinkel som endres tilfeldig hver tur. Høyde stilles manuelt på selve klipperen. Du kan planlegge klipping per dag (start stopp intervall) inne i appen. Den kan klippe på natt men tviler på at dette er tillatt (grunnet piggsvin etc). Endret torsdag kl 16:58 av ps5
Simen1 Skrevet torsdag kl 17:49 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:49 ps5 skrev (50 minutter siden): rense kan settes manuelt ved å benytte telefonen som "joystick" eller i teorien gjøres automatisk. Betyr det at den krever app for å fungere? Og bruker Wifi for kommunikasjon? I så fall, er det sånn at prosessering (kamera, kjøremønster etc) er noe som foregår på telefonen eller har klipperen egen prosessor som tar seg av dette? Jeg spør fordi jeg lurer på om klipperen er avhengig av kontinuerlig kommunikasjon med telefonen eller om jeg f.eks kan ta meg en tur på butikken med mobildata slått av uten at klipperen stopper opp. Videre, gjør dette det utfordrende å ta med klipperen til min mor så jeg kan klippe for henne? Eller å låne den til naboen, der jeg antar min Wifi-dekning forsvinner på deler av tomta?
ps5 Skrevet torsdag kl 18:00 Skrevet torsdag kl 18:00 9 minutes ago, Simen1 said: Betyr det at den krever app for å fungere? Og bruker Wifi for kommunikasjon? I så fall, er det sånn at prosessering (kamera, kjøremønster etc) er noe som foregår på telefonen eller har klipperen egen prosessor som tar seg av dette? Jeg spør fordi jeg lurer på om klipperen er avhengig av kontinuerlig kommunikasjon med telefonen eller om jeg f.eks kan ta meg en tur på butikken med mobildata slått av uten at klipperen stopper opp. Videre, gjør dette det utfordrende å ta med klipperen til min mor så jeg kan klippe for henne? Eller å låne den til naboen, der jeg antar min Wifi-dekning forsvinner på deler av tomta? Nå må du snart spørre produsenten men under initiell kartlegging bruker den Bluetooth fra telefon og til statusoppdateringer bruker den WiFi antagelig fra parkeringsplassen. Den har også medfølgende valgfri gps antenne som gir større rekkevidde
Hansien Skrevet torsdag kl 18:16 Skrevet torsdag kl 18:16 Eneste behovet for app for min del er for å sette opp området og justere instillinger. Ellers trenger ikke klipperen kontakt med annet enn GPS da all informasjon ligger lagret på denne. Det blir nok for mye styr å ta den med til en annen plass da du må sette opp alt på nytt, men å samarbeide med naboen (Forutsatt at klipperen kan enkelt kjøre i mellom hagene) er null stress. Da lager du bare to områder i appen, lager en gate i mellom disse som klipperen trygt kan kjøre på og velger i appen hvilke dager den skal klippe hvilke hageflekk. 1
leticia Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Simen1 skrev (22 timer siden): Jeg må brått på jakt etter ny gressklipper og er helt blank på robotgressklippere. Hva er mye for pengene nå i 2026? Hvordan finne fram i jungelen av modeller? Er det noen standarder eller alt proprietært? Jeg har et halvt mål tomt, ca halvparten gress. Normal mengde utfordringer for en robot vil jeg tro. Siden jeg har null peiling på disse så er det eneste kriteriet jeg har tenkt på ennå pris. Ser for meg 3-6 000, men det er sikkert mange andre egenskaper som er viktige. Jeg syns ikke det er verdt det. Men mulig det er vår tomt som er litt for bratt, sånn at den blir stående fast / ikke greier å komme seg opp bakken igjen. Det er heller ikke så altfor høyt gress som skal til før den begynner å streike. Føler nesten for å heller gå tilbake til manuell gressklipper.
