Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av pickup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med erfaring rundt bilene Ford Ranger (Raptor)/ Isuzu D-MAX eller Toyota Hilux med AT32 eller 35 fra 2022 modell eller nyere? 

Bilen vil bli benyttet i Røde Kors Hjelpekorps. Vil ikke bli mye brukt - kanskje 5000 km i året. 

Stort sett asfalt og vanlig grusveier bilen vil bli benyttet på, men må kunne tåle litt røffere bruk. Ikke offroad, men dårligere grusveier eller gamle traktorveier. 

Andre kriterier:

- må være god å trekke henger med. (ca. 1800 kg totalt med henger og ATVer). Alle tre er godt innenfor på dette. 

- Må kunne tilpasses med ekstra lys rundt hele bilen

- takboks

- Dobbelt gulv/ skuffeseksjoner med uttrekkbart gulv oppå der igjen

- tak grind

- Drift sikker. 

Mye av dette kan monteres av Artic Truck. 

Personlig så heller jeg mer mot Ford mtp at vi har en i Hjelpekorpset allerede. Jeg har ikke prøvekjørt noen av bilene enda så kom gjerne med innspill og tilbakemeldinger her. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noen stor fan av Toyota, men her er nok den det beste valget. Forden er generellt av middelmådig kvalitet, og Izusuen har vanvittig dyre deler, liten eller ingen tilgang på alternative deler og begrenset med verksteder.

Skrevet

Unødvendig med større dekk en originalt. Dyrt er det også. 
Holder lenge med AT, men jeg har ikke hatt noen problemer med HT.

Skrevet

Vårt lokale hjelpekorps har en Hilux, etter at de byttet ut Lancruiseren de hadde før

Poenget med en AT 32 eller 35 ser jeg ikke, en ordinær Hilux klarer seg ca overalt dere får kjørt uansett..

Jeg kjører Hilux selv, en 2022-modell.. Det er helt ærlig ikke mye til bil, og så latterlig mye problemer det har vært med sensorer som ryker.. Bilen jeg kjører har gått ca 17kkm og har vel fått byttet div sensorer 10+ ganger.

Mitt beste råd til dere er å finne en bil med bensinmotor, da slipper man unna noen av greiene.

Når det gjelder å trekke tilhenger bør vel alle disse klare det fint, lavserie har de vel alle også?

Jeg hører mange er fornøyd med disse Hiluxene, jeg er ikke helt enig i at det er så forbanna gode biler men tror den hadde vært skikkelig ålreit med bensinmotor.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Toyota Hilux er generelt det mest pålitelige valget for hjelpekorpsene, fulgt av Isuzu D‑MAX, deretter Ford Ranger (inkl. Raptor) når pålitelighet under tøffe, langvarige feltforhold gjelder.

Toyota Hilux: Lang dokumentert historikk for ekstrem pålitelighet, enkel drivlinje, lett å reparere i felt, stort reservedelsnettgjør den spesielt egnet for rednings og beredskapsbruk. 

Isuzu D‑MAX: Meget robust, god dieselmotortradisjon og pålitelighet nær Hilux-nivå i praksis, ofte litt enklere/ rimeligere å vedlikeholde enn enkelte Ranger-varianter. 

Ford Ranger / Raptor: Ranger er moderne og kapabel, men Raptor‑versjonen har mer komplekse komponenter og kan kreve mer vedlikehold, historisk litt mer variasjon i langtidspålitelighet enn Hilux.

A.I.-varsel: GPT er brukt som benyttet for språkvask, tydeliggjøring av poeng og formatering.

Endret av det
Fjerning av overflødig leddsetning.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...