Gå til innhold

Jobbmuligheter

Gjest 1c15e...9a5

Anbefalte innlegg

Skrevet
kaffetraktor skrev (2 timer siden):

Jeg er nok klar over det . Men jeg redd alderen min er hinder for jobbmuligheter 

Eg er ikkje så bekymra, du har no ein kompetanse som mange treng. Ein stor fordel som du har mot nyutdanna 23 åringar er at du er etablert og ferdig med småbarnslivet. Dei som er yngre enn deg får seg plutseleg kjæreste og flytter på andre sida av landet, eller får barn og skal ha eit år med permisjon. 

Eg trur også at med rette stillinga så skal du kunne dra nytte av service erfaringa du har. Eg ville derfor ikkje sett på stillingar der du skal sitte åleine på kontor, og heller på stillingar der du har kundekontakt. 

Det er også viktig at du har litt realistiske forventnimgar, for du vil sjølvsagt ikkje få stillingar som senioringeniør, du må sjå på stillingar for nyutdanna og satse på at du ved hjelp av din erfaring rykker litt fortare opp i gradene.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Engelhorn skrev (19 timer siden):

Det var bastant. Jeg har selv fått godskrevet relevant arbeidserfaring og skole for å gå opp til svennebrev innenfor elektrofag tidligere enn hva som er kravet.

Ja. Du får godkjent relevant arbeidserfaring. Du får godkjent relevant skole på videregående nivå. Du får ikke godkjent fagskole, høyskole eller universitet mot fagbrev. Jeg har forsøkt forgjeves i lang tid. Det står ganske tydelig i reglene. 

Skrevet (endret)
kaffetraktor skrev (På 11.5.2026 den 20.37):

takk for gode råd . Jeg er plutselig blitt demotivert midt i eksamenstider fordi jeg tenker at jeg kommer ikke til få napp i relevant jobb . Skulle ønske jeg kunne skru tiden tilbake og gjort ting annerledes . Jeg tenker at jeg har begynt å studere for seint .. huff dette gjør meg deprimert 

Jeg synes du har fått mange negative kommentarer her. Å bli demotivert og deprimert er i hvert fall ikke løsningen! Nå må du stå på og gjøre det du kan for å få gode karakterer! :) 41 år og dårlige karakterer er nok ikke ideelt. 41 år og gode karakter er en annen sak.

Jeg var selv ingeniørstudent i relativt voksen alder. Rundt 30 år. Hadde relevant erfaring. Null problemer med jobb.

Det var også flere studenter i klassen som nærmet seg 50. Den ene av disse hadde null relevant erfaring og fikk jobb med et ledende rådgiverselskap og så vidt jeg vet fikk han den høyeste startlønnen av oss alle den gang. Tror selskapet var greie og vurderte at det var brutalt å starte han på samme startlønn som en 23-åring.

Stå på med studiene, så kommer dette til å ordne seg helt fint. Ikke på noen måte markedsfør deg til bedrifter eller andre som at du har en bakdel med din alder. Om du skal skrive bacheloroppgave for et firma er dette en fin måte å knytte kontakter på. Gjør du en god jobb der ender det fort med et jobbtilbud. Det var slik jeg fikk min første jobb.

Det eneste du har kontroll over nå er karakterene dine og holdningen din, så fokuser på det, vær positiv og løsningsorientert, så ordner det seg nok! 

Post oppdatering her når du har landet jobben. :) 

Endret av DukeRichelieu
  • Hjerte 1
Skrevet
DukeRichelieu skrev (47 minutter siden):

Jeg synes du har fått mange negative kommentarer her. Å bli demotivert og deprimert er i hvert fall ikke løsningen! Nå må du stå på og gjøre det du kan for å få gode karakterer! :) 41 år og dårlige karakterer er nok ikke ideelt. 41 år og gode karakter er en annen sak.

Jeg var selv ingeniørstudent i relativt voksen alder. Rundt 30 år. Hadde relevant erfaring. Null problemer med jobb.

Det var også flere studenter i klassen som nærmet seg 50. Den ene av disse hadde null relevant erfaring og fikk jobb med et ledende rådgiverselskap og så vidt jeg vet fikk han den høyeste startlønnen av oss alle den gang. Tror selskapet var greie og vurderte at det var brutalt å starte han på samme startlønn som en 23-åring.

Stå på med studiene, så kommer dette til å ordne seg helt fint. Ikke på noen måte markedsfør deg til bedrifter eller andre som at du har en bakdel med din alder. Om du skal skrive bacheloroppgave for et firma er dette en fin måte å knytte kontakter på. Gjør du en god jobb der ender det fort med et jobbtilbud. Det var slik jeg fikk min første jobb.

Det eneste du har kontroll over nå er karakterene dine og holdningen din, så fokuser på det, vær positiv og løsningsorientert, så ordner det seg nok! 

Post oppdatering her når du har landet jobben. :) 

Takk for gode råd hjelper veldig på motivasjonen :) . Kan jeg spørre hva er gode karakterer i dine øyne ? 

Skrevet
kaffetraktor skrev (26 minutter siden):

Takk for gode råd hjelper veldig på motivasjonen :) . Kan jeg spørre hva er gode karakterer i dine øyne ? 

Jeg ser du skriver lenger opp at du har et snitt mellom B og C. Det er et bra snitt, og bør kanskje ikke ligge noe lavere enn det. Et av mine barn studerer på et av de vanskeligere studiene å komme inn på, h*n hadde et snitt fra vgs på 5,7 og ligger mellom A og B (er blant de beste i sitt kull) på studiet. Det er noe å tenke på kanskje, hvordan du plasserer deg i forhold til de andre på studiet. Dere skal jo ut og "kjempe" om de samme jobbene. 

Noen bedrifter er ute etter de med de beste karakterene, mens andre igjen er mer opptatt av personlighet og hvordan man passer inn med de andre ansatte. Det er nok gode sjanser for de fleste uansett :) 

Å starte med jobbsøking før du er helt ferdig med studiet kan også være lurt.

Skrevet
leticia skrev (17 minutter siden):

Jeg ser du skriver lenger opp at du har et snitt mellom B og C. Det er et bra snitt, og bør kanskje ikke ligge noe lavere enn det. Et av mine barn studerer på et av de vanskeligere studiene å komme inn på, h*n hadde et snitt fra vgs på 5,7 og ligger mellom A og B (er blant de beste i sitt kull) på studiet. Det er noe å tenke på kanskje, hvordan du plasserer deg i forhold til de andre på studiet. Dere skal jo ut og "kjempe" om de samme jobbene. 

Noen bedrifter er ute etter de med de beste karakterene, mens andre igjen er mer opptatt av personlighet og hvordan man passer inn med de andre ansatte. Det er nok gode sjanser for de fleste uansett :) 

Å starte med jobbsøking før du er helt ferdig med studiet kan også være lurt.

Ja du har nok gode poeng . Jeg kunne sikkert fått til bedre snitt enn det jeg  har , nå men blir vanskelig med fulltidsjobb og småbarn . .. 

Skrevet
kaffetraktor skrev (32 minutter siden):

Ja du har nok gode poeng . Jeg kunne sikkert fått til bedre snitt enn det jeg  har , nå men blir vanskelig med fulltidsjobb og småbarn . .. 

Det er viktig å fokusere på familien også, så det forstår jeg veldig godt :)

Skrevet

Angåande karakterar så opplever eg det som veldig personavhengig på i kva grad ein arbeidsgivar bryr seg om karakterane i det heile tatt. Det aller viktigaste er vanlegvis at ein har bestått utdanninga og fått ein formell grad. Det er sjølvsagt ingen fordel å skulle leite etter jobb med berre svake karakterar, men mitt inntrykk er at du kjem langt med karakterar på snitt eller litt over snitt.

Typisk er det også slik at karakterar gjerne er mest aktuelt når du søker den fyrste jobben, ved jobbskifte så er det ofte mest fokus på om at utdanninga er bestått, samt vurdering av referansar og kva du har utført i den forrige jobben.

Det er til og med arbeidsgivarar som aktivt luker ut søknadar som blir vurdert til å ha for gode karakterar. Enten basert på ein teori om at ein student med 5+ i snitt er ein einstøing som ikkje vil passe inn i det sosiale arbeidsmiljøet, eller rett og slett basert på ei antaking om at ein jobbsøkar med så gode karakterar har eit så stort lønnskrav at det ikkje ein gong er vits i å bruke tid på å gi vedkommande eit tilbod.

Formlet sett så heiter det seg vel fortsatt slik at du med karakteren C kan forventast å være i stand til å gjere eit godt fagleg arbeid, og at karakter B tilseier at du i stor grad kan jobbe sjølvstendig, og motsatt at ein D tilseier at du fagleg sett kan gjere jobben men bør være ein del av eit kollegiale.
Så eit snitt mellom C og B er sånn sett ganske bra, 

Skrevet
The Avatar skrev (2 timer siden):

Angåande karakterar så opplever eg det som veldig personavhengig på i kva grad ein arbeidsgivar bryr seg om karakterane i det heile tatt. Det aller viktigaste er vanlegvis at ein har bestått utdanninga og fått ein formell grad. Det er sjølvsagt ingen fordel å skulle leite etter jobb med berre svake karakterar, men mitt inntrykk er at du kjem langt med karakterar på snitt eller litt over snitt.

Typisk er det også slik at karakterar gjerne er mest aktuelt når du søker den fyrste jobben, ved jobbskifte så er det ofte mest fokus på om at utdanninga er bestått, samt vurdering av referansar og kva du har utført i den forrige jobben.

Det er til og med arbeidsgivarar som aktivt luker ut søknadar som blir vurdert til å ha for gode karakterar. Enten basert på ein teori om at ein student med 5+ i snitt er ein einstøing som ikkje vil passe inn i det sosiale arbeidsmiljøet, eller rett og slett basert på ei antaking om at ein jobbsøkar med så gode karakterar har eit så stort lønnskrav at det ikkje ein gong er vits i å bruke tid på å gi vedkommande eit tilbod.

Formlet sett så heiter det seg vel fortsatt slik at du med karakteren C kan forventast å være i stand til å gjere eit godt fagleg arbeid, og at karakter B tilseier at du i stor grad kan jobbe sjølvstendig, og motsatt at ein D tilseier at du fagleg sett kan gjere jobben men bør være ein del av eit kollegiale.
Så eit snitt mellom C og B er sånn sett ganske bra, 

Jeg skal forsøke å holde meg  mellom C og B . Fikk B på første eksamen for dette semesteret . Det lover bra :)

• Liker 1
Skrevet
kaffetraktor skrev (På 13.5.2026 den 9.02):

Det avhenger vel av studiet. Jeg hadde A i snitt når jeg studerte på BI, men når jeg byttet til ingeniør falt snittet til B selv om jeg jobbet dobbelt så mye.

Vi hadde også en student i klassen som var småbarnsfar og jobbet ganske mye (100 % eller tilnærmet). Hans taktikk var å begynne å løse eksamensoppgaver helt i starten av semesteret. 

Har selv brent meg på å prøve å mestre bredden i større fag når man i realiteten kun blir målt på eksamensteknikk i de fagene hvor skriftlig eksamen avgjør (for vår del var dette de fleste fag). 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...