Simen1 Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden leticia skrev (1 time siden): Føler nesten for å heller gå tilbake til manuell gressklipper. Takk, det er et poeng. Når jeg tenker tilbake på den gangen jeg kjøpte robotstøvsuger så hadde jeg forestilt meg at det å ha en robot i hus skulle gå helt av seg selv. Roboten gjør sitt og jeg bare nyter godt av arbeidet. Men jeg oppdaget jo raskt at dette var en "valp" som trengte hyppig oppfølging, fjerning av tråder som spant seg opp, tømming, løsing av problemer, osv osv. Jeg ble gående å gjete denne valpen i stedet for å gjøre noe helt annet. Er det sånn med robotgressklippere også? Blir man ufrivillig gjeter eller kan den være min private gartner mens jeg reiser på ferie? Jeg har hatt diverse problemer med først en bensinklipper som fusket, snøret røk, skjær som måtte vedlikeholdes osv. Så kom en flymo med kabel som var irriterende nok i seg selv. Så har jeg hatt to ulike batteriklippere. Den første fikk jeg ikke lengre tak i batteri til når det ble dårlig, den andre har fått mekaniske problemer. Høydemekanismen har knekt. Så, ja det er ikke en helt fremmed tanke å gå for en helt steingammel manuell klipper. Helt uten batteri, sårbar elektronikk og motor med ørten bevegelige deler som bare er dømt til å feile før eller siden. Det hadde også vært deilig å frigjøre litt bodplass.
kremt Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Jeg kjøpte en ny Stiga bioklipp til ca 2500. Veldig lett og enkel å bruke. Krever litt oftere klipp enn med oppsamler men selve klippingen er veldig enkel og kjapp. Bruker lite bensin, klippet 2 ganger på 40 min hver og fortsatt litt igjen. Og tanken er ikke engang stor. Selv om denne varer f.eks bare 5 år blir det fortsatt ganske rimelig. Bare kniver til robotklipper er vel 3 til 500 per år.
Simen1 Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden kremt skrev (24 minutter siden): Bare kniver til robotklipper er vel 3 til 500 per år. Hva? Jeg er helt noob på det og er småsjokkert. Hvorfor koster det så mye?
Trulss Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Når det står robotklipperen klarer inntil 500 kvm plen, betyr det da at den kontinuerlig hver dag for å klare 500 kvm? Eller klarer den egenlig mer?
ok67 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Trulss skrev (9 minutter siden): Når det står robotklipperen klarer inntil 500 kvm plen, betyr det da at den kontinuerlig hver dag for å klare 500 kvm? Eller klarer den egenlig mer? Då har den som regel begrensing i kor stort område den kan kartlegge. Så det er nok ein kombinasjon av kartminne og batterikapasitet. Så kjøper du ein 500 m2 klipper får du ikkje klippa meir enn 500 m2 Kor lang tid den brukar på 500 m2 kan du kanskje finne i tekniske data for klipparen, også verdt å sjå på kor stort område den klarer før den må lade batteriet Endret 20 timer siden av ok67
kremt Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 43 minutes ago, Simen1 said: Hvorfor koster det så mye Kan finne billigere enn original ser jeg, blant annet på Kjell. Det anbefales bytte hver 4 til 8 uker for å sikre optimal klipperesultat. 5 minutes ago, ok67 said: 500 m2 klipper får du ikkje klippa meir enn 500 m2 Mulig den kan klare mer hvis du setter den til å klippe døgnet rundt samt når det regner. Men lengde på grensekabel kan bli et problem
Simen1 Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden ok67 skrev (15 minutter siden): Då har den som regel begrensing i kor stort område den kan kartlegge. Så det er nok ein kombinasjon av kartminne og batterikapasitet. Så kjøper du ein 500 m2 klipper får du ikkje klippa meir enn 500 m2 Men den finner vel veien hjem til ladestasjonen selv? Så da kjører den vel bare hjem og lader og tar nye 500 kvadratmeter i neste sleng. Dessuten, det med batteritid vil jo avhenge veldig av om gresset er vått, tørt, langt, kort, gresstype og sikkert hvor bratt og kronglete det er. Så det høres ikke ut som en plausibel forklaring. Da hopper jeg over til minneforklaringen. Nå får man plass til utrolig mye kart bare på noen få MB og minnebrikker på mange GB koster jo ingenting. Så det høres heller ikke ut som noen forklaring. Dessuten, hvis det hadde vært korrekt så burde det vel vært helt random tall som f.eks 512 kvadratmeter eller 1373 kvadratmeter. Det høres mest ut som en kunstig sperre for å kunne ta kunstig mer betalt for en som er mindre sperret. Altså et rent kleptokratisk kunstig hierarki av "modeller".
