Gjest 1c15e...9a5 Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Hei jeg studerer for å bli elektroingeniør etter mange år i service bransjen . Problemet er jeg fyller 41 år når jeg har fullført bachelorgraden neste år . Hva tror dere utsiktene er for å få relevant jobb for en nyutdannet voksen mann . Jeg har kombinert fulltidsstudier med småbarnsliv . Men jeg er bekymret og tenker en del om jeg risikerer å bli utelukket av bedrifter pga min alder .. Anonymous poster hash: 1c15e...9a5
Salvesen. Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Det kommer til å bli utfordrende uten elektriker/teknisk erfaring. Og du må nok spisse deg med en master. Evt prøve å komme deg inn i passende bedrift men akseptere å ta hva som helst av stillinger som en start, jobb deg så inn mot en ingeniørstilling. Men, ikke gi opp. Ingenting er umulig. Er du flyttbar kan du finne områder der de kaster folk inn i prosjekter. Her jeg er i dag er det 12 000 personer som jobber på ett verft. Befolkningen er 19 000. Å ikke få jobb her med kompetanse er nesten umulig. Dog må en nok akseptere vilkår under par og midlertidig stilling. Men så må en bare jobbe seg inn å stå på. Sistnevnte blir viktig. Du må jobbe hardt de neste 10 årene. 1
kaffetraktor Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Salvesen. skrev (3 minutter siden): Det kommer til å bli utfordrende uten elektriker/teknisk erfaring. Og du må nok spisse deg med en master. Evt prøve å komme deg inn i passende bedrift men akseptere å ta hva som helst av stillinger som en start, jobb deg så inn mot en ingeniørstilling. Men, ikke gi opp. Ingenting er umulig. Er du flyttbar kan du finne områder der de kaster folk inn i prosjekter. Her jeg er i dag er det 12 000 personer som jobber på ett verft. Befolkningen er 19 000. Å ikke få jobb her med kompetanse er nesten umulig. Dog må en nok akseptere vilkår under par og midlertidig stilling. Men så må en bare jobbe seg inn å stå på. Sistnevnte blir viktig. Du må jobbe hardt de neste 10 årene. Jeg er ikke kresen så lenge jeg får en fot innen bransjen . Hva slags stillinger du tenker på ?
kaffetraktor Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai BadCat skrev (17 minutter siden): Tilnærmet null uten relevant erfaring. Teller det for ingenting at jeg har tatt utdanning mens jeg har vært i full jobb og har en snitt på på mellom C og B?
BadCat Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Det spørs hvor mange som er ute i samme ærend og hva de har av papirer å legge på bordet. Det som teller i din favør er at det er etterspurt. Jeg tror at det kan bli utfordrende mot de som har et eller flere fagbrev i bunnen og erfaring.
kaffetraktor Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai BadCat skrev (3 minutter siden): Det spørs hvor mange som er ute i samme ærend og hva de har av papirer å legge på bordet. Det som teller i din favør er at det er etterspurt. Jeg tror at det kan bli utfordrende mot de som har et eller flere fagbrev i bunnen og erfaring. Er det positivt at jeg har hatt ansvar for elektro avdelingen i en stor butikk og kan faktisk mye om elektrisitet generelt ?
Salvesen. Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai kaffetraktor skrev (38 minutter siden): Jeg er ikke kresen så lenge jeg får en fot innen bransjen . Hva slags stillinger du tenker på ? Hva som helst som de er villig til å tilby. Om du så må vaske gulvene, selv om det nok ikke blir så langt i fra da. Men hjelpe til med å bygge tavler, preservere utstyr som skal ut i nordsjøen osv. Kom deg så innpå folk som jobber innenfor det du ønsker, vis interesse osv.
kaffetraktor Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Salvesen. skrev (11 minutter siden): Hva som helst som de er villig til å tilby. Om du så må vaske gulvene, selv om det nok ikke blir så langt i fra da. Men hjelpe til med å bygge tavler, preservere utstyr som skal ut i nordsjøen osv. Kom deg så innpå folk som jobber innenfor det du ønsker, vis interesse osv. takk for gode råd . Jeg er plutselig blitt demotivert midt i eksamenstider fordi jeg tenker at jeg kommer ikke til få napp i relevant jobb . Skulle ønske jeg kunne skru tiden tilbake og gjort ting annerledes . Jeg tenker at jeg har begynt å studere for seint .. huff dette gjør meg deprimert
PosteMonopolet Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Det kommer til å ordne seg. Arbeidsmarkedet for ingeniører varierer og er bra i noen perioder, og dårlig i andre perioder. 1 1
kaffetraktor Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai PosteMonopolet skrev (4 minutter siden): Det kommer til å ordne seg. Arbeidsmarkedet for ingeniører varierer og er bra i noen perioder, og dårlig i andre perioder. Jeg er nok klar over det . Men jeg redd alderen min er hinder for jobbmuligheter
Engelhorn Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Ville undersøkt mulighetene for å bli ansatt som praksiskandidat hos firma innenfor eksempelvis elektro eller automasjon, og fått godskrevet bacheloren for avkortning av ventetiden før du kan gå opp til fagprøve
BadCat Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Man skal ha bred kompetanse og mange ferdigheter, både teoretisk og praktisk. Være i stand til å lede og skape fremdrift, løse problemer. Risikoen er at du blir noens overbetalte kontoransvarlig / kaffebrygger hvis du faller kort i det som forventes.
kaffetraktor Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Engelhorn skrev (8 minutter siden): Ville undersøkt mulighetene for å bli ansatt som praksiskandidat hos firma innenfor eksempelvis elektro eller automasjon, og fått godskrevet bacheloren for avkortning av ventetiden før du kan gå opp til fagprøve Jeg har ikke råd til en slik løsning . Jeg har familie og barn og er avhengig av inntekt .
BadCat Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Det blir opp til deg å snakke deg inn og vise hva du er god for. Den største utfordringa kan være frykt for å bli avslørt som inkompetent. Noe som rammer 70-80% av alle som prøver seg i et felt.
Sjørøver Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Engelhorn skrev (32 minutter siden): fått godskrevet bacheloren for avkortning av ventetiden før du kan gå opp til fagprøve Det får du ikke.
Engelhorn Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Sjørøver skrev (3 minutter siden): Det får du ikke. Det var bastant. Jeg har selv fått godskrevet relevant arbeidserfaring og skole for å gå opp til svennebrev innenfor elektrofag tidligere enn hva som er kravet.
kaffetraktor Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai BadCat skrev (21 minutter siden): Det blir opp til deg å snakke deg inn og vise hva du er god for. Den største utfordringa kan være frykt for å bli avslørt som inkompetent. Noe som rammer 70-80% av alle som prøver seg i et felt. Jeg tror du undervurderer meg litt . Jeg har snart en bachelorgrad i kybernetikk og har masse prosjekter å vise til
leticia Skrevet mandag kl 20:53 Skrevet mandag kl 20:53 Da jeg studerte (ikke innen samme retning som deg) så hadde vi flere 50 åringer på studiet. Jeg tror ikke du trenger å være bekymret med tanke på alderen din. Men det er et pluss om du har erfaring. Syns du har fått mange negative svar her. Gi aldri opp 🥰 1 1
kaffetraktor Skrevet mandag kl 21:18 Skrevet mandag kl 21:18 leticia skrev (24 minutter siden): Da jeg studerte (ikke innen samme retning som deg) så hadde vi flere 50 åringer på studiet. Jeg tror ikke du trenger å være bekymret med tanke på alderen din. Men det er et pluss om du har erfaring. Syns du har fått mange negative svar her. Gi aldri opp 🥰 Takk for positiv kommentar . Hjelper på motivasjonen :)! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå