ZHEGYZJR Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Min Nissan Townstar vil ikke alltid ta lading. Jeg bruker en DEFA eMove og skilletrafo. Noen som har synspunkter ?.
toralfb Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Nissan Townstar krever TN strømnett, derav skilletrafo fra IT nett. Første er å sjekke spenningsfall. Om det er lange kabler frem til der bil lades kan spenningsfall gå over nivå som aksepteres. Er spenningsfall innenfor akseptabelt nivå. Teste med en annen "ladekabel" om DEFA eMove ikke er helt kompatibel med TN strømnett og Nissan Townstar? Alternativt teste på ekte TN strømnett, eller en annen skilletrafo. Ved at det bare oppstår av og til er det noe mer komplisert å feilsøke. Fast lading skal egentlig skje via fastmontert ladeboks, men så lenge som skilletrafo og DEFA eMove er "i teknisk god stand" burde det teknisk fungere. Følg med på stikkontakt og eventuelle koblinger frem til stikkontakten. https://www.bnh.no/lading-av-nissan-townstar/ Endret 23. mai av toralfb
ZHEGYZJR Skrevet 23. mai Forfatter Skrevet 23. mai Takker for svar. Iflg. lysene på eMove så er noe med at bilen ikke godkjenner eMove, eller omvendt. eMove får tilført 239 V fra trafoen som altså er koplet som TN-nett på sekundær-siden. Når det ikke fungerer kommer meldingen "AC-lading umulig" i bilens dashbord. Kanskje jeg burde kjøpt Power i stedet for eMove. eMove er ikke nevnt i linken du viser til. Trafoen er en Noratel 1-20. Altså 230V og 20A som gir 4600VA. Dette burde i teorien fungere. Vet ikke om det finnes TN-nett i nærheten. Noen som vet hvordan man resetter "AC-lading umulig"
toralfb Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai For å identifisere hva feilen "lading umulig" faktisk betyr vil diagnose via ODB2 port trolig gi mer detaljer. Om ODB2 blåtannadapter og en app kan lese ut feilkoder eller om en egnet feilkode leser kreves er jeg usikker på. Med tanke på spenning, 239 V uten belastning er ok. Sjekk gjerne spenningen når ladingen pågår. Spenning vil normalt være noe lavere. Er den mye lavere kan det være årsaken til lading av og til ikke starter. Det er vanlig lading avbrytes ved for stort spenningsfall. Sjekk også jordforbindelse er i orden. Lading vil ikke starte uten tilstrekkelig jordforbindelse. For å teste lading via TN nett se etter 11 kW eller 22 kW ladestolper. Noen områder ble bygget med TN nett alt fra 90 tallet. Næringsbygg kan også være bygget med TN strømnett.
ZHEGYZJR Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai (endret) Ok, men først må feilmeldingen slettes. Det kan kanskje gjøres via OBD, men iflg. info på nettet må man faktisk kople fra 12V batteriet i noen minutter. Det skal jeg prøve. Så får vi se. Endret 24. mai av ZHEGYZJR
agvg Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Dårlig jording? Renault har vel hatt strenge krav til god jording, hvis bilen ikke finne jordingen god nok så kan du få problemer.
ZHEGYZJR Skrevet 26. mai Forfatter Skrevet 26. mai Nei, det hjalp ikke å kople fra 12V batteriet. Det var frakoplet i 2-3 timer. Meldingen "AC lading umulig" står der fremdeles. Jeg har god sammenhengende jord helt til bilen. Kjenner noen til detaljene i kommunikasjonen mellom bil og lader ?.
barfoo Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai 3 minutes ago, ZHEGYZJR said: Kjenner noen til detaljene i kommunikasjonen mellom bil og lader ?. Det er ingen kommunikasjon. Boksen gir ut et PWM-signal som indikerer tilgjengeleg effekt. Laderen er faktisk ombord i bilen, så strømstyring etc. skjer ombord i bilen. Beste tipset er nok OBD2 som nevnt over...
