Gå til innhold

Jordet armbånd?


mr_sjur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tingen med å bruke et armbånd som du kopler til et jordingspunkt,er vel å "lade" deg selv ut,så det ikke kommer noen kjekke statiske 1000volter inn i pcen sine komponenter.

Feks. armbånd fra Biltema,som du kopler til med krokodille klemme i jordinge i kontakten.

Om du ikke har,kan man alltids flytte pcen feks. til kjøkkenet å skifte komponenten(e) der. :)

Lenke til kommentar
Hm, er vel ikke sikkert det alltid er like lurt å ha armbåndet i en jordet stikkkontakt?

Jeg vil tro det er bedre å feste det i noe metall på kabinettet du jobber i, da det ihvertfall er dette pc'en ser som jord.

Hvor ellers skulle du jorde deg?

Det er ingen vits i å ta i kabinettet om det ikke er kobla i stikkontakten og da er du jorda gjennom den samme kontakten.

Greia er at ikke alle har en jordet stikkkontakt ved pc'en (jeg har ihvertfall ikke det), og da kan det hende at det pc'en ser som jord ligger på et annet spenningsnivå enn jord i bakken. Man skal alltid forholde seg til pc'ens jord, ikke stikkkontaktens jord. (Om ikke disse er det samme, da er det ett fett)

 

Edit: Jeg har forresten selv målt 114 Volt jordfeil i pc'en i forhold til "ekte" jord.. da er det ikke mye lurt å koble på jord fra veggen.. Har heldigvis fått meg jorda kontakt til pc'en nå..

Hovedpoenget er at du, delene og resten av pc'en har samme spenningsnivå.

Det er IKKE et must å koble seg til jord "ute".

En antistatisk bordmatte med armlenke klarer seg (for oss som har), eller en ledning mellom kabinett og deg, hovedkort er pakket i antistatiske poser så når du tar i posen så er spenningen utjevnet.

Men som nevn tidligere, forsiktighet er viktigst.

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg gikk rundt å skubbet beina i teppe og jordet med ut på et RAge128 kort en gang for å se om jeg klarte å drepe det men den gang ei. gjorde det sikkert 10 ganger forskjellige steder ute å ødelegge noe. tror sånt var mye mer farlig før men nå er komponentene i en data lagd for å tåle mer enn før.

Jeg ble inspirert til å gjøre det av en film jeg så på Internett hvor det var noen folk som lagde en tesla coil og grillet et Vodoo4 kort.

Det var gøy :D

Lenke til kommentar

Jeg har drevet endel med elektronikk, ( har elektronikkutdannelse ) og brukte alltid matte og armbånd tidligere.

 

 

Hvis jeg skal montere noe i en PC eller noe annet elektronisk utstyr, pleier jeg å legge den antistatiske posen på kabinettet, ( et eller annet sted det har kontakt med metallet ) og sørger for å berøre kabinettet med feks underarmen (hele tiden) når jeg monterer kortet eller kretsen.

 

Jeg mener det er unødvendig å kjøpe seg et armbånd for å montere sammen en PC eller 10. Sitter man å skrur sammen PC'er hele dagen er tingen en annen.

 

MVH

 

Westa

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål, hvis jeg tar kobber tråd å fester i både kabinett og meg selv, lar antistatiske poser komme i kontakt med kabinettet før jeg setter det i og gå barbeint uten no tepper.

 

Er jeg trygg da?

 

Det jeg også lurer på er hvordan jeg skal gjøre no hvis jeg f.eks. må montere no skruer på hovedkort utenfor kabinett, hvordan skal jeg gjøre det ?

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål, hvis jeg tar kobber tråd å fester i både kabinett og meg selv, lar antistatiske poser komme i kontakt med kabinettet før jeg setter det i og gå barbeint uten no tepper.

 

Er jeg trygg da?

Jepp, da er du langt tryggere enn de fleste hobby PC-mekkere. Altså meget trygg. :yes:

Lenke til kommentar

hmmm....

vær klar over at alle eksterne inn/utganger på alle systemer er laget med beskyttelse mot ESD (statisk utladning) dette kreves for å få CE merke.

Industri utstyr testes gjerne med 8kV.

 

Inne på kortene derimot er det en annen sak, pinnene på vanlige kretser er designet og testet typisk til max 2kV ladet på en liten kondensator (tilsvarende en meneske kropp) "Human Body model". Pinnene holder ikke mye mer en dette, det er kun ment så det skal være mulig å behandle delene under kontrollerte former feks. i montasje (med armbånd og antistatisk bord).

 

Om delen legges på et ladet metal bord (eller en PC kasse) gjelder "maskin model" som har mye lavere serie motstand fra kondensatoren, da tåler de samme pinnene ofte ikke mer en 200V. :scared:

 

Til info: Veldig høyfrekvente deler (radar dioder o.l.) kan noen ganger ikke ha slik beskyttelse, da må man montere dem med kortsluttning mellom alle pinner og fjerne denne godt jordet etter at alle andre deler er montert. Delene tåler ikke 10V en gang. dvs man kan ikke ta i dem uten at de er kortsluttet.

 

Vanlig silisiumsoksyd som brukes til å isolere med (gate oksyd) er ofte det som definere max tillatt spenning for en prosess.

0.35u prosess har feks. typisk max 4V (3.3V nominelt)

0.18u 1.8V nominelt og kanskje 2.2V max før oksydet bryter sammen.

0.09u (90nm) ca 1V nominelt osv.

 

ESD pulser kan ha høyere spenning fordi pulsen avledes til dioder og kapasitive elementer før den treffer selve oksydet, om avledningen ikke får spenningen ned til max verdien for prosessen ryker oksidet, eller får varige men ikke alltid lett synlige skader (påslagspunktet kan endres for eksempel, det merker man ikke alltid før andre parametre også blir kritiske, da slutter kanskje pinnen å skifte mellom høy og lav eller blir tregere i en retning).

 

For ubeskyttet oksyd og for mer DC lignende kilder som power supply (VCC) er derimot er max faktisk max.

 

Du får lett mer en 2kV om du loffer rundt på tepper. :wow:

 

Om du holder hånda på kassa (eller bruker en kobbertråd el. lignende) og legger delene (posene) på den også bør det gå bra. Om du ikke flytter deg for mye mellom hver gang du ikke har holdt i kassa får du ikke bygget opp noe særlig ladning så du kan du slippe litt om det passer slik.

 

Med forbehold, litt rusten på detaljene..

Lenke til kommentar

Her var det mye rart. Prøv dette og glem disse armlenkene. Det gir bare falsk trygghet.

 

1) Sørg for at verken du eller PC er koblet til noen som helst stikkontakt. Helst ikke jording heller siden det er mye større sjanse for at det blir rot enn riktig.

 

2) La alle komponenter ligge i de antistatiske posene til du trenger dem.

 

3) Ta i kabinettet samt antistatiske poser før du tar i komponentene.

 

4) Gni seg selv i hendene i fornøyelse over at første RAM brikke endelig er på plass for så å ta neste er typisk dårlig sjakktrekk. Unngå annen form for unødvendig gym også samt subbing langs gulvet.

 

5) Ikke bruk klær som blir statiske. Typisk ull og en del syntetiske stoffer. Bomull er fine greier.

 

Jeg har forøvrig montert en del mil. spec. utstyr. Da benyttes selvsagt armbånd og matter samt at en tester at armbånd å lenker ikke ligger over 1 MOhm, noe som ofte er et problem! For PC montering nøyer jeg meg med å ta i kabinettet og den antistatiske posen til en ny komponent før jeg tar i den. Å koble seg selv og PC til jord er ikke så viktig så lenge du og bare du jobber på kun en PC og tar deg god tid til å ta i poser og kabinett.

Lenke til kommentar

hoho!

 

Jeg tror faktisk jeg har hatt FLAKS til nå, siden jeg ikke har sendt en skikklig ladning gjennom PC'n.

 

Jeg har ikke jordet stikkontakt

Jeg pleier å ligge på gulvet (med vegg til vegg teppe) mens jeg holder på inni kabinettet som står på gulvet.

Har aldri tatt borti antistatisk poser eller brukt armbånd...

 

 

Men dette skal selvsagt forandres når Athlon64'n min kommer i posten om noen dager.... søren om jeg gidder å ligge på gulvet å skifte hk!! :p

Lenke til kommentar

Eller så kan man jo gjøre slik.......

 

- barber hodet

- lag en stykk hodekopp av aluminiumsfolie med blank side mot hodet.

- ta 3m tynn kobbertråd og stikk ene enden gjennom hodekoppen og fest på undersiden.

- fest hele saken med gladpack rundt hodet. Ankre også kobbertråden til høyre øre med litt slingringsmonn opp til koppen

- andre enden av kobbertråden fester du til kabinettett(påse at dette IKKE er strømførende enheter ala de store kondensatorene på HK etc).

- hvis du vil sikre deg ytterligere fjerner du fottekstiler og alt av tøy på kroppen og pakker deg inn med alufolie med blank side mot kroppen og sikrer dette med et godt lag gladpack utenpå, med åpning bak.. hvis du må... Sørg for å koble en kobber tråd mellom hodet og denne.

- Ta på deg type goggles med sidesynsperre for å oppnå bedre fokus i monteringsøyeblikket.

 

- Deretter bestiller du Pizza med hjemkjøring. Når pizza kommer spør du om han kan bli med inn for å motta betaling, da du bare må avslutte noe viktig med "din kjære".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Eller så kan man jo gjøre slik.......

 

- barber hodet

- lag en stykk hodekopp av aluminiumsfolie med blank side mot hodet.

- ta 3m tynn kobbertråd og stikk ene enden gjennom hodekoppen og fest på undersiden.

- fest hele saken med gladpack rundt hodet. Ankre også kobbertråden til høyre øre med litt slingringsmonn opp til koppen

- andre enden av kobbertråden fester du til kabinettett(påse at dette IKKE er strømførende enheter ala de store kondensatorene på HK etc).

- hvis du vil sikre deg ytterligere fjerner du fottekstiler og alt av tøy på kroppen og pakker deg inn med alufolie med blank side mot kroppen og sikrer dette med et godt lag gladpack utenpå, med åpning bak.. hvis du må... Sørg for å koble en kobber tråd mellom hodet og denne.

- Ta på deg type goggles med sidesynsperre for å oppnå bedre fokus i monteringsøyeblikket.

 

- Deretter bestiller du Pizza med hjemkjøring. Når pizza kommer spør du om han kan bli med inn for å motta betaling, da du bare må avslutte noe viktig med "din kjære".

hehe..... :)

 

jaja, hver sin lyst...

Ikke greit å være pizzabud alltid kanskje :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...