Simen1 Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden (endret) kremt skrev (21 minutter siden): Kan finne billigere enn original ser jeg, blant annet på Kjell. Det anbefales bytte hver 4 til 8 uker for å sikre optimal klipperesultat. Så det finnes originale og uoriginale? Altså ingen standard, men noe proprietære saker? Hvordan er materialkvaliteten da? Er det høykvalitet syrefast stål eller simpelt stål som er designet for å gå i stykker raskt? Siden de anbefales byttet så hyppig. Bare for referanse, min nåværende klipper har holdt i 3 år til tross for at skjæret har kranglet med både singel (brøytet inn om vinteren) og en knaus som stikker opp et sted og noen bedkanter. Endret 20 timer siden av Simen1
kremt Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Du sier du er blank på roboter, den nåværende antar jeg da er en alminnelig klipper, trolig bioklipp. Disse har en helt annen og kraftigere kniv enn små robotklippere. Robot har som regel små kniver av rustfritt stål, 2 til 3 stykk. Disse er beregnet på regelmessig skifte. Mulig de kan spisses men da risikerer man nok ubalanse.
Hansien Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Jeg bytter kun kniver om våren eller om jeg ser tydelig på plenen at noe er feil. Bytte hver 4-8 uke utgår. Kjøpte en pakke med 12 kniver for et år tilbake for ca 1000,-. Det vil si jeg har kniver i ca 4 år med mindre noe skjer i hagen i mellomtiden.
Hansien Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Når jeg tenker tilbake på den gangen jeg kjøpte robotstøvsuger så hadde jeg forestilt meg at det å ha en robot i hus skulle gå helt av seg selv. Roboten gjør sitt og jeg bare nyter godt av arbeidet. Men jeg oppdaget jo raskt at dette var en "valp" som trengte hyppig oppfølging, fjerning av tråder som spant seg opp, tømming, løsing av problemer, osv osv. Jeg ble gående å gjete denne valpen i stedet for å gjøre noe helt annet. Jeg har gjort nødvendige tiltak på rommene som robotstøvsugeren, og nå er tømming eneste faktor som er irriterende. Vurdere å skaffe en som tømmer seg selv så jeg slipper å gjøre dette så ofte. I den grad en gang i måneden er ofte.. Samme med plenen. Jeg la om grensen til den sluttet å kjøre seg fast i skråninger og annet. Nå trenger jeg egentlig bare å ta kantklippen selv og hjelpe klipperen de få gangene noe ekstraordinært skjer, og det pleier som regel å være problemer med signalene for GPS så den kjører en liten bærtur. Dette skjer heldigvis ikke ofte. Selv er jeg regelmessig borte i fjorten dager til tre uker og sjeldent det er for mye problemer når jeg har vært borte.
ok67 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Simen1 skrev (32 minutter siden): Det høres mest ut som en kunstig sperre for å kunne ta kunstig mer betalt for en som er mindre sperret. Altså et rent kleptokratisk kunstig hierarki av "modeller". Ja, er nok langt på veg ei kunstig sperre, men modellar med større areal har også større batteri slik at dei ikkje må returnere for å lade så ofte. Sjølv kjøpte eg ein som kan ta 2000 m2 sjølv om plena berre er ca 400 m2. Då klarer den heile plena med ein ladepause, noko som er ein fordel i Trøndelag då den helst vil klippe i oppholdsvær. Ein klippar med stort batteri vil bruke mykje kortare tid på jobben. Endret 19 timer siden av ok67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå