DIYDari Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Jeg skal gjøre en omfattende jobb rundt i huset med å legge til ledlister for å skape stemningslys. Jeg har prøvd å google meg opp og ned, sett utallige youtube videoer. Og jeg drukner i innholdet. Det er for "mye" Jeg ønsker en ledlist som adressbare led's, og en driver for dette som jeg enkelt kan styre fra tlf/app (kanskje kontroll også? ) Helst en driver som kan takle flere utganger, som i at feks utgang 1 vil ha en variant, utgang 2 vil se annerledes ut, utgang 3 gjør XY, og utgang 4 gjør YX. finnes dette i Norge lett tilgjengelig? Og hva er en allrounder som både er fin i pris, og god kvalitet. Jeg er helt nybegynner på dette.
Bjerknez Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai DIYDari skrev (6 minutter siden): Jeg skal gjøre en omfattende jobb rundt i huset med å legge til ledlister for å skape stemningslys. Jeg har prøvd å google meg opp og ned, sett utallige youtube videoer. Og jeg drukner i innholdet. Det er for "mye" Jeg ønsker en ledlist som adressbare led's, og en driver for dette som jeg enkelt kan styre fra tlf/app (kanskje kontroll også? ) Helst en driver som kan takle flere utganger, som i at feks utgang 1 vil ha en variant, utgang 2 vil se annerledes ut, utgang 3 gjør XY, og utgang 4 gjør YX. finnes dette i Norge lett tilgjengelig? Og hva er en allrounder som både er fin i pris, og god kvalitet. Jeg er helt nybegynner på dette. Søk på "Govee lights". Elektroimportøren fører dette merket i norge over disk. Philips Hue er også bra, men svindyrt. 1
ilpostino Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Jeg har HUE sine lightstrips i stuen og er vedlig fornøyd med de. Det finnes varianter som kan brukes utendørs. Se utvalg her.
Bjerknez Skrevet fredag kl 04:02 Skrevet fredag kl 04:02 ilpostino skrev (På 12.5.2026 den 12.37): Jeg har HUE sine lightstrips i stuen og er vedlig fornøyd med de. Det finnes varianter som kan brukes utendørs. Se utvalg her. Philips Hue er et økosystem man betaler ut av nesa for å holde seg i. Jeg har selv stua full av Philips Hue produkter og sannheten er at andre smartpærer fra andre leverandører fungerer minst like bra, men ikke alltid like enkelt og få dem paret med Philips Hue appen. Appen i seg selv er dog klasseledende mener jeg å en av hovedgrunnene til at den late delen av meg fortsatt handler Hue. Men når det koster som det gjør så synes jeg nesten det blir litt tullete. Koster rundt 500 kr. pr lyspære å jeg har 18 stk. lyspærer i huset. (Ved siden av brytere og diverse sensorer) Bare lyspærene i huset har kostet meg rundt 7-8.000 kroner. Nestegang jeg skal ha zigbee lyspærer så tenker jeg at Temu for et besøk.
ilpostino Skrevet fredag kl 10:57 Skrevet fredag kl 10:57 Jeg har koblet smartlys fra Ikea opp til både apene til Philips Hue og Google Home. Bare kjøp now som støtter ZigBee. Enig i at det er dyrt, men jeg er såpass gammel at jeg ikke gidder å mikke for mye for å få ting til å funke.
sverreb Skrevet fredag kl 11:33 Skrevet fredag kl 11:33 Se etter WLED baserte produkter. WLED er en opensource LED kontroller som kjører på ESP32/ESP8266. Det er mange produsenter som har lagd kontrollere som kommer med WLED ferdig installert. WLED i seg selv har et webinterface, men det kan også styres av diverse andre applikasjoner over nett. Kontrollere kommer gjerne med wifi eller både ethernet og wifi. Se https://kno.wled.ge/ Eksempel på kontroller: https://ledlyskilder.no/rgbic-led-strip-tilbehor-12v-24v/33772-gledopto-gl-c-016wl-d-wled-kontroller-5v-75w-12v-180w-24v-360w-5740031822329.html
strike_ Skrevet fredag kl 12:17 Skrevet fredag kl 12:17 Jeg er spent på den nye serien fra philips som kommer i juni, som skal være langt billigere enn hue. Har planlagt kjøp av LED-strips selv, og jeg hadde regnet ut at det kom til å komme på rundt 30k om jeg går for hue (med diverse utstyr). Men nå tenker jeg å vente å se hvordan den nye serien er. https://itavisen.no/2026/05/12/philips-smart-lighting-billig-hue-alternativ/
Bjerknez Skrevet fredag kl 12:17 Skrevet fredag kl 12:17 sverreb skrev (43 minutter siden): Se etter WLED baserte produkter. WLED er en opensource LED kontroller som kjører på ESP32/ESP8266. Det er mange produsenter som har lagd kontrollere som kommer med WLED ferdig installert. WLED i seg selv har et webinterface, men det kan også styres av diverse andre applikasjoner over nett. Kontrollere kommer gjerne med wifi eller både ethernet og wifi. Se https://kno.wled.ge/ Eksempel på kontroller: https://ledlyskilder.no/rgbic-led-strip-tilbehor-12v-24v/33772-gledopto-gl-c-016wl-d-wled-kontroller-5v-75w-12v-180w-24v-360w-5740031822329.html Forsåvidt enig, men dette er ikke noe for «nybegynnere».
disk Skrevet fredag kl 13:02 Skrevet fredag kl 13:02 8 hours ago, Bjerknez said: Koster rundt 500 kr. pr lyspære å jeg har 18 stk. lyspærer i huset. (Ved siden av brytere og diverse sensorer) Bare lyspærene i huset har kostet meg rundt 7-8.000 kroner. Synes personlig dette er en dråpe i havet. Det er lys inne, noe eg tenker som ekstremt viktig del av en bolig. Hue er vel nå beryktet for å levere kvalitet på dette feltet har de ikke? Må du skifte pære ofte, slik at dette går fra en sjelden investering til å føle som om det var driftskostander stiller det seg derimot ganske annerledes. Må du skifte pære etter 3-5år eller er det snakk om 8-10?
Bjerknez Skrevet fredag kl 13:16 Skrevet fredag kl 13:16 disk skrev (9 minutter siden): Synes personlig dette er en dråpe i havet. Det er lys inne, noe eg tenker som ekstremt viktig del av en bolig. Hue er vel nå beryktet for å levere kvalitet på dette feltet har de ikke? Må du skifte pære ofte, slik at dette går fra en sjelden investering til å føle som om det var driftskostander stiller det seg derimot ganske annerledes. Må du skifte pære etter 3-5år eller er det snakk om 8-10? Poenget mitt er at man kan få akkurat like mye lys med langt billigere pærer. Hva er da poenget med å betale i dyre dommer for Hue? Jegnhar gjort det selv, men det var billigere før. Ved neste korsvei skal jeg fase ut Hue pærene ja, helt klart. Det dummeste man gjør er å kjøpe de ferdige lampene til Hue. Som taklamper, utelamper etc. disse koster jo skjorta også. Kjøp heller en lampe du liker som ikke er Hue, og sett inn en Zigbee pære fra en annen leverandør og spar tusenvis av kroner mener jeg. Philips Hie er ikke dårlig, men det er kraftig overpriset.
disk Skrevet fredag kl 13:33 Skrevet fredag kl 13:33 12 minutes ago, Bjerknez said: Poenget mitt er at man kan få akkurat like mye lys med langt billigere pærer. Hva er da poenget med å betale i dyre dommer for Hue? Jegnhar gjort det selv, men det var billigere før. Ved neste korsvei skal jeg fase ut Hue pærene ja, helt klart. Det dummeste man gjør er å kjøpe de ferdige lampene til Hue. Som taklamper, utelamper etc. disse koster jo skjorta også. Kjøp heller en lampe du liker som ikke er Hue, og sett inn en Zigbee pære fra en annen leverandør og spar tusenvis av kroner mener jeg. Philips Hie er ikke dårlig, men det er kraftig overpriset. Hva med resten som ikke er lys, men hvor enkelt det er å sette opp og fikle i appen? Eg har 10m med goove eg skal teste ut, siden det var så billig (nesten 4x billigere enn hue), så får eg testet et annet økosystem for lys. En annen ting er hvor lenge disse lysene varer, de billigere altså. Litt drit å skifte pære og montere ledstrips igjen. Så er det selve lysstyrken, varierer ikke dette også?
sverreb Skrevet fredag kl 13:46 Skrevet fredag kl 13:46 1 hour ago, Bjerknez said: Forsåvidt enig, men dette er ikke noe for «nybegynnere». Ikke så fryktelig vanskelig heller. Men ja mer komplisert en hue et.al. Bestillingen var imidlertid å bruke adresserbare LED og da er vel Hue ganske begrenset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå