Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kran som drypper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaprer tråden litt..
Jeg har en vannkran som av og til drypper.  Den drypper ikke mye, kanskje et vanlig glass i døgnet. Og jeg vet ikke om det er varmt vann eller kaldt. Men problemet selvsagt er at denne er på soverommet vårt, og dryppingen irriterer.
Da er det vel to alternativer: bestille rørlegger til å skifte krana eller prøve å skifte pakning selv.

Det har jo kommet så mange gode tips om dette her på forumet så jeg spør: hva bør jeg gjøre og har noen tips om hvordan angripe krana selv?

20260503_200458.jpg

20260503_200446.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Da er det lettere å kjøpe reservedeler.

Takker for tipset, dette er et godt gammelt fra Mora tror jeg MA står for oppå krana, Mora Armatur?

Skrevet (endret)

Jeg har byttet innmat i et par blandebatterier fra henholdsvis FM Mattsson og Oras i nyere tid. Mora har jeg ikke kjennskap til.

Basert på mine erfaringer med de andre merker, må du først finne ut hvordan du får av hatten som dekker ventilen.

Noe i stil med dette. Steng vanntilførselen for å unngå en fontene.

Reservedeler kan kanskje være tilgjengelig her: 

https://www.moraarmatur.com/no/reservedeler

Da må du se på de delene som du tar ut og se om du finner ny på nettsiden.

Endret av Mannen med ljåen
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Da må du se på de delene som du tar ut og se om du finner ny på nettsiden.

Tusen takk for tipsene! Stenge hovedkrana er en selvfølge, jeg mener selv at jeg ikke er dum! 🙂
Det jeg trengte var et spark i retning av å løse dette selv, noe jeg skal prøve etter dine tips! 
Men krana er i aldersgruppa museum? så å finne noe hos produsent kan være umulig tipper jeg, det jeg HÅPER er å få tips fra noen som har jobbet med sånne gamle ting. Men jeg ser jo at å skifte hele greia fort blir fasit! 😊

Tusen takk til moderator som flyttet dette spørsmålet!

Endret av Woff
Skrevet (endret)

Denne ser nok så gammel ut at det er sikkert helt umulig å finne reservedeler. Ville vurdert å byttet den. Det skal være overkommelig å gjøre selv om man har under 4 tommeltotter.

Noen bilder fra undersiden så skal det være lett å se om det er noen man begir seg ut på selv eller om rørlegger er best :)

Endret av Zepticon
  • Hjerte 1
Skrevet

Om du får ut innmaten er det lettere å lete etter reservedel. Om det er en populær modell, eller den bruker samme innmat som mange andre modeller, kan det hende den fremdeles støttes med reservedeler.

Jeg har Oras på kjøkkenet, det ser for meg ut som de har byttet modellnummer hundre ganger, men høyere tall er bedre, og alt passer.

Se gjennom delekatalogen, og se om du finner noe som likner den du tok ut.

På min FM Mattson på badet var det gummipakningene under innmaten som var problemet. Minnet om tygd lakris. Den nye innmaten hadde silikonpakninger.

På min kjøkkenkran, som har tut som svinger, måtte jeg ta av tuten og bytte pakningene rundt sylinderen også. Ellers kom vannet ut rundt håndtaket.

• Hjerte 1
Skrevet

Har et FM Mattson blandebatteri i dusjen som dryppet kontinuerlig i månedsvis. Skrudde det opp for å se om det var mulig å fikse. Fant ingenting, og det fortsatte å dryppe. Prøvde en gang til, sprayet stengeventilen (keramisk type) med WD-40. Det hjalp, har holdt tett i 1/2 år nå.

• Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, Woff said:

Men krana er i aldersgruppa museum? så å finne noe hos produsent kan være umulig tipper jeg

Jeg har fått tak i deler til kraner og blandebatterier fra ca. 1995, så helt umulig er det ikke.
Selv om utvendig design kan bli endret 'ofte', så ser det ut som de gjenbruker samme innmaten.
(Det forenkler jo reservedelssystemet ofte.)

• Hjerte 1
Skrevet

Selv om jeg er 67 år gammel og jobbet som montør med svak/sterkstrøm får jeg lett til å skifte ei kran, når jeg nevner en rørlegger så er det fordi jeg muligens må ha en sånn her for å skifte ut hovedstoppekrana. DET er litt over hva jeg tør faktisk! 😎

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...