Gå til innhold

Jordet armbånd?


mr_sjur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

viktig og viktig fru blom.

Har ikke brukt det til nå, og har heller ikke oppdaget noen problemer. Men man må også huske på at statisk elektrisitet trenger ikke å ødelegge noe med en gang, kan ta litt tid.

Har man ikke bånd, kan man bruke som huskeregel å ikke ha lester, eller jobbe på ett teppegulv. Ta borti noe som er jordet.

Lenke til kommentar
Bare å lage et sjøl. Det viktigste er at en er i kontakt med jord.

 

Ellers kan det kjøpes på Clas Ohlsson

Så du kan i realiteten ta en koppertråd og binde den rundt arma di mens du driver på (forutsatt at du har den ene enden i en jordet kontakt?)

Jepp. Det er i realiteten trikset.

 

Et alternativ kan være å koble PSU'en i en stikk med jordet kontakt. Dette gjør du FØR du kobler PSU'en til alt inni kabinettet. Siden det er kontakt mellom PSU og kabinett så vil du har jordet både kabinett, PSU og deg selv om du bare tar på kabinettet. Monter alt ferdig, plugge ut PSU'en (på 230V-siden) og koble til alle strømkontaktene inni PC'n, koble til 230V på PSU igjen og voila, start opp.

Lenke til kommentar
Bare å lage et sjøl. Det viktigste er at en er i kontakt med jord.

 

Ellers kan det kjøpes på Clas Ohlsson

Så du kan i realiteten ta en koppertråd og binde den rundt arma di mens du driver på (forutsatt at du har den ene enden i en jordet kontakt?)

Jepp. Det er i realiteten trikset.

 

Et alternativ kan være å koble PSU'en i en stikk med jordet kontakt. Dette gjør du FØR du kobler PSU'en til alt inni kabinettet. Siden det er kontakt mellom PSU og kabinett så vil du har jordet både kabinett, PSU og deg selv om du bare tar på kabinettet. Monter alt ferdig, plugge ut PSU'en (på 230V-siden) og koble til alle strømkontaktene inni PC'n, koble til 230V på PSU igjen og voila, start opp.

Jeg er ingen ekspert på data så jeg vet ikk e helt hva e n PSU er..

Lenke til kommentar
Hm, er vel ikke sikkert det alltid er like lurt å ha armbåndet i en jordet stikkkontakt?

Jeg vil tro det er bedre å feste det i noe metall på kabinettet du jobber i, da det ihvertfall er dette pc'en ser som jord.

Hvor ellers skulle du jorde deg?

Det er ingen vits i å ta i kabinettet om det ikke er kobla i stikkontakten og da er du jorda gjennom den samme kontakten.

Lenke til kommentar
Hm, er vel ikke sikkert det alltid er like lurt å ha armbåndet i en jordet stikkkontakt?

Jeg vil tro det er bedre å feste det i noe metall på kabinettet du jobber i, da det ihvertfall er dette pc'en ser som jord.

Hvor ellers skulle du jorde deg?

Det er ingen vits i å ta i kabinettet om det ikke er kobla i stikkontakten og da er du jorda gjennom den samme kontakten.

Greia er at ikke alle har en jordet stikkkontakt ved pc'en (jeg har ihvertfall ikke det), og da kan det hende at det pc'en ser som jord ligger på et annet spenningsnivå enn jord i bakken. Man skal alltid forholde seg til pc'ens jord, ikke stikkkontaktens jord. (Om ikke disse er det samme, da er det ett fett)

 

Edit: Jeg har forresten selv målt 114 Volt jordfeil i pc'en i forhold til "ekte" jord.. da er det ikke mye lurt å koble på jord fra veggen.. Har heldigvis fått meg jorda kontakt til pc'en nå..

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...