Willi.Blikket Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Denne bilen er så forbanna frustererende å lade på noe annet enn bensinstasjoner. 3 ganger har ladeelektronikken bare kræsja ut av det blå og en hard reset er nødvendig for å nullstille til fabrikkinnstillinger. Birger sine "mekanikere" sier bilen fungerer tipptopp - Takk til Birger .N Haug for at jeg aldri kjøper bil av dem eller en Nissan igjen.
Hårek Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai ZHEGYZJR skrev (2 timer siden): Kjenner noen til detaljene i kommunikasjonen mellom bil og lader ?. En pinne heter Proximity pilot (PP). Den har en DC spenning overlagret med PWM. Spenningen (dvs høy puls ved PWM) angir kommunikasjon mellom bil og ladeboks. https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772 12V: Det er ingen kontakt. 9V: Bil og ladeboks er koblet sammen, klar til lading. 6V: Lading pågår. 0V: Ingen strømtilførsel, eller feil. PWM frekvens er 0: ladeboks ikke klar.
agvg Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai ZHEGYZJR skrev (3 timer siden): Nei, det hjalp ikke å kople fra 12V batteriet. Det var frakoplet i 2-3 timer. Meldingen "AC lading umulig" står der fremdeles. Jeg har god sammenhengende jord helt til bilen. Kjenner noen til detaljene i kommunikasjonen mellom bil og lader ?. De tidligere Renaultene måler faktisk om jordforbindelsen er god nok, er den ikke det får du en slik feilmelding.
agvg Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Lot AI skrive set pent Yes, the Renault Kangoo EV (and related models like the Renault Zoe) notoriously performs continuous, strict checks on the earth/ground loop impedance before and during the charging process. If the car detects that the earth is "bad" or out of tolerance, it will refuse to charge and often show a "Battery Charging Impossible" message on the dashboard.
ZHEGYZJR Skrevet 26. mai Forfatter Skrevet 26. mai Ok, men nå får jeg ikke testet noe mer før denne meldingen er slettet. Hvordan sjekker man om jordingen er ok ?. Jeg har som sagt en ISO-trafo mellom 230V IT-nett og 230V TN-S nett. Både primær og sekundær jord ledere er koplet sammen. Jeg har jordfeil overvåkning på primær siden. Iflg. den er alt ok.
mobile999 Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) ZHEGYZJR skrev (4 timer siden): Hvordan sjekker man om jordingen er ok ? Det er noe man gjør med utstyr som sannsynligvis koster titusenvis av kroner. "Jordfeil" som det kalles er ikke "feil på jordingen", det er fell som gjør at det "lekker strøm fra fase(r) til jordingen". Den "jordfeil overvåkning" du har antar jeg er en enhet som kan oppdage likestrømsjordfeil ved lading av bilen. Neste skritt for deg er: 1. teste med din ladekladd et sted det er TN nett 2. teste lading på minst 11kW ladestolpe 3. teste hurtiglading 4. lese feilkoder med kapabel feilkodeleser. Feilkodene kan slettes etter at de er notert. 5. gjenta punkt 1-3 etter sletting av feilkoder. Punkt 2 og 3 kan sløyfes dersom punkt 1 virker normalt. Endret 26. mai av mobile999 1
toralfb Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Kan legge til: Bakgrunn til feilen kan komme av manglende jordforbindelse. Dvs for høy motstand til jord. Bil sjekker gjerne om jordforbindelse er i orden. Lader bilen uten feil andre steder kan det være årsaken. Jordforbindelse sjekkes ved å måle motstand til jord. Jordfeil kan også peke på feil som fører til lekkasje av strøm fra fas til jord. Om feilen er i bilen bør problemet med lading oppstår uavhengig av sted. Feil kan komme og gå på ulike tidspunkt. Kan være vanskelig å identifisere.
Vokteren Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Hadde tilsvarende ladeproblemer med min Easee hjemmelader.(230V, 3fase IT). Nissan og tilhørende ladekabel er tydeligvis laget for 3-fase 400V TN. Merkelig nok fungerer dette med andre typer ladere. Problemet løst ved å lade med 7kW og 1-fase kabel. Litt irriterende etter å ha anskaffet lader med 3*32A
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå